En pese naamaa kuin suihkussa - Muita?
Olen siis vajaa kolmikymppinen nainen. Pesen naamaani vain käydessäni suihkussa. Muuten hoidan sitä rasvaamalla talvisin ja suojaamalla kesäisin, jos muistan. Iho on hyvässä kunnossa, hitunen taipumus couperosaan poskissa.
Onko muita? Onko tämä tuuria vai oikeastaan fiksua olla läträämättä liikaa ja jättää iho rauhaan?
Kommentit (47)
Hauska aihe. Luulin jo olevani ainoa, joka ns. laiminlyö kasvojen ihon hoidon. Mutta onhan meitä muitakin. Rasvaa laitan, kun iho on kuiva. Mutten pese kasvoja vahvoilla saippuoilla tai muilla aineilla juuri koskaan. Suihkussa huuhtaisen ja varsinkin saunassa hikoilun jälkeen katson sen olevan ihan riittävää pesua.
Minulla on atooppinen mutta rasvoittuva iho, pesen myös kasvot vedellä ja puhdistusaineella (Biotherm) vain suihkussa kolme kertaa viikossa. Tuolloinkaan en koskaan kastele silmiä, koska luomet alkavat muuten hilseillä pahasti.
Muutoin puhdistan kasvot aamuin illoin apteekin misellivedellä, meikkaan päivittäin. En käytä silmämeikkiä.
En minäkään pese kasvoja muuten kuin suihkussa, mutta käynkin suihkussa 1-2 kertaa päivässä, joten eipä ole syytä muulloin pestäkään. Muuta meikkiä en käytä paitsi ripsiväriä. Ja kosteusvoide aina suihkun jälkeen. Ei pahoja iho-ongelmia.
Itse oon 25-vuotias atoopikko. Atopian lisäksi mulla on ollut vaikea akne ja eräs muu ihotauti. Mun perheessä on muillakin vaikeaa aknea, ruusufinniä, atooppista ihottumaa.. You name it, we have it. Oikea geenien lottovoitto siis.
Jos en pese naamaani ja rasvaa säännöllisesti, mulla tulee samantien kasvoihin ihottumaa ja iho kuivuu niin että alkaa hilseillä ja kiristää naamaa. Varsinkin talvisin on ihan yhtä tuskaa kun pärstä kutisee ja iho on rypyläinen ja ruman näköinen ja käsissä kaikenmaailman ihottumat. Nyt talven aikana olen meikannut todella vähän, ehkä suunnilleen kerran viikossa. Olen kokeillut sitä siis jo pidemmän aikaa että kun en meikkaa, niin pesen vaan vedellä ja laitan rasvaa jota mun on aivan pakko käyttää kun muuten iho kuivuu halkeilevaksi. Tässä kokeilussa oon tullut siihen tulokseen että mun iho menee aivan järkyttävään kuntoon kun en pese säännöllisesti puhdistusaineella. Mulle ei siis tule kuuloonkaan että pesisin pelkällä vedellä.
Luulen että tässä on kyse ihan geeneistä, jos jollekin sopii se että ei pese kuin vedellä niin kiva juttu, mutta sitten on meitä joille se ei yksinkertaisesti käy.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen kuusikymppinen nainen enkä koskaan puhdista kasvojani muuten kuin vedellä suihkussa, en käytä mitään puhdistusaineitakaan. Geeneistä riippuu hirveästi. En myöskään käytä mitään kasvorasvaa, sillä ihoni rasvoittuu VIELÄKIN tässä iässä. Helsingin Sanomissa oli aikanaan juttu, jossa joku ihoasiantuntija sanoi, että ei ihoa tarvitse puhdistaa mistään "epäpuhtauksista". Kannattaa katsoa myös Yle Areenasta Prismasta ohjelma, jossa tutkitaan kosmetiikan vaikutuksia ihoon. Joku todella kallis "kosteusvoide" tms. ei tehnyt iholle yhtään mitään.
Todennäkösesti sun iho rasvottuu just sen takia että et käytä kasvorasvaa ja iho yrittää itse korjata sitä tilannetta. Kokeile vaikka huvikses että mitä tapahtuu jos alat rasvaamaan ja hoitamaan ihoas ja jos tilanne ei muutu niin palaa sitten vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen kuusikymppinen nainen enkä koskaan puhdista kasvojani muuten kuin vedellä suihkussa, en käytä mitään puhdistusaineitakaan. Geeneistä riippuu hirveästi. En myöskään käytä mitään kasvorasvaa, sillä ihoni rasvoittuu VIELÄKIN tässä iässä. Helsingin Sanomissa oli aikanaan juttu, jossa joku ihoasiantuntija sanoi, että ei ihoa tarvitse puhdistaa mistään "epäpuhtauksista". Kannattaa katsoa myös Yle Areenasta Prismasta ohjelma, jossa tutkitaan kosmetiikan vaikutuksia ihoon. Joku todella kallis "kosteusvoide" tms. ei tehnyt iholle yhtään mitään.
Todennäkösesti sun iho rasvottuu just sen takia että et käytä kasvorasvaa ja iho yrittää itse korjata sitä tilannetta. Kokeile vaikka huvikses että mitä tapahtuu jos alat rasvaamaan ja hoitamaan ihoas ja jos tilanne ei muutu niin palaa sitten vanhaan.
Just joo. Oliko sitten kaikilla rasvainen iho kun ei ollut mitään rasvoja olemassa, kun iho yritti ”korjata” jotain?
En minäkään, paitsi aamulla huutelen kylmällä vedellä. Nyt talvella käytän kyllä suihkun jälkeen kosteusvoidetta, mutta en meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Oliko sitten kaikilla rasvainen iho kun ei ollut mitään rasvoja olemassa, kun iho yritti ”korjata” jotain?
Luultavasti joillakin oli, tietenkään ei kaikilla niinkuin ei nykyäänkään. Vai ajatteletko myös, että sairauksiakaan ei ollut olemassa ennen kuin lääkkeet keksittiin?
Vain suihkussa kasvonne pesevät: miten usein käytte suihkussa?
Jos käy suihkussa päivittäin ja pesee siellä naaman, niin naaman pesutahti on kai aika sama kuin ihmisillä yleensäkin. Onko naaman kannalta eroa, pestäänkö se suihkun yhteydessä vai muutoin?
Itse pesen suihkussa aina naamankin, mutta en käy siellä joka päivä, joten välillä pesaisen naamaa myös ihan pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin aikanaan kasvorasvaa. Säännöllisesti. Usean vuoden ajan. Oli kamalaa levittää rasvaa rasvan päälle, siihen se jäi lillumaan. Lopetin. Revi siitä turhine ohjeinesi, kun et ole asiantuntija kuitenkaan.
Olen 35 v enkä ole ikinä ymmärtänyt miksi naamaa pitäisi olla pesemässä monta kertaa päivässä.
Minäkin pesen naaman vain suihkussa käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin aikanaan kasvorasvaa. Säännöllisesti. Usean vuoden ajan. Oli kamalaa levittää rasvaa rasvan päälle, siihen se jäi lillumaan. Lopetin. Revi siitä turhine ohjeinesi, kun et ole asiantuntija kuitenkaan.
Juu, siinähän kuvittelet että tiedät paremmin kuin asiantuntijat. Jatka vaan ihosi hoitamista väärin ja lillu siinä rasvassa. Olisit selvinnyt helpommalla jos vaikka olisit kuunnellut meitä ammattilaisia ja hoitanut ihoasi oikeilla tuotteilla. Ei kaikille jaloille sovi kaikki kenkämallit, eikä kaikille ihoille sovi samat ihonhoitotuotteet.
Namskis, se määrä likaa, ilmansaasteita ja kuollutta ihosolukkoa, jota moni tuntuu pitävän ihonsa terveenä ja heleänä pintana. Kyllähän sen tuolla kadulla näkee kuka itseään hoitaa ja kuka ei. Iholle tekee ihan hyvää, että sitä välillä hellästi kuoritaan ja tavallisessa puhdistuksessakin avainasemassa tulee olla ihon pintakerroksen KOSTEUTTAMINEN: pyritään pitämään ihon pinta suojattuna ja terveenä.
Ihon kunto on joo perinnöllinenkin juttu, mutta älyttömän paljon vaikuttaa sekin miten liikkuu ja mitä syö. Kauneus tulee kirjaimellisesti sisältä päin.
Hikoilen paljon, joten käyn joka päivä suihkussa. Kasvot peseytyy siinä samalla pelkällä vedellä. Aamulla pesen kasvot vedellä hampaidenpesun yhteydessä. En käytä rasvaa, enkä meikkaa. Iho on hyvä, joskin rasvoittuu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä pestä se naama ennenkuin laittaa rasvaa. Jos laitat rasvaa rasvaiselle ja likaiselle iholle niin tottakai se on inhottavaa. Jos olet juuri pessyt kasvot ja samantien laitat rasvaa niin ei ole yksinkertaisesti mahdollista että iho kerkeäisi sekunnissa rasvoittumaan niin paljon että rasva jää siihen päälle lillumaan.
Mä en voisi pestä naamaani pelkällä vedellä, sillä meikkaan päivittäin. Puhdistan kasvot illalla hellävaraisin ainein. Sen sijaan aamuisin huuhdon vain vedellä, joka-aamuinen "puhdistus" on minusta ihan turhaa ja liikaa. Ihoni on hyvässä kunnossa.
No eikö kasvovesi auta, ennen rasvaa. Niitä on erilaisia. Hyaluronilla ja rasvaisille omansa.
Ruusuvesi?
Mäkään en pese kuin suihkussa tai kun pesen hiukset. Tai en pese vaan huuhtelen vain samalla kuin huuhtelen hiukset. Joka päivä en käy suihkussa. Meikkaa en enää. Ihoni ei ole mitenkään erikoinen, mutta eron meikkaaviin kavereihin huomaa silmänympäristöstä, meikin poistaminen hankaamalla venyttää ihoa :(.
Ehostan joka paiva (puuteri, ripsivari, luomivari, huulten rajaus ja huulipuna - meikkivoidetta kaytan vain iltameikissa), eli pesen/puhdistan kasvoni tietysti joka paiva. Illalla puhdistusgeeli, kasvovesi, silmanymparysvoide ja yovoide. Aamulla puhdistusgeeli, kasvovesi, silmanymparysvoide ja SPF 15 paivavoide. Naiden lisaksi kerran viikossa kuorinta ja kasvonaamio.
Kylla kasvojen ihosta kannattaa pitaa huolta - itse olen kaytannossa rypyton (muutamaa naururyppya lukuunottamatta) ja olen ihan taysin vakuuttunut siita, etta se on naiden ihonhuoltorutiinieni ansiota.
Mulla saattaa mennä kolmekin päivää, etten pese enkä rasvaa naamaani.
En edes muista, mikä rasvapurkki mulla on.
Ei se kuitenkaan mikään kallis tuote ole.
Olen 60+ ja iho on vielä suht rypytön, meikkivoidetta ja puuteria en ole ikinä käyttänyt, enkä muutenkaan naamaa vaivannut ja vatkannut.