Olin aikoinani opiskelijavaihdossa Neuvostoliitossa
Olin siis ihan oikeasti. Toisin kuin tuo trolli, joka väittää asuneensa Neuvostoliitossa 17 vuotta.
Jos joku haluaa kysyä jotain ihan vakavissaan, lupaan vastata vakavissani.
Kommentit (187)
Breznevin ajan viimeisinä vuosina, ennen perestroikaa. "Pysähtyneisyyden ajan" mustimpina hetkinä, voisi sanoa.
Tapahtuiko sinulle mitään ikävää siellä?
Menikö reissu ns. kunnialla läpi?
Kuulitko hyvää musaa siellä?
Kysyin siksi koska arvostan venäläisiä muusikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Millaista oli? Mikä oli hyvää, mikä huonoa?
Hyvää oli ensinnäkin elämänkokemus. Oppi, että kaikesta selviää ja niukissakin oloissa pärjää. Toiseksi hyvää oli oppia puhumaan venäjää sujuvasti (Suomessa yliopisto-opiskelu oli ollut hyvin teoreettista ja painottunut kirjoitettuun kieleen).
Hyvää oli myös saada tutustua sen aikaiseen supervaltaan sisältä päin.
Huonoa oli se, että välillä alkoi kaikesta huolimatta ketuttaa. Asuntolaolot olivat aika surkeat, byrokratia oli hirveä, kaupat olivat tyhjiä, edes vessapaperia ei saanut oikein mistään.
Monenko kanssa olit sängyssä, kumpi hommasi kumit ja ennenkaikkea mistä?
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko sinulle mitään ikävää siellä?
Menikö reissu ns. kunnialla läpi?
Ensimmäisessä opiskelijavaihdossa (olin useamman jakson eri paikoissa) olin niin naiivi, että jätin pyykit kuivumaan asuntolan pyykkihuoneeseen. Ihmettelin vain hyvää tuuriani, että kaikki narut olivat vapaina. No, nehän tietysti varastettiin heti kun selkäni käänsin.
Mutta tämä oli pahin tapaus, mitään oikeasti ikävää ei tapahtunut. Neuvostoliitto oli tietyssä mielessä poliisivaltiona suhteellisen turvallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne sai ruokaa kun kaupoissa ei ollut?
Kaupoissa oli juuri sen verran ruokaa, että kansa pysyi hengissä. Tosin jonot ruokakauppoihinkin olivat pitkät, joten oli aina tuskan takana saada ostokset tehtyä.
Ja valikoima oli tietysti mitä oli. Kansa eli kaalilla, perunalla ja ruisleivällä, aika kirjaimellisesti näin.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä odotti koti-Suomessa, ja olin hyvin kilttiä laatua. En ollut sängyssä kenenkään kanssa. Kumeja olisi varmaan saanut jostakin pimeiltä markkinoilta jollakin keinoin. Kaupoissa niitä ei kyllä ollut.
Menetkö vielä vanhasta muistista kaupassa pisimpään jonoon ostaessasi vessapaperia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä odotti koti-Suomessa, ja olin hyvin kilttiä laatua. En ollut sängyssä kenenkään kanssa. Kumeja olisi varmaan saanut jostakin pimeiltä markkinoilta jollakin keinoin. Kaupoissa niitä ei kyllä ollut.
Oletko vieraillut Venäjällä 90-luvun jälkeen? Onko sinulla tuttuja siellä?
Kunka paljon ruplia sai farkuilla? Mikä oli tavallisen duunarin palkka ruplissa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulitko hyvää musaa siellä?
Kysyin siksi koska arvostan venäläisiä muusikkoja.
Todellakin kuulin!
Mutta on pakko heti sanoa, että tarkoitat hyvällä musiikilla ehkä jotain muuta kuin minä. Olen itse ihan nuoresta pitäen ollut klasarin ystävä, kevyttä musiikkia en ole paljon kuunnellut.
Ja sitähän Neuvostoliitossa oli tarjolla yllin kyllin, erittäin tasokasta klasaria. Ainakin Moskovassa ja Leningradissa. Kävin konserteissa ja oopperassa joka viikko, joskus useammankin kerran. Tässä vielä yksi hyvä puoli Neuvostoliitossa: pääsyliput olivat tosi edullisia.
Viettivätkö neuvosto-opiskeljijat railakasta opiskelijaelämää? Vodkaa ja bileitä?
Milloin olit?