Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos elän kunnassa missä toimeentulotuki max vuokrakustannus kelasta lukee 525€ niin uskallanko vuokrata kämpän jossa vuokra 525€?

Vierailija
19.02.2019 |

Sitä vaan mietin että tuo Kelan kuntakohtanen lista max vuokrakuluista ja +19.80€ per vesimaksu. Onko tuo oikeasti pelkkään vuokraan vai pitääkö siihen sovittaa vakuutus yms muuta? Meinaan 525€ vuokra täällä saa todella ison yksiön ja 2017 kunnostetun. Kuulostaa aika isolta summalta köyhälle työttömälle pummille

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin asumistuki kattaa 80 % eli 420 euroa tuosta vuokrasta, jos on oikeutettu asumistukeen.

Eli asumistuki+toimeentulotuki (jos saan asumistukea mutta minun pitäisi saada jos pelkällä toimeentulolla olen) kattaa kyseisen summan 525€ summan 100%?

Vierailija
22/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä koko vuokraa sulle kuitenkaan makseta. Se raja vaan osuudesta, mistä se saamasi tuen määrä lasketaan on 525.

Eli en siis tajua tätä. Eli kaikki sähkö, vesi, lämmitys kaikki pitää olla alle 525€? ja sitten vielä saan sen perus 400€ ruokaan kuukaudessa. Vai miten tää menee?

Ei, vaan vuokra saa olla maksimissaan 525e, ja sen lisäksi maksetaan sähkö, vesi ja kotivakuutus (kohtuullisen suuruisina). Lisäksi saat perusosan joka on vajaa 500e kuussa.

Kiitos. Laitan hakemuksen kämpästä etuovelle jossa 3kk vuokrasopimus kerralla ennen ensimmäistä irtisanomista. 525€ vuokra. Lämmitys kuuluu. Mitä minun pitäisi ilmoittaa viestissä muutakuin "olen tupakoimaton nuori nainen ja olen kiinnostunut xx kohteesta"? Pitääkö kertoa että haluan sopparin ja takuuvuokran maksaa kelan rahoilla jo tässä vaiheessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisin tulla katsomaan asuntoa ja solmimaan vuokrasopimuksen vaikka jo tänään jos kiinnostunut".. Olisiko hyvä?

Vierailija
24/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkillistä, että tämä on nykyään eka kriteeri asunnon valinnassa. Ei se että onko itse omalla työllä siihen varaa.

Systeemissä jotain vähän vinksahtanutta. Ei ihme jos aktiivimalliakin vastusteaan.

Ongelma on siinä, että ahneet sijoittajat pyytää läävistäkin kiskurivuokraa. Vuokrakatto ratkaisisi ongelman. Yksiöt jos maksaisi max 200 e kuussa, niin asumistukia tarvitsisi maksaa huomattavasti vähemmän. Nyt 10 neliön solukin maksaa 300 e.

Vierailija
25/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ekaan kämppään muuttamassa oleva teini vai miten näin pihalla perusasioista? :)

Vierailija
26/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmitys kuuluu tähän kämppään mitä katson mutta mitä tarkoittaa vuokralainen tekee sähkösopimuksen? Ja kai se menee kuukausittain koska olen vain kolmeksi kuukaudeksi etsimässä asuntoa. Onneksi tämä on kuukausittainen vuokra. Joka on harvinaista löytää joten toivottavasti saan tämän kyseisen kämpän

No se tarkoittaa sitä että teet itse sähköyhtiön kanssa sähkösopimuksen.

Miten tämä toimii? onko vaikeata?

Vierailija
27/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Laitan hakemuksen kämpästä etuovelle jossa 3kk vuokrasopimus kerralla ennen ensimmäistä irtisanomista. 525€ vuokra. Lämmitys kuuluu. Mitä minun pitäisi ilmoittaa viestissä muutakuin "Olen tupakoimaton nuori nainen ja olen kiinnostunut xx kohteesta. Pitääkö kertoa että haluan sopparin ja takuuvuokran maksaa kelan rahoilla jo tässä vaiheessa? Voisin tulla katsomaan asuntoa ja solmimaan vuokrasopimuksen vaikka jo tänään jos kiinnostunut".. Olisiko hyvä?

Mitä mieltä? Saanko kämpän jo tänään?

Vierailija
29/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Laitan hakemuksen kämpästä etuovelle jossa 3kk vuokrasopimus kerralla ennen ensimmäistä irtisanomista. 525€ vuokra. Lämmitys kuuluu. Mitä minun pitäisi ilmoittaa viestissä muutakuin "Olen tupakoimaton nuori nainen ja olen kiinnostunut xx kohteesta. Pitääkö kertoa että haluan sopparin ja takuuvuokran maksaa kelan rahoilla jo tässä vaiheessa? Voisin tulla katsomaan asuntoa ja solmimaan vuokrasopimuksen vaikka jo tänään jos kiinnostunut".. Olisiko hyvä?

Joo, tietekin. Iltapäivällä klo 15.00-15.30.

Vierailija
30/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuille täyttämään laskuria, siitä se selviää.

Vierailija
32/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tietekin. Iltapäivällä klo 15.00-15.30.

En tiedä onko tämä sarkastista vai ei :p mutta laitan menemään. Missä vaiheessa sanoisit että minun pitää ilmottaa että takuuvuokran maksaa Kela?

Vierailija
33/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuille täyttämään laskuria, siitä se selviää.

Kelan laskuri sanoo että saan tukea noin 302€ ja vesimaksu 28€ joudun siis maksamaan erikseen. Muttakun olen toimeentulotuella niin kuntahan koko loppu vuokran maksaa. Right?

Vierailija
34/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako noihin etuovi numeroihin vaan soitta? Eli vuokran-antajalle suoraan? Varsinkaan työpäivän aikana. Kuulostaa vähän tungettelevalta ja muutenkin vuonna 2019 soittaminen. Mitä jos laitan viestissä vaan että "soita minulle tai lähetä viestiä" mutta jos haluan saada kämpän mahdollisimman nopeasti niinkuin alle 3 päivässä niin tarkistaakohan vuokran-antajat tämmösiä päivittäin?

Vierailija
35/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä koko vuokraa sulle kuitenkaan makseta. Se raja vaan osuudesta, mistä se saamasi tuen määrä lasketaan on 525.

Eli en siis tajua tätä. Eli kaikki sähkö, vesi, lämmitys kaikki pitää olla alle 525€? ja sitten vielä saan sen perus 400€ ruokaan kuukaudessa. Vai miten tää menee?

Ei sitä perusosaa mitenkään "saa".  Se on puhtaasti laskennallinen erä ja nykyään 497,28 euroa/kk yksin asuvalle.  Se on rahamäärä mikä pitää jäädä käyttöön juuri ruokaan, vaatteisiin ja hygieniaan yms.  Hyvä ja simppeli toimeentulotukilaskuri on

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Itselläni toimeentulotuki on noin 70-190  euroa sen mukaan kuuluuko ko. kuukauteen sähkölaskua tai muuta huomioitavaa menoa.  Toimeentulotuki lasketaan siis jokaiselle kuukaudelle erikseen.  Minulla on helmikuussa sekä sähkölasku ja henkilöllisyystodistuksen hakinta, joten saan todennäköisesti  285 euroa helmikuulle ja maaliskuulle 95 euroa toimeentulotukea.  

Helmikuun tuloina siis päiväraha ja asumistuki = 772 euroa

Helmikuun menoina on perusmenot 475,28 (tämä on se perusosa yksin asuvalle) ja  lisäksi asumiskulut 370 euroa, ja sähkö ja passi noin 190 euroa = 1057,29.

Toimeentulotuki on siis hyväksyttävät menot miinus hyväksyttävät tulot 1057,29-772=285,29.

Vierailija
36/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa pliis että tää on provo!

Vierailija
37/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako noihin etuovi numeroihin vaan soitta? Eli vuokran-antajalle suoraan? Varsinkaan työpäivän aikana. Kuulostaa vähän tungettelevalta ja muutenkin vuonna 2019 soittaminen. Mitä jos laitan viestissä vaan että "soita minulle tai lähetä viestiä" mutta jos haluan saada kämpän mahdollisimman nopeasti niinkuin alle 3 päivässä niin tarkistaakohan vuokran-antajat tämmösiä päivittäin?

Voi tätä nuorison uusavuttomuutta.  Siis uskaltaako soittaa?  Pitää soittaa, ainakin vuonna 2019.  Olet kyllä aika optimistinen siitä, että sinut ylipäänsä valitaan vuokralaiseksi.   

Takuuvuokrakysymykseen: Kela ei maksa takuuvuokraa, vaan toimeentulotuki  antaa todennäköisesti maksusitoumuksen siitä.

Vierailija
38/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin loinen!

Vierailija
39/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä nuorison uusavuttomuutta.  Siis uskaltaako soittaa?  Pitää soittaa, ainakin vuonna 2019.  Olet kyllä aika optimistinen siitä, että sinut ylipäänsä valitaan vuokralaiseksi.   

Takuuvuokrakysymykseen: Kela ei maksa takuuvuokraa, vaan toimeentulotuki  antaa todennäköisesti maksusitoumuksen siitä.

Kyllä se takuu on aina Kelan hommia. Mikäli Kela ei sitä myönnä, voi kunta joissain perustelluissa tilanteissa sen myöntää. Harvoin kuitenkin niin. 

Vierailija
40/71 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä perusosaa mitenkään "saa".  Se on puhtaasti laskennallinen erä ja nykyään 497,28 euroa/kk yksin asuvalle.  Se on rahamäärä mikä pitää jäädä käyttöön juuri ruokaan, vaatteisiin ja hygieniaan yms.  Hyvä ja simppeli toimeentulotukilaskuri on

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Itselläni toimeentulotuki on noin 70-190  euroa sen mukaan kuuluuko ko. kuukauteen sähkölaskua tai muuta huomioitavaa menoa.  Toimeentulotuki lasketaan siis jokaiselle kuukaudelle erikseen.  Minulla on helmikuussa sekä sähkölasku ja henkilöllisyystodistuksen hakinta, joten saan todennäköisesti  285 euroa helmikuulle ja maaliskuulle 95 euroa toimeentulotukea.  

Helmikuun tuloina siis päiväraha ja asumistuki = 772 euroa

Helmikuun menoina on perusmenot 475,28 (tämä on se perusosa yksin asuvalle) ja  lisäksi asumiskulut 370 euroa, ja sähkö ja passi noin 190 euroa = 1057,29.

Toimeentulotuki on siis hyväksyttävät menot miinus hyväksyttävät tulot 1057,29-772=285,29.

Sekaantuvaa. Eli kunta maksaa vuokrani 525€. Minun perusosa toimeentulotuesta mikä on sen hieman alle 500€ alennetaan sähkökulut ja vesikulut kuukausittain eli saan sen perusosaa 300-400€ per kuukausi? Mutta kelassa lukee että "Mukaan kuuluu kohtalaiset sähkö ja vesilaskut"

Olen tähän mennessä saanut sopivasti sen 380€ joka kuukausi asun siis vanhempien luona. Ei muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän