Miksi kunto ei kohene?
Olen liikkunut nyt aktiivisesti neljä kuukautta, mutta en huomaa juuri mitään eroa kunnossani. Koiranomistajana olen tehnyt päivittäisiä lenkkejä jo vuosikausia, mutta nyt olen alkanut tekemään myös voima/lihaskuntoharjoitteluita pari-kolme kertaa viikossa, sekä muuttanut kävelylenkit reippaammiksi ja olen nyt toista kuukautta yrittänyt juosta. Paino sanalla yrittänyt.
Noin 150m rauhallisen hölkän jälkeen syke on 170-190 ja puuskutan/ hengitys vinkuu. Ei kuitenkaan väsytä ja pystyn juoksemaan noin pari kilometriä suuremmitta ongelmitta ja olokin on lenkin jälkeen hyvä, mitä nyt keuhkoihin sattuu. Syke palautuu nopeasti normaaliksi kun pysähdyn. Kerrasta toiseen tuo on silti sitä samaa puuskuttamista kovilla sykkeillä alusta loppuun.
En myöskään pääse esimerkiksi kiipeämään rappusia kolmanteen kerrokseen ilman, että hengästyn ja syke nousee 150:een. Eli ei mitään eroa siihen kun liikuin huomattavasti vähemmän. Pidän välipäiviä ja en edes yritä juosta kuin kerran viikossa. Olen yrittänyt myös lyhentää lenkkejä, mutta ei mitään vaikutusta, vaikka juoksisin vain 500m/kerta.
Samaten prikulleen sama lihaskuntotreeni ei muutu yhtään sen helpommaksi. Olen saanut näkyvästi lihasta ja kiinteytynyt, mutta tulokset eivät kyllä parane ja treeni tuntuu yhtä raskaalta kuin aloittaessakin, sydän hakkaa ja hiki virtaa minuutin jälkeen jo.
Teenkö jotain väärin vai sairastanko tietämättäni astmaa tai jotain muuta?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo sun liikuntamäärä kuulostaa jo aika paljolta. Liikut siis päivittäin? Kuinka paljon?
Onko stressiä töissä tai ihmissuhteissa?
Mä veikkaan että olet lisännyt liikuntaa liian nopealla tahdilla ja ylikunto uhkaa. Ajatellaan ettei se voi iskeä tavis-kuntoilijalle mutta tarvitse olla fitness-tason urheilija sen saadakseen. Ja siihen vaikuttaa elämäntilanne kokonaisuutena.
Saatko nukuttua ja syötkö tarpeeksi kulutukseen nähden?
Itsellä ainakin liian tiukkaan vedettäessä syke nousee ja hikoan kun pieni sika jo 5 min rauhallisesta kävelystä. Samalla unetkin vähenee ja jos siihen päälle vielä treenaa hiki hatussa niin kehittyminen alkaa olee mahdotonta, keho tarvitsee myös lepoa.
Ymmärrän kyllä tuon turhautumisen kun intoa olisi poukkoilla sinne tänne mutta pitää kuunnella kehoaan ja olla armollinen sille. Kunnon levon jälkeen treenikin lähtee entistä paremmin.Ootko koittanut vaan lepäillä päivän tai pari?
Pidän lepopäiviä, jolloin en käy edes koiralenkeillä. Muuten teen pari kertaa viikossa lyhyen 25-30min lihaskuntotreenin tai sitten lenkkeilen reippaalla tahdilla (eli mikä siis tuntuu hyvältä itsestäni). Kerran viikossa harjoittelen hölkkäämistä. Teen fiiliksen mukaan ja lopetan kesken jos ei tunnu hyvältä ja alkaa tulla esim. rytmihäiriöitä. Minimiliikuntamäärä viikossa on 3h, mutta silloin kun oli esimerkiksi paljon lumitöitä se oli heittämällä 7h, mutta silloin jätin muut treenit pois. Kesällä harrastuskaudella menee helposti todella paljon enemmän aikaa liikkumiseen.
Nukun kuin tukki 8-11h/vrk ja syön monipuolisesti, en laihduta aktiivisesti, mutta yritän panostaa terveisiin elämäntapoihin ja laihtuminen tapahtuu siinä hieman niin kuin sivussa. Senttejä on lähtenyt paljon kaikkialta, mutta paino on pysynyt samana, joten oletan saaneeni lihasta kun olen näkyvästi lihaksikkaampi ja kiinteämpi. Syön vitamiinilisiä kun saan jatkuvasti elohiiriä ympäri kroppaa, erityisesti kasvoihin, ja en ole vielä onnistunut paikantamaan, että missä olisi vika.
Työni on kevyttä ns. ajatustyötä tietokoneella ja liikunta on huikea vastapaino sille kun istun kuitenkin 8-10h päivässä tietokoneella. Eli se ehkä hämärtää entisestään kun tuntuu että on _pakko_ päästä ulos kun ei kestä enää möllöttää paikallaan sisällä.
-Ap
Olen nyt ottanut todella paljon rennommin, mutta ongelmat vain lisääntyvät. En ole saanut enää viikkoihin tehtyä yhtään lihaskuntotreeniä kunnialla, tulee liian huono olo. Joko alkaa huimaamaan ja heikottamaan tai sitten ei vain kertakaikkisesti jaksa. Olo on todella vetämätön ja väsynyt aamusta iltaan. En tajua mitä ihmettä tämä on. En myöskään oikein jaksa enää lenkkeillä, juoksua en ole edes yrittänyt.
Ap
En ole minkään sortin asiantuntija aiheessa, mutta kuulostaa kyllä aika huolestuttavalta. Mun mielestä sulla olisi painava syy käydä lääkärissä.
Musta tuo sun liikuntamäärä kuulostaa jo aika paljolta. Liikut siis päivittäin? Kuinka paljon?
Onko stressiä töissä tai ihmissuhteissa?
Mä veikkaan että olet lisännyt liikuntaa liian nopealla tahdilla ja ylikunto uhkaa. Ajatellaan ettei se voi iskeä tavis-kuntoilijalle mutta tarvitse olla fitness-tason urheilija sen saadakseen. Ja siihen vaikuttaa elämäntilanne kokonaisuutena.
Saatko nukuttua ja syötkö tarpeeksi kulutukseen nähden?
Itsellä ainakin liian tiukkaan vedettäessä syke nousee ja hikoan kun pieni sika jo 5 min rauhallisesta kävelystä. Samalla unetkin vähenee ja jos siihen päälle vielä treenaa hiki hatussa niin kehittyminen alkaa olee mahdotonta, keho tarvitsee myös lepoa.
Ymmärrän kyllä tuon turhautumisen kun intoa olisi poukkoilla sinne tänne mutta pitää kuunnella kehoaan ja olla armollinen sille. Kunnon levon jälkeen treenikin lähtee entistä paremmin.
Ootko koittanut vaan lepäillä päivän tai pari?