Laskujen jakaminen
Miten teillä jaetaan laskut, esim. asumiskulut? Erityisesti kiinnostaa siinä tapauksessa, että asunto ja laina on vain toisen nimissä.
Meillä siis tilanne, että asunto ja asuntolaina on minun nimissäni. Mies ei suostu maksamaan lainanlyhennyksestä yhtään, vaikka on jo useamman vuoden asunut luonani. Ymmärsin tilanteen, koska mies oli pidempään työttömänä eikä rahaa yhteisiin menoihin (kuten sähkölasku) ollut. Nyt sai töitä, vähän parempi palkka kuin minulla. Mutta ei suostu maksamaan kuin puolet elämisen kuluista (vesi, jäte, sähkö). Meillä on molemmilla omat autot ja maksamme itse oman auton kulut. Muutenkin meillä on aina ollut omat rahat ja esim. maksamme omat ruokamme (syömme täysin eri ruokaa mm. ruokarajoitteiden takia). Asunnosta ei siis suostu maksamaan mitään, koska ei ole omistajana (eikä haluakaan olla). Mistään kauhean lyhyestä suhteesta ei ole kyse vaan ollaan oltu yli 7 vuotta yhdessä. Nyt yritämme vauvaa ja olen jo innoissani ostellut vauvalle vaatteita, omista rahoistani siis. Yhteiset tulomme eivät päätä huimaa ja säästöön ei oikeastaan jää mitään, välillä on jopa tiukkaa. Nyt kun mies sai töitä, suunnittelee ostavansa itselleen uuden auton ym. sellaista tavaraa, joka tulee vain hänen itsensä käyttöön. Minulla ei tällaisiin ole rahaa vaan ajan rämällä autolla jne. koska tosiaan lainanlyhennys syö todella ison osan palkastani. Olen yrittänyt sanoa, että eikö mieluummin ostaisi tulevalle vauvalle jotain, kuten rattaat, tai laittaisi säästöön esim. lapsen opiskeluja varten. Ja sanottakoon vielä, että muutama vuosi sitten tilanne oli sillä tavalla päinvastainen, että asuimme miehen omistamassa asunnossa, ja minä maksoin kuitenkin hänelle "vuokraa" noin puolet lainanlyhennyksen määrästä. En koko aikaa kylläkään, sillä aloimme yhteisestä päätöksestä etsiä uutta asuntoa ja aloin säästämään sitä varten nämä "vuokrarahat". Kun nykyinen asunto löytyi, mies ei saanut lainaa työttömyyden takia, joten siksi jouduin ottamaan lainan omiin nimiini. Mies ei halua enää asuntolainaa itselleen sen aiheuttaman stressin takia.
Mielestäni tilanne ei ole reilu, mutta mitä mieltä te olette?
Kommentit (57)
Se on sinun asuntosi ja sinun nimissäsi. Miksi miehen pitäisi siitä maksaa? Jos se olisi yhteinen asunto ja molempien nimissä, niin sitten mies maksaisi puolet lainan lyhennyksestäkin. Jos sinä ostat ihan omiin nimiisi auto, pitäisikö miehesi maksaa siitäkin mielestäsi puolet, saadakseen istua sen kyydissä?
Sinä tietenkin maksat oman asuntosi lainakulut. Yhteiset kulut maksatte puoliksi.
Puolethan niistä elämisen kuluista hänen kuuluukin maksaa . Sinulle kuuluu lainakulut ku sun asuntohan se on.
Tuohan menee ihan oikein. Puoleksi maksatte asumisen kulut, lainakulut kuuluu sulle ku sinun laina ja asunto.
Että miehen pitäis kasvattaa sun omaisuutta maksamalla osa lainasta 🤦♀️
Mitäpä luulet, kuka ne lapsen kulut tulee maksamaan? Unohtaisin tyypin.
Eli olet siis elättänyt miestäsi useamman vuoden ja nyt kun hänellä parempi palkka kuin sinulla niin ei suostu maksamaan takaisin mitään, vaikka itse kituutat pienemmällä palkalla?
Tuolla mentaliteetilla ja keskustelukyvyllä en todellakaan suosittele teille lapsia. Teidän pitää kyetä tekemään töitä yhteisen talouden eteen ja jakamaan perheen yhteiset kulut niin että se on tasapuolista, eikä niin ettei toinen vain "suostu" maksamaan mitään. Jos ette voi keskustella ja sopia raha-asioista, ei liittonne tule pitemmän päälle toimimaan.
On ymmärrettävää, ettei miehesi halua maksaa sinun asuntoa.
Siitä huolimatta omasta mielestäni yhteistaloudessa pitää jakaa myös asumiskulut osapuolten kykyjen mukaan. Tätä asumiskulujen jakamista voi sitten nimittää, vaikka vuokran maksuksi tai joksikin muuksi. Mies voi maksaa vaikka ruokakulut, veden, sähkön, vakuutukset tms...
Lapsen kulut kuuluvat molemmille vanhemmille. Itse en ehkä kuitenkaan rattaita tai muuta lähtisi ostelemaan, ennen kuin vauva on ihan oikeasti tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet siis elättänyt miestäsi useamman vuoden ja nyt kun hänellä parempi palkka kuin sinulla niin ei suostu maksamaan takaisin mitään, vaikka itse kituutat pienemmällä palkalla?
Hänhän maksaa puolet asumisen kuluista ja oman autonsa kulut kuten kuuluukin.
Lainakulut kuuluu ap:lle samoin kuin hänen oman autonsa kulut.
Jos teillä on noin paljon erimielisyyksiä niin lopettaisin vauvan yrittämisen ainakin kunnes nämä raha-asiat on selvitetty molempia tyydyttävällä tavalla.
Voisitteko ostaa uuden, yhteisen asunnon? Tai jos mies ei enää koskaan aio ottaa lainaa, niin myy omasi, sijoita rahat ja etsikää yhteinen vuokra-asunto?
Tietenkin mies maksaa sinulle vuokraa, jos hän asuu sinun omistamassasi asunnossa.
Tietysti miehen pitää maksaa asumisestaan. Esim. puolet vastaavanlaisen asunnon vuokrasta. Jos molemmilla on oma auto kumpikin maksaa sen kulut itse.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin mies maksaa sinulle vuokraa, jos hän asuu sinun omistamassasi asunnossa.
😂😂
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun asuntosi ja sinun nimissäsi. Miksi miehen pitäisi siitä maksaa? Jos se olisi yhteinen asunto ja molempien nimissä, niin sitten mies maksaisi puolet lainan lyhennyksestäkin. Jos sinä ostat ihan omiin nimiisi auto, pitäisikö miehesi maksaa siitäkin mielestäsi puolet, saadakseen istua sen kyydissä?
Miksi ihmeessä mies saisi asua ilmaiseksi asunnossa jonka eteen toinen näkee paljon vaivaa ja maksaa kalliisti? Mies maksaa korvauksen asumisestaan. Vähintäänkin yhtiövastikeen kokonaan.
Oikeudenmukaista olisi, katsoa mikä olisi markkinavuokra tuon asunnon puolikkaalle. Sitten siitä arvioida joku summa miehen maksettavaksi. Pienempi kuin markkinavuokra, mutta helpotusta lainan maksajalle.
Jos mies ei tajua tuota, niin aloittaja maksaa varmasti lapsetkin kokonaan itse yms.
Maksan miehelle puolet asumiskuluista eli vastikkeesta, vedestä, sähköstä ja vakuutuksesta. Asuntolainaa en maksa, koska sehän on sama kuin säästäisin miehelle. Tämä nykysysteemi on yhdessä sovussa päätetty ja reiluksi koettu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mieltä minäkin olen. Varsinkin jos aiemmin ap on maksanut miehelle vuokraa miehen luona asumisesta niin miksi mies ei nyt suostu tekemään samoin?
Meillä laina on vain minulla mutta yhteiset rahat ja sieltä maksetaan kaikki laskut yms. Ei siis mitään hajua kuinka virallisesti meillå menee "tasan" kulut. Mies tienaa tuplasti sen mitä minä ja hoitaa laskut, itse tuhlaan sitten muuhun vähemmän tärkeään :D meille kans tulossa nyt kesällä toinen lapsi ja edelliset tavarat ehdin jo myydä pois joten kaikki olen hankkinut uudelleen :)
Jos mies asuu luonasi, hän luonnollisesti maksaa koroista ja kuluista puolet TAI käyvän vuokrahinnan sinulle. Lyhennykset maksat itse. Korot ja kulut ovat asumisen juoksevia kuluja, joista ei ole kummallekaan omaisuushyötyä, mutta ilman niitä ei ole muuten sitten sitä asuntoakaan.
Toki voit katsoa, että hän kuluttaa saavutettua omaisuuttasi, joten katso mikä on alueen keskivuokra samankokoiselle ja -tasoiselle asunnolle, teet hänelle alivuokralaissopimuksen ja maksettava vuokra on puolet tuosta alueen keskivuokrasta. Sitten hän voi miettiä, kannattaisiko hänen kuitenkin vuokranmaksun sijaan "ostaa" puolet jäljellä olevasta lainasta.
Jos vasta yritätte vauvaa, niin miksi ostat sille jo tavaroita?? Aika erikoista.