Vieläkö on ihmisiä, joiden mielestä empaatisuus on hyve?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihmiselle _itselleen_ hyve. Empaattisuus on siis tavallaan itsekästä.
Noin niinkuin filosofisesti ajateltuna.
Sinccis
Ajatuksesi ei ihan aukene.
Sitten varmaan meidän tulisi käydä se läpi juurta jaksain ja pohdiskella mitä se sinulle tarkoittaa, mitä minulle, mitä muille, mikä on sen syvin olemus, mitä sillä saavutetaan, miten se saavutetaan, miksi, miksi ei, hyödyt, haitat, voiko maailma räjähtää empaattisuudesta, voitko olla empaattinen leijonalle, tästä meidän täytyy aloittaa.
Sinccis
Tuosta puuttui juuri se syvin olemus, pelkkää pinnallista viisastelua.
Anteeksi, etten pystynyt tuottamaan sinulle iloa, et kuitenkaan vastannut kovinkaan empaattisesti, vaikka tein virheen.
Sinccis
Niinpä, empaattisuus on yliarvostettua. Totuus on parempi.
Miten se on yliarvostettua? Oletko yliarvostanut sen.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Sympaattisia ihmisiä kohtaan olen sympaattinen ja epäsympaattisia kohtaan epäsympaattinen. Näin olen nähnyt, että saavuttaa parhaan tasapainon.
Mustanaamio rules: Hyville hyvä, mutta pahiksille pitää laittaa rajat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihmiselle _itselleen_ hyve. Empaattisuus on siis tavallaan itsekästä.
Noin niinkuin filosofisesti ajateltuna.
Sinccis
Hyvä te! On parempi laittaa miinus, vähintään varmuuden vuoksi, ettei vaan sattuisi mitään pahaa ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, se on minusta tärkeä osa ihmisyyttä. Millaiset ihmissuhteet on ihmisellä jolta puuttuu empatian kyky?
Soittakaa Iltalehteen.
Mistä lähtien kaikista ihmisistä on tullut psykopaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksestäsi tulee mieleen vastakysymys: millaisten ihmisten kanssa vietät aikaasi, jos tämä tulee mieleesi?
AV:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksestäsi tulee mieleen vastakysymys: millaisten ihmisten kanssa vietät aikaasi, jos tämä tulee mieleesi?
AV:lla.
Tämä on hyvä vastaus. Ei missään livenä kohtaa yhtä suvaitsemattomia ja kylmiä ihmiä kuin täällä.
Minä olen kaikkea mitä täällä halveksutaan, ja lähipiirini, joka on valmis aina auttamaan, on suuri.
Tietysti on hyvä että tuntee myötätuntoa. Ilman tunteita elämä voisi olla aika yksiulotteista.
Vika on vaan siinä, kun empaattiset on usein myös kilttejä, niin kiusaajat, lokkeilijat ym kuin luonnostaan hakevat kiltiltä sitä mitä niillä itsellään ei ole eli myötätuntoa ja hyvyyttä.
Kiusaajia voi harmittaa etteivät he itse kykene hyvyyteen, ja kuin kostavat sen hyvälle, jotteivät kokisi itseään niin huonoksi kuin ovat.
Näin empatiakykyisestä tulee altavastaaja, sijaiskärsijä ja se on vääryys.
Koska kiusaajat eivät huonompana ihmisinä pysty muuttumaan, kilttien pitäisi löytää taidot ja voimat laittaa rajat toisen käytökselle. Toista ei voi muuttaa, vain itseään voi.
Kiusaamisen syyt on kuitenkin aina vain kiusaajassa, joka valitsee tehdä väärin.
Eihän noiden kahden käsitteen välisestä sekasotkusta ota erkkikään selkoa.