Viistokattoisen huoneen tapetointi
Huoneessa seinän yläosassa viisto osuus, hieman kuin tässä https://misc.aktia.fi/data-service/images/real-estate-image/evDRtu5QtFg… paitsi että tuo viisto osuus kiertää koko huoneen. Huoneeseen laitetaan siis uudet tapetit ja katto paneloidaan, mikä vaihtoehto olisi parhaimman näköinen:
1. Tapetti ulottuu myös tuohon vinolle osuudelle
2. Tapetti on suoran seinän osuudella ja vino osuus kattopaneelille
3. Vino osuus toisella tapetilla (yksivärisellä) joka sointuu suoriin seiniin tulevaan kuviotapettiin? Taitekohtaan joku siro koristelista.
Kommentit (26)
Eipä tämä nyt saanut yhtään kommentteja. Olen itse tällä hetkellä eniten tuon kolmoskohdan kannalla. Ap
Jos kyse olisi tuosta kuvan huoneesta, laittaisin tapetin seinille + vinolle osuudelle, vain tasainen kattoalue paneelilla. Tämä siksi, että tuo huone on niin matala ja katto näyttää tippuvan päälle tuolla lailla kuin se kuvassa on tehtynä. Erilaisilla mittasuhteilla ehkä sitten toisella tavalla, mutta en mä tota kolmosvaihtoehtoa pitäisi varteenotettavana. Se näyttäisi ainakin kuvan huoneessa valtavalta boordilta... Liikaa kikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse olisi tuosta kuvan huoneesta, laittaisin tapetin seinille + vinolle osuudelle, vain tasainen kattoalue paneelilla. Tämä siksi, että tuo huone on niin matala ja katto näyttää tippuvan päälle tuolla lailla kuin se kuvassa on tehtynä. Erilaisilla mittasuhteilla ehkä sitten toisella tavalla, mutta en mä tota kolmosvaihtoehtoa pitäisi varteenotettavana. Se näyttäisi ainakin kuvan huoneessa valtavalta boordilta... Liikaa kikkailua.
Meidän huoneessa on isompi huonekorkeus kuin tuossa esimerkkihuoneessa, ikkunoiden päälle jää vielä ihan reilusti seinäpintaa. Ja se vino osuus on siis kaikilla seinillä, ei vain kahdella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän huoneessa on isompi huonekorkeus kuin tuossa esimerkkihuoneessa, ikkunoiden päälle jää vielä ihan reilusti seinäpintaa. Ja se vino osuus on siis kaikilla seinillä, ei vain kahdella. Ap
Vaikea ottaa kantaa jos kuva ei vastaa yhtään oikeaa tilannetta. Kyllä mä suurimmassa osassa tapauksia laittaisin seinät tapetilla enkä paneloisi yläosia, vaan pelkän katon. Moni muukin asia vaikuttaa, huoneen värit ym. Tapetti korostaa erikoisia muotoja hyvällä tavalla, panelointi ikään kuin yrittää piilottaa että huoneessa on vino katto. Mä tekisin varmaan niin että jos kyseessä olisi joku 20-luvun talo, laittaisin tapetin edelleen kaikkialle paitsi varsinaiseen kattoon, mutta vinot osat voisin listoittaa reunoilta korostaakseni niitä. Mutta ei se ole noin yksinkertaista, jossain 1890-luvun huvilassa, jossa huonekorkeus yli 3 metriä, voi olla ihan perusteltua paneloida mahdollisiman suurelta alalta "kattoa". Kuvan huone on 50-luvun talosta, jossa huonekorkeus tuossa kuvassa on varmaan hädin tuskin korkeintaan 220 ja kaikki lisäkorkeus on toivottua, eli tapetti mahdollisimman ylös asti.
Mulla on kattopanelointi vinossa osuudessa, näyttää hyvältä ja suurentaa huonetta. Ainut mitä kritisoin on se, että mun kattopaneli on sitä "pahvimaista" kattopanelia valkoisena, ja mulla tulee kuvaa alemmaksi tuo vino osuus, niin siihen tulee enemmän likaa kuin kattoon tulisi ja tuo pahvipaneli imee kaiken lian sisäänsä. Sitten kun tuo rempataan niin pahvi vaihtuu puuksi ja hengittäväksi maaliksi, mutta aion edelleen jatkaa vinoon osaan samaa materiaalia ja väriä kuin katossa.
Jos haluat huoneeseen lisää korkeuden tuntua laita vinoon osaan seinään tulevaa materiaalia, jos taas haluat enemmän leveyden tuntua laita kattomateriaali vinoon osaan. Kolmea vaakavyöhykettä en laittaisi, liian sekavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa kantaa jos kuva ei vastaa yhtään oikeaa tilannetta. Kyllä mä suurimmassa osassa tapauksia laittaisin seinät tapetilla enkä paneloisi yläosia, vaan pelkän katon. Moni muukin asia vaikuttaa, huoneen värit ym. Tapetti korostaa erikoisia muotoja hyvällä tavalla, panelointi ikään kuin yrittää piilottaa että huoneessa on vino katto. Mä tekisin varmaan niin että jos kyseessä olisi joku 20-luvun talo, laittaisin tapetin edelleen kaikkialle paitsi varsinaiseen kattoon, mutta vinot osat voisin listoittaa reunoilta korostaakseni niitä. Mutta ei se ole noin yksinkertaista, jossain 1890-luvun huvilassa, jossa huonekorkeus yli 3 metriä, voi olla ihan perusteltua paneloida mahdollisiman suurelta alalta "kattoa". Kuvan huone on 50-luvun talosta, jossa huonekorkeus tuossa kuvassa on varmaan hädin tuskin korkeintaan 220 ja kaikki lisäkorkeus on toivottua, eli tapetti mahdollisimman ylös asti.
Huonekorkeus on muistaakseni n. 250cm tuossa huoneessa. Talo on rakennettu 1920. Nyt sekä seinät että katto on pinkopahvitettu. Vinot osat on laskettu kattoon kuuluvaksi, ovat valkoisia kuin kattokin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekorkeus on muistaakseni n. 250cm tuossa huoneessa. Talo on rakennettu 1920. Nyt sekä seinät että katto on pinkopahvitettu. Vinot osat on laskettu kattoon kuuluvaksi, ovat valkoisia kuin kattokin. Ap
Eli ihan "tavallinen" matalahko huonekorkeus. Laittaisin tapettia. Tosin nythän sä näet helposti jo, miltä se näyttää jos kattoa on enemmän, jos katto ja vinot ovat nyt samalla materiaalilla. Kuten joku tuossa yllä kirjoitti, tapetoimalla vinot saat lisää huonekorkeutta ja paneloimalla leveyttä. Makuasia, itse arvostan huonekorkeutta sillä se tuo avaruudentuntua.
Tapetiksi tulee joku aika tumma, alimman tapettikerroksen mukaan jossa on tummanliiloja kukkia ja harmahtavia lehtiä mustalla pohjalla. En ole vastaavaa löytänyt mistään, mutta inspiraation otan siitä. Ap
No tottakai tapetti tulee ainoastaan seinälle. Tuo vino osuus lasketaan katoksi. Myös maalattaessa se maalattaisiin katon väriseksi, ei noita ainakaan ammatti-ihmiset tee seinäpinnaksi. Jo pelkästään sen takia, että kuviotapetti alkaa mennä väkisinkin vinoon tuosta vinon osuuden kohdilta ja lisäksi näyttää hölmöltä.
Joudut laittamaan listat joka taitteeseen, joten matskujen kontrastista riippuu lopputulos. Itse laittaisin vinot osat panelille välttääkseni kehikkovaikutelmaa. Eri väristä rantua en laittaisi missään nimessä. Mutta nää on makuasioita. Listoittamaan joudut kaiken joka rajasta, koska rakennus elää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Joudut laittamaan listat joka taitteeseen, joten matskujen kontrastista riippuu lopputulos. Itse laittaisin vinot osat panelille välttääkseni kehikkovaikutelmaa. Eri väristä rantua en laittaisi missään nimessä. Mutta nää on makuasioita. Listoittamaan joudut kaiken joka rajasta, koska rakennus elää varmasti.
Ei meillä ollut listoja joka taitteessa ja ylimpänäkin oli boordi.
Suosittelen kysymään asiaa ihan ammattilaisilta, tämä kun ei oikeastaan ole mielipideasia. Ihan käytännön kannalta vinoon osuuteen ei tapettia, en tiedä ketään ammattimaalaria, joka tuon osuuden edes suostuisi tekemään seinäpinnaksi. Nurkka ei kuitenkaan ole täysin suora, joten kun siihen laittaa kuviotapetin niin se alkaa mennä vinoon siitä nurkan jälkeen. Ei välttämättä paljon, mutta kuitenkin niin, että itse en ainakaan suostuisi siihen tapettia laittamaan.
Lisäksi jos ja luultavasti kun talo elää, niin tuo seinän ja katon välinen nurkka (eli juuri se nurkka mistä vino-osuus alkaa) elää sen mukana ja tapetti hyvin todennäköisesti pullahtaa jossain vaiheessa irti siitä kohdasta. Yleensäkin nuo alas laskevat katot lasketaan nimenomaan katoksi, ei seinäksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kysymään asiaa ihan ammattilaisilta, tämä kun ei oikeastaan ole mielipideasia. Ihan käytännön kannalta vinoon osuuteen ei tapettia, en tiedä ketään ammattimaalaria, joka tuon osuuden edes suostuisi tekemään seinäpinnaksi. Nurkka ei kuitenkaan ole täysin suora, joten kun siihen laittaa kuviotapetin niin se alkaa mennä vinoon siitä nurkan jälkeen. Ei välttämättä paljon, mutta kuitenkin niin, että itse en ainakaan suostuisi siihen tapettia laittamaan.
Lisäksi jos ja luultavasti kun talo elää, niin tuo seinän ja katon välinen nurkka (eli juuri se nurkka mistä vino-osuus alkaa) elää sen mukana ja tapetti hyvin todennäköisesti pullahtaa jossain vaiheessa irti siitä kohdasta. Yleensäkin nuo alas laskevat katot lasketaan nimenomaan katoksi, ei seinäksi.
Itse tehdään kaikki tapetointi- ja maalaushommat. Talomme on vanha ja nurkat eivät todellakaan ole suoria, joten emme edes yritä tehdä viivasuoraa. Välillä ollaan ihan suosiolla alettu uusi vuota reilusti edellisen päältä jos näyttää että nurkka on oikein vino ja tapetti lähtee vinoon. Ei niitä pieniä heittoja huomaa kun on huonekalut yms paikoillaan. Vanhassa talossa on pakko sietää pientä epätäydellisyyttä ja keskeneräisyyttäkin, ainakin meidän huushollissa :) Ap
^