Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kohtaa työnhakuprosessia täytyy kertoa terapiasta

Vierailija
16.02.2019 |

Mulla olis tulossa yksi työhaastattelu. Työ on toimistotyö, eli työajat sen mukaiset. Jos en oo hirveästi väärin ymmärtänyt niin jotakin liukumavaraa työajoissa kuitenkin on.

Mulla on kuitenkin sellainen ongelma, että käyn terapiassa kerran viikossa. Terapia osuu juuri tuohon työaikaan, eikä mun terapeutilla ole ilta-aikoja tällä hetkellä ollenkaan. En kuitenkaan suostu jättämään työn takia terapiaa kesken kun sitä vielä on jäljellä. Missä kohtaa mun täytyy kertoa potentiaaliselle työnantajalle asiasta? Mun ajatus siis olisi se, että joku päivä lähden hieman aikaisemmin tai tuun hieman myöhemmin ja tekisin ne tunnit sitten toisina päivinä, että viikkotyöaika ei jää vajaaksi kuitenkaan. En haluaisi olla epärehellinen ja vasta paikan saatuani ilmoittaa että tämmöinen juttu olis. Vähän pahoin kuitenkin pelkään että jos mainitsen jo haastattelussa, jää paikka saamatta ja menee sellaiselle kenellä ei näitä rajoitteita oo.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään oikeasti oo mitään neuvoa tai mielipidettä asiasta? 

Vierailija
2/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat työpaikan niin oikea vastaus on, että ei missään jos mielenterveyden ongelmasi ei vaikuta työntekoon.

Sitten kun työt ovat alkaneet niin sanot että sinulla on menoa aikana X ja kompensoit tämän poissaolon tekemällä myöhempään iltapäivällä töitä. Jos työnantaja kysyy että mitä sinulla on niin voit sanoa että terveyteen liittyvä meno. Jos kyselee tarkemmin niin sitten kerrot totuuden.

Tällaisia asioita ei vain kerrota suoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli työnhaun suhteen sellainen ongelma, että on terveydentilan takia on rajotteita, ja saatan joutua käymään lääkärissä n.kerran  kuukaudessa, viikoittain fyioterapiassa ja myös täytyy varautua sellaisiin päiviin, että terveydentilani romahtaa sen verran, että joutuisin jättämään työpäiväni kesken. Ei mitään hengenvaarallista, mutta kivuliasta.. Olin työhaastattelussa, ja olin ottanut kansioon mukaan läjän lääkärintodistuksia, sairaskertomuksia yms. Kun tuntui siltä, että tuli haastattelijan kanssa hyvin juttuun, niin kerroin että hei, yksi asia olisi, minkä haluaisin kertoa... ihan varmuuden vuoksi, jos satun työllistymään, ettei terveydentilani tule sitten yllätyksenä, lääkärikäynnit yms. Aika riskin otin, mutta sain työpaikan. Luulisin että haastattelija arvostaisi rehellisyyttäsi, ja jos kuitenkin olisit halukas tekemään kaikki tarvittavat viikkotunnit, niin en usko että siitä koituisi ongelmaa. Kerro kuitenkin vasta loppupuolella haastattelua, jos päätät kertoa

Vierailija
4/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sano haastattelussa siitä mitään. Jos sinut valitaan, kyselet varmasti ennen sopparin allekirjoittamista muutenkin tarkemmin työehdoista ja siinä samalla kysyt toki myös työajasta ja jouston mahdollisuuksista.

Vierailija
5/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy jos terapeutilla on aamuaikoja, esim. 5:30-7:30.

Vierailija
6/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko tota numero kolmosta. Et kerro mitään haastattelussa. On ihan normaalia, että työtekijä joutuu terveyssyistä käymään jossain työajalla. Työaika korvataa kuten itsekin ehdotit ja jotkut ottaa palkatonta muutaman tunnin.

Vierailija
7/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään kohtaa. Työnantaja ajattelee, että jäät kohta sairaslomalle masennuksen tms takia eikä palkkaa.

Vierailija
8/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri menee selityksenä jonkun aikaa. On palkatonta, niin ei kysellä todistuksia. Ja on sosiaalisesti hyväksyttyä.

Vierailija
9/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiikö joku vakavissaan tällaisen asian tilittämistä haastatteluvaiheessa?

Vierailija
10/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan työllistynyt terveyteni takia. CV:ssä on 5 vuoden aukko koska olin joko sairaalassa leikkauksissa tai kotona toipumassa niistä. Kärsin edelleen kovista kivuista ja kävelen huonosti. En saa nostaa mitään painavaa, en pysty kumartumaan tai pääse kunnolla kyykkyyn. En pysty istumaan pitkään ja seisoessa ja kävellessä saattaa jalka pettää alta. Kipujakso saattaa kestää kuukausia. Olen hakenut töitä mm. kevyistä toimistotöistä. Olen aina päässyt haastatteluun mutta kun CV:n aukosta on kysytty niin tiedän että en tule paikkaa saamaan 😐 Ikää on vasta 29 vuotta, eli aika monta kieltävää vastausta on varmasti minulle luvassa 😂 Toivottavasti sun työkuviot tulee onnistumaan!

Vierailija
11/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat työpaikan niin oikea vastaus on, että ei missään jos mielenterveyden ongelmasi ei vaikuta työntekoon.

Sitten kun työt ovat alkaneet niin sanot että sinulla on menoa aikana X ja kompensoit tämän poissaolon tekemällä myöhempään iltapäivällä töitä. Jos työnantaja kysyy että mitä sinulla on niin voit sanoa että terveyteen liittyvä meno. Jos kyselee tarkemmin niin sitten kerrot totuuden.

Tällaisia asioita ei vain kerrota suoraan.

Ei kyllä vaikuta, voihan terapiassa käydä ihan muistakin syistä kuin mielenterveysongelmien vuoksi. Enemmän mun mielenterveyteen vaikuttaa tämä työttömyys :D 

Itse oon vaan sellainen että arvostan rehellisyyttä tosi paljon ja mulle tuntuu tosi pahalta tollainen että jättäisin asian kertomatta mutta en haluaisi pilata sillä mahdollisuuksiani saada työpaikkaa. Tuntuu siltä että valehtelisin työnantajalle. Koen kuitenkin että asia olis ihan eri jos voisin sanoa suoraan että mulla on vaikka fysioterapia kerran viikossa, mutta tuntuu että terapiassa käynti antaa mulle suoraan jonkun ongelmaisen leiman vaikka nykypäivänä ei enää niin pitäisi olla.  En oikeastaan edes ajatellut että kertoisin käyväni terapiassa, vaan että mulla on viikottainen pakollinen meno mutta yritän sumplia niin että se toimii kaikille osapuolille.

Ap

Vierailija
12/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko hölmö? Et sano mitään mt-juttuja haastattelussa, ei se liity rehellisyyteen mitenkään. En minäkään sano, että mulla on sisäilmaongelmaa taustalla ja yhdessä työpaikassa työnkuva muutettiin sen takia. Ihan tarpeeksi vaikeaa on työllistyminen muutenkin, et alkaisin ampumaan omaan jalkaan.

Vierailija
13/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sano haastattelussa siitä mitään. Jos sinut valitaan, kyselet varmasti ennen sopparin allekirjoittamista muutenkin tarkemmin työehdoista ja siinä samalla kysyt toki myös työajasta ja jouston mahdollisuuksista.

Joo, kyseessä on onneksi sellainen työnantaja joka oikein sivuillaan mainitsee että siellä joustetaan ihmisten elämäntilanteiden ja tarpeiden mukaan, että jos terapiassa käynti olisi ongelma niin olisi kyllä valehtelua väittää että siellä joustetaan. Tietenkin yritän sopia ensimmäiseksi terapeutin kanssa että voisiko terapia olla ihan myöhään iltapäivästä tai sitten aikaisin aamusta että sitä poissaoloa töistä tulisi mahdollisimman vähän että se on sitten myös helppo tehdä sisään. Me ollaan hänen kanssa asiasta keskusteltu ja hän lupaili että jotenkin se saadaan järjestymään niin että se mahdollisimman vähän työelämää häiritsee.

Ap

Vierailija
14/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö joku vakavissaan tällaisen asian tilittämistä haastatteluvaiheessa?

Kyllä, mietin ihan vakavissani. Ihan vakavissani olen miettinyt sitä siitä saakka kun terapian olen aloittanut. Mun moraali on sellainen että pidän sitä epäkohteliaana ja tavallaan myös valehtelemisena että salaa asioita mitkä vaikuttaisi siihen työelämään. Jos itse asettuisin työnantajan asemaan niin en tiedä kuinka luotettavana työntekijänä pitäisin ihmistä joka salaa asioita. Tiedän että jollekin se voi tuntua kummalliselta, mutta enpä oikein itselleni mitään voi. Kyllä olen aikaisemmassakin työpaikassa sanonut suoraan että en voi tehdä töitä tohon ja tohon aikaan koska käyn terapiassa ja siihen ei kukaan suhtautunut aijaata kummemmin, mutta kyseessä oli vuorotyö joka oli helpompi sovittaa omiin aikatauluihin.

Vierailija
15/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyseessä on onneksi sellainen työnantaja joka oikein sivuillaan mainitsee että siellä joustetaan ihmisten elämäntilanteiden ja tarpeiden mukaan, että jos terapiassa käynti olisi ongelma niin olisi kyllä valehtelua väittää että siellä joustetaan. Tietenkin yritän sopia ensimmäiseksi terapeutin kanssa että voisiko terapia olla ihan myöhään iltapäivästä tai sitten aikaisin aamusta että sitä poissaoloa töistä tulisi mahdollisimman vähän että se on sitten myös helppo tehdä sisään. Me ollaan hänen kanssa asiasta keskusteltu ja hän lupaili että jotenkin se saadaan järjestymään niin että se mahdollisimman vähän työelämää häiritsee.

Ap

Jousto työnantajan puolesta voi tarkoittaa että saat pitää palkatonta vapaata kunhan hoidat työtehtävät heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Eli työtaakka pysyy ja menetät palkan.

Vierailija
16/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jousto työnantajan puolesta voi tarkoittaa että saat pitää palkatonta vapaata kunhan hoidat työtehtävät heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Eli työtaakka pysyy ja menetät palkan.

Niin voi, mutta niissä paikoissa missä olen aikaisemmin ollut on käytäntönä se että jos tekee tunnit sen mukaan mitä on sovittu, voi jonakin päivänä lähteä aikaisemmin tai tulla myöhemmin kunhan tunnit tulee täyteen. Toisaalta taas mulle on ihan se ja sama olisko viikossa vaikka se tunti palkatonta, mutta on aivan järjetöntä pysyä työttömänä sen takia että mulla on viikossa 45 minuuttia terapiaa. 

Vierailija
17/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot pienen valkoisen valheen. Keksit jonkun fyysisen vian, esim. joku selkävaiva ja sanot käyväsi fysioterapiassa.

Vierailija
18/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö kyllä musta ainakin on ihan itsestäänselvää että aikuisilla voi olla erilaisia menoja (fysioterapia, terapia, lapsen terapia, lääkärikäynti, mitä näitä nyt on). Ja koska monet niistä sijoittuu 8-16 välille aukiolojen takia, tarkoittaa se sitä, että työaikaa menee siihen ja tarvitaan joustoa.

Kiitän taas omaa työpaikkaa, onneksi meillä ei kukaan kysele vaan oma meno on oma meno. Kunhan sovittelee ne niin ettei kokoukset tms häiriinny ja tunnit tekee tietty takas tai palkattomana. Ei se kuulu kenellekään etkä oo tilivelvollinen kenellekään - se on osa aikuisuutta. Jos haluat pyytää luvan joltain, katso peiliin. Olet itsesi huoltaja aikuisena

Vierailija
19/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö kyllä musta ainakin on ihan itsestäänselvää että aikuisilla voi olla erilaisia menoja (fysioterapia, terapia, lapsen terapia, lääkärikäynti, mitä näitä nyt on). Ja koska monet niistä sijoittuu 8-16 välille aukiolojen takia, tarkoittaa se sitä, että työaikaa menee siihen ja tarvitaan joustoa.

Kiitän taas omaa työpaikkaa, onneksi meillä ei kukaan kysele vaan oma meno on oma meno. Kunhan sovittelee ne niin ettei kokoukset tms häiriinny ja tunnit tekee tietty takas tai palkattomana. Ei se kuulu kenellekään etkä oo tilivelvollinen kenellekään - se on osa aikuisuutta. Jos haluat pyytää luvan joltain, katso peiliin. Olet itsesi huoltaja aikuisena

Tottakai on itsestäänselvää että aikuisilla on menoja, mutta mun mielestä on työnantajalla oikeus tietää siitä jos säännöllisiä menoja on. En minä keneltäkään lupaa ole kyselemässä ja mulle on ihan päivänselvää että niin kauan kuin mun terapia kestää niin niin kauan siellä käyn ja sitä en ala lopettamaan yhdenkään työn vuoksi. Työpaikka joko joustaa sen suhteen jos joustaa, mutta minä en omasta hyvinvoinnistani ala joustamaan. En lopettaisi fysioterapiaakaan tai jättäisi hammaslääkärikäyntejä välistä, niin miksi lopettaisin terapiaakaan. 

Ap

Vierailija
20/31 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyseessä on onneksi sellainen työnantaja joka oikein sivuillaan mainitsee että siellä joustetaan ihmisten elämäntilanteiden ja tarpeiden mukaan, että jos terapiassa käynti olisi ongelma niin olisi kyllä valehtelua väittää että siellä joustetaan.

Ap

Kerro minulle yksikin työnantaja joka ei ole olemasta mielestään joustava?

Työnantaja varmasti joustaa että työntekijällä on viikottainen tunnin mittainen meno keskellä päivää. Työnantaja sen sijaan ei välttämättä palkkaa henkilöä kenen tietää käyvän terapiassa. Vaikka kuinka työntekijä yrittäisi selittää että se ei vaikuta työhön. Älä siis ota turhaa riskiä kertomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi