Miksi useimmat kaksosten äidit tekevät äitiydestä suorittamisesta aina kilpailun?
Meillä on kolme lasta, jotka syntyivät alle neljässä vuodessa. Olin luonnollisesti todella väsynyt pikkulapsiaikaan. Vanhin oli 3v10kk, kun kuopus syntyi, toinen siinä välissä. Ihan itse halusimme kaikki lapset ja tällä aikataululla. Väsymys oli itse aiheutettu, mutta siitä selvittiin ja nyt nautitaan ajasta kolmen teini-ikäisen kanssa.
Olen viime aikoina pannut merkille, että aina kaksosten äitien kanssa keskustellessa he väittävät, etten tiedä väsymyksestä mitään, koska meille tuli vain yksi kerrallaan. Että on ihan erilaista, kun on kaksi samanikäistä samassa kehitysvaiheesssa, kaksi imetettävää, kaksi syötettävää jne. Jopa hämmästyttävän usein ovat sanoneet (kaikki 5 kaksosten äitiä, jotka tunnen), etteivät edes ymmärrä, miksi yhden lapsen kerrallaan saaneet äidit valittavat väsymyksestä, jos heillä on puoliso. Helppohan se on jakaa vastuuta ja valvomisvuoroja - toisin kuin kahden lapsen kanssa.
Ärsyttää tämä. Koin itse pikkulapsiajan lähes hirveänä. Se rasitti parisuhdetta äärimmilleen, olin usein lähellä lähteä itsekin kävelemään ja koin, ettei se rasittava aika valvomisineen, räkätauteineen ja vaipanvaihtoineen lopu ikinä. Pitäisikö minun vain nyökytellä, että juu, koin varmaan helpon elämäni vain rankkana, koska en tiennyt muusta. Kyllä kaksosten äidit ovat parempia, vaikka ylipäätään lapsia olisi vain kaksi ja meillä kolme. Silti kaksosten äidit voittavat jonkun äitiyskilpailun kirkkaasti?
Kai se isä tietää enemmän, kun on lapsen kanssa kotona pari vuotta? Mitä ihmeellistä siinä on? Ei minulla ole mitään tarvetta kiillotella omaa äitikruuniani vain itseni vuoksi, että voin sitten sillä kehuskella muille äideille ja vertailla. Minkä ihmeen vuoksi?
Lapsi on tärkein ja isäkin sen voi hoitaa vähintään yhtä hyvin kuin äiti. Ja yllättäen lapsella ei ole mitään psyykkisiä, oppimis- tai muitakaan haasteita vaan voi hyvin, pärjää erinomaisesti koulussa (täällä 5 vuotiaat ovat koulussa), on paljon kavereita ja on iloinen onnellinen lapsi. Sitä äitikruunua kiillotellaan oman identiteetin ja itsetunnon vuoksi, se ei todellakaan ole ehdoton lapsen hyvinvoinnin kannalta.
Olemme erittäin poikkeuksellinen perhe siinä, että paikallisten lapset menevät vauvahoitoon yleensä 5kk iässä, sillä äitiysloma on 3,5k ja muita vapaita ei ole. Ja moni näistäkin lapsista voi oikein hyvin.