Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Proput ja nielurisaleikkaus?

Vierailija
22.02.2019 |

Miten helppoa päästä ja kannattaako

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on risat leikattu lapsena ja proppuja alkoi ilmaantua nuorena aikuisena -_- 

"Tehokkain" hoito on kai normaali/hyvä suuhygienia (ei vaikuta sen taso minulla mitenkään tähän ongelmaan) ja proppujen mekaaninen poisto (lue: painele itse irti, tai miten sen nyt helpoiten teetkään)

Eli pelkkää kurjuutta tämä inhottava mutta sinänsä vaaraton vaiva tuo

Vierailija
2/20 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hävisi proput, kun jätin sokerin pois ruokavaliosta muutamaksi kuukaudeksi. Ja vaikka nykyisin pulla maistuukin, niin proput ovat silti pysyneet poissa. En tiedä miksi näin kävi, mutta varmaan et menetä mitään jos kokeilet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hävisi proput, kun jätin sokerin pois ruokavaliosta muutamaksi kuukaudeksi. Ja vaikka nykyisin pulla maistuukin, niin proput ovat silti pysyneet poissa. En tiedä miksi näin kävi, mutta varmaan et menetä mitään jos kokeilet.

Voisiko tuossa olla kyse, että monet bekteeerit käyttää sokereita ravinnoksi ja sokeri tekee nille ns. hyvät kasvuolosuhteet? Hammaslääkäri ei ottanut omaan teoriaani kantaa, mutta minulla proppuja alkoi ilmestyä sinä kesänä kun olin mansikanmyyjänä ja sitä mansikkaa tuli myös syötyä ihan järjettömästi, joka voisi olla omiaan muuttamaan suun ph:ta ja lisäämään joidenkin bakteerien määrää??? Tiedä häntä sitten :/

Vierailija
4/20 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkulääkäri ensin toteaa proput ja suuret nieluristat, kysyy onko niistä haittaa, sanot että kurkku on jatkuvasti kipeä(vaikkei olisikaan, mutta kannattaa silti sanoa) kraaterit kerää proppuja, ja menisit mielelläsi nielurisajonoon. Sitten saat lähetteen sinne, ja sinulle kerrotaan tulevassa kirjeessä että et ole kiireellinen, joten odota vuosi. Kirjeen saatuasi, soitat leikkaavaan paikkaan, eli luultavasti päiväkirurgiselle polille, ja ilmoitat sinne että sinä olet käytettävissä lyhyelläkin varoitusajalla, jolloin luultavasti sinulle tarjotaan piakkoin peruutusaikaa, mikäli pääset leikkuuseen päivän parin varoitusajalla. Tsemppiä!

Vierailija
5/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nielurisaleikkaus 3vk päästä, justiinsa lemuavan suun ja proppujen takia leikkautan.

Kävin yksityisellä mehiläisessä kertomassa, että proppuja on ja annettiin lähete eli maksan ihan itte. Toivottavasti auttaa :)

Vierailija
6/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa. Itse kärsin infektiokierteen jälkeen propuista VÄLIAIKAISESTI tossa vuosi pari sitten. Nielu oli välillä kipeä, mutta ne proput oli niin ällöttäviä, ja aiheuttavat pahanhajuista hengitystä. Ja nehän voi ylläpitää tulehdusta. Mulla ne lopulta katosi/niiden tuleminen loppui itsestään. Olin ihan menossa lääkäriin hakemaan lähetettä nielurisojen poistoon. Jos et pääse julkisen kautta, mene yksityiselle, joka laittaa sinut jonoon kunnalliselle puolelle. Pitää sanoa ehdotomasti, että kurkku on kipeä, haittaa jokapäiväistä elämää, toistuvia infektioita tms.

Vierailija
7/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan sama juttu. Ruokavalion muuttamisella terveellisempään suuntaan vaikutti dramaattisesti, proppujen muodostuminen jäi lähes kokonaan pois.

Vierailija
8/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vinkkejä minkälaista ruokaa tai muuta toipumisen aikana tarvitsisi? Itellä maaliskuun puolessa välin on leikkaus :)

Vierailija
9/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kertokaa minkälainen ruoka on parasta niille.

Auttaako suuvesi.

Ei karkkia voi jättää se on niin hyvää. Eihän elämään jää mitään jos ei sitäkään.

Vierailija
10/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin suuvettä, ei kyllä auttanut minulla... Proppujen aiheuttama haju vaa tuli läpi, Kerron kun on menny leikkaukseen, että auttaako se siihen hmmm...

Vierailija
11/20 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalolla kävin valittamassa proppujen aiheuttamasta pahasta hajusta ja sanoin, että kurkku on usein kipee. Lääkäri kirjotti lähetteen kunnalliseen ja Meilahdessa poistivat nielurisat 6kk jonotuksen jälkeen. Luulin pääseväni proppuhajusta, mut edelleen haisee :( Tuleeko sitte syvemmältä nielusta? Mut ainaki sain proppuset risat pois. Lääkäri sano, et rososet risat ois pitäny poistaa jo lapsena, jolloin olin jatkuvasti angiinassa.

Vierailija
12/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystalolla kävin valittamassa proppujen aiheuttamasta pahasta hajusta ja sanoin, että kurkku on usein kipee. Lääkäri kirjotti lähetteen kunnalliseen ja Meilahdessa poistivat nielurisat 6kk jonotuksen jälkeen. Luulin pääseväni proppuhajusta, mut edelleen haisee :( Tuleeko sitte syvemmältä nielusta? Mut ainaki sain proppuset risat pois. Lääkäri sano, et rososet risat ois pitäny poistaa jo lapsena, jolloin olin jatkuvasti angiinassa.

Jostakin vauva foorumilta luin, että joitakin ihmisiä on auttanut se nielurisojenpoisto, onkohan se potilas kohtainen juttu joskus toimii

Vierailija
13/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään vinkkejä minkälaista ruokaa tai muuta toipumisen aikana tarvitsisi? Itellä maaliskuun puolessa välin on leikkaus :)

Vauvanruoka ja vaniljajäätelö on parasta. Syöminen ja juominen onnistui minulla leikkauksen jälkeen vasta kun olin kurlannut kurkkua Lidokan-nesteellä. Muista pyytää lääkäriltä sen resepti.

Nykyään on mietoja proteiinijuomia ja ne varmaan menevät kurkusta alas. Ensimmäinen leikkauksenjälkeinen viikko on pahin. Särkylääkkeet kannattaa ottaa ettei kipu kroonistu.

Leikkauksen jälkeen en ole sairastanut yhtään nielu- tai poskiontelotulehdusta, jotka olivat minulle jatkuva riesa.

Vierailija
14/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! pitää kysyä tota lidokan nestettä kuulostaa hyvältä

Vierailija
15/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikuisiällä leikattiin. Kävin yksityiseltä hakemassa lähetteen kun ei kunnalla suostuttu, pari kuukautta jonotin ja sitten leikkaus. Lapsena jatkuva angiinakierre, aikuisena kurkku jatkuvaan kipeä ja hirveät proput, mutta ei lääkäreiden mielestä aihetta poistaa. Onneksi yksityiseltä aina saanut lopulta avun. Kunnallisessa siis kuitenkin leikattiin, ettei tarvinut maksaa kuin osastomaksut. Leikkauksen jälkeen kaksi viikkoa järkyttävät kivut, oikeastaan mitään ei pystynyt juomaan eikä syömään. Lääkkeiksi sain Panacod poretta ja Burana 600mg. Noin kaksi tuntia aina hieman auttoivat, sitten alkoi taas kipu. Eikä niitä kahden tunnin välein voinut vetää... Haju kurkusta oli aivan järkyttävä, kun haavat paranivat. Sen jälkeen ei ole proppuja ollut kun ei ole mitään missä niitä olisi. Kurkkukipuja tosin edelleen, muttei angiinoita.

Vierailija
16/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin nielurisat aikuisena proppujen takia. Kannatti. Lääkäri kertoi ihan kellonajat jolloin lääkkeet piti ottaa ja sanoi, ettei pidä odottaa kipuja! Niinpä en toipuessa tuntenut mitään järkyttävää kipua. Söin myös mehujäätä, jäätelöä ja pinaattileittoakeittoa. Mutta menin syömään liian nopeasti näkkäriä ja haava avautui. Ambulanssilla sairaalaan ja polttivat haavat kiinni kun olin hereillä. Sain anemian. Se oli hirveää.

Vierailija
17/20 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähetteen yksityiseltä ja sama lääkäri leikkasi yksityisellä eli maksoin itse. Jatkuva pahanhajuinen hengitys hävisi. Nykyään voi hengitys haiskahtaa vaikka sokerin tai suun kuivumisen vuoksi, mutta huomaan sen itse ja haju lähtee hampaat pesemällä. Ei tarvitse enää jännittää kokouksissa ym. että haiseekohan hengitys ja huomaakohan joku. Pahanhajuinen hengitys oli jälkikäteen ajatellen järkyttävä stressin lähde, ja olen tosi tyytyväinen, että nielurisat leikattiin. Leikkaus oli kyllä yllättävän rankka kokemus. Toipuminen oli kivuliasta ja kesti kolmisen viikkoa, sain lisäksi sellaisen ikävän jälkivuodon, jonka vuoksi jouduin ambulanssilla ensiapuun, ja paino putosi reilusti. Eli suosittelisin tosiaan ensin kokeilemaan ruokavaliota ja muita keinoja, ennen kuin menee leikkaukseen.

Vierailija
18/20 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rohkaisevaa kyllä ja yksityisellä kyllä sain itekki helposti lähetteen valitin kurkku kivuista ja varsinkin propuista!

Kivun kyllä kestää kunhan pääsee eroon proppujen aiheuttamasta hirveästä hajusta! Saisin sosiaali elämäni takaisin xD enään 19 päivää leikkaukseen :)

Vierailija
19/20 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosia kärsiny propuista ja isohkoista / röpelöisistä nielurisoista. Yleiseltä puolelta lääkärit ei koskaan suostunu laittamaan leikkaukseen lähetettä, koska ei ollut toistuvia angiinoita. Heille siis pelkät proput ei ollu tarpeeksi suuri peruste. Kävin yksityisellä ja sieltä sainkin heti lähetteen leikkaukseen.

Nyt tasan viikko leikkauksesta ja täytyy sanoa, että lääkkeistä huolimatta kivut ollu toisinaan todella kovat. Kolmannesta leikkaus päivästä lähtien kivut vaa pahentunut. Eilen oli pahin päivä ja varsinkin yöt on tuskaisia. Nyt alkaa jo helpottaa.

Leikkaavan lääkärin mukaan nielurisani oli pienehköt, mutta täynnä proppuja.

Ihanaa ku pääsee kurkun tonkimisesta ja jatkuvasta kipuilusta eroon. Nopeasti tää toipumisaika menee ja toivottavasti ei tarvi proppuja kaivella enää ikinä =D

Vierailija
20/20 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksoi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme