Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kutsusta hienotunteisesti?

Vierailija
17.02.2019 |

Miten te muut sanoisitte ja suhtautuisitte seuraavanlaiseen tilanteeseen:
Pieni paikkakunta. Joku puolituttu henkilö - jonka nimen ehkä tiedätte, mutta ette muuten tunne, ja jonka kanssa olette ohimennen joskus vaihtaneet pari sanaa - esittää teille kyläilykutsun. Oletetaan, että tilanne on sellainen, että tiedätte, että ette varmasti halua mennä kyläilemään hänen luokseen, mutta haluatte kuitenkin olla ystävällinen ja loukkaamatta hänen tunteitaan...
Minä olen muutaman kerran joutunut kuvailemaani tilanteeseen ja koska olen sosiaalisesti kömpelö, en varmasti ole osannut hoitaa tilannetta oikein?

Miten tuossa tilanteessa pitäisi toimia?

a) pitäisikö sanoa ihan suoraan, että en minä halua tulla käymään sinun luonasi...

Vaikka tuo onkin totta, niin minusta se kuulostaa tylyltä ja epäkohteliaalta

b) vai pitäisikö todeta ympäripyöreästi, että kiitos kutsusta, voin joskus poiketa, mutta en ihan hetimiten jouda...

Tuo kuulostaa ystävällisemmältä, mutta jättää kutsun esittäjälle mielikuvan, että olisin tulossa kylään, mutta en ihan juuri nyt

c) vai sanoisinko, että minäpä pistäydyn joskus....

Tuo puolestaan on selkeä lupaus.

Öööh...

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halu mennä kylään? Etkö voisi mennä, niin sillä siitä pääsisit. Ja jollet jatkossa halua pitää yhteyttä, et esitä vastakutsua.

No minulla on kyllä muutakin tekemistä kuin kylällä ihmisten luonna, jotka ei kiinnosta pätkääkään. Jos menee, se toinen tietenkin ryhtyy kärttämään vadtakutsua.

Vierailija
42/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsuja on vastakkaista sukupuolta, niin sillä on takia-ajatuksia ja parasta kieltäytyä selkeästi.

Jos kutsuja on samaa sukupuolta, niin ei ole mitään syytä kieltäytyä kutsusta, sillä kutsuja tietty joutuu häpeään ja loukkaantui.

Jos et halua häntä ystäväksi, voit vaan olla kutsumatta häntä luoksesi ja siinä se.

No ei tsiaankaan eri sukupuoli tarkoita että olis taka-ajatuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:lla liikaa ystäviä, jos ei tee mieli tutustua toiseen?

Se, että joku tunkee sun tuttavuuteen ja haluaa enemmän, ei velvoita ketään tutustumaan tähän. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Itse en kyläile enkä myöskään kutsu vieraita kotiini.

Vierailija
44/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sanattomia sanomia, en osaa lukea rivien välistä enkä hallitse "sosiaalista kaavaa" vaimikäsenytonkaan.

Olen vastannut kyläilykutsuihin yksinkertaisesti sanomalla "oi ei, en ole kyläilijätyyppiä yhtään".

Vierailija
45/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että joku tunkee sun tuttavuuteen ja haluaa enemmän, ei velvoita ketään tutustumaan tähän. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Itse en kyläile enkä myöskään kutsu vieraita kotiini.

Miksi sitten pitäisi olla väleissä, jos seura ei kiinnosta?

Vierailija
46/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Yleensä jo tutustumisvaiheessa tuon jollain tavalla esiin, etten ole kyläily- ja kahvittelutyyppiä ihmisenä. Se on totuus ja sanon sen naurahtaen, mutta siten että toinen tajuaa, ettei kyseessä ole vitsi. Vain ihan läheisten ihmisten (kuten perheenjäsenet ja pitkäaikaiset kaverit) kanssa tykkään kyläilemisestä silloin tällöin puolin ja toisin.

Jos joutuisin kuvailemaasi tilanteeseen, sanoisin varmaan jotain ympäripyöreää, jota ketjussa on jo ehdotettu, esim. "Kiitos, pitää katella joku kerta." Ihan ääritilanteessa saattaisin jopa kerran käydä kylässä lyhyesti, mutta vain kerran.

Mikä kyläilys ja kahvittelus on niin kauheaa? Normaalia elämää. Miten sitten pidät yhteyttä, viesteillä? Et varmaan kahviloissakaan tapaile.

Vierailija
47/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla niiden ihmisten kanssa joutuu tekemisiin harrastuksissa, kaupassa, työelämässä . Ihan kaikessa. Ystävälliset välit ovat tarpeen , että asiat sujuvat. Mitään sen enempää en halua. Jos sinä olet seurankipeä ja haluat tutustua , kahvitella jne niin kaikilla ei ole tähän aikaa eikä halua. Pienellä paikkakunnalla myöskin kaikki tuntevat toisensa ja toistensa asiat. En anna mitään aihetta juoruiluun.

Vierailija
48/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla niiden ihmisten kanssa joutuu tekemisiin harrastuksissa, kaupassa, työelämässä . Ihan kaikessa. Ystävälliset välit ovat tarpeen , että asiat sujuvat. Mitään sen enempää en halua. Jos sinä olet seurankipeä ja haluat tutustua , kahvitella jne niin kaikilla ei ole tähän aikaa eikä halua. Pienellä paikkakunnalla myöskin kaikki tuntevat toisensa ja toistensa asiat. En anna mitään aihetta juoruiluun.

Eli suomeksi: olet lapanen.

Vierailija
49/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Yleensä jo tutustumisvaiheessa tuon jollain tavalla esiin, etten ole kyläily- ja kahvittelutyyppiä ihmisenä. Se on totuus ja sanon sen naurahtaen, mutta siten että toinen tajuaa, ettei kyseessä ole vitsi. Vain ihan läheisten ihmisten (kuten perheenjäsenet ja pitkäaikaiset kaverit) kanssa tykkään kyläilemisestä silloin tällöin puolin ja toisin.

Jos joutuisin kuvailemaasi tilanteeseen, sanoisin varmaan jotain ympäripyöreää, jota ketjussa on jo ehdotettu, esim. "Kiitos, pitää katella joku kerta." Ihan ääritilanteessa saattaisin jopa kerran käydä kylässä lyhyesti, mutta vain kerran.

Mikä kyläilys ja kahvittelus on niin kauheaa? Normaalia elämää. Miten sitten pidät yhteyttä, viesteillä? Et varmaan kahviloissakaan tapaile.

Kyläily ja kahvitellu on ajanhukkaa ja minulla on parempaakin tekemistä kuin tuhlata aikaani yhdentekeviä ihmisiin.- ohis

50/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Useimmat ihmiset tykkäävät kyläilyissä vaihtaa kuulumisia enkä ole kiinnostunut sellaisesta. Omassa elämässäni on sitä paitsi niin vähän mitään kerrottavaa, etten oikein pysty osallistumaan sellaisiin keskusteluihin vastavuoroisesti.

Pitkäaikaiset kaverisuhteeni perustuvatkin vahvasti samanhenkisyydelle tässä asiassa. Tykkäämme puhua joistain aiheista ja ideoista enemmän kuin elämämme tapahtumista.

Lisäksi koen sosiaaliset tilanteet väsyttäviksi, varsinkin jos ne kestävät pitempään. Läheisten ihmisten kanssa se ei niinkään haittaa ja haluan tavata heitä tästä huolimatta, mutta mitä tulee etäisempiin ihmisiin, en halua väsyttää itseäni.

Etäisempiin ihmisiin pidän yhteyttä lähinnä viestein harvakseltaan. Läheisteni kanssa tapaan kasvokkain ja sen lisäksi viestittelemme ja soittelemme.

Vierailija
51/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi ihminen joka ei kaipaa seurasi on lapanen? Voi olla, että lapsesi tarvitsee joku kerta kyydin harrastukseen tai päinvastoin. Tässä tilanteessa jeesataan ystävällisesti ja vadtavuoroisesti, mutta se ei tarkoita, että meidän pitäisi kaveerata yhtään enempää.

Ei vaan olen ystävällinen , mutta etäinen. Samaa odotan muilta.

Vierailija
52/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi ihminen joka ei kaipaa seurasi on lapanen? Voi olla, että lapsesi tarvitsee joku kerta kyydin harrastukseen tai päinvastoin. Tässä tilanteessa jeesataan ystävällisesti ja vadtavuoroisesti, mutta se ei tarkoita, että meidän pitäisi kaveerata yhtään enempää.

Ei vaan olen ystävällinen , mutta etäinen. Samaa odotan muilta.

Et sinä ole ystävällinen. Olet pelkästään etäinen. Älä ihmettele, jos sinuun ollaan pettyneen oloisia, kun et muita ihmisiä osaa arvostaa.

Vierailija
53/53 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti kutsusta. Jos muutan mieleni ilmoitan, mutta nyt on niin kiire elämäntilanne etten ehdi.