LIIKUNNAN AIHEUTTAMA VÄSYMYS - ONKO NORMAALIA, MUILLA SAMANLAISTA?
Tänään olen syönyt aamiaisella lautasellisen kaurapuuroa, seassa noin 1 dl pakastemarjoja, raa'an porkkanan ja paistetun (kasviöljyssä ja voissa) kananmunan jozo-suolalla. Juomana vettä.
Lounaalla verilettuja 7 kpl, puolukkasurvoksen ja puolukkahillon sekoitusta reilu 1 desi sekä raejuustoa noin 150 grammaa. Juomana vettä.
Lounaan jälkeen lähdin ulkoilemaan. Kävin testaamassa uusia suksia, hiihdin ehkä 25 minuuttia, loppuaika kului kävelyyn. Yhteensä 45 minuuttia, kaloreita kului sykemittarin mukaan 265, max syke 149, keskisyke 127.
Tämän jälkeen jatkoin vielä puolentoista tunnin kävelylenkille hienossa säässä. Kulutin 350 kaloria, max syke 133 ja keskisyke 115 (jäin ihastelemaan maisemia yms eli hyvin rauhallista menoa). Loppulenkistä olin aivan poikki.
Kotiin päästyäni olo huono, söin ruisleivän jonka päällä oivariinia, muutama juustoviipale, iso kinkkuviipale, paprikaa ja persiljaa. Appelsiinin sekä juomaksi omenamehua.
Vähän myöhemmin vielä lämmin ruoka jossa lihaa, hiilareita ja salaattia + tomaattia + paprikaa oliiviöljyllä ja sitruunamehulla. Juomaksi vettä.
Nyt juon rahkajuomaa, jossa banaania, rasvatonta maitoa, rahkaa, tummaa kaakaojauhetta ja jäitä. Kaikki syömiset noin 11 tunnin sisällä, eli syön säännöllisesti.
Mielestäni olen syönyt hyvin, mutta silti olo on huono. Heikottaa, päätä vähän särkee koska olen niin uupunut liikunnasta. Onko tämä normaalia? Minulle tämä on normaali olotila, mutta onko muilla samanlaista?? On hyvin hankalaa koittaa kohottaa kuntoa, sillä uuvun todella pahasti liikunnasta. Yleensä tällainen uupumus jatkuu vielä seuraavana päivänä, tuntuu että sydämestä ottaisi. Olen normaalipainoinen 38-vuotias nainen. En enää osaa sanoa, mitä voisin tehdä toisin?
Kommentit (42)
Päänsärystä tuli mieleen, että juotko tarpeeksi?
Eilen ainakin täälläpäin paistoi aurinko todella kirkkaasti, mites aurinkolasit?
Jos joudut tuntikausia siristelemään silmiä, niin varmasti vaikuttaa.
Itse ajattelin samaa, että juotko tarpeeksi. Jätä ihmeessä kahvi pois muuten. Kofeiini aiheuttaa migreeniä. Itselläni on auramigreeni, joka on melkein kokonaan poissa jätettyäni kofeiinin pois pari vuotta sitten.
Toinen asia on se, että kehosi ei ole todennäköisesti tottunut liikkumiseen. Siitä johtuu se väsyminen. varsinkin jos sinulla on paljon ylipainoa varsinkin raskas ja pitkäkestoinen liikunta väsyttää. Kyllä se paidon pudottua ja kunnon kasvaessa paranee.
Sanoisin, että unohda kaloreitten laskeminen. Syö tarpeeksi ja kuuntele kehoa liikkuessa. Jos on väsynyt ja huono olo, niin silloin pitää levätä. Jos ei mene ohi, niin mene lääkäriin.
Mulla oli samanlaista ongelmaa. Liikuin monta kertaa viikossa, kunto ei noussut ja vaan väsytti. Lopulta syyksi paljastui stressi. Mittaile leposykkeitä ja verenpainetta, ne kertoo paljon. Huomaatko illalla nukkumaan mennessä, että sykkeet nousee, sydän hakkaa?
Mulla aivan sama! Liikunnan aikana olo on hyvä ja jaksan hyvin, mutta vähitellen liikunnan jälkeen alkaa tulla "lamaannus". Olo on huono, väsynyt, lämpöä saattaa olla reilu 37 astetta. Pahin väsymys on seuraavana päivänä ja olo alkaa haihtua illan aikana palaten normaaliksi. Syömiset ei vaikuta. Mulla alkoi tämä vähitellen jo noin 10 vuotta sitten, taisin olla ylikunnossa tuolloin. Ei ole mennyt parempaan eikä huonompaan. Ei vaan kauheasti nappaa liikkua vaikka mieli tekisi. Liikunnasta oli taukoa raskauden takia juuri ja nyt aloittelen hyvin rauhaksiin uudelleen liikkumaan. Kevyitä lenkkejä ja toivon, että elimistö alkaisi sietää liikuntaa. Olen monesti miettinyt mistä johtuu. Ylikunto-oireiden vuoksi (tykyttelyt jne. ) tutkittiin sydän ja ei löytynyt selittävää. Kardiologikaan ei osannut ottaa kantaa oireiluun. Näillä nyt mennään. :/ Normaalipainoinen olen, BMI 22 ja terveellisesti syön, saan myös nukuttua riittävästi. Stressi ei ole ikinä vaikuttanut tähän. Ap, onko sulla oireet kestänyt kauan?
Onko rauta-arvot tsekattu? Myös ferritiini. Mulla samanlaista huonoa palautumista ja rytmihäiriöitä aiheuttaa mitä ilmeisimmin matala ferritiini (hb ihan ok).
Raudanpuutteen oireita ovat väsymys, kuiva iho, huonolaatuinen tukka ja hiusten irtoaminen, limakalvo-oireet (nielemisvaikeus ja suupielten halkeilu, kielen kirvely), monet lihasoireet kuten nopea leposyke, sydämen rytmihäiriöt, leposykkeen nopea nousu, lihasten kipeytyminen (menevät ”hapoille”), lihasten huono palautuminen rasituksesta, rasitushengenahdistus, kognitiivisten toimintojen (älylliset toiminnot) heikkeneminen. Raudanpuute voi aiheuttaa myös lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa, jolloin oikea hoito on raudanpuutteen hoito eikä tyroksiinin aloitus. Joillakin raudanpuute voi aiheuttaa tai pahentaa aknea. Se voi vaikuttaa myös kohdun limakalvoon ja aiheuttaa epäsäännöllistä kuukautisvuotoa.
Voisiko olla matalat rauta-arvot? Mulla samoja oireita: jos käyn punttisalilla, olen aivan uupunut sen jlk. Mulla on kyl stressiä, vois sanoa, et burnout häämmöttää. Pitkää taukoa ollut myös kuntoilusta, eli voi johtua siitäkin. Aloitin rautakuurin. Näytti siltä, et ne toimi parhaiten, joissa oli c-vitskut mukana, eli niitä hommaan seuraavaksi. Tarttis kyl kokeisiin mennä. Mietin myös, voisko sulla olla mykoplasma? Astmaa? Allergiaa? (Mul on, sekin vaikuttaa, eli väsyttää).
Kun nollasta alottaa liikunnan niin tuo on ihan tavallista.
Vaikka nuo mainitut liikkumiset onkin hyvin vähäisiä, niin pikku hiljaa kunto alkaa kasvamaan.
Lopeta se yletön lukujen tarkkailu , vaikuttaa että ne nyt listan ykkösenä sulla.
Josko hetkeksi tosiaan jättäisin tuon jatkuvan mittaamisen, punnitsemiseen ja laskemisen ja söisit ihan normaalia ruokaa hiilareiden ja protskujen ja rasvojen ja grammamäärien sijaan. Liikkuisit niinkuin hyvältä tuntuu ja olisit liikkumatta, jos väsyttää tai ei huvita välittämättä siitä, kuuluuko kaloreita ja kuinka paljon ja mikä on ollut syke ja päivän aktiivisuusmäärä. Söisit, kun on nälkä, ja ruokaa, jota tekee mieli ja joka maistuu hyvältä. Tuo aloitukseksi kuulostaa nyt siltä, että terveellisten elämäntapojen suorittaminen on mennyt jo vähän sairaaloisen puolelle ja nyt olisi hyvä panna jarrut päälle ja palata pari metriä normaalin elämisen suuntaan.
Olet liikkunut tosi paljon yhden päivän aikana.
Ap täällä,
kiitos hyvistä kommenteista kaikille vastanneille!
Olen siis normaalipainoinen, BMI noin 22. En todellakaan laske kaloreita enkä tarkkaile syömisiäni vaikka tuosta listasta nyt ilmeisesti moni sellaisen käsityksen sai :) halusin vaan kirjoittaa ylös eilisen tarkat syömiset, jotta mahdolliset vastaajat näkisivät, mitä olin syönyt päivän aikana josko niillä olisi vaikutusta tähän uupumiseen. En myöskään käytä päivittäin sykemittaria, mutta esim. just hiihtäessä kyllä käytän. Minusta on kiva nähdä mitä sykkeet ovat olleet ja paljonko kaloreita on kulunut, mutta en todellakaan maanisesti niitä kyttää. Eli olkaa huoleti, ei ocd:ta minulla :D
Tämä uupuminen on minulle siis "normaalia", näin tapahtuu aina kun liikun vähänkään reippaammin. Harrastan rasittavaa liikuntaa vaihtelevasti, mutta ulkoilua ja kävelyä useita kertoja viikossa koiran kanssa. Tänä vuonna olen mm. hiihtänyt ja harrastanut pallopelejä tämän normaalin lenkkeilyn lisäksi, ne nostavat minulla sykettä kyllä reippaasti ja samalla vievät voimat ihan täysin. Salilla olen käynyt säännöllisesti, mutta se on nyt tauolla vakisalini remontin vuoksi.
Ferritiini on mitattu, oli 39 (aloin sen jälkeen ottaa rautalisää vaikka lääkärin mukaan se ei ollut tarpeellista). Hemoglobiini on ollut aina erittäin hyvä, verenpaineeni on matala (noin 110/70). En juo kahvia lainkaan, teetä muutaman kerran vuodessa, alkoholia en juuri lainkaan enkä tupakoi. Suolasta: lisään suolaa ruokaan normaalisti (eli esim. tuossa päivällisessä oli suolaa ja paljon muitakin mausteita, en nähnyt tarpeelliseksi sitä mainita). Lisäksi siinä oli kasviksia lihan seassa. Käsittääkseni leipä on aika suolaista ja samoin veriletuissa on suolaa. Leipää syön aika vähän, en läheskään päivittäin edes yhtä palaa. Ei maistu ruoan yhteydessä (syön ruokaa niin paljon, että saan vatsani täyteen) ja syön aina kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus aamulla puurot yms, en koe leivälle päivittäin tarvetta. En rajoita syömisiäni millään tavalla muutenkaan, nautin hyvästä ruoasta ja syöminen on minulle nautinto.
Olen kuvitellut eläväni suht terveesti. Tämä liikunnan aiheuttama uupumus kuitenkin häiritsee elämää paljon, sama ongelma on ollut niin kauan kuin pystyn muistamaan. Tuntuu vain pahenevan. Eihän tuollainen eilinenkään liikuntamäärä pitäisi olla normaalipainoiselle, terveelle ihmiselle juuri mitään? Nukun 7-9 tuntia yössä, mitään erityistä stressiä ei ole ja ylikunnosta ei voi olla mitenkään kyse, vaatisi varmaan hieman toisenlaisia liikuntamääriä kuin minulla on.
"Kiva" kuulla, että muillakin on samankaltaista ongelmaa. Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä tässä on taustalla. Puolisoni ihmettelee asiaa kun tietää elintapani ja syömiseni. Hän on peruskuntoinen toimistotyöntekijä, mutta jaksaa kyllä helposti hiihtää vaikka 10 kilometriä eikä ole sen jälkeen mitenkään erityisen lopussa. Minä hiihdän 5 kilometriä ja saa suurinpiirtein kantaa minut kotiin. Liikun keskimäärin kuitenkin enemmän kuin hän.
Ap lisää vielä tämän:
käytin aurinkolaseja ja kyllä, juon vettä mielestäni riittävästi, noin 2-2,5 litraa päivässä
Mulla on tuollaista myös. Mulla on auttaut se, että olen saanut ferritiinin nousemaan 70:ään, hb mulla on ollut aina tosi hyvä 150, mutta ferritiini oli vain 13. Ihan tavallisen kävelyn jälkeenkin makasin sohvalla lopun iltaa. Älä syö verilettujen kanssa raejuustoa, maitotuotteet estää raudan imeytymisen, samoin tee ja kahvi. Suolalisää voit kokeilla, koska sulla on noin matala verenpaine, sekin voi lamannuttaa, kun liikunta laskee verenpainetta entisestään.
Hei kirjoitin tuon viestin nro 26. Kävin tänään muissa asioissa lääkärissä ja ohi mennen tuli mainittua tästä väsymyksestä liikunnan jälkeen. Fiksu lääkäri nappasi heti kiinni tästä aiheesta ja ehdotti, että varataan ihan uusi vastaanottoaika et ehditään paneutua tähän asiaan kunnolla ja selvittää onko jotain somaattista mikä tämän aiheuttaa. Lääkärinaika mulla on ensi viikolla. Voin sitten tänne kertoilla mitä mahdollisia tutkimuksia tulee ja selviääkö mitään. :)
Kun treenasin tavoitteellisesti puolimaratonille, niin tarvin kaksi tuntia pidemmät yöunet niinä päivinämkun juksin ptkiä kovavauhtisia lenkkejä.
Jäi epäselväksi, että mikä mahtaa olla aloittajan pohjakuntotaso ja liikunnallinen tausta.
Minulle auttoi vastaaviin oireisiin magnesium kun harrastin paljon liikuntaa. Huom! D-vitamiini vahvistaa sen vaikutusta niin en ota niitä samalla aterialla.
Tietyt perusasiat aina tarkistetaan, ettei ole anemiaa (tai merkittävää raudanpuutetta), kilpirauhasen toimintakokeet, mahdollisesti D-vitamiinitaso tai sen sopiva saanti. Maksa- ja munuaisarvot myös. Aivovammapotilailla, joskus lievänkin vamman jälkeen, voi olla selittämätöntä uupumista. MS-tauti useimmiten kyllä etenee siihen malliin ja oireilee muillakin tavoin, että tuskin sitä tarvitsee pelätä.
Ylikuntoa (autonomisen hermoston epätasapainotila, palautumisen ongelmat) voi olla rapakuntoisellakin. Stressillä ja kaikenlaisella kuormituksella on usein osuutta. Lukion viimeisen vuoden opiskelijat ovat tyyppitapauksia. Fyysisen kunnon kohottamismahdollisuudet riippuvat myös perimästä. Vuosia kestäneessä suht samanlaisena pysyneessä ongelmassa tuskin löytyy mitään varsinaista sairautta taustalta ja silloin täytyy vain löytää itselleen sopiva tapa liikkua.
Joskus kyseessä on vain liian vähäinen nukkuminen.
Kuulostaa ylikuormittumiselta.
Itselläni oireili juurikin noin.. Onko ollut stressiä? Ja siihen päälle liikaa liikuntaa ja kiirettä ym. Suorittamista?