Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos elän kunnassa missä toimeentulotuki max vuokrakustannus kelasta lukee 525€ niin uskallanko vuokrata kämpän jossa vuokra 525€?

Vierailija
19.02.2019 |

Sitä vaan mietin että tuo Kelan kuntakohtanen lista max vuokrakuluista ja +19.80€ per vesimaksu. Onko tuo oikeasti pelkkään vuokraan vai pitääkö siihen sovittaa vakuutus yms muuta? Meinaan 525€ vuokra täällä saa todella ison yksiön ja 2017 kunnostetun. Kuulostaa aika isolta summalta köyhälle työttömälle pummille

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siltikään meinaa uskoa kyllä tätä tarinaa. En vaan tiedä yhtäkään ihmistä joka arvostaa asunnossa asumista niin paljon että on valmis elämään 85€ kuukaudessa mielummin kuin 383€ teltassa asuvana. Logiikka ei vaan ymmärrä minkätakia 50% suomalaisista työttömistä ei ole teltoissa sitten

Oisko se toi talvi?

Vierailija
62/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se Kelahan ei aivan _kirjaimellisesti_ maksa kenenkään vuokraa hänen puolestaan, vaan sinä itse haet sinulle kuuluvat tuet ja maksat vuokrasi niistä tuista. Toimeentulotuen perusosa on se määrä rahaa, mitä sinulle jää pakollisten kohtuullisten asumismenojen jälkeen.

Sen verran kuuluu yksinään asuvan, ilman edunvalvojaa toimivan henkilön osata, että kykenee esim. lukemaan Kelan sivuilta, miten takuuvuokran kanssa toimitaan. Jos ei kykene itse lukemaan sen verran, niin pitää pystyä vaikka soittamaan tai menemään paikan päälle ottamaan selvää.

Kela ei myöskään aina toimi kuin jokin automaatti. Se että netissä lukee, että sinun KUULUU saada tietty määrä rahaa, voi olla kohdallasi kuitenkin eri asia, kuin jollain toisella. Raha ei myöskään ilmesty päivässä tilille, eikä päätös vaikkapa takuuvuokran maksusitoumuksesta tule automaattina heti. Kela voi nyös hylätä takuuvuokramaksun, jos ei näe järkevää syytä muutolle (esim. muutto lähemmäksi opiskelu-tai työpaikkakuntaa, muutto edullisempaan tms). ENSIN hoidetaan nämä asiat Kelan kanssa, sitten vasta hoidetaan muuttaminen. Ei koskaan toisin päin.

Olen tällä hetkellä turvakodissa. Olisiko helpompi vaan mennä sossuun ja pyytää heitä järjestämään kämppä? Tai mennä juuri kelaan ja kysyä että minkälaisen kämpän saan ja niin edespäin. Kuulostaa tyhmältä mennä Kelaan etukäteen kun kelan sivustoille lukee että 525€ kelpaa hyvin max vuokrakuluksi

Mutta joo mikä se hyvä järjestys nyt tässä sitten olisi? 

1. Soitan vuokran-antajalle suoraan ilman varoitusta

2. Käyn katsomassa kämpän

3. Vuokrasopimus

4. Kelan helmikuun toimeentulotukeen laitan olen muuttamassa osoitteesta ja laitan sitten laskut niille kuun lopussa?

Vai pitäisikö tehdä erilailla?

Oliko siis tilanne sellainen, että asunnon näyttö on tänään klo 15:00?  

- Soita heti Sossuun (ei Kelaan) ja kysy mahdollisuutta vuokravakuuteen.  Voi olla, että siellä on vain tietyt soittoajat (olin töissä siellä aiemmin ja aamuisin tunti soittoaikaa)

- Käy katsomassa kämppää ja toivottavasti sinulla on silloin lupaus vuokravakuudesta.  Tai sano, että haet vuokravakuutta,

- Jos hyvin käy, niin vuokrasopimus. 

- Mene Kelaan huomenna, ja käy läpi koko elämäntilanteesi, asumisesti, työnhakusi ja asumistuki.

Äläkä pelkää muutosta.  Käytettävissä olevat tulosi eivät muutu oleellisesti nykyisestä.  Merkittävin muutos on se, että sinulla on oma koti ja oma elämä.   Toivotan onnea, turvakotilähtökohta ei ole helpoin mahdollinen. 

Kiitos paljon olet enkeli. Ja ei ole näyttöä mutta on kämppä jossa toinen hakija joka sopisi täydellisesti minulle. Haluisin tälle tai huomiselle jo näytön mutta en tiedä sopiiko siis vuokran-antajalle mutta pelottaa soittaminen suoraan.

Mutta nyt olen hyväksynyt sen soiton mutta vielä nämä provot jotka menevät Kelan omia puheita vastaan https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=42218 . Minkä vuoksi edes Kela puhuisi hyväksyttävistä vuokra-menoista toimeentulotuessa jos joudun itse sen maksamaan ja saan käyttöön rahaa vain 85€?

En ymmärrä vain tätä tilannetta ja taidan soittaa Kelaan ensin ja kysyä heiltä suoraan enkä usko näihin provo yv-mammoihin. Miten ihminen edes kykenisi selviämään 85€ kuukaudessa kun siihen ei kuulu puhelinlasku edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siltikään meinaa uskoa kyllä tätä tarinaa. En vaan tiedä yhtäkään ihmistä joka arvostaa asunnossa asumista niin paljon että on valmis elämään 85€ kuukaudessa mielummin kuin 383€ teltassa asuvana. Logiikka ei vaan ymmärrä minkätakia 50% suomalaisista työttömistä ei ole teltoissa sitten

Sun tilanteesi tulee muuttumaan paljon ja rahaa jää todella enemmän kuin nyt.  Huomioi todellakin asumistuki ja työmarkkinatuki.  Perusosan 497 pitäsi jäädä aina perusmenoihin. 

Olen puolellasi ja toivon sinulle hyvää.  Mutta olet ihan pihalla näistä erilaisista yhteiskunnan tuista.  Siksi ihan peruskeskustelu Kelassa on hyvä asia kohdallasi.  Olen pahoillani vanhempiesi käyttäytymisestä ja myös siitä, että turvakoti ei halua auttaa.   

Toivottavasti kaikki menee hyvin.  Itseluottamusta ja onnea!

Vierailija
64/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo varaan soiton Kelasta

Vierailija
65/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisit aloittanut tolla turvakoti ja hakkaavat vanhemmat, niin olisit saanut heti järjellisiä neuvoja.

Toivottavasti aloitat tarinan siitä päästä kun asioit Kelaan.

Vierailija
66/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se Kelahan ei aivan _kirjaimellisesti_ maksa kenenkään vuokraa hänen puolestaan, vaan sinä itse haet sinulle kuuluvat tuet ja maksat vuokrasi niistä tuista. Toimeentulotuen perusosa on se määrä rahaa, mitä sinulle jää pakollisten kohtuullisten asumismenojen jälkeen.

Sen verran kuuluu yksinään asuvan, ilman edunvalvojaa toimivan henkilön osata, että kykenee esim. lukemaan Kelan sivuilta, miten takuuvuokran kanssa toimitaan. Jos ei kykene itse lukemaan sen verran, niin pitää pystyä vaikka soittamaan tai menemään paikan päälle ottamaan selvää.

Kela ei myöskään aina toimi kuin jokin automaatti. Se että netissä lukee, että sinun KUULUU saada tietty määrä rahaa, voi olla kohdallasi kuitenkin eri asia, kuin jollain toisella. Raha ei myöskään ilmesty päivässä tilille, eikä päätös vaikkapa takuuvuokran maksusitoumuksesta tule automaattina heti. Kela voi nyös hylätä takuuvuokramaksun, jos ei näe järkevää syytä muutolle (esim. muutto lähemmäksi opiskelu-tai työpaikkakuntaa, muutto edullisempaan tms). ENSIN hoidetaan nämä asiat Kelan kanssa, sitten vasta hoidetaan muuttaminen. Ei koskaan toisin päin.

Olen tällä hetkellä turvakodissa. Olisiko helpompi vaan mennä sossuun ja pyytää heitä järjestämään kämppä? Tai mennä juuri kelaan ja kysyä että minkälaisen kämpän saan ja niin edespäin. Kuulostaa tyhmältä mennä Kelaan etukäteen kun kelan sivustoille lukee että 525€ kelpaa hyvin max vuokrakuluksi

Mutta joo mikä se hyvä järjestys nyt tässä sitten olisi? 

1. Soitan vuokran-antajalle suoraan ilman varoitusta

2. Käyn katsomassa kämpän

3. Vuokrasopimus

4. Kelan helmikuun toimeentulotukeen laitan olen muuttamassa osoitteesta ja laitan sitten laskut niille kuun lopussa?

Vai pitäisikö tehdä erilailla?

Oliko siis tilanne sellainen, että asunnon näyttö on tänään klo 15:00?  

- Soita heti Sossuun (ei Kelaan) ja kysy mahdollisuutta vuokravakuuteen.  Voi olla, että siellä on vain tietyt soittoajat (olin töissä siellä aiemmin ja aamuisin tunti soittoaikaa)

- Käy katsomassa kämppää ja toivottavasti sinulla on silloin lupaus vuokravakuudesta.  Tai sano, että haet vuokravakuutta,

- Jos hyvin käy, niin vuokrasopimus. 

- Mene Kelaan huomenna, ja käy läpi koko elämäntilanteesi, asumisesti, työnhakusi ja asumistuki.

Äläkä pelkää muutosta.  Käytettävissä olevat tulosi eivät muutu oleellisesti nykyisestä.  Merkittävin muutos on se, että sinulla on oma koti ja oma elämä.   Toivotan onnea, turvakotilähtökohta ei ole helpoin mahdollinen. 

Kiitos paljon olet enkeli. Ja ei ole näyttöä mutta on kämppä jossa toinen hakija joka sopisi täydellisesti minulle. Haluisin tälle tai huomiselle jo näytön mutta en tiedä sopiiko siis vuokran-antajalle mutta pelottaa soittaminen suoraan.

Mutta nyt olen hyväksynyt sen soiton mutta vielä nämä provot jotka menevät Kelan omia puheita vastaan https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=42218 . Minkä vuoksi edes Kela puhuisi hyväksyttävistä vuokra-menoista toimeentulotuessa jos joudun itse sen maksamaan ja saan käyttöön rahaa vain 85€?

En ymmärrä vain tätä tilannetta ja taidan soittaa Kelaan ensin ja kysyä heiltä suoraan enkä usko näihin provo yv-mammoihin. Miten ihminen edes kykenisi selviämään 85€ kuukaudessa kun siihen ei kuulu puhelinlasku edes.

Kiitos kun sanoit enkeliksi.  Sulle jää paljon enemmän.  Kela ei määrää vuokran maksimia. Kela määrää toimeentuloessa maksimihyväksyttävän vuokran.

Täässä siis laskelmasi uudelleen yksinkertaistettuna:

Tulot työmarkkinatuki 510 + asumistuki 460 = 970.

Rahassa maksettavat menot vuokra ja vesi =545.  

Käteen jää siis 425 euroa. Tämän päälle toimeentulotuki 72 eroa. = 492 euroa/kk.  Tämän verran jää käteen vuokranmaksun jälkeen, joten se teltta ei ole hyvä vaihtoehto.  Lisäksi saat toimeentulotuesta sähköt, sairastamisen ja muutaman muun asian.   Yllätys yllätys. Käytössäsi onkin suunnilleen perusosan verran (mikä oli 497,29).  

Ja edelleen, onnea matkaan ja itsenäiseen elämään! Ja Kelaan tosiaan perkaamaan oma tilanteesi ihan kokonaan.

Vierailija
67/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet turvakodissa niin eikö sieltä yhtään ohjata miten toimia kun täyttää 18 vuotta? Jos siis joutuu sieltä silloin lähtemään?

Älä tuijotan nyt tuota 525 euron vuokrakattoa, vaan hae kaikkia sanalle sopivia asuntoja, tuo 8n vaan se yläraja minkä yli,ei yksinelävä pienituloinen kannata hakea.

Tsekkaa netistä esimerkiksi kaikki paikkakuntasi vuokrasunnot.

Ei kannata nyt tuijottaa tuota yhtä ainutta asuntoa, jossa on se 525 euron vuokra, vaan muitakin!

Etkö saa mistään apua asunnon hakuun ja tukimuotoihin? Jos olet turvakodissa olet luultavasti sosiaalitoimen kirjoilla? Joku sosiaalihuollon ihminen luulisi olevan olemassa, joka hoitaa nuorien ja ensimmäistä kertaa itsenäistyvien ihmisten asioita.

JOS EI, NIIN

Jos paikkakunnallasi on Kelan toimisto varaa ainne aika tai mene jonottamaan (ota heti jonotusvuorolappu automaatista kun menet sisään) sinne ja kerro selkeästi ja rehellisesti tilanteesi. Kirjoita asiat vaikka etukäteen paperille niin muistat mitä pitää kysyä.

SNor, että tarvitset asuntoa, älä sano, että sen pitää olla juuri sen 525 euroa, kysyt mihin tukiin olet oikeutettu sen jälkeen kun asut itsenäisesti vuokralla.

Jos olet työtön työnhakija, (ilmoittautunut TE-toimistoon) niin saat sen mukaista päivärahaa kun sinulle kuuluu maksaa.

Pyydä Kelasta ihan paperille kirjoitettuna ne asiat, jotka siellä kerrotaan. Luet ne tarkasti ja jos mahdollista jonkun muun ihmisen kanssa. Sellaisen joka on kokeneempi näissä asioissa.

Sanot Kelassa suoraan, että et tiedä oikein mitään näistä asioista ja et saa mistään apua niihin. Luulisi heidän silloin sinua neuvovan tajusin osaavan ohjata jonnekin.

Kelassa ei suoraan neuvota ilman, että asiakas osaa kysyä.

Kelan toimistoon kannattaa mennä henkilökohtaisesti (jos mahdollista) koska valtakunnallisessa puhelimessa järjettömät jonot ja puhelun jälkeen et muista tai tajua puoliakaan mitä sinullesanottiin.

Vierailija
68/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkillistä, että tämä on nykyään eka kriteeri asunnon valinnassa. Ei se että onko itse omalla työllä siihen varaa.

Systeemissä jotain vähän vinksahtanutta. Ei ihme jos aktiivimalliakin vastusteaan.

Ongelma on siinä, että ahneet sijoittajat pyytää läävistäkin kiskurivuokraa. Vuokrakatto ratkaisisi ongelman. Yksiöt jos maksaisi max 200 e kuussa, niin asumistukia tarvitsisi maksaa huomattavasti vähemmän. Nyt 10 neliön solukin maksaa 300 e.

No miksi SINÄ et laita rahojasi kiinni asuntoon, ota lisäksi vielä VELKAA ja vuokraa sitä asuntoa 200 €/kk?

Saa suorittaa....

Vierailija
69/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin loinen!

Miten sinne töihin mennään? Menenkö vaikka tuonne asuntoani vastapäätä sijaitsevaan kampaamoon ja sanon että moi mä nyt tulin töihin?

Vierailija
70/71 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
71/71 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et uskalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän