Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielialalääkkeen lopettamisen seuraus: itkin sängyssä ilosta

Vierailija
18.02.2019 |

Tein itse asiassa aloituksen tunto- ja seksiongelmistani tänne reilu viikko sitten:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3388921/mielialalaakitys-vienyt-klitori…

Päätin testata lääkkeetöntä elämää ja lopetin sitalopraamin kerralla (en suosittele, huom.) sillä varauksella, että jos ahdistus palaa pahana takaisin niin aloitan lääkkeen heti uudestaan. Vieroitusoireet ovat vielä päällä, kyseisellä lääkkeellä menee reilu viikko poistua elimistöstä kokonaan ja lääkkeettömään elämään totuttelussa voi mennä vielä monta viikkoa. Eli tilanne ei ole vielä aivan normalisoitunut.

Vaikka lopetusprosessi on vielä kesken, purskahdin eilen spontaaniin itkuun seksin jälkeen, koska alapääni on saanut tuntonsa takaisin. Mikä parempaa, seksiä jopa teki hieman mieli ja pystyin kiihottumaan normaalisti esileikissä. Jälkikäteen olo oli rakastunut, lämmin ja ihana - mitään tällaista en ole kokenut koko sinä aikana, kun olen syönyt SSRI-lääkettä! Myöhemmin kokeilin vielä vibran kanssa ja sain orgasmin puolessa minuutissa - luulin jo, että olen pilannut tuntoaistini seksileluilla, koska vasta puolen tunnin stimulaatio sai aikaan orgasmin tapaisen kivuliaan nipistyksen.

Sanomattakin on selvää, että tilanne on ollut rasite myös parisuhteelle: puolisoni ei ole erityisen seksikeskeinen ja pärjää vähemmällä kuin minä, mutta fiilis on kuulemma mennyt sen vuoksi, kun minä en ole nauttinut. Rehellisesti sanottuna seksi on ollut viime kuukaudet yhtä kiinnostavaa kuin tiskikoneen täyttäminen. Olen ollut koko ikäni todella seksuaalinen ihminen, eikä kiinnostus seksiin kärsinyt edes ahdistuksen ja masennuksen takia, ongelmat alkoivat vasta lääkkeen aloittamisen jälkeen.

Olen ilmeisesti siitä onnekas, että tilanne normalisoitui näin pian lääkkeen lopettamisen jälkeen. Joillekin tila jää päälle pysyvästi. Lisäksi olen saanut työstettyä omaa päätäni sen verran, että tulen todennäköisesti pärjäämään lääkkeettä, joten siinäkin suhteessa minulla on asiat hyvin.

Mielialalääkkeille on paikkansa, mutta näistä seksiongelmista pitäisi puhua enemmän.

Kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko placebovaikutus sinulle tuttu?

Vierailija
2/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, yläpään lisäksi turtui myös alapää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin myös Venlafaxin ssri-valmistetta keskivaikean masennuksen hoitoon.

Olin suunnattoman järkyttynyt miten alapää turtui ja seksivietti katosi käytännössä kokonaan.

Seksuaalisuus ja lämmin seksi puolison kanssa on ollut aina voimavara ja yksi masennusta torjuva tekijä, enkä todellakaan ollut valmis maksamaan sitä hintaa muiden tunteiden tasaamisesta.

Myös lasi-pari viiniä ei enää rentouttanut ja tuonut hyvää mieltä, vaan tuli ainoastaan vastenmielinen, lievän humalan tunne.

Samoin ruokailusta tuli vain ravinnon tankkaamista, en saanut enää mielihyvää herkuista.

Pelästyin tätä kaikkea ja lopetin lääkkeen nopeasti vaihtamalla toiseen valmisteeseen.

Lopettamisesta on nyt vuosi aikaa, ja vaikka ehdin käyttää Venlaa vain toista kuukautta, en vieläkään ole toipunut 100% ennalleni noiden em. sivuvaikutusten suhteen.

Olen tämän kokemuksen myötä lukenut paljon aiheesta, ja tuntuu että lääketieteessä keskustellaan lähinnä erektiohaitoista ja miehen seksuaalisesta haluttomuudesta, naisen kohdalla vähemmän.

Ihan kuin haittoja ei tunnistettaisi, koska nainenhan _kykenee_ seksiin haluttomana ja orgasmittomanakin. :(

Mieheni on lääkäri, ja tämän kokemuksemme myötä on alkanut työssään ottaa asian puheeksi aina potilaiden kohdalla, jos ssri-lääkitystä harkitaan.

Samoin itse hoitotyössä puhun asiasta rohkeasti aina tilanteeseen sopivassa asiayhteydessä.

Puhukaa/puhutaan aiheesta lisää, koska kaikkien ssri-lääkkeitä tarvitsevien ja harkitsevien pitää saada riittävästi tietoa haittavaikutuksista.

Seksuaalisuutta (ja muitakin nautintoja) pitää halutessaan voida kokea elämässään, tai vähintäänkin itse päättää lääkitysasioistaan hyötyjen ja haittojen suhde riittävän hyvin tiedostaen.

Vierailija
4/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alapään tunto on tärkein asia elämässä?

Tasainen, hyvä mieliala on vähemmän tärkeämpi?

No kukin ihminen toki itse asettaa omat prioriteettinsa elämässä.

Vierailija
5/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se sitä sitten, kun niitä inkkareita puuttuu muutenkin, niin sitten tällaiset on elämän tärkeimpiä asioita.

Vierailija
6/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas mies 50v jätin atorvastatiinin pois ja yllätys 2wk ja aamustondis. Seksielämä tuon käytön aikana aivan kuollutta.

Vierailija
7/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ssri-lääkkeet vievät myös kyvyn rakkauden tunteisiin, läheisyyden tuottamaan oksitosiinihuumaan ym. eli voi olla todellinen killeri parisuhteelle. Ja jos ihminen on masentunut, seksi voi tosiaan olla yksi harvoista iloista elämässä. Mielialalääkkeet eivät tee hyvää mielialaa, vaan turruttavat. Siinä menee aallonpohjien lisäksi myös kaikki elämän nautinnot. Seksi on yksi niistä.

Vierailija
8/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suakin varmaan häiritsisi, jos vaikka oikea kätesi lakkaisi toimimasta ja muuttuisi kokonaan turraksi. Vai eikö?

Vierailija
9/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita pillereitä kannata popsia, vaikka oliskin masennusta tai ahdistusta.

Masennukselle ja ahdistukselle on aina jokin hyvä syy ja ne pyrkivät kertomaan jotain tärkeää. Ei se auta mitään, että hoidetaan vaan oiretta, tai siis vaimennetaan niitä oireita ja painetaan vaan eteenpäin.

Se on vaan ku valitettavasti suuri osa lääkäreistä "hoitaa" potilaitaan tolla menetelällä. Oireet piiloon vaan.

Vierailija
10/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noita pillereitä kannata popsia, vaikka oliskin masennusta tai ahdistusta.

Masennukselle ja ahdistukselle on aina jokin hyvä syy ja ne pyrkivät kertomaan jotain tärkeää. Ei se auta mitään, että hoidetaan vaan oiretta, tai siis vaimennetaan niitä oireita ja painetaan vaan eteenpäin.

Se on vaan ku valitettavasti suuri osa lääkäreistä "hoitaa" potilaitaan tolla menetelällä. Oireet piiloon vaan.

Ajattelen, että lääkehoito on viimeinen keino jaksamisen tukemisessa.

Ihan noin mustavalkoisesti en kuitenkaan ajattele, kuin esität asian, koska ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, ja esimerkiksi masennus on yleensä seurausta liian pitkään jatkuneesta kuormituksesta.

Haitallista siitä tulee, kun se alkaa rajoittamaan toimintakykyä ja ihminen ei enää kykene kokemaan mitään iloa elämästään.

Kaikkia tilanteita ei kuitenkaan voi korjata, vaan niiden kanssa on elettävä.

Esimerkiksi sairasta omaistaan hoitava henkilö, tai itse sairauden kanssa elävä joutuu kantamaan taakkansa joka päivä.

Sellaisessa tilanteessa mielialaa tasaava/nostava lääkitys voi toimia juuri riittävänä tekijänä, jotta henkilö jaksaa taad pysytellä pinnalla ja siten voimavaroja riittää myös mukavien, elämänlaatua nostavien adioiden tekemiseen.

Parhaimmillaan oikea, itselle sopiva lääkitys voi olla siis siunaus.

Mutta sen löytäminen ei ole aina helppoa, ja tie siihen menee useamman valmisteen kokeilun kautta.

Vierailija
11/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun annatte lääkeneuvontaa, laittakaa viestinne yhteyteen maininta, oletteko lääkäri vaiko ette. Kiitos!

Vierailija
12/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun annatte lääkeneuvontaa, laittakaa viestinne yhteyteen maininta, oletteko lääkäri vaiko ette. Kiitos!

Juuri näin.

Edesvastuutonta mututuntumalta valistaa täällä "kannattaako" mielialalääkkeitä syödä vai ei.

Vierailija
13/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Venlafaxin on ollut iso apu monta vuotta. Käytössä en ole haittavaikutuksia huomannut.

Vierailija
14/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Edesvastuutonta mututuntumalta valistaa täällä "kannattaako" mielialalääkkeitä syödä vai ei.

Jep, ja samalla vinkkejä antaessa kannattaa huomata, että se itselle sopiva valmiste ei aina sovi kaikille muille.

Vierailija
15/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Vierailija
16/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteensä ja kokemuksensa voi vapaasti kertoa jokainen. Lääkettä syönyt tietää paremmin mahdolliset (sivu)vaikutukset kuin lääkäri joka ei ole itse niitä käyttänyt.

Vierailija
17/17 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteensä ja kokemuksensa voi vapaasti kertoa jokainen. Lääkettä syönyt tietää paremmin mahdolliset (sivu)vaikutukset kuin lääkäri joka ei ole itse niitä käyttänyt.

Ja lääkärit ovat näiden mielialalääkkeiden kanssa menettäneet uskottavuutensa, niitähän määrätään suunnilleen polvikipuun tai nuhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän