Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko rokottanut vauvaasi yksi rokote kerrallaan/pidemmällä aikavälillä?

Vierailija
16.02.2019 |

Miksi päädyit tähän ratkaisuun? Onko valinnastasi ollut haittaa/hyötyä? Miten neuvolassa suhtauduttiin?

Olen rokotteiden kannalla, mutta kyseenalaistan useamman rokotteen saamista kerralla, sillä kyse on niinkin pienestä kuin esim. 3 kk vauva. Vuosia vanhoissa keskusteluissa monet ovat jopa syyttäneet rokotteita lapsensa autismista ym., mutta suhtaudun tähän epäilevästi. Vauva kun kehittyy jatkuvasti ja myöhemmin autistiset piirteet joka tapauksessa tulevat esille. Jotain luonnollisesti pyritään syyttämään, tässä tapauksessa rokotteita. Mutta yhdessä asiassa olen samaa mieltä: useamman rokotuksen kerta-annos on todella vahva.

Miten te nykyajan mammat olette toimineet: olenko brutaali äiti, jos otan vauvani rokotukset isommalla aikavälillä enkä kaikkea kerralla, suositellun rokotusohjelman mukaisesti?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yhdessä asiassa olen samaa mieltä: useamman rokotuksen kerta-annos on todella vahva.

"Vahva" ei tarkoita yhtään mitään rokotteista puhuttaessa. Vahva millä tavalla? Jaksaa nostaa 250 kg penkistä? Yritä vaikka ihan ensin miettiä, että mitä ihmettä itsekään tarkoitat tuolla.

Jos yhdessä piikissä on yksi tauti tai sata tautia, niin vaikuttaako tämä elimistöön? Ei vaikuta. Elimistö ei tiedä, montako tautia piikissä eikä sitä kiinnosta. Elimistö näkee ainoastaan antigeenit. Jossain rokotteessa niitä voi olla esimerkiksi 3. Toisessa rokotteessa niitä voi olla 3000 (vaikka tauteja siinäkin vain yksi). Tuollainen 3000 antigeenin rokote ei kuitenkaan ole millään tavalla "vahvempi" kuin 3 antigeenin rokote.

Rokotteitahan yhdistetään vähän väliä. MPR-rokotteessa on 3 eri tautia sullottuna samaan piikkiin. Samoin DTap/Tdap rokotteissa on 3 eri tautia samassa piikissä. Voitaisiinhan toki kaikki lapsuusajan rokotteet laittaa yhteen ja samaan piikkiin, että pelottaisi vähemmän.

En todella ole alan ammattilainen, joten en osaa sanoa juuta taikka jaata siihen, miten elimistömme oikeasti reagoi moneen eri taudin "hyökkäykseen", mutta maalaisjärjellä ajateltuna ajattelisin: ei varmasti vahvana kerta-annoksena kovin hyvin ja mitä pienemmästä ihmisestä ollessa kyse, vielä huonommin. Käytin muuten taas sanaa "vahva", mutta oletan suurimman osan ymmärtävän mitä haen sillä takaa.

On myös loogista ajatella, ettei nykyinen rokoteohjelma ole turhaa laadittu, tiedän. Tuskin tarkoitus on kuitenkaan sairastuttaa pieniä ihmisiä. On silti mielestäni tervettä kyseenalaistaa asioita.

Kiitokset tähän mennessä vastanneille. Luen mielenkiinnolla enemmänkin kokemuksia. :)

Ap

Se "vahvuus" ei kirjaimellisesti tarkoita yhtään mitään, edelleenkään. Elimistö ei oikeasti tiedä mitään siitä, montako eri tautia piikistä lihakseen siirtyy, tai moneenko kertaan yksi tai useampi piikki nahan läpi tökätään. Elimistön immuunipuolutus reagoi vieraaseen partikkeliin riippumatta siitä, onko yhden bakteerin pinnalla 20 erilaista antigeeniä vai onko 20 eri bakteerin pinnalla jokaisessa yksi antigeeni, tai laitettiinko nämä kaikki yhdellä piikillä vaiko kymmenellä eri piikillä.

Kyllähän elimistölle jonkinlainen teoreettinen "kustannus" syntyy siitä, että se joutuu valmistamaan immuunipuolustukselle soluja ja vasta-aineita, mutta tämän "rasituksen" rankkuus ei yhtään millään tavalla riipu siitä, montako piikkiä lapseen tökätään ja milloin. Rokotuksissa elimistöön tökättävien heikennettyjen tai kokonaan nirhattujen pöpöjen pois siivoaminen on täysin mitätön rasitus verrattuna mihin tahansa tuikitavalliseen tautiin. Taudeissa pöpöjen määrä on myös melkoisesti suurempi.

Vierailija
22/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme hakeneet rokotukset piikki kerrallaan. Avoneuvolassa saa käydä rokotuksella poikkeavassa aikataulussa, sitä varten ei tarvitse varata aikaa. Kummallekaan lapsista ei ole tullut rokotuksista mitään oireita, kuumetta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erittäin allergiset lapset ovat saaneet kaikki ohjelmaan kuuluvat rokotteen mutta anto välit on venytetty äärimmilleen. Ennen rokotusta on myös jouduttu pitämään aina pitkäväli uusien ruokien kokeilemisesta.

Tähän järjestelyyn päädyttiin, koska ennestään suppea ruokavalio kaventui aina hetkellisesti rokottamisen jälkeen.

Ulkomailla emme matkustaneet ennen kuin kaikki rokotteet oli saatu otettua ainakin kerran. Kymmenvuotiaana lapset olivat saaneet kaikki ohjelmaan kuuluvat rokotteet. Lapset ovat nyt jo teinejä.

Vierailija
24/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en rokota vaan huidon vauvaa kanervakimpulla, pirskottelen eteerisiä öljyjä ja laulan muinaisaramelaisia manauksia. Näin taudit pysyvät poissa.

Vierailija
25/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en rokota vaan huidon vauvaa kanervakimpulla, pirskottelen eteerisiä öljyjä ja laulan muinaisaramelaisia manauksia. Näin taudit pysyvät poissa.

Olet hullu. Itse uskon sokeasti, mitä terveydenhoitaja sanoo, otan kaikki rokotteet ja vielä ylimääräisetkin. Lapseni syö myös varmuuden vuoksi lääkkeitä kaikkiin mahdollisiin sairauksiin, ennaltaehkäisevästi ettei ikinä sairastuisi yleisimpiin sairauksiin. Ruokaa syömme ihan normaalisti mäkissä, paljon karkkia ja eineksiä, kun on hyvät lääkkeet niin ruokavaliollakaan ei ole merkitystä. Voi vaan keskittyä nauttimaan :) suosittelen, helppoa kun ei tartte itse mitään miettiä ja joku päättää sun puolesta ja kertoo miten on hyvä!

Vierailija
26/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rokote kerrallaan.

Viivästys ei ole mikään erityisen pitkä, niin kuin joku täällä väitti, kyllä ne ihan muutaman kuukauden sisällä on otettu kuitenkin.

Ja rota jätettiin kokonaan pois.

Vierailija
27/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää... netissä on saatavilla oikeaakin tietoa rokotteista, mutta ap kerää tietonsa somen keskusteluista! MPR:n yhteys autismiin on kumottu tieteellisesti moneen kertaan, ja silti väite elää somen mutupalstoilla ja ap:n kaltaiset heinäpäät suhtautuvat siihen huttuun vakavasti.

Rokotteisiin ei USKOTA tai olla uskomatta. Lääketiede ei ole mikään uskon asia.

https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/kaytannon-ohjeita/usein-kysyttya/mpr…

https://lapsenmaailma.fi/blogit/aitipuhe/mpr-rokotteen-ja-autismin-yhte…

Itse kans ihmettelen näitä ihmisiä, jotka uskoo ennemmin nettikirjoittelijaa kuin tieteellisiä tutkimuksia. Mikä logiikka?

Vierailija
28/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä sitten niin väliä jos yksi kerrallaan, kunhan ne rokotukset kuitenkin ottaa?

Jos joku äidinvaisto sanoo näin niin ehkä sitä sitten kannattaa kuunnella.

Itse olen mennyt rokotussuunnitelman mukaisesti ja sitä parempi mitä nopeammin saa kaikki rokotukset. Eipähän tarvitse pelätä tauteja sitten.

Itseänikin eka rokotuskerta kammotti, mutta kun meidän poika ei oireillut mitenkään piikkien jälkeen niin olo helpottui.

Vierailija
29/37 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut hitaammalla aikataululla ja ostanut itse, ettei tarvinnut ottaa viitosrokotetta. Lapseni ovat jo teinejä, en tiedä saako noita erillisiä enää. Niitä tarvitsee vähemmän yhteensä kun välit on pitkiä ja lapsi isompi. Itse olen saanut rokotusreaktion, joten siksi näin. Mitään ylimääräisiä en ole ottanut. Kellekään en irl asiasta puhu, siitäkin tuli jo hirveetä syyttelyä kun antanut sikainfluenssarokotusta. En myöskään tarvitse vahvistusta muilta ihmidiltä omille ratkaisuilleni, otan itse selvää.

Vierailija
30/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eii pidä paikkaansa väite, jonka mukaan yhteys autismiin tieteellisesti kumottu. Linkkaa seuraavaksi alkulähteet ja referoi ne eli perustele väitteesi. Ei onnistukaan..

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää... netissä on saatavilla oikeaakin tietoa rokotteista, mutta ap kerää tietonsa somen keskusteluista! MPR:n yhteys autismiin on kumottu tieteellisesti moneen kertaan, ja silti väite elää somen mutupalstoilla ja ap:n kaltaiset heinäpäät suhtautuvat siihen huttuun vakavasti.

Rokotteisiin ei USKOTA tai olla uskomatta. Lääketiede ei ole mikään uskon asia.

https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/kaytannon-ohjeita/usein-kysyttya/mpr…

https://lapsenmaailma.fi/blogit/aitipuhe/mpr-rokotteen-ja-autismin-yhte…

Vierailija
31/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rokotuttanut esikoisen vähän hitaammalla rytmillä, kuopuksen tavanomaisen kaavan mukaan. Esikoisen kohdalla tuntui niin hurjalta kun tuli monta rokotetta pieneen ihmiseen kerralla. 

EN USKO ETTÄ NÄILLÄ ON MITÄÄN MERKITYSTÄ LASTENI TERVEYDENTILAN KANNALTA.

Esikoinen on autismin kirjolla (koska geenit) ja moniallerginen (kuka tietää miksi, raukka syntyi sektiollakin enkä pystynyt täysimettämään). Kuopus toistaiseksi terve. Kummallakaan ei ole ollut tauteja joilta rokotteet suojaa.

Vierailija
32/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rokotuttanut esikoisen vähän hitaammalla rytmillä, kuopuksen tavanomaisen kaavan mukaan. Esikoisen kohdalla tuntui niin hurjalta kun tuli monta rokotetta pieneen ihmiseen kerralla. 

EN USKO ETTÄ NÄILLÄ ON MITÄÄN MERKITYSTÄ LASTENI TERVEYDENTILAN KANNALTA.

Esikoinen on autismin kirjolla (koska geenit) ja moniallerginen (kuka tietää miksi, raukka syntyi sektiollakin enkä pystynyt täysimettämään). Kuopus toistaiseksi terve. Kummallakaan ei ole ollut tauteja joilta rokotteet suojaa.

Tarkennan, että en usko että tuolla aikataulutuksella tai sillä onko otettu yksi vai useampi rokote kerrallaan, olisi nykyisen tilanteen kannalta mitään väliä. 

Vierailija
33/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vauvaa mutta kaksi aikuisen iässä olevaa lasta.

Ja ei, en rokottanut heitä, annoin sen tehtävän neuvolan terveydenhoitajalle jolla on lupa rokottaa. 

Kaikki rokotteet annettu, ja tahosteet haetaan esim. jäykkäkouristukseen jos tarve.

Kaksi hyvin elämässä menestyvää tervettä lasta, ne kauheat koronarokotteetkin ovat ottaneet kuten minäkin.

Näistä asioista en jaksa jauhaa sen enempää.

Vierailija
34/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta reilun vuoden ikäisestä ensimmäinen ja vain neljä rokotetta saanut elämässään. Suurin osa pois jätetty. Ei ole mikään pakko antaa vauvalle yhtään mitään. Antaa rauhassa elimistön kehittyä. Imetys tärkeintä. Japanissa annetaan vasta 2-3 vuotiaille ekat rokotteet.   

Vierailija
35/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse rokottanut ollenkaan. 

Vierailija
36/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suurin osahan on yhdistelmärokotteita, eli yhdessä piikissä on vasta-aineet 3-5 tautia vastaan. Joten ihan valtavasti et sitä taakkaa pysty keventämään kuitenkaan. Mutta onnistuuhan se tietty niinkin, kyllä ne neuvolassa siihen suostuvat.

Jos nojaat tässä vanhoihin nettikeskusteluihin, niin lue myös ne, joissa kymmenet ihmiset kertovat, että lapsi ei saanut mitään oireita.

Piikissä ei ole yhtään rokotetta. Ne ovat ampullissa ennen kuin ne viedään elimistöön. 

Vierailija
37/37 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutte kuin rokotteet olisivat piikissä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi