Blyöööäääääkkkhhhhhh! Ikuistettu synnytyksen "kauneus"
Kommentit (110)
Noissa ees mitään eritteitä näkyny :D vauvoja ja perheiden onnenhetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuvat ja tuli olo kuin olisin itse synnyttänyt ja koko alaosasto venytetty rikki.... Huh... Jätän tämän urheilun mielelläni muille.
Ja sitten kun biologinen kello laittaa hormonit liikkeelle sinäkin olet naama punaisena vääntämässä masuasukkia pihalle.
Tässä on taas klassinen esimerkki lasten hankkimisen ympärillä pyörivästä kommentoinnista, johon tiivistyy edelleen naisiin kohdistuvat yhteisön odotukset ja naisten mielipiteiden, valintojen, ja toimijuuden mitätöinti. Kiitos panoksestasi keskusteluun, en olisi itse osannut kirjoittaa noin hyvää esimerkkiä, ja sinulta se tuli vielä aidolla tunteella :)
Ei tiivisty mitkään odotukset vaan ihan havaintoja lähipiiristä.
"Mä en ikinä hanki lastsa" hoetaan kolmekymppiseksi, sitten ääni muuttuu kellossa.
Sinun lähipiirisi ei ole koko maailma. Mutta sinun kommenttisi on kyllä tässä asiassa yksi maailman käytetyimmistä.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuit sitten olemaan näkemättä verta yhdessäkään kuvassa. Käy tarkistamassa näkösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuvat ja tuli olo kuin olisin itse synnyttänyt ja koko alaosasto venytetty rikki.... Huh... Jätän tämän urheilun mielelläni muille.
Ja sitten kun biologinen kello laittaa hormonit liikkeelle sinäkin olet naama punaisena vääntämässä masuasukkia pihalle.
Musta on hauskaa kun mulle sanottiin näin 17-vuotiaana. Nyt olen reilusti yli kolmekymppinen eikä vieläkään mitään tunnetta mistään vauvakuumeesta. Työssä joudun välillä tekemisiin lasten kanssa ja joka kerta muistuttaa miksi niitä ei halua elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök. Varsinkin tuo istukka. Onko se lapsi pakko antaa syliin verisenä ja möhnäisenä vai voisiko sitä edes vähän pyyhkiä? Todella ahdistavia kuvauksia, ehkä useamminkin voisi tuoda julkisuuteen tämän että siellä maataan alasti levällään verisenä ja kaikissa nesteissä, niin useampikin jättäisi lapset tekemättä ja maapallolla olisi jotain tulevaisuutta. Ei ole mitään kaunista noissa, mitään.
No sutkin on synnytytetty tähän maailmaan. Voit toki toivoa, että äitisi olisi tajunnut ennen päätöstä hankkimisestasi tuon, mitä kirjoitit. Mutta jos nyt puhutaan vanhemmuudesta, niin synnytys on on hyvin pieni osa sitä.
Jos ei lastenhankintahommat kiinnosta, niin voihan tuollaiset jutut jättää klikkaamatta ja kuvat katsomatta. Tämä on niin rasittava taso keskustella asioista.
Niin on, eikä se merkitse mitään. Laimea ja mielikuvituksen argumentti puhuttaessa lasten hankinnasta.
Jos monipuolinen keskustelu ja erilaiset näkökulmat ei kiinnosta, niin voihan tällaiset keskustelut jättää klikkaamatta ja lukematta. Tämä on niin rasittava taso keskustella asioista tämä, jossa vain yksi näkökulma ja "totuus" asioista saa näkyä ja kuulua. Se on aika iso kontrasti pastelliväreille ja ihanalle vauvantuoksulle, että voit maata tunteja alasti vieraiden ihmisten keskellä v*ttu anukseen asti venyneenä ja revenneenä synnyttämässä olentoa, joka kuorrutettu kaikella sillä mitä et normaalisti halua lähellekään ja sitten synnytät vielä sisälläsi olleen elimenkin. Tuskan tasoa kuvat eivät edes pysty välittämään. Näistä voisi puhua monipuolisesti nyt kun kerran synnyttämisestä kauheasti kohkataan joka lehden ja median sivuilla. Kaikki eivät halua läpikäydä tätä, monet eivät ennakkoon tienneet, ja jos olisivat tienneet, olisivat saattaneet jättää synnyttämättä. Synnyttäminen on muutakin kuin kustannuserä ja hedelmällinen ikä ja pienten jalkojen tepsutus.
En nyt ihan ymmärtänyt vuodatustasi. Ettäkö ihmiset eivät tajua, mitä synnyttäminen on, vaan ajattelevat pastellista vauvantuoksua sen sijaan? Jos olisivat tienneet, olisivat jättäneet synnyttämättä? Siis oikeasti synnyttämättä, vai hankkimatta lapsia?
Millä tavalla sun mielestä siitä synnyttämisestä sitten noin yleisesti puhutaan, jos tällä hetkellä puhe on harhaanjohtavaa?
Huomioidaanko sinun mielestäsi tämänhetkisessä synnytyskeskustelussa, millaista suoritusta siinä naisilta oikeasti vaaditaan? Käsitelläänkö lasten hankkimista sivuavissa keskusteluissa julkisesti ja sukulaisten ja tuttavien kanssa sinusta tasapuolisesti myös lasten hankkimisen negatiivisia puolia, vai onko se asia josta ollaan edelleen lähinnä hiljaa satunnaisia sosiaalisia normeja koettelevia, yleensä anonyymejä ulostuloja lukuunottamatta? Ymmärrätkö näitä kysymyksiä ja pystytkö käsittelemään niitä, vai reagoitko tunteellisesti ja ovatko nekin sinusta vuodatusta?
Huomioidaan.
Kyllä käsitellään.
(Minulla on kaksi lasta, jotka olen itse synnyttänyt.)
Voihan tietenkin olla, että jotkut elävät jossain haavemaailmassa tai sitten eivät osaa käyttää saatavilla olevaa tietoa, tai esim. reflektoida todellisuuden ja omien haaveidensa suhdetta. Voi olla, että monet ihmiset keskittyvät elämään ihan jossain muussa ulottuvuudessa kuin nykyhetkessä, mikä myös tekee elämästä vaikeampaa.
Se auttaa, kun hyväksyy, ettei elämä ole pelkästään kivaa ja helppoa. Mukavissakin asioissa on myös surullisia, kivuliaita ja raadollisia puolia. Joskus auttaa se, että päättää selvitä tästä, kun muutkin ovat selvinneet, eikä jää sen tunteen valtaan, että tämähän on ihan kamalaa. Otan tähän nyt esimerkin, joka ei liity synnytyksiin mitenkään (koska synnytyskokemuksista alkaa usein hirveä vänkäys): mulla oli tosi ihana vuokrahevonen, jota rakastin (ihan oikeasti) tosi paljon. Se loukkaantui pahasti ja piti lopettaa. Halusin, että hevosen mukana olisi tuttu ihminen, kun se lopetetaan, siispä tarjouduin itse olemaan se ihminen. Päätin, että kestän tämän, ovathan muutkin kestäneet. Kuolema kuuluu elämään (samoin syntymä). Ja niinpä sitten suhteeni tähän ihanaan hevoseen päättyi siihen, että katsoin, kun sitä ammutaan päähän. Oliko se helppoa? Ei ollut. Oliko se mukavaa? Ei ollut. Mutta minun mielestäni se oli asia, joka minun piti tehdä, ja tein sen.
Osaisitko jotenkin perustella vastauksiasi? Nyt puhuttiin yleisestä keskustelusta, ei sinun kahdesta lapsestasi tai vuokrahevosestasi, joka ei liity aiheeseen mitenkään. Ehkä voit linkittää tänne valtakunnan päämedioissa olleita juttuja, joissa sinun mielestäsi on synnytystalkoiden yhteydessä tasapuolisesti tarkasteltu asiaa monelta kannalta? Onko tällainen synnystystalkookeskustelu ja naisten lapsilukujen ja hedelmällisen iän seuraaminen sinusta yleensä esimerkki siitä, että lastenhankkimisesta keskustellaam monipuolisesti ja lasten hankkimatta jättäminenkin on yhteiskunnallisesti täysin hyväksyttyä? mikä on mielestäsi syy siihen, että harvat ulostulot lasten hankkimisen katumisesta ja pelottavista synnytyskokemuksista tehdään järjestään anonyymisti? Osaatko sanoa, miksi tällaisen kuvareportaasin keräämät kommentit nostavat heti närää, jos niissä osoitetaan synnytyksen vastenmielisyys tapahtumana? Jos kerran asiasta kerran keskustellaan avoimesti ja monipuolisesti, sinun mielestäsi?
Osaatko perustella... Ethän itsekään perustellut kysymystäsi (etkä linkitellyt valtakunnan päämedioita)! Kysyit minulta, huomioidaanko ja käsitelläänkö, minä vastasin oman kokemukseni perustellaan, että kyllä huomioidaan ja kyllä käsitellään. Synnytystalkoita en käsitellyt, koska tämä keskustelu ei koskenut sitä, etkä tuonyt sitä itsekään esille, vaan vastasin juuri siihen, mitä kysyit.
En nyt tiedä, miten paljon itse olet synnytyskertomuksia lukenut, mutta minä olen lukenut aika paljon. Olen myös lukenyt jo varhaisessa iässä esim. maalaiskätilöiden työstä kertovia kirjoja, joten sanoisin, että aihe on aika monipuolisesti hallinnassa. Joskus jopa tuntuu, että synnytyksistä ei muuten puhutakaan kuin ongelmien kautta. Sama pätee lasten hankintaan ja lapsiperhe-elämään.
Ja kyllä, minun kokemukseni ja minun elämäni liittyvät aiheeseen, etenkin, jos kysyt minulta. Ja niinhän sinä teit! Minun mielestäni kuvareportaasi ei muuten esittänyt synnytystä vastenmielisenä tapahtumana.
Niin. Sinä väitti että synnytystä ja lastenhankintaa käsitellään monipuolisesti valtamedioissa, mutta et löydä yhtään juttua joka tukisi väitettä. Jos olet lukenut muutakin kuin vauva-palstaa, olet törmännyt noin vuoden aikana, jolloin asia on ollut kovasti esillä, lukuisiin lastenhankkimista koskeviin artikkeleihin, jotka eivät minusta esitä näitä puolia asioista. En linkittänyt niitä, koska oletin että seurannut medioita varsinkin asiasta selvästi kiinnostuneena ihmisenä, mutta ymmärrän nyt että oletukseni oli väärä.
Kysyin sinulta:
"Huomioidaanko sinun mielestäsi tämänhetkisessä synnytyskeskustelussa, millaista suoritusta siinä naisilta oikeasti vaaditaan? Käsitelläänkö lasten hankkimista sivuavissa keskusteluissa julkisesti ja sukulaisten ja tuttavien kanssa sinusta tasapuolisesti myös lasten hankkimisen negatiivisia puolia, vai onko se asia josta ollaan edelleen lähinnä hiljaa satunnaisia sosiaalisia normeja koettelevia, yleensä anonyymejä ulostuloja lukuunottamatta?"
Miksi minun olisi pitänyt perustella kysymykseni, joka oli selvästi ymmärrettävissä vastaukseksi sinun kysymykseesi, jolla väitit että synnytyskeskustelu huomioi kaikki negatiivisetkin asiat ja esittää asian monipuolisesti? Vastasit minun kysymykseeni kertomalla synnyttäneesi kaksi lasta ja tarinalla miten katsoit kun vuokrahevosesi ammuttiin. Voit niin vastata, mutta ne eivät liity aiheeseen. Se mitä koet tarpeelliseksi tehdä, ei ole vastaus. Eikä myöskään rivien välistä havaittavissa oleva kritiikki mukavuuden haluisista ihmisistä. Hassua muuten, että juuri sitä samaa kritiikkiä kohdennetaan julkisessa keskusteluissa synnyttämättömiin naisiin.
Kysyin myös:
"Onko tällainen synnystystalkookeskustelu ja naisten lapsilukujen ja hedelmällisen iän seuraaminen sinusta yleensä esimerkki siitä, että lastenhankkimisesta keskustellaam monipuolisesti ja lasten hankkimatta jättäminenkin on yhteiskunnallisesti täysin hyväksyttyä? mikä on mielestäsi syy siihen, että harvat ulostulot lasten hankkimisen katumisesta ja pelottavista synnytyskokemuksista tehdään järjestään anonyymisti? Osaatko sanoa, miksi tällaisen kuvareportaasin keräämät kommentit nostavat heti närää, jos niissä osoitetaan synnytyksen vastenmielisyys tapahtumana? Jos kerran asiasta kerran keskustellaan avoimesti ja monipuolisesti, sinun mielestäsi?"
Olisit voinut vastata näihin linkittämättä yhtään mitään, ihan omilla ajatuksillasi ja arviollasi, mutta et sitäkään tehnyt.
Asia herättää sinusta selvästi voimakkaita tunteita ja tuntuu vähän ristiriitaiselta väitteidesi kanssa. Mikä siinä onkin, että otat asian näin tunteellisesti, kun tulee esille, että synnytys voidaan nähdä ja kokea eri tavalla kuin sinä? Se ei oikein tue väitettäsi, että keskustelussa tuodaan monipuolisesti eri näkökulmia esille ja hyväksytään eri valinnat. Vaikuttaa että et ihan pysty keskustelemaan objektiivisesti yli oman synnytys- ja hevoskokemuksesi ja kirjojen joita olet lukenut. Miten lukemasi kirjat edes liittyvät yleiseen keskusteluun? Uskotko että kaikki lukevat samat kirjat kuin sinä?
Jos kysyt asiaa MINULTA, siis minun mielipidettäni asiasta, niin kenen mielipiteen luulet saavasi? Sinunko? Ei, vaan minun. Ne vastaukset, jotka olen antanut, ovat sisältäneet minun kokemuksiani ja mielipiteitäni, mutta ne eivät tietenkään sinun mielestäsi liity koko keskusteluun mitenkään. Älä kysy, jos et halua tietää.
Kysyit minulta, käsitelläänkö negatiivisia puolia ja huomioidaanko, minä vastasin oman kokemukseni perusteella, että kyllä huomioidaan ja kyllä käsitellään. Tähän vaikuttaa se tieto, mitä olen sekä aktiivisesti että passiivisesti saanut tällaisena ihmisenä kuin olen, ja sen perusteella vastasin. Ja totta kai olen asiasta tietoa hankkinut, kun itsekin olen lapsia hankkinut.
En etsi sinua varten mitään valtamedian artikkeleita (ethän sinäkään ole niitä minulle linkitellyt), vaan vastasin kysymykseesi. En tiedä, mitkä väitteeni ovat ristiriidassa, enkä ymmärrä, missä olen väittänyt, että synnytyksen voi kokea vain sillä tavalla kuin minä olen sen kokenut.
Ehkä parempi lopettaa nyt tämä keskustelu tähän, kun selvästikään en voi tarjota sinulle sellaisia mielipiteitä, joita haluaisit kuulla, kun niihin eivät saa vaikuttaa se, millaista tietoa olen saanut tai lukenut tai mitä olen kokenut. (Muuten, jos kovasti jatkuvasti viittaa siihen, miten tämä keskustelu herättää vastapuolessa tunteita, tulee mieleen, että tunteet taitavat herätä sinussa.)
Synnytys ei ole mikään kaunis herkkä tapahtuma vaan brutaalia ja rankkaa. Veri lentää kuin splatter-leffassa ja lisäksi lentää pissaa ja kakkaa.
Naiseen sattuu ja tämä sanoo sekä tekee hulluja asioita.
Minä huusin ekassa synnytyksessä hyppääväni ikkunasta ja purin miestä ranteesta , toisessa synnytyksessä taas löin kätilöä joka koetti riistää ilokaasumaskin ja potkin lääkäriä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuit sitten olemaan näkemättä verta yhdessäkään kuvassa. Käy tarkistamassa näkösi.
Pari tippaa verta oo yhtään mitään. Te ootte vaan taas niitä muotioikkuja "erityisherkkiä" jotka ei kestä nähdä syntymää edes valokuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Synnytys ei ole mikään kaunis herkkä tapahtuma vaan brutaalia ja rankkaa. Veri lentää kuin splatter-leffassa ja lisäksi lentää pissaa ja kakkaa.
Naiseen sattuu ja tämä sanoo sekä tekee hulluja asioita.
Minä huusin ekassa synnytyksessä hyppääväni ikkunasta ja purin miestä ranteesta , toisessa synnytyksessä taas löin kätilöä joka koetti riistää ilokaasumaskin ja potkin lääkäriä päähän.
Heh, mä taas olin kännissä kuin käki väsymyksestä, epiduraalista ja kipupumpusta ja potkaisin kätilöä kylkeen, kun ponnistaessa ote lipesi hikisestä polvitaipeesta. Päälle nelikiloinen vauva täyttää nyt 18, eikä luonto hoitanut edes sen vertaa, että kipu olisi unohtunut. Eläimellistä puuhaa, mutta onneksi nykyään on vähän sallitumpaa puhua ääneen muustakin kuin äitiyden ihanuudesta kuin silloin, kun sulopalleroni syntyi. AV oli jo olemassa.
Upeita ja kauniita kuvia. Ei edes pahoja. Luuletteko että haikara tuo vauvan? 😃 kovaa työtä se on ja verta ja hikeä. Syntymä on ihme.
Vierailija kirjoitti:
Upeita ja kauniita kuvia. Ei edes pahoja. Luuletteko että haikara tuo vauvan? 😃 kovaa työtä se on ja verta ja hikeä. Syntymä on ihme.
Mä luulen, että tuo yksi jankkaaja perustaa käsityksensä lähinnä Anne Geddesin kortteihin, ja sen takia hänen mielestään missään ei koskaan tuoda esille, että synnyttäminen sattuu ja on rankkaa, ja lasten kasvattaminen ei ole pelkkää pastellia ja auvoa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Kauniita kuvia, yhdenkään kuvan kohdalla ei tullut otsikon reaktiota. Odotin oikeasti jotain kamalaa, mutta eihän noissa ollut mitään.
- kolmesti synnyttänyt
Minä herkistyin. Niin onnellisia ihmisiä, elämän ihme. ❤️
Ymmärrän, miksi nuo kuvat kuvottavat muita ja olisin itsekin yhtynyt näihin yök-kommentteihin vielä vuosi sitten. Sitten sain oman lapseni ja se oli kokemuksena niin ravisuttava, aito ja euforinen hetki, että edelleen liikutun, kun näen mitään synnytykseen liittyvää. Kyllä se hetki verineen ja limoineen voi ihan aidosti olla myös ihana kokemus. En ole koskaan ollut niin hetkessä kiinni.
Minä pidin noista kuvista, ne ovat aitoja ja voimakkaita, luonnollisia. Näin sitä tullaan maailmaan, kohta voidaan sitten kauhistella asiaa vauvapalstalla :)
Joka ilta näemme tv ssä t appa misesta, k i dutt amisesta ja r ääkk äämisestä, jopa lapsiin kohdistuvasta, tehtyä viihdettä jota tuijotetaan silmät tapillaan. Kritisoisipa joku sellaista... Ei. Siihen on oikeus. Mutta kuvat maailmaan syntymisestä... Yäk.
Minusta ovat upeita kuvia! Kuten mainittu, nimenomaan tunnelataus on uskomaton. Joihinkin kuviin saatu puolisoiden välinen yhteys ja isosisarukset ihmettelemässä nuorimmaista on myös kaunista katseltavaa. Eritteet kuuluvat asiaan synnytyksessä, sivuseikka.
Vielä kun olisi kuva synnytyspöydälle väännetystä paskasta😂
Kuvia oli muokattu jälkikäteen aivan liikaa. (kuten nykyään kaikkia kuvia tunnutaan muokkaavan). Nuokin näyttävät ihan tietokoneella tehdyiltä.. kaikki aitous puuttuu. Noissa on osassa aivan mainoksen tunnelma.
Ei, ei ja ei. Käsitykseni kauneudesta on kaukana noista kuvista. Hyhhyh.
Upeita aitoja kuvia. Itsellä kolme synnytystä takana, ja nämä kuvat toi tosi elävästi mieleen sen fiiliksen, joka synnytyksessä on. Melkeen toivon, ettei lapsiluku olisi jo täynnä ja pääsisi vielä synnyttämään :D
Niin. Sinä väitti että synnytystä ja lastenhankintaa käsitellään monipuolisesti valtamedioissa, mutta et löydä yhtään juttua joka tukisi väitettä. Jos olet lukenut muutakin kuin vauva-palstaa, olet törmännyt noin vuoden aikana, jolloin asia on ollut kovasti esillä, lukuisiin lastenhankkimista koskeviin artikkeleihin, jotka eivät minusta esitä näitä puolia asioista. En linkittänyt niitä, koska oletin että seurannut medioita varsinkin asiasta selvästi kiinnostuneena ihmisenä, mutta ymmärrän nyt että oletukseni oli väärä.
Kysyin sinulta:
"Huomioidaanko sinun mielestäsi tämänhetkisessä synnytyskeskustelussa, millaista suoritusta siinä naisilta oikeasti vaaditaan? Käsitelläänkö lasten hankkimista sivuavissa keskusteluissa julkisesti ja sukulaisten ja tuttavien kanssa sinusta tasapuolisesti myös lasten hankkimisen negatiivisia puolia, vai onko se asia josta ollaan edelleen lähinnä hiljaa satunnaisia sosiaalisia normeja koettelevia, yleensä anonyymejä ulostuloja lukuunottamatta?"
Miksi minun olisi pitänyt perustella kysymykseni, joka oli selvästi ymmärrettävissä vastaukseksi sinun kysymykseesi, jolla väitit että synnytyskeskustelu huomioi kaikki negatiivisetkin asiat ja esittää asian monipuolisesti? Vastasit minun kysymykseeni kertomalla synnyttäneesi kaksi lasta ja tarinalla miten katsoit kun vuokrahevosesi ammuttiin. Voit niin vastata, mutta ne eivät liity aiheeseen. Se mitä koet tarpeelliseksi tehdä, ei ole vastaus. Eikä myöskään rivien välistä havaittavissa oleva kritiikki mukavuuden haluisista ihmisistä. Hassua muuten, että juuri sitä samaa kritiikkiä kohdennetaan julkisessa keskusteluissa synnyttämättömiin naisiin.
Kysyin myös:
"Onko tällainen synnystystalkookeskustelu ja naisten lapsilukujen ja hedelmällisen iän seuraaminen sinusta yleensä esimerkki siitä, että lastenhankkimisesta keskustellaam monipuolisesti ja lasten hankkimatta jättäminenkin on yhteiskunnallisesti täysin hyväksyttyä? mikä on mielestäsi syy siihen, että harvat ulostulot lasten hankkimisen katumisesta ja pelottavista synnytyskokemuksista tehdään järjestään anonyymisti? Osaatko sanoa, miksi tällaisen kuvareportaasin keräämät kommentit nostavat heti närää, jos niissä osoitetaan synnytyksen vastenmielisyys tapahtumana? Jos kerran asiasta kerran keskustellaan avoimesti ja monipuolisesti, sinun mielestäsi?"
Olisit voinut vastata näihin linkittämättä yhtään mitään, ihan omilla ajatuksillasi ja arviollasi, mutta et sitäkään tehnyt.
Asia herättää sinusta selvästi voimakkaita tunteita ja tuntuu vähän ristiriitaiselta väitteidesi kanssa. Mikä siinä onkin, että otat asian näin tunteellisesti, kun tulee esille, että synnytys voidaan nähdä ja kokea eri tavalla kuin sinä? Se ei oikein tue väitettäsi, että keskustelussa tuodaan monipuolisesti eri näkökulmia esille ja hyväksytään eri valinnat. Vaikuttaa että et ihan pysty keskustelemaan objektiivisesti yli oman synnytys- ja hevoskokemuksesi ja kirjojen joita olet lukenut. Miten lukemasi kirjat edes liittyvät yleiseen keskusteluun? Uskotko että kaikki lukevat samat kirjat kuin sinä?