Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maitotuotteet pois :(

Vierailija
20.02.2019 |

Mitä ihmettä sitä söisi kun ei saa maitotuotteita käyttää.

Rakastan makaronilaatikkoa, kermaisaa tonnikalapastaa, mureketta, tomaattikeittoa. Maitokahvia, kaakaota, suklaata, pullaa, jukurtteja ja juustoa.

Neuvokaa mitä ruokia, välipaloja tekisin jos maitoa ei saa käyttää.

Ps, mulla on ihan todettu maitoallergia ja vatsani sen verran turvonnut että pakko koittaa jättää maito.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes laita makaronilaatikkoon, tonnikalapastaan, murekkeeseen tai pullaan maitoa! Joten en ymmärrä noita menetyksiä.

Maitokahvi ei varmasti maistu samalta kauramaidolla, joten siinä on totuttelemista. Juuston korvikkeita ei oikein ole. Se on hankala. Tietysti ne korvikkeet mitä on, kannattaa kokeilla. Mutta helpompaa on yrittää löytää vain muista tuotteista mahdollisimman mieleisiä. Kaupan hyllyjä käyt vain läpi ja ostat kaikkea mahdollista kokeeksi. Leikkeleet, mätitahnat, hummus, majoneesi, vihannekset, jne.

Mä käytän kermaa tonnikalapastaan ja murekkeeseen. Pullaa tai pitkoja yleensä ostan ihan kaupasta ja kaikessa on maitoa tai maitoproteiinia. Pitäis varmaan vaan itse koittaa leipoa enemmän ja löytää uusia elämyksiä. 

ap

Jos haluat valmista leivonnaista ostaa, niin munkit on usein maidottomia, ei tosin kaikki, eli tarkkana.

Vierailija
22/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse tykkään soijamaidosta enemmän kuin tavallisesta, vaikkei mulla maidon kanssa ongelmia olekaan. soijakahvicapuccino vaan... nammm! kauramaito ei uppoa ollenkaan, en ymmärrä sen suosiota.

Mulla on myös soija allergia joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä kaurakorvikkeet. :/

ap

Menepä käymään maitokorvikehyllyllä ja ylläty! Sieltä löytyy kaura- ja soijamaidon lisäksi myös manteli-, pähkinä-, kookos- ja riisimaitoa.

Suurinta osaa noista saa 2,5dl purkeissa, niin voit ostaa joka makua ja testata, mikä miellyttää eniten itseäsi.

Itse tykkään enemmän soijajugurtista kuin kaurajugurtista, eli mun mielestä kovin harmillinen tuo soija-allergiasi.

Tsemppiä, kyllä siihen tottuu!

P.S. Vegaaninen on hyvä sana esim. suklaata etsiessä. Vegaaninen maitosuklaa siis.

Noista hyllyistä löytyy lisäainelitkuja. Nekö on hyväksi keholle??   Vegaanit suosivat kaikkea keinotekoista, ei silti tarvitse suositella terveesti eläville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oatly-tuotteet olen todennut ruuanlaitossa ihan oikeasti maitotuotteiden veroisiksi. Esimerkiksi Oatlyn fraichesta tehdystä dippikastikkeesta ei ollenkaan huomaa, etteikö kyse olisi maidosta. Meni täydestä jopa vanhemmalleni, joka vierastaa kaikkia korvikkeita. :)

Kolmen kaverin vegaanijäätelö on myös tosi hyvää.

Muiden merkkien tuotteissa onkin sitten paljon sellaista, että hyi hemmetti. Siis monelle muulle ilmeisesti kelpaavat, mutta itse olen kai sitten erityisen nirso. Kokeilemalla selviää.

Vierailija
24/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kannattaa muistaa, että soija laskee testosteronitasoja. Suomalaisten kannattaisi välttää myös viljatuotteita, koska merkittävällä osalla on gluteeniyliherkkyyttää. Kaiken maailman kaura "maitoja" ei siis kannata juoda. Maitoa kannattaa juoda ja mieluiten raakamaitoa, jos vain pystyy.

Vierailija
25/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä miinustaa kaikkia ehdotuksia? Näin käy aina kun maidon korvikkeista puhutaan. Jollain on täällä niin kova vegaaniviha päällä, ettei maitoallergikotkaan saisi syödä mitään.

Vierailija
26/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten kannattaa muistaa, että soija laskee testosteronitasoja. Suomalaisten kannattaisi välttää myös viljatuotteita, koska merkittävällä osalla on gluteeniyliherkkyyttää. Kaiken maailman kaura "maitoja" ei siis kannata juoda. Maitoa kannattaa juoda ja mieluiten raakamaitoa, jos vain pystyy.

Suurin osa keliaakikoista saa syödä kauraa.

t: keliaakikko

Vierailija
27/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rakastan makaronilaatikkoa, kermaisaa tonnikalapastaa, mureketta, tomaattikeittoa. Maitokahvia, kaakaota, suklaata, pullaa, jukurtteja ja juustoa."

Kyllä niitä kasvimaitoja kannattaa kokeilla. Osa on pahan makuisia, ei tarpeeksi neutraaleja moniin ruokiin. Mutta esim. Soya For Professionals tai Oatlyn iKaffe on varsin hyviä vaikka makaronilaatikon tapaiseen ruokaankin, sekä tietysti kahviin. Valitettavasti ne halvimmat tuotteet ei ole useimmiten hyvän makuisia vaan maistuvat liikaa laimealta kaurapuurolta tai selkeän soijamaiselta.

Tonnikalapastan voi opetella myös tekemään ei-kermaisena Välimeren tyyppisenä versiona jossa pohjana on oliiviöljy jossa paistettu sipulia ja valkosipulia. Siihen sitten tonnikalat lopuksi hetkeksi lämpiämään, päälle reippaasti rucolaa, pinjansiemeniä ja sitruunan mehua ja siinä se. Tomaattikeitto nyt ei tarvi maitotuotteita mihinkään. Eikä pullakaan välttämättä.

Juustottomuuden tuskan voin kyllä ymmärtää. Esim. vegaanijuustot vaan on ihana kamalan makuisia oikeaan tottuneelle. Samoin jos tykkää jogurteissa siitä hapanmaidon kirpakasta mausta, niin vastaavaa ei löydy soija- ja kauratuotteista. Makeita kyllä löytyy, osa ihan jees makuisiakin esim. Yosan hedelmäiset kauravälipalat, mutta eivät kyllä siihen jogurttimaiseen happamanhimoon auta.

Vierailija
28/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes laita makaronilaatikkoon, tonnikalapastaan, murekkeeseen tai pullaan maitoa! Joten en ymmärrä noita menetyksiä.

Maitokahvi ei varmasti maistu samalta kauramaidolla, joten siinä on totuttelemista. Juuston korvikkeita ei oikein ole. Se on hankala. Tietysti ne korvikkeet mitä on, kannattaa kokeilla. Mutta helpompaa on yrittää löytää vain muista tuotteista mahdollisimman mieleisiä. Kaupan hyllyjä käyt vain läpi ja ostat kaikkea mahdollista kokeeksi. Leikkeleet, mätitahnat, hummus, majoneesi, vihannekset, jne.

Kyllä juuston korvikkeitakin löytyy, mutta niiden taso vaihtelee laidasta laitaan. Itse käytän lähinnä pizzan päällä, koska lähes kaikki muu onnistuu myös ilman juustoa maistumaan ihan OKlta. Esim. texmex-ruokiin laitan cheddar-kastikkeen sijaan guacamolea (itse tehtyä, avokadoista, ei mitään maitotuotteilla jatkettua purkkikamaa).

Vierailija
29/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä väsyneitä soijamyyttejä, jotka tutkimus on todennut vääriksi. Jossain vaiheessa kuviteltiin, että soija vaikuttaa naishormonin kaltaisesti ihmiskehossa, ja siksi sitä suositeltiin kovasti esim. vaihdevuosivaivoihin, ja toisaalta varoiteltiin miehiä ja poikia siitä. No, sittemmin on todettu, että ei auta vaihdevuosivaivoihin mutta ei toisaalta naisista miehiä ja poikia, kun ei sitoudu ihmisen estrogeenireseptoreihin kumminkaan, kuten ei muutkaan ns. kasviestrogeenit.

Vierailija
30/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

iKaffe nimistä kahvimaitoa kahvin joukkoon, superhyvää. Ravistat vaan hyvin, tohon on vaihtanut pari muuten maitotuotteita käyttävä tuttu. Samoin ruoanlaitossa ruokakerman sijaan kaurakermaa, en itse huomaa makueroa ollenkaan.. Kaurajogurtteihin yms pitää kyllä totutella, eihän se maku ole ollenkaan sama kuin normi maitojogurtissa. Ite tykkään, mutta ihan eri tavaraa kun se tavallinen jogurtti.

Vierailija
31/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse tykkään soijamaidosta enemmän kuin tavallisesta, vaikkei mulla maidon kanssa ongelmia olekaan. soijakahvicapuccino vaan... nammm! kauramaito ei uppoa ollenkaan, en ymmärrä sen suosiota.

Mulla on myös soija allergia joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä kaurakorvikkeet. :/

ap

Menepä käymään maitokorvikehyllyllä ja ylläty! Sieltä löytyy kaura- ja soijamaidon lisäksi myös manteli-, pähkinä-, kookos- ja riisimaitoa.

Suurinta osaa noista saa 2,5dl purkeissa, niin voit ostaa joka makua ja testata, mikä miellyttää eniten itseäsi.

Itse tykkään enemmän soijajugurtista kuin kaurajugurtista, eli mun mielestä kovin harmillinen tuo soija-allergiasi.

P.S. Vegaaninen on hyvä sana esim. suklaata etsiessä. Vegaaninen maitosuklaa siis.

Noista hyllyistä löytyy lisäainelitkuja. Nekö on hyväksi keholle??   Vegaanit suosivat kaikkea keinotekoista, ei silti tarvitse suositella terveesti eläville.

Itse asiassa esim. kasvimaidot tai jogurtit/välipalat eivät yleensä ole mitenkään erityisen lisäaineisia. Meillä mies käyttää soija- ja kauramaitoja kun on lehmänmaidolle allerginen (siis ihan sille proteiinille, ei vain laktoosi-intolerantti) ja olen katsellut purkeista tuoteselosteita. Jossain vaahtoontuvassa kahvimaidossa oli muistaakseni lähinnä vettä, soijaa, omenan mehua tuomaan vähän makeutta, kalsiumkarbonaattia (kalsiumin lähde eli lisäravinne), suolaa ja lisättyjä B-vitamiineja. Ei kovin kamalaa.

Vierailija
32/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä väsyneitä soijamyyttejä, jotka tutkimus on todennut vääriksi. Jossain vaiheessa kuviteltiin, että soija vaikuttaa naishormonin kaltaisesti ihmiskehossa, ja siksi sitä suositeltiin kovasti esim. vaihdevuosivaivoihin, ja toisaalta varoiteltiin miehiä ja poikia siitä. No, sittemmin on todettu, että ei auta vaihdevuosivaivoihin mutta ei toisaalta naisista miehiä ja poikia, kun ei sitoudu ihmisen estrogeenireseptoreihin kumminkaan, kuten ei muutkaan ns. kasviestrogeenit.

Linkkiä? Tämän tutkimuksen mukaan ainakin soijaproteiini laskee testosteronitasoa miehillä. Maidosta saatu heraproteiini sen sijaan ei vaikuttanut testosteroniin, vaan laski stressihormoni kortisolin tasoa ja edisti palautumista.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24015701

Vierailija
33/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rainbowin kauramaito on musta paras kasvimaito hinta-laatusuhteeltaan ruoanlaittoon! Perhepiirissä on myös yksi maitoallergikko, joten kun tehdään koko sakille makaronilaatikoita, perunamuusia, ym. niin käytetään juuri tuota kauramaitoa. Maistuu kaikille.

Juusto on vaikeampi ja keinojuustot maistuvat todella erilaiselle kuin oikea juusto, mutta ruoanlaitossa parasta on omasta mielestäni Violifen mozzarellajuustoraaste ja Porlammin Vege juustoraaste ovat ruoanlaitossa parhaimman makuiset.

Vierailija
34/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rainbowin kauramaito on musta paras kasvimaito hinta-laatusuhteeltaan ruoanlaittoon! Perhepiirissä on myös yksi maitoallergikko, joten kun tehdään koko sakille makaronilaatikoita, perunamuusia, ym. niin käytetään juuri tuota kauramaitoa. Maistuu kaikille.

Juusto on vaikeampi ja keinojuustot maistuvat todella erilaiselle kuin oikea juusto, mutta ruoanlaitossa parasta on omasta mielestäni Violifen mozzarellajuustoraaste ja Porlammin Vege juustoraaste ovat ruoanlaitossa parhaimman makuiset.

Ei ne mitään juustoja ole.

Vierailija
35/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon poisjättäminen on terveyden kannalta erittäin hyvä asia. Lehmän hormonineste kun ei ihmisen kehoon kuulu alunperinkään, vaan lisää huomattavasti riskiä sairastua esim.hormonaalisiin syöpiin.

Luitakaan ei maitotuotteet vahvista.

Nykyään on saatavilla vaikka mitä "korvikkeita", ei ole vaikeaa.

Vierailija
36/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päällä voi käyttää hummusta tai avokadoa. Sopivat mahtavasti ruisleivän kanssa. Avokadon päälle vielä ripsauttaa suolaa, pippuria ja tirauttaa limen mehua niin kyllä kelpaa. Hummus on myös tosi helppo ja edullinen tehdä itse. Helpot maidottomat vaihtoehdot levitteeksi.

Ja mitä ruokiin tulee, niin eihän siinä muuta kuin alkaa kokkailla niitä ruokia, mihin ei maitoa muutenkaan laittaisi. Jos oikein tekee vaikkapa kermaista pastaa mieli niin sitten korvaa kasvikermalla. Muuten maailmahan on täynnä vaikka mitä herkullisia ja ihania, perinteisiä suomalaisiakin ruokia, mihin ei maitoa laiteta. Kuten joku jo sanoi, niin keskity siihen mitä voit syödä, eikä siihen mitä et. Koskaan aikaisemmin ei ole maidon korvaaminen ollut helpompaa kuin tänä päivänä ja menee koko ajan helpommaksi. Kyllä se siitä kun pääset alkutotuttelun yli. Hyvää jatkoa sinulle!

Vierailija
37/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse asiassa esim. kasvimaidot tai jogurtit/välipalat eivät yleensä ole mitenkään erityisen lisäaineisia. Meillä mies käyttää soija- ja kauramaitoja kun on lehmänmaidolle allerginen (siis ihan sille proteiinille, ei vain laktoosi-intolerantti) ja olen katsellut purkeista tuoteselosteita. Jossain vaahtoontuvassa kahvimaidossa oli muistaakseni lähinnä vettä, soijaa, omenan mehua tuomaan vähän makeutta, kalsiumkarbonaattia (kalsiumin lähde eli lisäravinne), suolaa ja lisättyjä B-vitamiineja. Ei kovin kamalaa.

Ehkä et sitten ole ymmärtänyt, mitä siinä ainesosaluettelossa lukee.

Vierailija
38/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidon poisjättäminen on terveyden kannalta erittäin hyvä asia. Lehmän hormonineste kun ei ihmisen kehoon kuulu alunperinkään, vaan lisää huomattavasti riskiä sairastua esim.hormonaalisiin syöpiin.

Luitakaan ei maitotuotteet vahvista.

Nykyään on saatavilla vaikka mitä "korvikkeita", ei ole vaikeaa.

Ilman niitä "korvikkeita" pärjää aivan mainiosti.

Vierailija
39/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan makaronilaatikkoa, kermaisaa tonnikalapastaa, mureketta, tomaattikeittoa. Maitokahvia, kaakaota, suklaata, pullaa, jukurtteja ja juustoa.

Mihin murekkeessa tarvitaan maitoa?

Pullassakaan se ei ole välttämätön, ja tumma suklaa on keksitty. Makaronilaatikkoon en ikinä käytä maitoa.

Sen myönnän, että oikeaa jogurttia tai varsinkaan juustoa ei ilman maitoa saa.

Opettelet rakastamaan ruokia, joihin ei tarvita maitoa. Niitäkin on hyviä, paljon.

Vierailija
40/57 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle ainakin sopii soija hyvin ja päivittäinen alkoholin kulutus.

Testot on niin korkealla normaalisti että tekee oikeasti hyvää laskea tasoa soijalla ja oluella.

Ennen en kyennyt syvälliseen keskusteluun naiseni kanssa ja olin sellainen jäyhä ukon pökkelö.

Pitkä kuuri soijaa ja alkoholia sopivasti nautittuna tekee minusta tunteellisen ja syvällisen pohdiskelijan.

Voi kyllä kuvitella että ei sovi ihan kaikille miehille jos testotasot on muutenkin alemmat.

Erityisesti huomaa että liialliset päivittäiset seksihalut on laskeneet kerran viikkoon ja se sopii myös naiselleni, koska hän ei ole alunperinkään sellainen joka päivä aamulla ja illalla seksiä harrastava kuten minä olen. Ja kun seksi ei pyöri jatkuvasti mielessä, niin olen kehittynyt älyllisesti myös.

Ajatella jos lukioaikana olisin saanut soijaa ja alkoholituotteita niin olisin ehkä lääkäri tai lakimies!

Jatkuva seksinhimo vie paljon resursseja mieheltä tehdä tehokkaasti asioita.