Mikä siinä on ettei aikuiset miehet osaa pitää itsestään ja kodistaan huolta?
En sitten tiedä elänkö jossain kuplassa, mutta kaikki sinkkumiehet, jotka tunnen, nuoret ja vanhat, elävät kuin siat. Eivät siivoa, eivät pidä hygieniastaan huolta. Heitä ei kiinnosta siisteys ja järjestys.
Sitten huomaavat sen sotkun keskellä, ettei kukaan nainenkaan taida kiinnostua heistä, joten masentuvat ja alkavat iltaisin juomaan kaljaa. Kärvistelevät itsesäälissä ja odottavat lähinnä kuolemaa. Ajattelevat mielessään, että "pitäs ryhdistäytyä, siivota, kuntoilla" mutta päättävät mieluummin korkata kaljan ja haistattaa widud kaikelle.
Miksi. Oi miksi?
Kommentit (52)
Äitiensä kasvattamia. Kun lapsena ei opeteta laittamaan lelut leikin jälkeen takaisin paikoilleen niin se tapa jatkuu aikuisiälle asti. Puhun omasta kokemuksestani. Kuri oli toisaalta leväperäistä, toisaalta komentaminen herätti vain kapinointia. On myös add, johon kait yleisesti liitetään tietynlainen saamattomuus. Varmaankaan silti läheskään kaikki eivät ole siivottomia. Pidän siisteydestä, mutta kun tavarat jäävät sille tielle niin aikaa myöten syntyy kaaos, jolloin kynnys siivousurakkaan nousee entisestään. Jonkin aikaa kykenen pitämään tavarat järjestyksessä, mutta jossain vaiheessa repsahtaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistä vähän lisää. Niin väsynyttä.
Se on yleistä.
Kaikki varmaan tajuaa, että poikkeuksiakin löytyy. Puhutaan nyt näistä reppanoista tällä kertaa.
Jostain syystä kollegani, jotka ovat 30-50 ikipoikamiehiä, eivät oikein osu tuohon kuvaukseen. Tienaavat hyvin, eivät juopottele, ovat ns freesejä, autot ovat uusia, kämpät (velattomia) siistejä jne.
Mutta ehkä tunnet vain luusereita,kollegani kun ovat high-tech alan inssejä tms joiden nyt vaan on parempi skarpata.
Ehkä heidän äitinsä on aikoinaan tehnyt karhunpalveluksen. Siivoamalla vaivihkaa kaiken itse. Tai mikä vielä pahempaa, hän on välillä komentanut siivoamaan sotkun... sen sijaan, että antaisi mallia järjestelmällisestä ja ennakoivasta ajattelutavasta!
Eli pahinta on se, ettei anna mitään mallia siisteyden YLLÄPITÄMISESTÄ ja lisäksi "rankaisee" tästä mallin puuttumisesta. Siisteydestä ei tulekkaan tapa, joka helpottaa elämää, lisää turvallisuutta ja viihtyvyyttä. Seuraa sotku, joka on yhä uudelleen yllättävä "tuomio". Sotku heijastaa mielen kaoottisuutta, mutta henkilö ei ole motivoitunut tekemään muutosta, ehkä siksi että se sotkeminen tapahtuu niin alitajuisesti.
Kun sotku tarkoittaa pilaantuneita ruokia ym. saastaa ympäriinsä, voit päätellä, ettei sotkijan elämänhallinta ole kunnossa. Se voi kulkea ihan "junttisuvuissa".
Vierailija kirjoitti:
Lika ja epäjärjestys on kaksi eri asiaa.
Ei ole kiva, jos orgaaniset aineet muhii. Eli ei pese vessanpönttöä, ei tiskaa, vaihda petivaatteita useinkaan, pyyhkii
ruπkkauxen jälkeen käden petariin ym.Ja sitten on epäjärjestys, joka ei haittaa, jos ei ole likaa. Henkilökohtaiseen hygieniaan kuuluu että pesee itsensä ja vaatteensa.
Paljon vaikuttaa lapsuudenkodin malli.
Akateemisen kaupunkilaiskodin poika ei välttämättä ole koskaan joutunut siivoamaan kotonaan.
Se mikä on kenenkin sisustusmaku, on asia erikseen. Monet ei välttämättä mieti sopiiko kaikki sävy sävyyn, mutta se ei merkitse mitään.
"Ei ole kiva, jos orgaaniset aineet muhii. Eli ei pese vessanpönttöä, ei tiskaa, vaihda petivaatteita useinkaan, pyyhkii
ruπkkauxen jälkeen käden petariin ym."
Juurikin tällaista tarkoitan sotkuisuudella ja epähygienialla. Samaa mieltä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistä vähän lisää. Niin väsynyttä.
Se on yleistä.
Kaikki varmaan tajuaa, että poikkeuksiakin löytyy. Puhutaan nyt näistä reppanoista tällä kertaa.Jostain syystä kollegani, jotka ovat 30-50 ikipoikamiehiä, eivät oikein osu tuohon kuvaukseen. Tienaavat hyvin, eivät juopottele, ovat ns freesejä, autot ovat uusia, kämpät (velattomia) siistejä jne.
Mutta ehkä tunnet vain luusereita,kollegani kun ovat high-tech alan inssejä tms joiden nyt vaan on parempi skarpata.
Luultavasti.
Ja naiset voisivat pestä sen vttunsa ettei tarvitse mennä vierailulle huoneraikastimet mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä ne muutamat tunnet ja ovat tuollaisia. Ei voi silti yleistää.
Okei, puhutaan sitten niistä muutamista
Vierailija kirjoitti:
Äitiensä kasvattamia. Kun lapsena ei opeteta laittamaan lelut leikin jälkeen takaisin paikoilleen niin se tapa jatkuu aikuisiälle asti. .
Meillä ainakin on ihan näin mun veljen tapauksessa, jonka kämppä on epäsiisti poikamiesläävä. Kun oltiin lapsia, äiti kohteli minua ja veljeä kotityöasioissa täysin eri tavoilla. Minulle laitettiin pienestä asti pieniä kotityövelvollisuuksia, ja jos en niitä hoitanut tuli huutoa. Veljeltäni ei vaadittu koskaan mitään sellaista. Myös isältä saatu malli oli, että isä työ taloon rahan työllään, mutta ei koske kotitöihin, ne on naisten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiensä kasvattamia. Kun lapsena ei opeteta laittamaan lelut leikin jälkeen takaisin paikoilleen niin se tapa jatkuu aikuisiälle asti. .
Meillä ainakin on ihan näin mun veljen tapauksessa, jonka kämppä on epäsiisti poikamiesläävä. Kun oltiin lapsia, äiti kohteli minua ja veljeä kotityöasioissa täysin eri tavoilla. Minulle laitettiin pienestä asti pieniä kotityövelvollisuuksia, ja jos en niitä hoitanut tuli huutoa. Veljeltäni ei vaadittu koskaan mitään sellaista. Myös isältä saatu malli oli, että isä työ taloon rahan työllään, mutta ei koske kotitöihin, ne on naisten töitä.
Niinpä. Tämä taitaa olla monenkin sotkuisuuden syynä.
Tulevaisuudessa mahdollisesti vähenee tällainen. Onneksi.
Äiti on käynyt siivoamassa ja pyykkäämässä ja kun on kuollut/ei enää jaksa, ei poikakultakaan osaa.
Miehillä ja naisilla näyttää olevan erilainen siisteysvaatimustaso (yleistettynä). Miehille riittää keskimäärin alempi taso. Sitten heteropariskunnille tulee riittaa kotitöistä, kun nainen kokee tekevänsä ja tekee enemmän kotitöitä kuin mies, jolle taas riittäisi alempi siisteystaso. Mies ei kaipaa siistimpää kämppää ja nainen haluaa määrätä kaapin ja sohjan paikan sekä verhojen värin jne.
Sotkuisuutta/sekaisuutta tuo liika tavaramäärä. Moni ei pysty luopumaan esim. kirjoista. Niitä sitten riittääkin kirjahamstereilla. Helvetillistä muuttaa näitä ihmisiä.
Itse olen heittänyt suoraan roskikseen aika paljon kirjoja. En ole jäänyt kaipaamaan. Luen lähes kaikki lehdet sähköisenä, joten niitäkään ei kerry.
No varmaan siksi ne on sinkkuja kun ne on reppanoita. Tämä on kieltämättä yleinen ongelma, mutta on niitä sellaisiakin miehiä jotka osaa pyörittää arkea ja elää "ihmisiksi". Sen olen kyllä päättänyt, että en ala suhteeseen sellaisen miehen kanssa jonka koti on kamala ja likainen. Kokeilin kerran, never again.