Kysymyksiä tarhakäytännöistä
Eli hain ja sain lapsellemme tarhapaikan, nyt on ollut kotona kanssani. Tarhapaikka on elokuun alusta alkaen. Itselläni alkaa työpaikan metsästys, jonka toivottavasti saan jostain elukuun alun jälkeen.
Kysymyksiä: eli jos en saa työtä, ja tarhapaikan otamme kuitenkin jo lapselle, niin voinko tuoda ja viedä ns. miten sattuu lastamme hoitoon. Jos vaikka on jotain menoa itsellä, niin vien lapsen hoitoon päiväksi, ja toisena päivänä olemme kotona koko päivän. Tai vien ja haen lapsen normaalista poikkeaviin aikoihin. Hoidosta kuitenkin maksamme täyden hinnan, eli olisi oikeus sitten heti työn saatuani viedä lapsi kokopäiväiseen hoitoon.
Niin, onko tässä nyt jokin pointti, mitä en ole hoksannut. Tietenkään esim. kesken päiväuniajan en veisi/hakisi lasta tarhasta. Aiheutuuko henkilökunnalle jotain vaivaa jos näin toimimme? Oletteko itse näin tehneet, kommentteja?
Kommentit (26)
Tai siis että jos olen pois vielä kolmannen illan, se on jo " liikaa" lapsille eli takertuvat selvästi minuun enemmän. Toisaalta on ihan luonnollista että tulee ikävä, onhan minullakin ikävä siinä vaiheessa!
Isän iltatyössäolossa kolmekin iltaa voi mennä puolikivuttomasti (tai itse asiassa silooin äiti kaipaa iskää eniten).
hoitaja on pyytänyt mahdollisimman pitkäksi aikaa pojan hoitoajat kerrallaan ja toivonut että niistä pidettäisi kiinni
poika menee hoitoon meillä aina 7.30 tai 9 tai 11.
hoitaja on toivonut että viimeistään 11 olisi hoidossa, syövät ja menevät päiväunille sen jälkeen.
ilmoitan hoitajalle 3vko:n hoitoajat aina kerrallaan.
saan itse aina tuolle ajalle työvuorot kerrallaan.
pojan hoitoaika on 7.30-17.30 ja yleisin hoitoaika hänellä on 7.30-15/16
suosittelisin tekemään hoitajille listan esim 2vko:n ajaksi lapsen hoitoajoista. helpottaa suunnittelemaan päivien kulkua jne.
Hoitoaika vaihtelee klo 8-19 välillä, ja etukäteen ilmoitetuista ajoista pidetään kiinni. Kuluneen talven aikana olen kerran ylityön takia myöhästynyt.
Minusta jotenkin on ihan itsestään selvää, että jos hoitoajat ovat jotakin muuta kuin tavanomaista 8-16 -linjaa, niistä ilmoitetaan etukäteen ja myös pidetään kiinni ja ne sovitetaan normaaliin päivärytmiin sopiviksi.
Ehkä tämmöinen on itsestään selvää vain ihmisille, jotka tekevät vuorotyötä ja on siis kaikinpuolin tuttua kun elämä ei sujukaan maanantaista perjantaihin kaheksasta neljään...
Tai ehkä mulla on sisäänrakennettu ongelma, kun haluan aina anopinkin tullessa kylään tietää etukäteen tarkasti milloin se tulee ja milloin se lähtee ;)
Lapsemme päiväkodissa ulkoillaan klo 9-10.30 ja yleensä ajoitan viemisen siihen haarukkaan. Lapsemme ei nuku päiväunia, joten yleensä haen hänet pois toisen ulkoilun aikana 12-13.30. Hiekkalaatikolla tuskin kukaan edes huomaa poikkeavia aikoja.
Hoitajat erikseen ilmoittavat meille, jos on jotain erityistä askartelua tai retkiä ja että olisi mukavaa olla silloin paikalla. Itse ehdottivat systeemiä.
Päiväkodeissa ja henkilökunnissa on eroja. Kannattaa selvittää omasta päiväkodista mikä on siellä toivomus.
Meillä yhteistyö toimii hyvässä hengessä. Lapsia onkin vähän ja ne otetaan huomioon yksilöinä. Myös perheiden kanssa on paljon yhteistyötä ja tapahtumia vapaa-ajallakin. En koe millään tapaa että olisimme päiväkodille rasite (tai pitääkin huomenna kysäistä, että en ole kuvitellut itse hyvää henkeä)
Emme ole suinkaan ainoa perhe päiväkodissamme joka on räätälöinyt omat epäsäännölliset hoitoajat.
Olen YH, ja minulla on poika tällä hetkellä pph:lla 13pv/kk ja kun teen ilta- tai yövuoroa, niin äitini hakee pojan hoidosta, ja poika on silloin heillä yötä. Minäkin menen sinne nukkumaan pojan viereen iltavuoron jälkeen, ja lähden aamulla ennenkuin lapsi herää. Tämä tietysti vaikuttaa siihen, ettei reagointia juuri lainkaan ole. Aina on sama tuttu paikka, missä on yötä kun äiti on pois. Yövuoron jäkeen haen pojan iltapäivällä hoidosta ja menemme omaan kotiimme.
Keväällä oli tilanne, jolloin jouduin järjestelemään eri hoitajia pojalle, kun itse olin töissä, ja silloin sen kyllä huomasi. Yöt olivat itkuisia ja päivällä oli erityisen kiinni minussa koko ajan.
Nyt elokuun alusta vien pojan (1v11kk nyt) koko-kuukausi-hoitoon, sillä tuleva muutos tekee sen, ettei minulla riitä hoitopäivät. Lisäksi se antaa osa-aikaeläkkeellä olevalle äidilleni ja minullekin joskus vapaapäivän.
hyrysysy:
Vuorotyöläisiltä kysyisin oletteko kokeneetlapsenne jotenkin " kärsivän"
siitä että äiti on illalla pois.?
Meillä huonmasin aina ensimmäisen iltavuoroillan jälkeen että tyttö tuli yöllä viereemme ja tarkisteli lopun yötä unissaan onko äiti vielä tallella,seuraavina öinä ei sitten enään yleensä tullutkaan..
Mutten silti haluaisi enään vuorotyöhön...
mutta en haluaisi pitää häntä tyyliin 7-17 tarhassa, kun molemmilla vanhemmilla liukuva työaika. Eikö 8-15 olisi ok? Päästäis kuitenkin " ajoissa" töihin, kun lapsi söis puuron vasta tarhassa. Ja kotiin pääsis sitten jo välipalan jälkeen. Mitä mieltä olette tuosta hakuajasta, klo 15? Ovatko lapset yleensä tarhassa klo 16 asti?