Saako kaveri kutsua yllättäen muita?
Mitä mieltä te olette siitä, että kaveri kutsuu yllättäen ja kysymättä muita liittymään seuraan? Tarkoitan tilannetta, että olen sopinut meneväni Maijan kanssa lasilliselle ja leffaan ja sitten, kun baarissa näemme, niin Maija jossain kohtaa ilmoittaakin, että myös se yks Ellu kyllähänsäsenmuistat liittyy varmaan kohta seuraan.
Ehkä olen pikkusieluinen kitisijä, mutta mun mielestä tuo on todella epäkohteliasta. Mutta monet tekee tota. Itse en ikinä!
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin olisi kohteliasta kysyä, että onko ok, jos hän kutsuu Maijankin.
Ja olisi epäkohteliasta sanoa rehellisesti ettei se ole ok, lopputulos sama.
Inhoan tuota. Poistun paikalta välittömästi, jos noin epäkohteliaasti käyttäydytään. Ystävän ystävä ei automaattisesti ole minunkin ystäväni.
Mielestäni se tarkoittaa, että hänelle sinun ja hänen yhteinen aika on oikeastaan hänen aikaansa, johon sinä osallistut. On siis epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisi epäkohteliasta sanoa rehellisesti ettei se ole ok, lopputulos sama.
Mutta sitten kun tietää, että kaveri on tuollainen more the merrier -tyyppi, niin siitä voi ainakin ottaa vähän hajurakoa. Ei ole itse pakko enää viettää aikaa, jos ei ole ryhmätapaamisten fani.
Mitä enemmän porukkaa sen paremmat bileet. Eli siitä vuan.
Kaverin mielestä ajatusmalli, jossa ei halua tutustua välttämättä uusiin ihmisiin, on tehty korjattavaksi ja karaisu on tähän hyvä lääke,
Riippuu vähän mikä on tapaamisen luonne. Jos tarkoituksena on nähdä pitkästaäaikaa ja vaihtaa kuulumisia pitkän kaavan mukaan, niin onhan se vähän tökeröä. Tosin siinä kohtaa en välttämättä muutenkaan menisi baariin, koska välttämättä baarissa ei samalla tavala voi rauhassa vaihtaa kuulumisia ja aina on mahdollisuus myös törmätä tuttuihin.
Jos taas esim. on vietetty jo iltaa esim. siellä leffassa ja ehditty jo baarissakin jutella ja sitten loppuillasta seuraan liittyy kolmas henkilö niin en tätä välttämättä kovin pahana pidä. Varsinkin, jos kyseistä ystävää/kaveria näkee usein, niin varmasti ihan ok, että silloin tällöin porukkaan liittyy muitakin. Mutta riippuu myös todella paljon henkilöistä, illasta voi tulla vaivaannuttavakin. Mielestäni tällaiset tilanteet voi pyrkiä välttämättään kertomalla jo etukäteen millaisesta illanvietosta olisi kyse. "Olisi kiva viettää iltaa kahdestaan, jutella kunnolla ja syödä hyvin tms. "
Jos on sovittu, että nähdään jossain ja otetaan lasilliset (ja olen erikseen järjestänyt tähän aikaa, hankkinut lapselle kotiin hoitajan tms.) niin pidän aika epäkohteliaana, jos kaveri on kutsunut sinne jonkun, jota en tunne,. Silloin yleensä lähden selittelemättä pois. Kun tämä "Elina" tms. tulee paikalle, kiitän kaveria kivasta rupattelutuokiosta, totean Elinalle, että harmikseni joudun poistumaan, mutta kiva, että kaverilla on seuraa. Ja todellakin poistun iloisesti, pää pystyssä, esittämättä marttyyria. Enkä todellakaan selitä edes jälkikäteen, miksi minun pitää lähteä.
Kun kaveri seuraavan kerran kyselee seuraksi lasilliselle, pahoittelen, että olen jo luvannut mennä jonkun toisen kanssa, mutta ilman muuta mennään joskus toiste.
Jouduin tämän uhriksi. Vieläpä tapaan todella harvoin (tyyliin kerran vuoteen) tätä "Maijaa" ja sitten yllättäen hän kutsuikin paikalle toisen yhteisen tutun, ja minä olin kolmas pyörä kun Maija ja Elli juttelevat keskinäisistä suunnitelmistaan.
Jäi kyllä paha mieli.
Eli pidän epäkohteliaana, ettei kysytä toiselta ennen kuin kutsuu kahdenkeskeisiin suunnitelmiin lisää porukkaa.
Mun kaveri teki tätä myös ja on nykyään ex kaveri.
"ystäväni " tekee tuota jatkuvasti, ensin suunnittelemme yhteistä tapaamista, mutta sitten siihen putkahtelee muita kutsuttuja. esim. kerran piti mennä katsomaan teatteriesitystä ja sitä kahdenkeskistä hauskuutta oltiin suunniteltu, mutta sitten tuttu kaava: mitä , jos kutsun Eevankin, on yksi tuttu ? Minä siihen, että noh, minä kutsun sitten mieheni, etten ole kolmaspyörä. Sitten koko juttu peruttiin.
tai , jos on kutsunut minut kylään ja piti mennä yhdessä taidenäyttelyyn. Hän kutsuikin sisarensa syömään , jätti minut kaupungille räntäsateeseen ja pyyhkisi autollaan kotiin: Mene sinä vain näyttelyyn, olen sen jo nähnyt!
talsin räntäsateessa paljain päin hänen luokseen ja ovea avatessaan hän hymyili teatteri-hymyä: Oi oisit soittanut, olisin hakenut!
hyvä näyttelijä, sisar oli hymyilemässä pöydän ääressä. Lakkini oli jäänyt autoon ja se oli kyllä huomattu, koska se oli kannettu sisälle naulakon hyllylle.
Nämä eivät ole ainoita kertoja, vaan epäkohteliaisuudet ovat ihan tavallisia: arvostelee kampausta, vaatteita, lahjoja, joita en enää hänelle tuo, koska kielsi: Älä enää tuo mitään! ei kukkia, ei viinipulloa, ei mitään. sitten se esittelee, kun hänelle on tuonut vieraat niin ihania kukkia. Minä en ilmeisesti osaa ostaa sisustukseen sopivia sellaisia, en omaa niin fiksua makua. Enkä osaa tehdä mitään hänestä oikein, ei harrastukset, ei kurssit ole hänen mieleensä, vaan saan negatiivisia huomautuksia ja ivallisia letkautuksia esim. pyöräilystä. Jos auto menee rikki, minun pitäisi hänen mukaansa pyöräillä töihin. 22 km kapealla vilkkaasti liikennöidyllä tiellä?
No, nyt naksahti minullakin ja sanoin, etten jaksa enää. Hän vaati selityksiä ja kun sanoin siittä, tuli taas väheksyviä viestejä apinanaama ja voi voi. Jotta se siittä!
Mulla on yksi tällainen kaveri, joka kutsuu aina lisää ihmisiä mukaan. Just tämmöistä, että on tarkoitus ensin nähdä ihan kaksistaan tämän Minnan kanssa vaikkapa ruokailun merkeissä, mutta ilta kun lähenee, niin selviää, että Minna on kutsunut mukaan myös sen yhden Maijan ja Kaisan - Maija on työkaveri ja Kaisaa sä et vissiin ole koskaan nähnytkään. Ja illalla vielä selviää, että sanoin muuten Laurallekin, että se voisi tulla myös...
En tykkää tästä tavasta. Epäkohteliasta,