Verenpaine kotimittarilla 169/110
En juo, en polta. Urheilen, normaali paino. Mitä vittua. Samalla mittarilla miehellä normaali paine.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on painoindeksi 23,5, ikää 42, juoksen maratonin alle neljän tunnin - ja verenpaine ennen lääkityksen alkua 220/150. Korkeat luvut eivät tuntuneet missään. Jäin "kiinni" työterveyshuollon töihintulotarkastuksessa. Lääkityksellä arvot 130/80.
Täällä samat paineet, urheilu minulla kuntourheilutyyppistä.
Työterv minäkin jäin kiinni.
Tuolla sydänliiton sivuilla on paljon tietoa.
Se, että paineet vaihtelee, on huono juttu. Vaikka toki norm. vaihtelu on selvä asia. Kuitenkin, miehellä aina vakioitu paine (ihanteellinen) kotimittauksessa.
Sen tyyppinen ero ihmisissä.
Minulla perinnöllistä. Äidillä äkkiuolema, valtimot.
Ikää on 52.
Aina kun on harmittanut, myös vaihdevuosityyppisissä oireissa, lähden vaan kuntoilemaan enkä mieti mitään sairautta tai kuolemaa eli ei paniikkitaipumusta.
Mutta jos paineet johtuu vaihdevuosista, pitääkö silloinkin aloittaa vp-lääkitys, vai oletetaanko paineiden menevän ohi?
Kuparikierukka ollut joten hormoonilisä eli hormoonikorvaushoito tuntuisi oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha olet? Minulla ei ollut mitään ongelmia verenpaineiden kanssa nuorempana. Esim. raskausaikana ne olivat normaalit. Mutta kun vaihdevuodet alkoivat, paineet nousivat ap:n lukemiin, vaikka harrastin juoksulenkkejä monta kertaa viikossa ja olin normaalipainoinen.
Saitko verenpainelääkityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha olet? Minulla ei ollut mitään ongelmia verenpaineiden kanssa nuorempana. Esim. raskausaikana ne olivat normaalit. Mutta kun vaihdevuodet alkoivat, paineet nousivat ap:n lukemiin, vaikka harrastin juoksulenkkejä monta kertaa viikossa ja olin normaalipainoinen.
Saitko verenpainelääkityksen?
Sain verenpainelääkityksen. Elämänlaatu parani selvästi, kun jatkuvat päänsäryt loppuivat. Katsotaan uudestaan sitten muutaman vuoden päästä, onko lääkitykselle tarvetta.
Ja kuntoilu ei tosiaan minulla auttanut. Juuri ennen lääkityksen alkua olin juossut kympin alle 55 minuuttiin.
Nyt vaan seuraat joka pvä ×3. Tänäänkin vielä rauhallisena. Yksi mittaus ei kerro mitään.
Verenpaine voi olla korkea terveistä elintavoista huolimatta. Itsellänikin on verenpainetta, vaikka syön terveellisesti ja liikun enkä polta enkä juo ollenkaan alkoholia. Painan 50 kg. Minulla ei ollut edes noin korkealla arvot, mutta sain silti lääkityksen.
Suosittelen pitämään kirjaa arvoista pari viikkoa ja sitten menemään lääkäriin lista mukanasi.
Itsellä lääkärissä 160/90, kotona kuitenkin 120-130/80-90. 5 päivä än seuranta ja puheet lääkityksestä loppui.
Älä mene paniikkiin yhdestä arvosta. Se on korkea, mutta ei poikkeuksellisen korkea, ja tuskin koko totuus.
Seuraa tosiaan kaksi viikkoa, jolloin mittaat verenpaineen kolme kertaa päivässä. Joka kerta kaksi kertaa, ja merkitset ylös näiden keskiarvon. Tee mittaus niin, että et ole juuri syönyt, juonut, liikkunut, ja pyrit olemaan ihan rento. Sitten viet lääkärille paperin, ja lääkäri voi pohtia lääkitystä. Joka tapauksessa tosiaan tuo seuranta tulee sinun tehdä ennen mitään hoitoa.
http://www.eksote.fi/toimipisteet/terveys-ja-hyvinvointiasemat/Publishi…
Tulosta ja täytä ennen lääkäriin menoa.
Korkean verenpaineen takana on lähes aina jokin infektio elimistössä. Ja peräsuolen infektio on tässä tavallisin. Sinne kertyy mikrobeja ulosteen mukana, ja ne infektoivat suolen seinämää ihan kuten parodontiittia aiheuttavat mikrobit suussa. Infektio on näennäisesti oireeton, mutta esim. ummetus, lima ulosteissa, peräpukamat, ja turvonneet kudokset (sisäiset peräpukamat) ovat kuitenkin havaittavia oireita tästä laajasta infektiosta. Kukaan ei voi osoittaa että olen väärässä, mutta esim. peräpukamien aiheuttajamikrobi(t) on lääketieteellisissä piireissä tuntematon. Eivät siis lääkärit tiedä mitään. Pidemmälle levinnyt infektio aiheuttaa ns. "aivosumua", eli kognitiivisia ongelmia tutkimukseni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Korkean verenpaineen takana on lähes aina jokin infektio elimistössä. Ja peräsuolen infektio on tässä tavallisin. Sinne kertyy mikrobeja ulosteen mukana, ja ne infektoivat suolen seinämää ihan kuten parodontiittia aiheuttavat mikrobit suussa. Infektio on näennäisesti oireeton, mutta esim. ummetus, lima ulosteissa, peräpukamat, ja turvonneet kudokset (sisäiset peräpukamat) ovat kuitenkin havaittavia oireita tästä laajasta infektiosta. Kukaan ei voi osoittaa että olen väärässä, mutta esim. peräpukamien aiheuttajamikrobi(t) on lääketieteellisissä piireissä tuntematon. Eivät siis lääkärit tiedä mitään. Pidemmälle levinnyt infektio aiheuttaa ns. "aivosumua", eli kognitiivisia ongelmia tutkimukseni perusteella.
Erittäin kiinnostava teoria. Mistä sait inspiraation tuohon??
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja... nyt olen nähnyt sitten kaiken.
Uloste koostuu vedestä, sulamattomista ravintokuiduista ja bakteereista. Bakteerien osuus ulosteen kiinteästä aineesta on jopa 50%. Joten aivan satavarmasti myös peräsuolessa on bakteereita ja mikrobeja. Peräpukamat ovat peräaukon ja peräsuolen laskimolaajentumia ts. suonikohjuja. Johtuvat tukikudoksien pettämisestä esim. ummetukseen liittyvistä toistuvista ponnisteluista, ei tulehduksesta.
Et viitsisi jakaa tuollaista huuhaata, joku voi ottaa vielä tosissaan.
Olisiko syynä esim. työperäinen stressi tai meluisa työympäristö`? Itse vaihdoin työpaikkaa meluisuuden vuoksi (jatkuva liikenteen melu kuului koko päivän) ja kas, yläpaine putosi 190: stä 135;een vajaassa parissa viikossa!
Ap seuraile tosiaan pari viikkoa ja sit lääkäriltä verenp lääkeresepti. Minulla sukuvika,aina lääkärillä ja töissä mitatessa korkeat paineet ja kotona ok.Aloitin lääkityksen 10v sitten,sillä edelleeen korkeat em tilanteissa ja suonet tukossa 60 vuotiaana superterveellisillä elämäntavoilla ja ruuilla (hoikka myös)
Kunnon kävelylenkki 3-5 km auttaa paremmin kuin lääkkeet,jotka nekin auttaa,kun olen eläkkeellä.
Tuossa joku mainitsi infektioista.Nyt pikku flunssa päällä ja aamupaine sekä syke poikkeuksellisen korkea,mutta vain parina aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Ap seuraile tosiaan pari viikkoa ja sit lääkäriltä verenp lääkeresepti. Minulla sukuvika,aina lääkärillä ja töissä mitatessa korkeat paineet ja kotona ok.Aloitin lääkityksen 10v sitten,sillä edelleeen korkeat em tilanteissa ja suonet tukossa 60 vuotiaana superterveellisillä elämäntavoilla ja ruuilla (hoikka myös)
Kunnon kävelylenkki 3-5 km auttaa paremmin kuin lääkkeet,jotka nekin auttaa,kun olen eläkkeellä.
Tuossa joku mainitsi infektioista.Nyt pikku flunssa päällä ja aamupaine sekä syke poikkeuksellisen korkea,mutta vain parina aamuna.
Mä sain ainakin heti ekalla lääkäri reissulla lääkkeen. Ja sen jälkeen piti seurata pari viikkoo,käydä verikokeis, lääke jäi,olen syönyt vuoden puolikkaalla pärjään, paineet siinä yläpaine alle 130 ja alapaine 60 ,pulssi n 60.
Olen valittanut eri lääkäreille korkeasta verenpaineesta jo vuosia. Vastaanotolla on mitattu aika hirveitä lukemia, mutta edelleenkään yksikään lääkäri ei ole suostunut aloittamaan verenpainelääkitystä. En käsitä. Viimeksi vastaanotolla lukemat olivat luokkaa 180/105, niin lääkärinainen sanoi, ettei edes kirjaa lukemaa, koska menee jännityksen piikkiin!
Ja kuitenkin korkean verenpaineen vaaroista varoitetaan jatkuvasti ja kehotetaan menemään kipin kapin lääkärin puheille.
Erikoista on se, että yksikään lääkäreistä ei ole edes ottanut puheeksi elintapojen muutosta. Kehottavat vain seurailemaan paineita ja olemaan jännittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Olen valittanut eri lääkäreille korkeasta verenpaineesta jo vuosia. Vastaanotolla on mitattu aika hirveitä lukemia, mutta edelleenkään yksikään lääkäri ei ole suostunut aloittamaan verenpainelääkitystä. En käsitä. Viimeksi vastaanotolla lukemat olivat luokkaa 180/105, niin lääkärinainen sanoi, ettei edes kirjaa lukemaa, koska menee jännityksen piikkiin!
Ja kuitenkin korkean verenpaineen vaaroista varoitetaan jatkuvasti ja kehotetaan menemään kipin kapin lääkärin puheille.
Erikoista on se, että yksikään lääkäreistä ei ole edes ottanut puheeksi elintapojen muutosta. Kehottavat vain seurailemaan paineita ja olemaan jännittämättä.
Jo on erikoista,oletko mittaillu kotona onko yhtä korkeat? Jos on,kirjoita muutaman päivän ylös ja ota lukemat mukaan kun meet lääkäriin. Monella lukemat korkeat lääkärin mittauksia,itse kuulun heihin.
18 jatkaa: lepopulssi 45 - 50.