Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sama äitiysraha kuin esikoisesta

17.05.2006 |

Hei!

Tarkoitukseni olisi hakea samaa äitiyspäivärahaa kuin aikoinani sain esikoisesti, koska ikäeroa tulee se alta 3 v. Ongelma on vain siinä, että miten tämä merkitään siihen kelan hakemukseen??? En löytänyt mitään tähän viittaavaa kohtaa ko. hakemuksesta joten jos joku viisaampi mahtaa tietää niin olisin erittäin kiitollinen avusta! :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkitä mitenkään. Näkevät tietosi koneelta, mutta voit lisätä sinne johonkin " muuta" kohtaan että haet vanhempainrahaa esikoisen rahakauden perusteella tjs.

Vierailija
2/8 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kovasti avusta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen äitinä olen täysin tietämätön kuinka vanhempainraha-asiat menevät, jos/kun joskus jään uudestaan mammalomalle. Siis, kysymykseni kuuluu, että voiko kakkosesta saada saman rahan kuin esikoisesta?? Tuleeko kysymykseen silloin, jos on ollut esikoisen kanssa kotona kotihoidontuen turvin? Mutta entä jos on esikoisen jälkeen ollut töissä? Määräytyykö vanhempainraha silloin tuon työssäoloajan palkan perusteella? Vähän vaikeasti ehkä muotoilin kysymykseni, mutta toivottavasti joku ymmärsi ja ehtisi vastata. Kiitos. Mielelläni tulevaisuudessa ottaisin saman vanhenpainrahan kuin mitä esikoisesta sain...

Vierailija
4/8 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos uusi laskettuaikasi on ennen kuin edellinen lapsi ehtii täyttää 3v. niin silloin on mahdollista saada sama äitiysraha kuin edelliselläkin ä-rahakaudella. Siihen ei vaikuta alentavasti mikään (ei hoitovapaa yms.), mutta jos olet välillä töissä ja sen mukaan saisit parempaa, niin tottakai sillon sinulle myös sitä parempaa maksetaan. Kela on velvollinen maksamaan sinulle sen mukaan, miten " tienaat" parhaiten.

Vierailija
5/8 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Kela ei ole velvollinen maksamaan parasta äp-rahaa siinä tapauksessa, että ne viim. 6kk:n tulot olisi suuremmat (20%), mutta niitä ei ilmoiteta hakemuksessa. Eli tässä tapauksessa olet itse velvollinen huolehtimaan siitä, että rahassa huomioidaan korkeimmat tulosi.

Jos tuohon 6 kk-tulot -kohtaan ei merkitä mitään, Kela laskee rahan automaattisesti joko 2004 verotietojen perusteella TAI alle 3v:n lapsen äp-rahan perusteella indeksillä korotettuna. Esim. omalla kohdallani esikoinen syntyi 11/03 ja olin ä-lomalla ja hoitovapaalla 08/05 saakka. Elokuusta saakka olen ollut kokopäivätöissä, mutta koska nämä viim. 6kk:n tulot ei ole korkeammat kuin esikoisen äp-rahan pohjana olleet tulot, mulla huomioidaan tuo esikoisen äp-raha indeksillä korotettuna (eli se on pikkasen vajaa 3 euroa/päivä suurempi kuin silloin). Luonnollisesti v.2004 verotietoja ei kannata huomioida, kun olen silloin ollut vain äitiyslomalla ja kotihoidontuella.

Tulikohan tää nyt selväksi =) Musta tämä on erittäin hyvä lakimuutos ja tukee erityisesti äitejä, jotka jää suoraan kotihoidontuelta uudelle äitiyslomalle. Toki myös tällaisten työssäkäyvien tilannetta muutos helpottaa, kun ei toi palkkakehitys ole mennyt ihan 20 %:n vauhdilla...

Kerttukasperi rv26+2

Vierailija
6/8 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, saatko äp-rahoja vuoden 2002 tulojen perusteella?

Vierailija
7/8 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitiyspäivärahan suuruus määräytyy peräti vuoden 2001 verotietojen mukaan - eli tulot jotka oli v.2003 äp-rahan pohjana.

Vierailija
8/8 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selittelin etten osaa täyttää vaikka esikoisen syntymästä ei ole kuin 1,5v =DDD

Täti ensinäkin sanoi että ei se mitään ja toisekseen, että kun he laskevat sitä rahaani niin tietokone näyttää kaikki vaihtoehdot jonka perusteella mulle vois sitä rahaa myöntää ja sit se myönnetään automaattiseti sen vaihtoehdon perusteella joka on asiakkaalle paras eli tuo eniten sitä rahaa.....

Mutta jos on välissä ollut töissä niin tietenkin täytyy itse toimittaa laskelma palkasta kelaan ja sitten kun täti syöttää sen koneeseen niin kone kertoo sille tätille onko se esikoisesta saatu raha parempi vai sitten uusien tulojen perusteella.....

älkää siis huoliko se on se TIETOKONE siellä kelassa joka pitää teidän rahoista huoli, ettei se ole yksin sen tätin mielialasta kiinni.... =DDD