Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin aikoinani opiskelijavaihdossa Neuvostoliitossa

Vierailija
19.02.2019 |

Olin siis ihan oikeasti. Toisin kuin tuo trolli, joka väittää asuneensa Neuvostoliitossa 17 vuotta.

Jos joku haluaa kysyä jotain ihan vakavissaan, lupaan vastata vakavissani.

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viettivätkö neuvosto-opiskeljijat railakasta opiskelijaelämää? Vodkaa ja bileitä?

Kyllä viettivät! Ihan samanlaista kuin opiskelijat todennäköisesti kaikkialla. Bileitä oli asuntoloissa koko ajan. Pojat joivat votkaa mutta tytöt viiniä tai jotain muuta. Votka katsottiin miesten juomaksi.

Itselleni oli suurin yllätys, että asuntoloissa käytettiin myös mietoja huumeita. En ollut naiivina maalaistyttönä koskaan törmännyt niihin Suomessa.

Perheemme on saksalais-suomalainen, ja asuimme Neuvostoliitossa, Leningradissa (Pietarissa).

Siihen aikaan, kun olitte Neuvostoliitossa, olin vielä lapsi.

Nuoruuteni oli Gorbatshovin aikana, se oli hyvin hauskaa aikaa nuorille. Oli hippejä ja punkkareita, olin itsekin hippi. Ja tietysti oli huumeita.  Ystäväni matkustivat Kirgisiaan ja toivat mukanaan pussit täynnä kannabista.

Valitettavasti vapauden myötä tulivat myös kovat huumeet, eivätkä kaikki ystäväni selvinneet hengissä.

Suomeen lähteminen pelasti henkeni. Jos olisin jäänyt, olisin saattanut perustaa oman yrityksen...

Kaupoissa ei ollut paljon ostettavaa, mutta se ei ollut minulle silloin erityisen tärkeää. Se oli erityistä aikaa, jossa oli paljon toivoa.

Minua surettaa nähdä, mitä siitä on tullut...

Vierailija
182/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin 1970-luvun lopulla neuvostoliittolaisen joja opiskeli vuoden Helsingin yliopistossa. Asui opiskelija-asuntolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpa sukulaiseni tänne kertomaan kokemuksiaan, asui Neuvostoliitossa 20 vuotta, ensin opiskeli ja sitten työskenteli,mutta ei häntä tänne saa, ei ole somessa lainkaan ja turhaahan se on, varmaan vähintään puolta siitä mitä kertoisi väitettäisiin kuitenkin valheiksi, sellanen paikka tää on.

Vierailija
184/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin 1970-luvun lopulla neuvostoliittolaisen joja opiskeli vuoden Helsingin yliopistossa. Asui opiskelija-asuntolassa.

Ja?

Vierailija
185/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapaperiasiaan liittyen: väität, että siellä oli wc:t? Vai paskoitteko vain putkeen?

Vierailija
186/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten mielenkiintoista, kiitos ap, kun avasit tämän ketjun! Mulla ei oo nyt just kysyttävää, kun olen niin näiden vastausten lumoissa! Olen hirveän kiinnostunut neuvostohistoriasta. Tää on just parasta AV:ta! TUhat kiitosta sulle! Huomaatko, että olen ihan fiiliksissä? :D

Aivan! Me tahdomme, että kirjoitat kokemuksistasi kirjan! Se olisi varma menestys! Ostaisin sen heti kaikille ystävilleni, jotka eivät tiedä mitään Neuvosto liitosta! Olen niin vaikuttunut! Tämä on ihan parhautta: kerrankin joku kertoo jostain jänskästä! Kunpa joku vielä kertoisi matkastaan Pohjois Koreaan! Minä en uskalla mennä sinne! Mutta voisin lukea tällaisia ketjuja ihan loputtomasti! Millaista oli elämä ennen vanhaan! Olen historian harrastaja ja haluan tietää, miksi Neuvosto liitossa ei ollut puru kumia! Onko totta, että siellä laitettiin sementtiin 1/3 mikrofoneja? Oliko Bresnev oike

OLET KUSIPÄÄ

Vierailija
187/187 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa sai herkullisia karamellejä, sokeroituja mutta vähän kovia. Purukumia ei kylläkään saanut. Ulkolainen opiskelija viihtyi hyvin 70: luvulla, mukavat kämppikset. Yksi tuli tutuksi, sai tuliaisia ulkolaiselta ja tykkäsi. Uskoutui ja kertoi että kerran viikossa käy miliisille rapirtoimassa mitä ulkolainen oli tehnyt, pakollinen kuvio vain

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi