Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtaudut ystäväsi introverttiyteen?

Vierailija
16.02.2019 |

Ystäväni kutsui minut aiemmin viikolla illanvietoonsa. Tapahtumassa on useita minulle vieraampia ihmisiä, mikä aiheuttaa että koen sen enemmän stressaavana ja epämukavana tilaisuutena mukavaan lauantai-iltaan verrattuna. On ollut rankka ja kiireinen viikko, tällä hetkellä tarvitsen lepoa ja rentoutumista, joten en voi osallistua.

En ole koskaan tuonut introverttiyttäni erityisesti esiin, mutta mahdollisesti osa ystävistäni on osannut sen vuosien saatossa päätellä itsekin. Ei välttämättä, koska ihmisillä on taipumus olettaa että muut toimivat samalla tavalla kuin itsekin En erityisesti halua korostaa tätä piirrettä itsessäni, vaikka se osa minua onkin.

Vaikka otsikon kysymys on introverttiydestä ylipäätään, tällä hetkellä eniten kiinnostaa loukkaantuisitko jos ystäväsi ilmoittaa perustelematta ettei ole tulossa paikalle, tai olisiko tilanne jotenkin parempi (vai pahempi), jos hän kertoo ettei vain halua tänään nähdä muita ihmisiä? Jälkimmäinen kuulostaa minusta pahalle, vaikka se on juurikin totta ja osa persoonallisuuttani.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei loukkaannu jos sanoo, että vuorossa on lepoa ja koti-ilta. Tai että on viikosta niin poikki, että palautus kotona tekee hyvää. Ihmisen täytyy uskaltaa ajatella ja pitää puolensa, eikä hypätä käskyjen mukaan. Näin minä olen toiminut.

Vierailija
2/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ystäväni suhtautuvat kyllä ihan hyvin. Olen jo viisikymppinen ja olen oikeasti aika vasta itsekin ymmärtänyt, miksen kertakaikkiaan jaksa paljoa kanssakäymistä ihmisten kanssa vaikka kuinka paljon pitäisin heistä. Esimerkiksi meillä on toisinaan pitkiä työporukan yhteisjuttuja, joihin kuuluu ensin työjuttuja, sen jälkeen ulkoilua ja vielä vaikka illanviettoa, saunomista, syömistä, pelejä ja yleistä yhdessäoloa. Pidän kaikista heistä ja on mukava ajatus etukäteen, että vietämme aikaa yhdessä. Jaksan yleensä sen virallisen osuuden ja ehkä vielä ulkoilun, mutta sitten tulee mitta vastaan. Väsyn ja alan tuumia sopivaa hetkeä lähteä kotiin. Tulee vain kiintiö täyteen isossa porukassa olemista ja tämä tapahtuu siinä vaiheessa, kun muut alkavat varsinaisesti lämmetä. :) Ja kun pääsen kotiin, olen täysin poikki. Mikään ei olisi ihanampaa kuin mennä nukkumaan. 

Aikaisemmin vain haihduin paikalta, eikä se tainnut kyllä kenenkään huomiota kiinnittää, en ole koskaan ollut (ymmärrettävästi) mikään seurapiirin keskushahmo. Nykyään sentään moikkaan lähtiessäni ja kysyn tarvitseeko joku muu kyytiä kotiin yms. 

Mitä tulee tuohon, ettei alunalkaenkaan mene paikalle, koska arvelee ettei jaksa olla, niin joskus kannattaa kyllä "siedättää" itseään, mennä ja voi käydäkin niin, että on tosi hauskaa. :) Tai sitten voi oikeasti sanoa, että nyt en pääse paikalle, kiitos kutsusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä olen sanonut ja sanon suoraan että en jaksa isoja ihmisjoukkoja, ainakaan hetkeä enempää. Omat ystäväni hyväksyvät sen, koska ovat oikeita ystäviä joiden kanssa voi jakaa niin hyvät kuin pahatkin asiat. 

Vierailija
4/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama oletko introvertti vai ekstrovertti, niin jokainen kaipaa leipoa kiireisen viikon jälkeen. On täysin normaalia kertoa olevansa väsynyt ja haluavansa viettää illan rauhoittuen yksin. Ymmärtäisin loukkaantumisen, jos teillä olisi kahden- kolmen hengen illanvietto ollut sovittuna mutta eiköhän he illanvieton saa aikaiseksi ilman sinuakin. :) 

Vierailija
5/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus. Introverttius on ihan normaali piirre ihmisissä, suomalaisista varmaan suurin osa on introverttejä. Introvertti ei tarkoita samaa kuin epäsosiaalinen ihmisvihaaja, eikä introvertti tarvitse mitään erityiskohtelua. Normaali, terve ihminen pystyy määrittelemään omat rajansa ja toimimaan sen mukaan niin työ, kuin yksityiselämässä. Jos haluat viettää vapaa-aikaasi omassa rauhassa ja ystäväsi ei tätä ymmärrä, ongelma ei ole sinun, vaan ystäväsi.

Älkää tehkö meistä introverteistä uutta erityisryhmää joka on peräänkuuluttamassa omia tarpeitaan joka paikassa. Meillä on nyt jo ihan tarpeeksi näitä diagnosoimattomia erityisherkkiä sun muita.

T. Introvertti jolle oma luonteenpiirre ei ole tuottanut koskaan mitään ongelmia.

Vierailija
6/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tavalla ne ystävät kaikkoavat. Turha kutsua, ei se kuitenkaan edes tulisi. Yritin soittaa ja kysyä kuulumisia, ei se vastaa koskaan puhelimeen.

Vierailija
7/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että ihmisillä on tästä hyviä kokemuksia, vaikkakin nämä tulivat suurimmaksi osaksi introverteiltä itseltään eikä niinkään heitä tuntevilta ihmisiltä  :) Oma pelkoni oli kuin nro 6; jos sanon että en ole tulossa koska suuret ihmisjoukot väsyttävät, jätetään joka kerta kutsumatta ja lopulta unohdun kun riittää niitäkin kavereita jotka haluavat tulla kaikkiin tapahtumiin.

Niille, jotka tuntuu ottaneen tästä aggrea. K.o. ongelma on omani, ei kaikkien introverttien. Ei siitä muiden kannata loukkaantua, jos minä en halua kertoa kaikille että väsyttää olla enemmän tai vähemmän vieraiden ihmisten keskuudessa.

Vierailija
8/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaut että olen kiitollinen siitä, on joku joka ymmärtää. :)

Vierailija
9/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että suomalaisista suurin osa on introvertteja, täällä on vaan totuttu epäsosiaalisuuteen ja yksinoloon.

Vierailija
10/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole. Kyllä sitä mieltä että riittää, kun sanoo, ettei valitettavasti nyt pääse. EI tarvi erikseen selittää, että en jaksa niin paljon ihmisiä tai en jaksa niitä ja niitä ihmisiä tai en jaksa. Varsinkaan jos haluat jonkun toisen kerran jaksaa.

Vierailija
11/11 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joss ollaan samassa tilassaa niin juokseen ov... "aaaaaaa, vttu oliko tää sittekin ikkuna".