Saanko pitää saamelaisten huivia? Olen kantasuomalainen.
Olen lappilainen asun varsinaissuomessa.
Se on aito saamelaisen tekemä huivi.
Jos joku tulee kysymään olenko saamelainen? Niin pitääkö minun valehdella olevani?
Teenkö jonkun Viha....ra..simi tai kunnianloukkausrikoksen vähemmistöä kohtaan kun pidän sitä?
Kommentit (40)
Jos on sinulle myyty niin tietysti saat käyttää. Niitä ei myytäisi jos niitä ei saisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset eivät sitten ole kantasuomalaisia?
Eivät halua olla.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset tekevät suomalaisille myytäväksi vain sellaisia tuotteita, joita voit käyttää. Koko pukua he eivät sinulle myisi. Huivin tai yksittäisten korujen käyttö on ihan sallittua.
Joutuuko vankilaan, jos etelän sortaja käyttää koko pukua?
Vast. Kohta joutuu
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset tekevät suomalaisille myytäväksi vain sellaisia tuotteita, joita voit käyttää. Koko pukua he eivät sinulle myisi. Huivin tai yksittäisten korujen käyttö on ihan sallittua.
Selkeintä on olla ostamatta mitään, voi saada potkut töistä jos on väärällä huivilla instassa.
Saamelaiset on itse rasisteja kieltäessään muilta pukeutumisen niihin niiden rätteihin, pitävät selvästi muita jotenkin arvottomina niihin.
Minulla on saamelaiskäsityöläisen tekemä huivi. Olen ostanut suoraan tekijältä. Ostin kannatuksen vuoksi, koska halusin mieluummin aidon käsityön kuin ”väärennetyn” turistikrääsän. Käytän sitä eri tavoin kuin perinteisesti saamelaiset itse. En halua omia kulttuurisesti vaan se on ikään kuin kunnianosoitus mummulleni, joka oli syntyjään saamelainen mutta joutui sitä politiikan vuoksi piilottelemaan. Hän ei aikuisiällään noudattanut saamelaiskulttuuria tai ylläpitänyt kieltä, kuten ei kukaan jälkeläisistäkään. En koe olevani yhtään saamelainen, vaikka geenejä siellä suunnalla onkin.
On minulla saamelaiskorujakin ja ihan olen niitä käyttänyt mm. juhlissa. Esimerkiksi pieni rintakoru on ollut minulla joskus saamelaisten kansallispäivän juhlassa. Hyvin eri tyylisesti kuin mitä kansallispuvussa käytetään. Pukua tai mitään suurieleistä en laittaisi päälleni. Sillä on niin vahvat kansallistunteeseen liittyvät juuret ja kertovat aina kantajansa tarinaa.
Feikkilakkeja on jostain 70-luvulta ja ne ovat mökillä lasten leikeissä. He eivät osaa yhdistää niitä saamelaisiin. Ovat lakkeja muiden vanhojen joukossa. Kun ovat tarpeeksi vanhoja, kerron heille alkuperäiskansasta ja mummusta.
Martin Scheinin ehdottaa, että rikollisista ajatuksista voisi joutua vankilaan. Tulevaisuuden visio, jos edes ajattelet pistäväsi päälle lapinpuvun, joudut oikeuteen.
Saamelaisten pitäisi todistaa olevansa saamelaisia, esim. Dna testi, ja tulos pitäisi olla vähintään 25%.
Sitten eikun huivi kaulaan ja baanalle.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisten pitäisi todistaa olevansa saamelaisia, esim. Dna testi, ja tulos pitäisi olla vähintään 25%.
Sitten eikun huivi kaulaan ja baanalle.
Niin, mistä sen tietää että on oikea saamelainen, eikä wannabe?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on saamelaiskäsityöläisen tekemä huivi. Olen ostanut suoraan tekijältä. Ostin kannatuksen vuoksi, koska halusin mieluummin aidon käsityön kuin ”väärennetyn” turistikrääsän. Käytän sitä eri tavoin kuin perinteisesti saamelaiset itse. En halua omia kulttuurisesti vaan se on ikään kuin kunnianosoitus mummulleni, joka oli syntyjään saamelainen mutta joutui sitä politiikan vuoksi piilottelemaan. Hän ei aikuisiällään noudattanut saamelaiskulttuuria tai ylläpitänyt kieltä, kuten ei kukaan jälkeläisistäkään. En koe olevani yhtään saamelainen, vaikka geenejä siellä suunnalla onkin.
On minulla saamelaiskorujakin ja ihan olen niitä käyttänyt mm. juhlissa. Esimerkiksi pieni rintakoru on ollut minulla joskus saamelaisten kansallispäivän juhlassa. Hyvin eri tyylisesti kuin mitä kansallispuvussa käytetään. Pukua tai mitään suurieleistä en laittaisi päälleni. Sillä on niin vahvat kansallistunteeseen liittyvät juuret ja kertovat aina kantajansa tarinaa.
Feikkilakkeja on jostain 70-luvulta ja ne ovat mökillä lasten leikeissä. He eivät osaa yhdistää niitä saamelaisiin. Ovat lakkeja muiden vanhojen joukossa. Kun ovat tarpeeksi vanhoja, kerron heille alkuperäiskansasta ja mummusta.
Jos mummosi äidinkieli oli saame, olet virallisesti saamelainen.
Millainen se aito saamelaisen tekemä huivi oikeastaan on? Olisi kohtuutonta rajata esim perinneruudutettu villahuivi tai luhka kansallisasun osina vain saamelaisten omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummosi äidinkieli oli saame, olet virallisesti saamelainen.
Kuka näin on päättänyt? eihän se tarkoita sitä, että henkilö tietäisi saamesta mitään tai saati osaisi sitä puhua. Hänhän on voinut asua koko elämänsä vaikka Afrikassa. Onko hän silloin afrikansaamelainen?
Vierailija kirjoitti:
Millainen se aito saamelaisen tekemä huivi oikeastaan on? Olisi kohtuutonta rajata esim perinneruudutettu villahuivi tai luhka kansallisasun osina vain saamelaisten omaan käyttöön.
Hyvä huomio. Tätä pitää kysyä Petra Laitilta. Missä alkaa neljäntuulen hattu, ja mihin se loppuu?
Faith kirjoitti:
Näen tuollaiset enemmän juuri kunnianosoituksina kuin "kulttuurisena omimisena" tai millään tavoin negatiivisena toimintana. Kansallispuvuistakin voi mielestäni ottaa elementtejä omaan pukeutumiseen, jos oikeasti tykkää niistä.
Ei valitettavasti voi. Missit yrittivät, ja huonostu kävi.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset eivät sitten ole kantasuomalaisia?
Eivät ole, mutta rovaniemeläiset ovat, savolaisista ei voi olla täysin varma. Itse hämäläisenä koen, että hesalaiset sortavat meitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minun huivi on sellainen villainen. Väreinä Punaista, sinistä, vihreää, valkoista tummansinistä. Jäi äidin perintönä minulle. Hän sai sen ja monta muutakin huivia ja niitä punaisia myssyjä ym. Lapista poromiehen vaimolta ( saamelainen) ystäviä kun olivat.
Neljäntuulenlakit on mökkikäytössä minullakin.
Ap
Menee aika mahdottomaksi, jos saamelaista sukua olevan äidin perintöhuivia ei voi käyttää. Ihminen ei voisi lukea itseään saamelaiseksi, jos ei puhu saamen kieltä, koska mummo joutui pitämään syntyperänsä salassa?! Ei se nyt ihan noin mene.
itse olen saamelainen, ja en näe mitään ongelmaa. jos se on ihan vain villahuivi niin siitä vain, silkkihuivia et saa pitää, sillä se on osa saamenpukua. saamenpukua saa pitää vain saamelaiset ja he, jotka ovat saamelaisen kanssa naimisissa.