Help, tiedättekö miten tämä menee? Isän puolen mummi on säästänyt lapselle autokoulurahaa
mutta lapsen ja isän välit katkesi lapsen ollessa 11 ja isän käytyä silloin häneen käsiksi sossujen tiloissa (valvotut tapaamiset, olin ollut jo siihen asti totaali-yh) ja mainostanut sitä aikoinaan lapselle, myöhemminkin "kiristänyt" sillä rahalla että lapsi suostuisi tapaamaan isäänsä mutta tämä ei oo uskaltanu ja/tai halunnu. Lapsi on nyt kohta 18 mutta hänellä ei ilmeisesti ole oikeutta tuohon rahastoon, vai kuinka?
Kommentit (14)
Ei ole ei, ellei ole tilinhaltijana.
Kenen nimissä se rahasto on? Sen isänkö? Vaiko sen nuoren?
No kait te olette olleet yhteydessä mummiin kuitenkin ? No kenen nimissä ja miten ne rahat on ?
Siis kumpi kiristänyt, isä vai mummi?
Onko niitä säästöjä koskaan ollutkaan? Mummi varmaan ottaa yhteyttä, jos haluaa autokoulun maksaa.
Ehkä ois helpompaa, että maksaisit autokoulun itse. Kuulostaa välit sen verran epäselviltä.
Kannattaa kysyä siltä mummilta, jos häneen on vielä välit? (En kehtaisi kysyä jos mitään yhteyttä ei ole ollut tässä välissä. En myöskään suostuisi minkäänlaiseen kiristykseen, rahasta viis).
Onko se mummi oikeasti säästänyt rahaa lapsellesi näiden vuosien aikana, kun ettehän taida olla missään tekemisissä? Onko ne rahat laitettu piirongin laatikkoon vai sun lapsen nimellä avattu tili?
Jos rahat ovat sukan varressa, ei lapsella ole oikein mitään mahkuja saada niitä :)
Jos mummo on hengissä ja täysivaltainen, hän päättää rahoistaan ihan itse. Hänen pojallaan ei ole sanan sijaa asiassa.
Koko juttu kuulostaa hölmöltä, sillä jos välit mummoon katkesivat eron myötä kokonaan, niin tokihan tuo rahastoasiakin sitten varmaan raukesi. Mummo olisi ehkä kaivannut yhteydenpitoa eikä pelkästään rahapussina toimimista.
Sori. Ei me voida sinulle mummoksi muuttua tässä.
Itse en ainakaan kehtais rahojen perään kysellä. Jos olette muutenkin yhteydessä, niin mummolle voi vihjata autokoulun olevan ajankohtainen. Jos tarjoaa rahoja, ota kiitollisena vastaan. Jos ette ole missään yhteyksissä muutenkaan, niin älä ole tämänkään asian vuoksi.
Lapsella ei ole oikeutta rahoihin, mikäli ei ole merkitty tilinhaltijaksi, kun täyttää 18v. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin kysyä mummilta, haluaako vielä antaa rahan vai ei.
Minulla oli sama tilanne, mutta kyseessä oli isovanhempieni minulle säästämä useampi tuhat euroa, mutta tili oli äitini nimissä. Äitini on narsisti ja juoppo, enkä saanut rahojani kun niitä useamman kerran kysyin. Kiristi minua niillä vaikka mihin, muttei kuitenkaan koskaan niitä antanut. Luulen, että ryyppäsi ne aikapäiviä sitten. Kun laitoin välit poikki, yritti lahjoa minua sillä rahalla vuosia, että nyt antaisi sen, mutta siinäpä lahjoo. Hän kyllä tietää, että saisi sen rahan minulla jos oikeasti haluaisi.
Minkälaisissa väleissä olette mummoon? Sehän tässä nyt on avainasia.
Seuraavaksi tärkeintä on muistella, kuka tällaisesta säästämisestä on puhunut ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Onko siis todisteita, että mummo on avannut esimerkiksi tilin tätä autokoulua varten (jolloin voi pohtia kenellä siihen on käyttöoikeus) vai onko koko juttu esimerkiksi exäsi päässä kehitetty lahjomis-kiristyskeino?
Soita mummolle ja kysy kohteliaasti asiasta. Jos mummolle ei ole edes puhelinnumeroa, niin suosittelisin unohtamaan koko asian ja hankkimaan autokoulurahat muualta. Jos mummo välittää lapsenlapsesta, hän haluaa myös nähdä tätä, eikä tehdä vain rahalahjoituksia takavasemmalta.
Vierailija kirjoitti:
mutta lapsen ja isän välit katkesi lapsen ollessa 11 ja isän käytyä silloin häneen käsiksi sossujen tiloissa (valvotut tapaamiset, olin ollut jo siihen asti totaali-yh) ja mainostanut sitä aikoinaan lapselle, myöhemminkin "kiristänyt" sillä rahalla että lapsi suostuisi tapaamaan isäänsä mutta tämä ei oo uskaltanu ja/tai halunnu. Lapsi on nyt kohta 18 mutta hänellä ei ilmeisesti ole oikeutta tuohon rahastoon, vai kuinka?
Tuskin mummo mitään rahastoa kuitenkaan on perustanut.
Jos lapselle on avattu tili, johon mummo on laittanut rahaa, se on toki lapsen käytettävissä. Luulisi kuitenkin, että sinä olisit siitä tietoinen.
Jos mummo on jotenkin muuten laittanut rahaa sivuun, voi sen unohtaa, koska ette taida olla missään tekemisissä.
Ei siihen mitään oikeutta synny. Ainoa toivo että se mummo on terveempi kuin poikansa.