uskallanko laittaa lapseni yleisen wc:n lastenpotalle?
Mietin, että miten puhtaat ne muovipotat yleisissä vessoissa ovat? Niistä kun reunan yli kaadettaan sisältö pois, voiko luottaa että jokainen pesee potan sen jälkeen kunnolla... Ökk, kun ajattelen että joku vaan kaataa pissan ja max huuhtelee lievästi, ja lapseni istuu sinne! Ja 2v:lla yleensä siinä vaiheessa kun kysy potalle jo kiireettä, ei silloin enää ehti pesemään ja kuivamaan pottaa.
Miten te menettelette?
Kommentit (30)
Minä en ole koskaan laittanut omia potalle yleisissä vessoissa. Joteski en ilkeä laittaa. Meillä on jokainen istutettu pöntölle siten, että vuoraan ensin sen istuinosan wc-paperilla ja sitten istutan siihen ja pidän lasta koko pöntölläoloajan kiinni. Laitan myös hiukan paperia pönttöön, jotta ei loiskahda, jos sattuu olemaan isompi hätä. Näin toimin myös itsekin. En koskaan istu suoraan paljaalle pöntölle yleisissä vessoissa..;)
juu, minä en käytäisi pottia yleisissä vessoissa, ajatuskin yököttää vaan kun vaipoista päästään niin pöntölle autan ja paperilla suojaan reunat. niin meillä.
Äidit voidaan jakaa kahteen pääryhmään, pöpökammoiset ja pöpöille immuunit. Koen huvittavana pöpökammoiset ihmiset, koska itse en ole yhtään. Koskaan en ole sairastanut mitään vessasta tarttuvia tauteja, eikä tulisi mieleenkään kulkea desinfiointiliinoja taskussa. Minusta se on hysteriaa. Suurin osa äideistä on varmaan kultaisella keskitiellä, minä olen täysin huvittunut kaikille pöpöjutuille.
Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti en ole ainoa, joka on sitä mieltä, että jos 3-vuotiaalla on pissahätä, sitten mennään potalle joka löytyy.
Jos selvisin kuukauden intiassa ilman pienintäkään tautia, lapseni varmasti voi pissata esim. kirjaston pottaan kotosuomessa?
On pöntöt ja potat hygienisempia kun esimerkiksi ovenkahvat:)
jos ne puhdistetaan likaantumisen jälkeen asianmukaisesti. Sen vaan kokemuksesta tietää miten helposti esim. kakat läärääntyy reunoihin jos istumakohta on hieman väärä tai osa on ehtinyt tulla vaippaan, ja jos sen jälkeen ei putsaa kunnolla niin varmaan on pöpöjä potassa. Ja kun puhdistuksen tasosta tosiaan ei ole tietoa... Tuskin ne nyt kovin vaarallisia ovat, mutta jos inhottaa niin ei ole onneksi pakko istuttaa siihen pelkiltään.
ja tiedän, että esim. pallomeret ovatkin vasta niitä oikeita bakteeri-paikkoja (äskein oli jossain, että pallomeressä 40x enemmän pöpöjä kuin kahvilan lattialla!). Enkä pelkä niinkään tartuntoja, kun sitä ajatusta, että jos pissa on kaatettu pois ja vaikka jätetty potta käytännössä pesematta... ökk! Lapsi kun vähän pelkää pönttöä eikä yleensä vielä suostu siihen istumaan, enkä halua pakottaa. Mutta epäilyttävässä paikassa kosteuspyyhkeellä (ei välttämättä desinfioivalla) reuna pyyhkäistä sopii minulle parhaiden, kiitos ideasta!
olen aivan varmasti minäkin :) Alussa minuakin hirvitti ajatuskin likaisesta potasta. Nyt minua hirvittää tilanne, että pottaa ei löydy. Potan olen pyyhkinyt Natusan tms. kosteuspyyhkeellä ja kuivannut paperilla. Etukäteen ajattelin laittaa paperit wc-istuimelle (kuten itse teen) ja lapsen siihen istumaan, mutta se on todella haasteellista, sillä paperit karkaavat alta ennen kuin kaveri istuu pytyllä. Kai sitä on vaan pakko karaistua, ainakin hieman.
.. näin päiväkodissa työskentelevänä..
Käykö näiden " pöpökammoisten" lapset tarhassa? Oletteko ajatelleet että siellä pestäisiin potat desi aineella joka käyttökerran jälkeen?
Nimittäin niin ei todellakaan ole.
..Lapsilla? No aika harvalla lapsella on sen kummempia pöpöjä ja tuskin niissä potissa aikuiset istuu ja ehkä kuitenkin osaat katsoa onko potan reunoilla kakkaa tai kuivuneen näköistä pissaa ja jopa huuhtaiset sen vedellä ennen kuin lapsesi siihen istuu.. No entäpä kauanko pöpöt edes elävät pinnoilla? ..harvat kovin kauaa..
Ja mikä on pöpöisempi kuin esim. potta? Ainakin se oven kahva, vesihana, valokatkaisija, kärryjen kahvat...lista on loputon!
Itse pyyhkäisen käsi-desillä potan ennenkuin lapseni sille istutan. Tiedän olevani turhan pöpönipo, mutta pakkomielteensä kullakin. :-D
Lila75
Meillä ei olla pöpökammoisia. Keijat ovat mitä ovat, mutta kyllä niihin voi tarpeensa tehrä =)
Sinna, esim. osa rota-viruksista säilyy tarttuvana jopa 10 vrk:tta...
tarve yllättää ja potta löytyy. En kuljettele käsidesiä tai mitään muutakaan puhdistusvälineitä mukanani. Terveenä on lapsi pysynyt.
eivät käyneet pöntöllä ollenkaan. Muistan kun tyttö kävi kotona jo pöntöllä mutta tarhassa piti tehdä pottaan. En tiedä onko tämä ihan yleinen käytäntö, mutta näin siis ainakin meidän tarhassa.
vastaanpa sitten myös alkuperäiseen kysymykseen... eli yleisiä pottia en lapsillani käytä. Laitan joko paperia tai sitten pidän tyttöä ilmassa pöntön päällä kun pissaa. En itsekkään istu likaiselle pöntölle.
emmilee:
.. näin päiväkodissa työskentelevänä..
Käykö näiden " pöpökammoisten" lapset tarhassa? Oletteko ajatelleet että siellä pestäisiin potat desi aineella joka käyttökerran jälkeen?
Nimittäin niin ei todellakaan ole.
Hygieniakurssilla kerrottiin että kaikki mikä tarttuu niin tarttuu käsien kautta,ei takareisien kautta vaikka mitä sontaa olisi.eli kulkekaamme kädet taskuissa niin ei oo tarttumisvaaraa!
Olen iloinen jos potta jossain vessassa sattuu olemaan. Jos pojalleni tulee hätä niin ei siinä ehdi alkaa sen kummemmin pottaa dessailemaan. Tottakai katson miltä potta näyttää ennen kun pieni siihen pissaa. Useimmissa vessoissa ei ole edes pottaa vaikka ovessa lukee lastenhoitohuone! Olen antanut palautetta jo moneen paikkaan siitä että mitäs sitten kun pienelle tulee hätä ja aikuisten pönttö on liian pelottava. Enemmän minua illottaa metron hissit ja niiden napit, sekä kaikki kahvat ja kaiteet tuolla keskustassa tai kauppakeskuksissa. Se käsidesi ei ole huono ajatus ollenkaan, sitä voi pitää mukana jos vaikka poikkeaa lasten kanssa syömään johonkin niin saa puhdistaa omat ja lasten kädet ennen ruokailua.
Yleisissä vessoissa liikennöi yleensä ammattitaitoisia siivojapartioita/rinkejä.Kunnon pesuaineiden kanssa!Mitä oletat niinkuin muiden penskojen pissivän tai kakkivan erilaisemmin,kuin oman muksusi?Vatsavirukset on meille tullut ainakin aivan muualta,kuin yleisestä vessasta.Esim.mieheni työpaikalta,mummin mukana,joka kiertää useiden ihmisten parissa kodinhoitajan virkansa puolesta,sekä kavereiltaan,jotka ovat tarhassa/kouluissa,sekä kerhoista.Me ei pissata hunajaa,mutta siivoan jälkeni yleisessä vessassa vedellä,sekä paperipyyhkeellä kuivaten,aamen!
En itsekään koskaan istu paljaalle pöntölle yleisissä vessoissa. Miksi siis istuttaisin lastani paljaalla pöntöllä/potalla? Ja aion kuljettaa mukana desinfioivia liinojakin... ;) Teddynallelle sen verran, että on kyllä syytä olla jonkin verran pöpökammoinen... Hoitoalalla työskentelevänä tiedän kokemuksen ja koulutuksen pohjalta, kuinka paljon esim. wc-istuimen vetonupissa on bekteereita. Tiedän myös, että wc:stä tms voi todellakin tarttua tauteja. Hyvä ystäväni on saanut todeistettavasti 4-vuotiaana uimahallin saunasta (ei ollut pepunalusta) genitaaliherpeksen, ikuisen vaivan, joka voi tarttua aktiivisessa vaiheessa ollessaan puolisoon tai lapsiin... (Arvaa vaan, miltä tämän ystäväni äidistä tuntuu...) Joku idiootti siis on istunut lauteilla ilman pepunalusta aktiivivaiheessa olleen tautinsa kanssa. Ja tämä juttu on tosi.
Charlotte ja poika 10kk ja rv29+1
eipä ole tullut mieleenikään ettei niin voisi tehdä :D
Kuinkas usein te kotona sitten putsaatte/desinfioitte vessan?
Ainakin tyttö pysynyt terveenä kyllä vaikka potalle onkin istunut.
En stressaa turhista. Tai, kukin tyylillään, mut mä oisin ihan hermoheikko jos kokoajan kieltäisin " juu ei voi pissiä kun äidillä ei ole käsidesiä mukana, ei voi avata ovea kun vieraat ihmiset ovat siihen koskeneet.."
:D
Mutta niin täällä
mutta varmaan kannattaisi kuljettaa mukana desinfioivia käsipyyhkeitä ja sellaisella pyyhkäistä nopeasti reunat mikäli hirvittää. Todennäköisesti tulen itsekin tekemään näin, tai sitten laitan paperia pöntön reunalle ja laitan lapsen siihen asioille :)