Miten ottaa töissä puheeksi aikeet vaihtaa alaa, jos lähtee opiskelemaan jotain ihan muuta?
Olen opiskellut itseni ammattiin, joka ei sovi minulle alkuunkaan, ja koska työnkuva on hyvin spesifi (x-terapeutti), mahdollisuudet hakeutua oman alan sisällä toisenlaisiin töihin on aika heikot. Ainut mahdollisuus on opiskella uusi ammatti (toinen vaihtoehto olisi vihata jokaista arkipäivää seuraavat 40 vuotta, mutta sitä en edes harkitse).
Jotenkin työnantajalle pitää asiasta ilmaista, koska opiskelu edellyttäisi osa-aikaisuuteen siirtymistä. Entäs kollegat? Miten voi välttää sen, ettei kaikki ala hyljeksiä kun ne tietää, että toi ei oo täällä enää pitkään eikä oo alun alkaenkaan tykännyt olla.
Kommentit (16)
Ei pysty. Vaihda työpaikkaa, ota joku kassaduuni tms opintojen oheen.
Tsemppiä, rohkeasti vaan kissa pöydälle! ☺ Kyllä se siitä!
Kiinnostaa itseäkin. Olen vuosi sitten arkkitehdiksi valmistunut ja olen nyt jo niin leipiintynyt työhöni että haluan vaihtaa alaa. Haluan lennonjohtajaksi, mutta hakuprosessia varten pitäisi ottaa töistä vapaata. Miten pomolle voi järkevästi ilmaista että joo, työpaikkasi oli niin hirveä että mielellään heitän hukkaan koko yliopistokoulutukseni ja jätän tämän p-ska-alan muille.
Kassaduunia tein ennen tätä ammattia, ja on kyllä pakko myöntää, että nykyinen työ sentään pelasti minut siltä :D hyötysuhde (aika-raha) on myös yli kaksinkertainen...
Miksi pomolle pitää kertoa mitään? Pyydä osa-aikatöihin (jos ei ole lapsia, tätä oikeutta ei ole, mutta kysyä voit) ja muista, että työkkäritukea ei saa, jos itse halusi osa-aikatöitä.
5 siis ap. Olisi ehkä kassa-aikoina pitänyt tajuta, että en tykkää ihmisistä eikä ihmisläheinen työ sovi minulle. No, jälkikäteen on aina viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pomolle pitää kertoa mitään? Pyydä osa-aikatöihin (jos ei ole lapsia, tätä oikeutta ei ole, mutta kysyä voit) ja muista, että työkkäritukea ei saa, jos itse halusi osa-aikatöitä.
Sepä se, kun se pomo varmaan kysyy että mitä varten sitä osa-aikaisuutta pyydän. ap
Mulla oli työkaveri, joka vaihtoi raksa-alalta lentäjäksi, ja ihan yleisesti tiedossa se oli, että hän lähtee meiltä johonkin lentokouluun. En tiedä tarkemmin, oliko jotain opintovapaata, kun oli isyysvapaillakin siinä samaan syssyyn, mutta takaisin ei ilmeisesti ole tulemassa. Ja hienoahan se on, että tavoittelee unelmiaan, ei ne kaikilla samoja ole.
Varmaan vielä hyväksytympää, kun meidän ala nyt ei mikään yltiöseksikäs tai joka lapsen toiveammatti ole, eri asia kai, jos jo valmiiksi on yleisesti unelma-ammatiksi mielletyllä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli työkaveri, joka vaihtoi raksa-alalta lentäjäksi, ja ihan yleisesti tiedossa se oli, että hän lähtee meiltä johonkin lentokouluun. En tiedä tarkemmin, oliko jotain opintovapaata, kun oli isyysvapaillakin siinä samaan syssyyn, mutta takaisin ei ilmeisesti ole tulemassa. Ja hienoahan se on, että tavoittelee unelmiaan, ei ne kaikilla samoja ole.
Varmaan vielä hyväksytympää, kun meidän ala nyt ei mikään yltiöseksikäs tai joka lapsen toiveammatti ole, eri asia kai, jos jo valmiiksi on yleisesti unelma-ammatiksi mielletyllä alalla.
Kiva kuulla tällaisesta kokemuksesta. Omassa työpaikassa suurin osa tuntuu olevan kutsumusammatissa, joten ajattelen itsekin, että kaikki ei välttämättä päätöstäni "hyväksy". ap
Ei tarvi etukäteen kertoa kenellekään. Lähdet vaan.
Pomo toteaa, että ei ole pakko antaa osa-aikaista pestiä, joten joko irtisanoudut itse tai sitten teet täyttä päivää.
Korostan vielä, että jotenkin pitää toimeentulo turvata opiskeluaikana (ainakin niin kauan, kunnes saa uuden alan työ- tai harjoittelupaikan), siksi suoraan irtisanoutuminen ei ole optimiratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Korostan vielä, että jotenkin pitää toimeentulo turvata opiskeluaikana (ainakin niin kauan, kunnes saa uuden alan työ- tai harjoittelupaikan), siksi suoraan irtisanoutuminen ei ole optimiratkaisu.
Ja pomo voi todeta, että oikeutta osa-aikaisuuteen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pomo voi todeta, että oikeutta osa-aikaisuuteen ei ole.
Uskon, että osa-aikaisuuden tällä alalla saa, se ei tässä ole varsinainen ongelma. Vaan se, että miten asian esittäisi, kun pomo kuitenkin kysyy, miksi. ap
Oletko oikeutettu aikuiskoulutustukeen?
nostan