Miksi ihmeessä saan aina Lidlissä perääni vartijan?
Olen kiinnittänyt nyt huomiota useammalla kauppareissulla tietyssä Lidlissä, että aina vartija lähtee seuraamaan tai kiertelee lähettyvilläni koko kauppareissun ajan. Mikään ulkonäössäni ei anna epäilystä esim päihdeongelmaan, päinvastoin olen kaupunkilaisen siististi pukeutunut esim. villakangastakkiin, ihan kiltin näköinen kasvoiltani, tyypillinen toimistorotta joka työpäivän jälkeen tulee väsyneenä ostoksille.
Kuitenkin olen alkanut epäillä olenko päätynyt jonnekin heidän vahtimislistalleen? Kai sellaisia kuvakokoelmia vartijoilla on asiakkaistaan?
Koska yhdessäkään muussa liikkeessä en ole koskaan aikaisemmin vastaavaan ongelmaan törmännyt. Itse asiassa kerran kävi jopa niin että toisessa ruokakaupassa pärähti hälyttimet soimaan kun olin lähdössä kassalta ja se vartija päästi minut matkoihini tutkimatta edes käsilaukkuani! Siinä tilanteessa luottamus oli 100. Mutta kyseessä oli siis täysin eri kauppa kuin tuo nimenomainen Lidl.
Harmittaa jo käydä siellä mutta olisi työmatkan varrella se nopeimmin poikettava kauppa. En ole montaa kuukautta siellä kuitenkaan edes asioinut.
Kommentit (81)
Siistit ihmiset ovat epäilyttäviä. Puleista ja narkeista ei ole epäilystä, koska ne tiedetään jo.
Kokeilkaa joskus tervehtiä vartijaa. Itse suhtaudun heihin samoin kuin muihinkin työntekijöihin. Tervehdin jos tulevat vastaan.
Ei vartijat ole mitään mörköjä jotka tuijottavat haukansilmin jokaista ihmistä sillä ajatuksella, että kyseessä on potentiaalinen varas.
Kokeilkaa oikeasti joskus tervehtiä vartijaa. Huomaatte, että oma olo on paljon rennompi, kun heihin suhtautuu niin kuin muihinkin ihmisiin.
Espoon Lidlissä tympeä naisvartija vahtii koko ajan maksavia asiakkaita "varkaita". Miesvartijat ok eivätkä tule koko ajan selän taa. Ostokset olen maksanut aina ja poistunut kuitin kera.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa joskus tervehtiä vartijaa. Itse suhtaudun heihin samoin kuin muihinkin työntekijöihin. Tervehdin jos tulevat vastaan.
Ei vartijat ole mitään mörköjä jotka tuijottavat haukansilmin jokaista ihmistä sillä ajatuksella, että kyseessä on potentiaalinen varas.
Kokeilkaa oikeasti joskus tervehtiä vartijaa. Huomaatte, että oma olo on paljon rennompi, kun heihin suhtautuu niin kuin muihinkin ihmisiin.
Ei vartijoita tervehditä. Se on kirjoittamaton sääntö. Eikä poliiseja.
Sitten olisi aivan varma että vartijan epäluulo herää jos niille alkaisi moikkailemaan.
Ei minun tarvi kaikkia tuntemattomia moikkailla.
Huomenna Lidliin. Käyn Länsi-keskuksessa.
Samat sanat, ja aina näissä turun keskusta-alueen halpakaupoissa (Lidl ja poikkeuksetta Tokmanni jos sinne eksyy)...
Nuori olen ja tyyliltäni vaihtelevasti erittäin huoliteltu (kauluspaita ja jakkutakki jne) tai "hippirokkari" tai jotain näiden väliltä.
Ulkonäkö ei vaikuta, vartija seuraa joka kerta noissa paikoissa. Muualla tuskin koskaan ainakaan näkyvästi.
Älä kulje paljain persein sipsutellen.
Tuollaisessa tapauksessa kannattaa mennä sen vartijan luokse ja kysyä "Anteeksi, minusta tuntuu, että olen jotenkin herättänyt mielenkiintosi. Voitko kertoa mikä on syynä siihen tai vaihtoehtoisesti jättää minut rauhaan. Muussa tapauksessa minun on otettava yhteyttä liikkeen johtoon." Varmasti hoituu.
Kysy miten hurisee? Jos se on yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisi aivan varma että vartijan epäluulo herää jos niille alkaisi moikkailemaan.
Ei minun tarvi kaikkia tuntemattomia moikkailla.
Eikä kapankassoja eikä lentoemoja eikä bussikuskeja eikä ketäään ei ei ei.
Mua alkoi kerran katsella vartija ja sitten alkoi ahdistaa, ja menin isossa tavaratalossa sitten ns. karkuun toiselle puolelle ja olkani yli katsellen niin vartija seurasi perässä, yritin karistaa häntä kannoiltani moneen otteeseen ja aina tuli perässä ja lopulta väsyin siihen tilanteeseen ja päätin vaan lähteä pois niin hän oli mennyt odottamaan kassojen jälkeen ja vaati mua avaamaan repun. siellä ei ollut mitään hänelle ja kiitti vain. luultavasti se että vilkuilin kokoajan onko hän seuraamassa mua ja pakenin, vain lisäsi kiinnostusta minua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvi kaikkia tuntemattomia moikkailla.Eikä kapankassoja eikä lentoemoja eikä bussikuskeja eikä ketäään ei ei ei.
Huom! VARTIJOITA ei kuulu moikata.
Kaupankassaa ja bussikuskia ym. asiakaspalvelijoita joiden kanssa asioidaan moikataan.
Vartija ei kuulu moikattaviin.
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat, ja aina näissä turun keskusta-alueen halpakaupoissa (Lidl ja poikkeuksetta Tokmanni jos sinne eksyy)...
Nuori olen ja tyyliltäni vaihtelevasti erittäin huoliteltu (kauluspaita ja jakkutakki jne) tai "hippirokkari" tai jotain näiden väliltä.
Ulkonäkö ei vaikuta, vartija seuraa joka kerta noissa paikoissa. Muualla tuskin koskaan ainakaan näkyvästi.
Kivikukkaron Tokmanni mennyt minulla boikottiin.
Tokmannilla oli mulla sama. Aina vartija seuraa ja hyppii eteen. Kai luulevat että tällainen vähentää näpistelyä, itselläni vähensi ko. puljussa vierailua.
Yhdessä kaupassa (ollessani nuori) vartija juoksi perään ja halusi katsoa kassin. Olin juuri poistunut kassan kautta maksaen. Vaikutti kyllä niin että nykyään säästän joka ikisen kuitin, enkä asioi kaupoissa joissa kytätään, jos on muita parempia kauppoja lähellä. Jäi sellainen pelottava tunne ettei saisi rauhassa katsoa mitä ostaa, kun se ei ole kiva eikä helppoa juosta palauttamaan niin esimerkiksi vaatteita ja asusteita tulisi voida rauhassa sovittaa ja katsoa. En pukeudu erikoisesti en edusta mitään tyylisuuntausta. Kyllä sen kyttäämisen voi hoitaa asiallisemminkin, esim. niitä kameroita katselemalla. Ja varkaat eivät muuten poistu kassan kautta, vaan mitään ostamatta ilman kuittia.
Ainahan voi mennä vartijapoitsun eteen, räpytellä hiukan ja kehrätä,,eksä vois viedä mut takahuoneeseen, tehdä ruumiintarkastuksen ja vähän pamputtaa?"
Pitkän uran myymäläetsivänä tehneen Terraksen mukaan ei ole olemassa myymälävarkaan stereotypiaa. Myymälävarkaita tulee kaikista yhteiskuntaluokista – ikään ja sukupuoleen katsomatta.
– Kantasuomalainen, keski-ikäinen ja keskiluokkainen nainen on kuitenkin kaikista ovelin. He suunnittelevat varkautta jopa päiviä ja saattavat viettää tavaratalossa aikaa jopa tunteja, Terras paljastaa.
Näissä uutisissa pitäisi aina muistaa kertoa, että suuri osa varkauksista tehdään työntekijöiden toimesta. Se on ihan fakta.
t. kantasuomalainen, keski-ikäinen ja keskiluokkainen ei-varas
En ole koskaan nähnyt vartijaa Lidlissä. Käyn ehkä kerran viikossa ja ikinä ei ole näkynyt vartijaa.
Näinpä, siitä tuossa tuotiin esiin. Vartijoiden ei pitäisi seurata asiakkaitaan ulkomuodon perusteella.