Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, hiihtoloma on täällä ja kohta puolet koulusta pyyhkäisee ulkomaille!

Vierailija
15.02.2019 |

Tämä on oikeasti ongelma. Lapseni koulussa on nimittäin syntynyt nokkimisjärjestys jossa ulkomailla lomailevat lapset kiusaavat ja syrjivät ulkomailla käymättömiä ikätovereita. Asiaan yritetty puuttua opettajien ja vanhempien yhteisvoimin, mutta lasten keskenäistä vastakkainasettelua ei pystytty purkamaan. Toistaiseksi asia on oysynyt rauhanomaisena, mutta kokoajan on pelko että se leviää käsiin eikä ole enää kenenkään hallittavissa. Viimeviikolla esimerkiksi jäi kiinni kaveriporukka, jotka jo suunnittelivat työttömästä perheestä tulevan hiljaisen introvertti tytön uittamista vessanpöntössä. Kehotan siksi teitä muitakin tarkkailemaan tarkemmin omia lapsianne ja selvittämään mitä siellä koulussa oikein tapahtuu.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tää on menny näin nykyään. Ennen sai kyllä kuulla ties mitä sontaa, jos matkusteli ulkomailla, kävi säännöllisesti laskettelemassa tms.

En tiedä milloin oli sinun ennen, mutta omassa nuoruudessani taas ketään ei erityisesti kiinnostanut mitä toiset lomillaan tekivät Se oli kiinnostavaa, mitä tapahtui sitten, kun oltiin yhdessä

Vaikka tällä ei nyt mitään merkitystä olekaan, niin minun (?) ennen oli -80-90-luvuilla, painottuen -90-lukuun. Vähemmän tienaavien kakarat jaksoivat kiusata lomamatkoista, kiusasivat toki myös siitä, että en asunut vuokra-asunnossa. Pinnallisesti hyväosaisuus oli melkoinen rasite ainakin lapsen, nuoren maailmassa. Ja tämä tapahtui Helsingissä.

Ehkä se oli sitten joku helsinkiläisten juttu. Samana ajankohtana olen elänyt nuoruuteni. Paras ystäväni matkusti joka lomalla etelään, eikä kukaan kiusannut häntä. Me asuimme Jyväskylässä. Me matkustimme vain Suomessa, enimmäkseen Lapissa ja joskus kesäisin Norjassa. Eikä siitä kyllä sen enempää keskusteltu. Lomilla porukka oli missä oli, ja parasta oli, kun saatiin taas hengailla yhdessä.

Melkein pelotti aina, että jotain superihmeellistä tapahtuu kotikulmilla sillä aikaa, kun on pois. vaikka sitten kotikulmilla aina hohhailtiin ettei mitään koskaan tapahdu :D

Mutta toki, nämä varmaan ovat tosiaan paikkakuntakohtaisia juttuja. Ehkä Helsingissä on enemmän luokkaerojen korostamista?

Vierailija
22/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tää on menny näin nykyään. Ennen sai kyllä kuulla ties mitä sontaa, jos matkusteli ulkomailla, kävi säännöllisesti laskettelemassa tms.

En tiedä milloin oli sinun ennen, mutta omassa nuoruudessani taas ketään ei erityisesti kiinnostanut mitä toiset lomillaan tekivät Se oli kiinnostavaa, mitä tapahtui sitten, kun oltiin yhdessä

Vaikka tällä ei nyt mitään merkitystä olekaan, niin minun (?) ennen oli -80-90-luvuilla, painottuen -90-lukuun. Vähemmän tienaavien kakarat jaksoivat kiusata lomamatkoista, kiusasivat toki myös siitä, että en asunut vuokra-asunnossa. Pinnallisesti hyväosaisuus oli melkoinen rasite ainakin lapsen, nuoren maailmassa. Ja tämä tapahtui Helsingissä.

Ehkä se oli sitten joku helsinkiläisten juttu. Samana ajankohtana olen elänyt nuoruuteni. Paras ystäväni matkusti joka lomalla etelään, eikä kukaan kiusannut häntä. Me asuimme Jyväskylässä. Me matkustimme vain Suomessa, enimmäkseen Lapissa ja joskus kesäisin Norjassa. Eikä siitä kyllä sen enempää keskusteltu. Lomilla porukka oli missä oli, ja parasta oli, kun saatiin taas hengailla yhdessä.

Melkein pelotti aina, että jotain superihmeellistä tapahtuu kotikulmilla sillä aikaa, kun on pois. vaikka sitten kotikulmilla aina hohhailtiin ettei mitään koskaan tapahdu :D

Mutta toki, nämä varmaan ovat tosiaan paikkakuntakohtaisia juttuja. Ehkä Helsingissä on enemmän luokkaerojen korostamista?

Minä olin lapsena kateellinen niillekkin, jotka reissasivat ympäri Suomea. Minä vain katselin yksim lomat samaa kotipihan asfalttia. Ihmettelin aina itse miksi ei voitu edes mennä retkelle läheiselle uimarannalle, myöhemmin kun olin vanhempi äitini kertoi ettei meillä ollut varaa uimapukuun sillä hän ei jo silloin ollut kehdannut nostaa yhteiskunnan tukea matalan pikkupalkkansa päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena kateellinen niillekkin, jotka reissasivat ympäri Suomea. Minä vain katselin yksim lomat samaa kotipihan asfalttia. Ihmettelin aina itse miksi ei voitu edes mennä retkelle läheiselle uimarannalle, myöhemmin kun olin vanhempi äitini kertoi ettei meillä ollut varaa uimapukuun sillä hän ei jo silloin ollut kehdannut nostaa yhteiskunnan tukea matalan pikkupalkkansa päälle.

Ja minä taas olin kateellinen heille, jotka saivat olla kotona ja esim. tavata ihastustani joka päivä.

Enkä tajunnut silloin, kuinka suuri sijoitus esim. täyshoitolomat ja laskettelumaksut yh-äidilleni olivat. Saati nuo pohjoisen matkat, jotka kestivät josku kolmekin viikkoa. Niitä taas tein isäni kanssa ja meitä lapsia oli matkassa kuusi.

Vierailija
24/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Tampereella ja ei ole tuollaisia ongelmia. Ei mennä mihinkään eikä noi teinit edes halua kun olla kotona ja pelata sekä levätä.

Vierailija
25/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana 600 oppilaan koulussa. Noin 20 oppilasta on menossa ulkomaille lomalla. En kyllä sanoisi, että tuo olisi puolet...

Vierailija
26/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli sitten joku helsinkiläisten juttu.

Kyllä kateelliset on rääpiny ja rääpii edelleen päätään Helsingin ulkopuolellakin. Puhumattakaan aineellisista vahingoista. Kiva, kallis reppu varastetaan, takki rikotaan, pädi mukamas vahingossa tiputetaan jne.

Vierailija
27/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kateelliset on rääpiny ja rääpii edelleen päätään Helsingin ulkopuolellakin. Puhumattakaan aineellisista vahingoista. Kiva, kallis reppu varastetaan, takki rikotaan, pädi mukamas vahingossa tiputetaan jne.

Rääppii päätään on aika veikeä ilmaisu. Mistäpäin olet?

Vierailija
28/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että laivamatka Tukholmaan saastuttaa kolme kertaa enemmän kuin vastaava lentomatka.

Vierailija kirjoitti:

Sehän on nuorista NOLOA lähteä lentäen lomalle. Paljon hienompaa on mennä vaikka junalla Helsinkiin tai Turkuun - tai laivalla Tukholmaan tai Tallinnaan!

Nykyajan lapset ja nuoret ovat viisaampia kuin vanhempansa.

Vierailija
29/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kyllä että kovin iso osa on lähdössä mihinkään reissuun.

Harvat vanhemmat pitää lomia hiihtolomalla vaan säästää niitä kesään.

Itse olen nyt koti-äiti mutta mies töissä ja lomalla kolme päivää eikä kaikkia edes peräkkäin. Ei mennä mihinkään pidemmälle. Tai laivareissua ollaan mietitty mutta ei olla puhuttu lapsille mitään koska ei välttämättä mennä kun rahaa nyt ei hirveästi ole ylimääräistä. Kylpylässä käydään mutta meillä on pari vapaalippua, samoin kuin elokuvalippuja.

Oltiin kyllä syksyllä reissussa rantalomalla. Ens vuonna ei ole varaa matkustaa rantalomille eikä varmaan sitä seuraavanakaan vuonna mökkiä ja kylpylälomia(jotka saadaan ilmaiseksi isovanhempien puolelta) lukuunottamatta.

Ikävää

Vierailija
30/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tuo on oikeasti mikään ongelma. Meidän lasten kaverit matkustelee vaihtelevasti, me melko usein. Meidän lapset hyvä että muistaa kertoa olleensa matkalla, joten mitään kehuskelua tai kateutta ei ole  (vaihtavat kuulumiset ja jonkun uimahallireissu/serkuilla käynti vastaa ihan samaa kuin toisen kommentti ulkomaanmatkasta). Luulen, että enemmän tämä on vanhempien omaa huonoa itsetuntoa tai jotain? Kannattaisikin vanhempien miettiä sitä omaa asennoitumista ja suhtautumista ja minkä mielikuvan lapsilleen välittää. Jos vanhempana surkuttelee kuinka ei päästä matkalle ja välittää lapsellekin sen mielikuvan, että hän jää nyt jostain paitsi niin alkaahan se varmasti vaikuttaa. Ja toisaalta sama toisinpäin: jos oikein vanhempana on pollea jostain ulkomaanmatkasta niin helposti lapsikin oppii että se on joku kehuskelun paikka. 

Vierailija
31/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että laivamatka Tukholmaan saastuttaa kolme kertaa enemmän kuin vastaava lentomatka.

Vierailija kirjoitti:

Sehän on nuorista NOLOA lähteä lentäen lomalle. Paljon hienompaa on mennä vaikka junalla Helsinkiin tai Turkuun - tai laivalla Tukholmaan tai Tallinnaan!

Se saastuttaa kaikkein vähiten kun ai astu lomallaan ollenkaan ovesta ulos.

Vierailija
32/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko kyllä että kovin iso osa on lähdössä mihinkään reissuun.

Harvat vanhemmat pitää lomia hiihtolomalla vaan säästää niitä kesään.

Itse olen nyt koti-äiti mutta mies töissä ja lomalla kolme päivää eikä kaikkia edes peräkkäin. Ei mennä mihinkään pidemmälle. Tai laivareissua ollaan mietitty mutta ei olla puhuttu lapsille mitään koska ei välttämättä mennä kun rahaa nyt ei hirveästi ole ylimääräistä. Kylpylässä käydään mutta meillä on pari vapaalippua, samoin kuin elokuvalippuja.

Oltiin kyllä syksyllä reissussa rantalomalla. Ens vuonna ei ole varaa matkustaa rantalomille eikä varmaan sitä seuraavanakaan vuonna mökkiä ja kylpylälomia(jotka saadaan ilmaiseksi isovanhempien puolelta) lukuunottamatta.

Ikävää

Pääsette tekemään lapsille oikeasti mieluisia juttuja, minustakin nuo kuulostaa kivalle. Vietätte aikaa yhdessä ja vapaalippujen kautta siinä sivussa tulee muutakin kuin kotona olemista :) Ja kun puhutaan vanhemman omasta asenteesta niin nyt voit valita kummanko välität lapsille: sen että on ikävää kun ette pääse rantalomalle vai sen että kivaa kun on aikaa yhdessä ja päästään leffaan ja kylpylään. 

t. 30

Vierailija
33/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rääppii päätään on aika veikeä ilmaisu. Mistäpäin olet?

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?Opt=256&ListWord=rääpiä%40%40%5F1&SearchWord=täältä&dic=1&page=results&UI=fi80

Ihan tavallinen suomenkielinen ilmaisu, toki vähemmän käytetty, ainakin nykyään. Ei mitään tekemistä sen kanssa mistä joku on kotoisin. Aku Ankkaa lukemalla sivistyy. :D

Vierailija
34/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuka lentää 80 km?

Vierailija
35/35 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa kaikki on oikeasti toistensa ystäviä niin mitään ongelmaa ei ole siinä matkusteleeko vai ei. Siinä tapauksessa jos porukasta löytyy kiusaamista harrastava tyyppi niin löytää kyllä kaikesta moitittavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme