Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: Kenelle vanhemman hankkimat palkinnot ja kunnianosoitukset kuoleman jälkeen?

Vierailija
17.02.2019 |

Seiskassa oli juttu, että Pia antaa yhden Matti Nykäsen legendaarisella urheilu-urallaan ansaitsemista pokaaleista tämän tyttärelle Eveliinalle ja pitää muut itselään muistona. Mattihan sai joku vuosi sitten tasavallan presidentiltäkin jonkun kunniaristin. Pia ja Matti olivat alle 5 vuotta naimisissa, tyttäreen Matti piti kuitenkin koko ajan yhteyttä.

Kenelle sinun mielestäsi tällaisessa tapauksessa nuo muistoesineet kuuluisivat, olisiko oikein, että lapsi / lapset saisivat ne vai leskikö. Asiallista ja perusteltua pohdintaa aiheesta, kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt ertä se Joutsenon talo on Pian. Ei siis edes yhteinen.

Sinällään tuommoiset esineet minusta kuuluisivat lapsille ja ns jälkipolville. Itse en kyllä näe niissä kamalasti sisustuksellista arvoa.

Eilen tuli Mäntyrannasra dokkari ja hänen kaikki urheiluesineensä on Mäntyranta-museossa, jota lapset ja lastenlapset hoitavat.

Eikö matti sanonut jossain dokkarissa, että ensin muutti omasta asunnostaan Pian kerrostaloasuntoon ja sitten hankkivat yhdessä tuon talon saadakseen tilaa enemmän.

Ahaa. Olen varmaan sitten sekoittanut. Pystyyköhän se Pia asumaan tuossa yksinään jos on lainaa?

Vierailija
22/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matin saavutukset mäkihypyssä olivat niin omaa luokkaansa, että toivoisi tosiaan, että johonkin Urheilumuseoon tai vastaavaan paikkaan päätyisivät pokaalitkin mitalien rinnalle. En sano, että olisi väärin, mutta omaan korvaan särähtää ikävästi tuo, että antaa lapselle yhden pystin ja pitää itse loput. Hankittu kuitenkin jo kauan ennen kuin olivat yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika nyt taas.

Oli pakko klikkailla Seiskan sivuille... AV:n jutuista saa taas kuvan, että lapset kiihkeästi  haluavat noita pokaaleja ja itsekäs vaimo luopuu vain yhdestä.

Yksi lause, josta on tehty juttu ja av sekoaa taas täysin. "Aion antaa Eveliinalle yhden pokaalin muistoksi Matti-isästä, muut pokaalit säilyvät minulla kotona".

Jos yhtäkkiä Sami ja Anniina alkaisivat haluamaan muistoja isästään - pokaaleja joilla ei ole käytönnössä mitään rahallista arvoa, niin totta hemmetissä he ne pokaalit saisivat, sehän on selvää.

Kun luin avauksen, luulin Pian jotenkin vaatineen itselleen noita palkintoja. Siitähän ei todellakaan liene kyse. 

Vierailija
24/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinällään tuommoiset esineet minusta kuuluisivat lapsille ja ns jälkipolville. Itse en kyllä näe niissä kamalasti sisustuksellista arvoa.

Eilen tuli Mäntyrannasra dokkari ja hänen kaikki urheiluesineensä on Mäntyranta-museossa, jota lapset ja lastenlapset hoitavat.

Eikö matti sanonut jossain dokkarissa, että ensin muutti omasta asunnostaan Pian kerrostaloasuntoon ja sitten hankkivat yhdessä tuon talon saadakseen tilaa enemmän.

Ahaa. Olen varmaan sitten sekoittanut. Pystyyköhän se Pia asumaan tuossa yksinään jos on lainaa?

No ei mullakaan tästä tietoa ole sen enempää, kuka sen on maksanut tai kenen nimissä on. Taisi Matilla olla kuitenkin ihan suht kohtuulliset tulot viime vuosinaankin, että olettaisi pankissakin jotain olevan. Olisihan se vähintäinkin kohtuullista saada jatkaa asumista kodissaan. Ellei sitten tule huonoja muistoja kun sinne kuoli.

Vierailija
25/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän laki sanoo tällaisessa tilanteessa?

Pialla on varmaan han hyvä tarkoitus antaa tyttärellekin muistoksi esine, mutta kuka ne oikeastaan lain mukaan nyt omistaa, lapsi vai leski?

Tällä hetkellä ne ovat kuolinpesän ja pesänselvityksen jälkeen ne ovat joko rintaperillisten, puolison (jos testamentilla määrätty niin) tai kolmannen osapuolen (jos testamentilla määrätty niin). Automaattisestihan puoliso ei peri mitään, jos on rintaperillisiä. Puoliso voi pitää hallussaan asunnon irtaimistoineen (ehkä Pia ajattelee palkintojen olevan luonnollinen osa irtaimistoa) ja voi saada tasinkoa, mikäli hänen osuutensa kuolinpesästä jää alle puoleen sen arvosta, mutta rintaperilliset oletusarvoisesti perivät iskänsä.

Vierailija
26/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika nyt taas.

Oli pakko klikkailla Seiskan sivuille... AV:n jutuista saa taas kuvan, että lapset kiihkeästi  haluavat noita pokaaleja ja itsekäs vaimo luopuu vain yhdestä.

Yksi lause, josta on tehty juttu ja av sekoaa taas täysin. "Aion antaa Eveliinalle yhden pokaalin muistoksi Matti-isästä, muut pokaalit säilyvät minulla kotona".

Jos yhtäkkiä Sami ja Anniina alkaisivat haluamaan muistoja isästään - pokaaleja joilla ei ole käytönnössä mitään rahallista arvoa, niin totta hemmetissä he ne pokaalit saisivat, sehän on selvää.

Kun luin avauksen, luulin Pian jotenkin vaatineen itselleen noita palkintoja. Siitähän ei todellakaan liene kyse. 

Ole hyvä, älä ala haastaa riitaa ja raivota ihan asialliseen aloitukseen.

Miksi alkaa ylitulkitsemaan aivan neutraalia tekstiä, siinähän lisäksi pyydettiin asiallista keskustelua eli pysytellään siinä.

Vierailija
27/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä ne nyt ovat niin lienee sopimuskysymys, kenelle niillä on tunnearvoa ja kuka ne haluaa. Tai miten jaetaan. Yksi hyvä tapa isommissa kuolinpesissä on ollut sukulaishuutokauppa. Eli osallistua saavat vain sukulaiset ja hinta alkaa nollasta yleensä päätyen muutamaan euroon esineeltä.

Mutta minusta Pian olisi reilua huolehtia siitä että hänen jälkensä mitalit menevät joko Matin Lapsille, lastenlapsille tai sitten museoon lasten toiveiden mukaan. Ne eivät kuulu Pian lapsille, vaikka se lakiteknisesti oikea osoite olisikin.

Vierailija
28/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän laki sanoo tällaisessa tilanteessa?

Pialla on varmaan han hyvä tarkoitus antaa tyttärellekin muistoksi esine, mutta kuka ne oikeastaan lain mukaan nyt omistaa, lapsi vai leski?

Tällä hetkellä ne ovat kuolinpesän ja pesänselvityksen jälkeen ne ovat joko rintaperillisten, puolison (jos testamentilla määrätty niin) tai kolmannen osapuolen (jos testamentilla määrätty niin). Automaattisestihan puoliso ei peri mitään, jos on rintaperillisiä. Puoliso voi pitää hallussaan asunnon irtaimistoineen (ehkä Pia ajattelee palkintojen olevan luonnollinen osa irtaimistoa) ja voi saada tasinkoa, mikäli hänen osuutensa kuolinpesästä jää alle puoleen sen arvosta, mutta rintaperilliset oletusarvoisesti perivät iskänsä.

Tässä tuli täyttä faktaa! Voihan se ollakin niin ettei sieltä mitään ole vielä jaettu, pelkästään puheiden tasolla nuo jakamiset. Saakohan sieltä tässä vaiheessa edes mitään jakaakaan pois?

Vierailija
29/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilumuseo olisi hyvä vaihtoehto, kun tunnetusta urheilijasta kyse. Myynti huutokaupassa on mielestäni loukkaavaa, tehdään rahaa toisen saavutuksilla.

Mielestäni täysin asiallista ja rahat pesämunaksi lapsille. Viimeinkin niillekin olisi isästään jotain hyötyä.

Joo, jos ne joku aikoo myydä niin lapsille kuuluu tuotot, minun mielestäni. En sitten tiedä, onko laki samaa mieltä, itsellä ei kokemusta perinnönjaosta.

Vierailija
30/30 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mullakaan tästä tietoa ole sen enempää, kuka sen on maksanut tai kenen nimissä on. Taisi Matilla olla kuitenkin ihan suht kohtuulliset tulot viime vuosinaankin, että olettaisi pankissakin jotain olevan. Olisihan se vähintäinkin kohtuullista saada jatkaa asumista kodissaan. Ellei sitten tule huonoja muistoja kun sinne kuoli.

Ni varmaan olis kivaa ja kohtuullista, mutta JOS on velkaa ja hänen varat ei riitä kk-maksuihin niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja jää. Pankki ei tunne sellaista kuin ”lesken asumisoikeus” tai ainakaan että se ohittaisi velan maksun velvollisuuden. Toki, jos talosta jää puolet/kaikki M lapsille niin voivathan he valita maksaa velkaa pois, mutta miksi ihmeessä?

Onneksi tämä ei ole meidän murhe ja Pia varmaan ratkoo asian itselleen sopivalla ratkaisulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä