Oletteko huomanneet, että SYYLLINEN puolustautuu yleensä hyökkäävästi?!!
Tullut vuosikymmenien kuluessa huomattua.
Joku joka on johonkin syyllinen mutta ei halua myöntää- hyökkää rajusti vastaan!
Kommentit (36)
Joo ei. Psykologit väittävät, että syytön hermostuu syyttelystä yleensä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Psykologit väittävät, että syytön hermostuu syyttelystä yleensä eniten.
Jos suomessa olisi filosofia rikkaita niin tälläistä kirjoitusta kuin ota vastaan ja toimi niin ei eläisi suomessa.
Nämä asiat otetaan esille kuin kiusaamista tapahtuu eikä niin että kiusataan ja katsotaan mitä tapahtuu...monkey see monkey does.
Real G's dont lie.
Totta toinen puoli. Toisaalta tuo on myös näppärä keino manipuloida ja mitätöidä toisen oikeus puolustaa itseään sillonkin kun tämä on syytön.
En ole huomannut.
Tulee mieleen kaksi kertaa, jossa henkilö ei ole tunnustanut tekoaan, joka on (vuosia myöhemmin) paljastanut. Nämä olivat siis eri henkilöt. Molemmissa tapauksissa henkilö muka mietti, kuka TOINEN voisi olla siihen syypää, nimesi jopa mahdollisia syyllisiä.
Syyllisellä on tapana olla keskimääräistä aggressiivisempi, ja toisaalta korostaa omia hyviä puoliaan ja mollata muita. Syyllisyydentunto tulee helposti esiin, esim. ketjuissa parveketupakoinnista joku alkaa räyhätä siitä miten paljon liikenteestäkin tulee saasteita ja lapsista häiriötä naapurin partsilta. Aletaan viedä keskustelua eri suuntaan ja osoittaa vikoja muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mjaa. Jos sinua syytetään äärimmäisen loukkaavasti jostakin, jota et ole tehnyt, kai sinäkin aika lailla hermostuisit? Ensinnäkin siitä, ettei sinuun luoteta, sitten siitä, että sinun uskotaan voivan syyllistyä moiseen, sitten vielä siitäkin, että sinua heti syytetään, eikä ensin kysytä asiallisesti.
Ja vielä per.ele joku kyökkipsykologi kuvittelee sen takia, että "joojoojoo, älä selitä, sä oot varmaan syyllinen, kun noin hermostuit".
Tuolle on kenties suomalaisen sananlaskuperinteen typerin ja ärsyttävin sananlaskukin: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Todellisuudessa se ei mene niin. Älähtää voi myös se, jolle syytös tulee täysin puskista, ja joka kokee sen erittäin loukkaavaksi ja epäoikeudenmukaiseksi.
Toki sekin on totta, että joskus ihmiset turvautuvat filosofiaan "hyökkäys on paras puolustus". Onneksi usein ihmisistä näkee, milloin he ovat aidosti loukkaantuneita ja sen, milloin he teeskentelevät peitelläkseen syyllisyyttään.
Aina sitä ei voi kuitenkaan tietää. Kuten "rikospoliisi" sanoo, ihmisten syyllisyyttä ei ole likiään aina helppo päätellä. Jos olisi, ei rikospoliisia edes tarvittaisikaan, riittää kun katselisi vähän, miten nuo reagoivat syytöksiin....
Noin se ei kumminkaan aikuisten oikeasti ole. Ei, vaikka kyökkipsykologit niin luulisivatkin.
N52
Joo, totta, ei suuttumuksesta voi suoraan päätellä mitään. Jos joku luulee suuttumuksen kertovan syyllisyydestä, niin mitenköhän hän ajattelee syyttömän reagoivan puskista tulevaan syyllistämiseen? No, en tiedä miten ihmiset yleensä suhtautuisivat, mutta itse olisin ehkä vain äimistynyt ja kummissani.
Tulee kuitenkin mieleen tilanne, jossa suuttumus herättää epäilyksiä: nimittäin jos tyyppi on tehnyt jotain vastaavaa ennenkin ja hänen epäilemisensä on siksi ymmärrettävää ja loogista. Silloin suuttuminen vaikuttaa muiden mielestä väärältä reaktiolta ja saattaa herättää epäilyt. Uskottavampi reaktio olisi esim. sanoa: "En tehnyt sitä, vaikka ymmärränkin miksi epäilette minua." Syytönkään ei välttämättä tule uskotuksi, jos kieltää muiden oikeuden epäillä häntä, vaikka syy on selvästi omassa aiemmassa käytöksessä.
Syylliset ignoroivat aina syyllisyyttään asiasta, agressiivisuuttakin on mutta en tiedä siitä niin paljon.
Itse aina lamaannun täysin jos joudun yllätys hyökkäyksen kohteeksi jossa syytetään jostain ja huudetaan päälle, että älä selitä älä selitä, ja älä esitä!
Kauheita tilanteita ja hyvin moniulotteisesti musertavaa psyykkisesti.
Pahinta on se kun ei anneta puolustautua tai ei edes kysyä, mistä nyt on kyse.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut.
Tulee mieleen kaksi kertaa, jossa henkilö ei ole tunnustanut tekoaan, joka on (vuosia myöhemmin) paljastanut. Nämä olivat siis eri henkilöt. Molemmissa tapauksissa henkilö muka mietti, kuka TOINEN voisi olla siihen syypää, nimesi jopa mahdollisia syyllisiä.
Sama jatkaa: Tästä tulikin mieleen, että joskus kouluaikoina koulusta oli varastettu jotain, ja eräs oppilas väitti muille nähneensä minut lähellä kyseistä tavaraa. Minulla oli ollut ala-asteella lyhyt "varasteluvaihe", joten minua oli helppo syyttää sen jälkeen kaiken katoamisesta, vaikka en oikeasti varastanut enää mitään. Tuli vasta nyt mieleen, että olisikohan tuo valehtelija saattanut olla itse tuolla kertaa syyllinen?
Toinen tapaus: Luokkakaverilla oli uusi koru, ja kun satuin olemaan lähellä, niin hänen kaverinsa varoitteli minun kuullen vihjailevasti, että varo vain ettei sitä varasteta. No, se koru katosi sitten oikeasti - mikä sattuma. Ettei vain olisi tuo "varoittelija" ollut itse syypää.
En voi tietenkään olla varma noista tapauksista, mutta alkuperäisessä viestissäni mainitut henkilöt olivat varmoja tapauksia, tunnustivat vuosien jälkeen. Ja molemmat vieläpä alunperin syyttivät juuri sellaisia henkilöitä, joita oli helppo syyttää aiemman toiminnan perusteella.
Vaikka harhautus saattaakin olla syylliselle tyypillistä käytöstä, niin se ei tarkoita, että henkilö on automaattisesti syyllinen vain siksi, että sanoo ketä epäilee.
Mielestäni tuo että syyttää muita, kun on tehnyt jotain itse, on tosi alhaista. Joskus jopa pahempaa kuin se mitä alunperin teki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Trump tekee niin. Hävittyään oikeudenkäynnin hän julistautuu lehdistölle voittajaksi.
Lähde?
Kyllä. Ikuiset nuoret heti karvat pystyssä, kun pitäisi itsenäistyä.
Suvussa hävisi 538000€ ja syylliset hyökkää niin että aseilla uhattu ja asekuvat ilmestyivät Facebookiin .. ne jotka heitä epäileekin OVAT KUULEMMA MIELENTERVEYSPOTILAITA ;)
Vaikka itse asiassa syyttäjiltä heittää pääkopassani itsellään ja fyysinenkin terveys no aika paskana!
Aina kun kuulette jonkun joka vihaa jotakin niin sen arvion vastapuolen mielenterveydestä niin ottakaapa vihalisä pois ja miettikää mitä peiteltävää haukkumalla on! Usein haukkuja on itse syyllinen johonkin !!! Pelkää paljastumista ...
Joo, etenki äräbit ja zömälit, walla walla ja mä wannon. Rehelline immeine ei puhu suuna päänä, vannoskele tai lausu turhaan Herran nimeä.
Totuudenkertojaa PELÄTÄÄN ENITEN.
Sovitaan että epämieluisan totuuden tuonut on hullu niin ei tarvitse uskoa ....
Eikö se niin mene !!!
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" tiesi jo vanha kansa.
Šimpanššìšta ei huomaa jos se hermostuu koska ne ovat sosialistisia sosiopaatti psykopaatteja.