Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luonnonkiharat hiukset aina suoristetaan kampaajalla?

Vierailija
16.02.2019 |

En ollut itse sitä tajunnut. Tulin kampaajalta ja kysyin miehen mielipidettä. Hän sanoi, ettei tiedä, kun todellinen lopputulos näkyy vasta, kun olen pessyt hiukset ja ne ovat taas kiharat. Siihen saakka näytän kuulemma oudolta.

Toden totta. Kampaajat suoristavat hiukset aina. Mikähän siinä on taustalla? En ikinä itse suorista - en käytä siihen aikaani, koska lopputulos kestää n. 20 minuuttia ja taas mennään. Vaikka olen sanonut, että antaa kuivua niin kuin luonto komentaa, siitä huolimatta koettavat suoristaa.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi työstää?

Vierailija
2/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi leikata ja tulee tasainen lopputulos, kun hiukset ei ole sykkyrällä leikatessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suorat on nyt muotia. Ja suurin osa joilla on kiharat haluaa että ne suoristetaan. Miksi ihmeessä et sano kampaajalla että et halua suoristusta?

Nythän on vasta tällä vuosituhannella suoristusraudat keksitty, sitä ennen oli lainerautoja ja kreppirautoja joilla tehtiin suoriin hiuksiin kiharoita, ja permanentti oli erittäin yleinen koska kaikki halusivat kiharat.

Vierailija
4/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiharaa hiusta on helpompi leikata kun sen suoristaa.

Vierailija
5/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄

Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.

Vierailija
6/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon, että suoraa hiusta on helpompi työstää ja näkee sen jäljen.. Mutta itsekin monesti miettinyt, että miksi se tukka sitten leikataan, kuten mulla olisi suoratukka. Pesun jälkeen ei vaan asetu mitenkään nätisti, kun malli ei istu.

Puuttuuko suomalaisilta kampaajilta sitten ammattitaito kiharien hiusten leikkaamiseen?

Kun tuon ajatuksen sain päähäni nyt, niin seuraavalla kerrallapa testaan etnistä kampaamoa.

ohis, mutta samat ongelmat ap:n kanssa

Vierailija
7/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suorat on nyt muotia. Ja suurin osa joilla on kiharat haluaa että ne suoristetaan. Miksi ihmeessä et sano kampaajalla että et halua suoristusta?

Nythän on vasta tällä vuosituhannella suoristusraudat keksitty, sitä ennen oli lainerautoja ja kreppirautoja joilla tehtiin suoriin hiuksiin kiharoita, ja permanentti oli erittäin yleinen koska kaikki halusivat kiharat.

Ensimmäinen suoristusrauta on vuodelta 1872... Ja 60-luvullakin naiset suoristivat hiuksiaan, mikä oli ironista, sillä hippien ajatus oli, että hiuksia ei tarvitse kihartaa, ne ovat kauniita luonnontilassaan. Eli sipiakseen joukkoon kiharahiuksisten piti suoristaa hiuksensa.

Vierailija
8/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman jutun. Käsittääkseni kampaajat haluavat näyttää, että tämännäköisetkin näistä hiuksista saa, kun vain jaksaa föönata. Minusta on kuitenkin hieman loukkaavaa, että he haluavat nimenomaan eroon kiharoista, jotka minä haluaisin nähdä parhaimmillaan eli ammattilaisen laittamina.

Tämä on kuitenkin pieni harmi sen rinnalla, että kampaajien sormia syyhyttää päästä leikkaamaan yli-ikäisen naisen "liian pitkiä" hiuksia. Viimeisin selitti, että kun trimattaisiin vähän reilummin, hartiapituiset hiukseni tuuheutuisivat kovasti. Annoin luvan viiden sentin leikkaamiseen, kampaaja leikkasi yksin tein viisitoista senttiä. Hänen ilmeensä oli paljonpuhuva, kun hiukseni alkoivat kuivuessaan vetäytyä yhä kiharammiksi ja kuivina ulottuivat juuri ja juuri leukaperiini. Minä järkytyin kyllä enemmän, koska minulla ei ole ollut lyhyitä hiuksia kolmeenkymmeneen vuoteen. Tästedes leikkaan hiukseni itse.

Vierailija
9/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, mäkin saan aina sellaisen pallon, vaikka pyydän ettei suoristettaisi. En tajua.

Vierailija
10/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, ettei suomalaiset kampaajat noin yleisesti ottaen ole oikein tottuneet kiharien hiuksien käsittelyyn.

Voi olla. Itselläni on taipuisat/aavistuksen kiharat hiukset luonnostaan (lapsena minulla oli korkkiruuvikiharat), ja vaikka useimmiten hiukseni näyttävät melko suorilta, kampaajat jaksavat aina ihmetellä ja toistella "onpas kiharat, onpas kiharat". Kuulemma leikattaessa hiukseni alkavat heti käpristyä. Eli vaikka minulla on muuten melko tyypilliset suomalaiset hiukset (hennot, lasimaiset, maantienväriset, talvisin lättänät), taipuisuus tekee niistä harvinaislaatuiset. 

Vierailija
11/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Teillä on vääränlaiset kampaajat. Itselläni luonnonkiharat ja aina halutaan jättää ne mahdollisimman kiharaiseksi, kun ovat niin ihanat: siiis kampaajalleni keleistä.

Aina joudun pyytämään erikseen suorittamista.

Vierailija
12/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kun hiukset suoristetaan kampaajalla, sileät hiukset on niin luksusta kun on tottunut sellaiseen karheaan kiharapilveen.

Mutta voithan pyytää kampaajaa jättämään hiukset luonnolliseen tilaansa?

Vierailija
13/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Itselläni on taipuisat/aavistuksen kiharat hiukset luonnostaan (lapsena minulla oli korkkiruuvikiharat), ja vaikka useimmiten hiukseni näyttävät melko suorilta, kampaajat jaksavat aina ihmetellä ja toistella "onpas kiharat, onpas kiharat". Kuulemma leikattaessa hiukseni alkavat heti käpristyä. Eli vaikka minulla on muuten melko tyypilliset suomalaiset hiukset (hennot, lasimaiset, maantienväriset, talvisin lättänät), taipuisuus tekee niistä harvinaislaatuiset. 

Mulle kampaajat on usein kehuneet kuinka epätyypillinen suomalaiseksi mun tukka on - paksu ja luonnonkihara. Ja silti sitä ei ikinä korosteta vaan aina lopputulos on suora.

Vierailija
14/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää juuri se föönipallo. Miksi?

Vierailija
15/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Föönaaminen suoraksi on helpompaa ja nopeampaa, kuin kiharien kuivaaminen siten etteivät "hajoa" ja mene pöyhöksi hapsupilveksi.

Vierailija
16/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yleensä kampaaja föönaa ja sen jälkeen kihartaa, koska en tykkää hiuksistani suorina. Joka tapauksessa aina föönaa, kun eihän niitä märäksi voi jättää, mutta voit itse sanoa mitä haluut sen jälkeen tehtäväks. Voisihan softerilla myös föönata toki, mutta siinä vaan kestää nii kaua ettei kampaajat siihen varmaa rupea

Vierailija
17/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi sen, että suomalaiset kampaajat eivät ehkä osaa leikata kiharia hiuksia. Jo se, että he haluaisivat suoristaa hiukset ja leikata vasta sitten, vahvistaa tämän. Kihara hiussuortuva leikataan tietystä kohdasta, jotta se kihartuu edelleen oikein eikä hapsota.

Minun kiharani ovat sitä suomalaista laatua, jota ei voi verrata tukevaan ja tiukkaan afrokiharaan tai edes keskieurooppalaisten valkoisten massiivisiin kiharapehkoihin. Hiukseni menevät kyllä korkkiruuveille, mutta niitä on vaikea saada pysymään koossa edes laineilla muulla kuin voimakkaimmilla muotoilutuotteilla eli tärkkäämällä ne koppuroiksi. Niitä ei voi siis leikelläkään samalla tavalla. Melko varmasti tulos etnisessä kampaamossa olisi yhtä epäonnistunut kuin muuallakin.

Nro 8

Vierailija
18/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkä ja paksu kiharatukka,enkä käy enää parturissa. Harmitti aina,kun kampaaja rutisti kiharat rapisevaksi,kuivaksi risukasaksi. Sanoin aina,ettei tarvitse rutistaa ihan kiharalle,vaan voi jättää laineilevaksi,mutta kun ei niin ei.

Se,että on helpompi leikata suoraa tukkaa,ei ole mikään selitys. Kiharan pitäisi asettua ja vasta sitten leikata,jotta asiakaskin näkee sen oikean lopputuloksen.

Joskus tuntuu,että hiusala on menettänyt ammattiylpeytensä,ja hutaistaan mitä milloinkin. 80- ja 90-luvuilla käytettiin helposti puoli tuntia pelkkään viimeistelyyn ja lopputulos oli upea.

Vierailija
19/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina föönataan lopuksi hiukset suoriksi ja sellaiseen pöyheään pallomalliin. Ja koskaan en sano mitään, ehkä ens kerralla uskaltaudun pyytämään, ettei föönausta tarvita...🙄

Tämä. Mulla on luonnonkihara tukka, joka kuitenkin on sen verran lasimainen ja helposti suoristuva, että sen saa harjaamalla ja korkeintaan kevyellä käsittelyaineella aivan siistiksi ilman mitään rautoja tai fööniä (ei siis todellakaan ole mikään afro tai pörrö). Oon useita kertoja kampaajalla pyytänyt reilusti kerrostettua leikkausta, joka toisi kiharat esille, koska se on kuitenkin hiusteni kiva puoli muuten aika ohuessa tukassa. Mitä olen saanut? Kampaajat leikkaavat tasaisen pitkän polkan, jossa on korkeintaan 2 cm kerrostusta, ja föönaavat sen litteäksi ja suoraksi. Viimeisin kampaaja sanoi oikein tosi jämäkästi ehdotukseeni, ettei lähde mulle minkäänlaista kerrostusta leikkaamaan, koska lopputuloksesta tulee "afro" ja hän ei sitä halua. Sain viivottimella vedetyn leikkauksen, joka ei todellakaan ollut tukassani muuta kuin p**kan näköinen, koska tukka jäi litteäksi ja kihara kuitenkin pöhötti latvoja. Kumma kyllä, silloin kun uskaltaudun itse leikkaamaan, lopputulos ei ole afro vaan tosi nätti. Pelkään kuitenkin epäsymmetrisyyttä, jonka takia olisi kiva käydä kampaajalla joka kykenisi katsomaan, että tukka on samanlainen molemmilta puolilta. En selkeästi kuitenkaan osaa kommunikoida kampaajien kanssa niin, että saisin esitettyä näkemykseni heille. En oikeastaan halua enää edes mennä kampaajalle, koska lopputulos on aina jotenkin minun kannaltani plaah ja kompromissi.

Vierailija
20/60 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, olen aina ajatellut että suoristaminen on se ainoa keino leikata luonnonkihara ja tyytynyt kohtalooni :0

Ja sitten leikkauksen jälkeen pipo syvälle päähän ja kipinkapin kotiin suihkuun, jotta näkisi mille se tukka oikeasti näyttää. Se föönattu pöyheä pallo -kampaus näyttää sellaiselle "I want to speak to your manager" mamman tukalle :D