Voiko veloissa olla onnellinen? Ahdistus...
Mieheni on meillä vastuussa asuntolainasta tällä hetkellä, koska minä opiskelen ja en saa tukia opintotuen lisäksi mitään hänen töidensä takia. Itse teen satunnaisesti työvuoroja aina kun on mahdollisuus eli saan kuussa yhteensä noin 600e rahaa tukineen päivineen... Tänään hän kertoi mokanneensa maksujen kanssa niin, että meidän pitää maksaa melkein 10 000e ensi kuun loppuun mennessä tai asuntomme myydään. Olen nyt ollut ihan shokissa koko päivän ja ahdistunut. Miehellä on jo aika varattu velkaneuvojalle ja ulosottoon ollut yhteydessä ja yritetään saada lainaa tuolle summalle... Mua mietityttää se, että tästähän nyt tuli minulle ja miehelle maksuhäiriömerkintä joka pysyy sen 3v velanmaksun jälkeen eli tulee olemaan meillä noin arviolta ehkä 6vuotta. Olin tästä asiasta ihan pimennossa ja ahdistaa se, että olen katsellut meille uutta isompaa asuntoa ja suunnitellut muuttoa, koska sain tietää vihdoin 2kk sitten olevani raskaana vuoden yrityksen jälkeen ja nykyinen asuntomme on todella pieni kaksio jossa en jotenkin nää kokonaisen perheen asustavan... En enää oikein pysty iloitsemaan vauvasta kun itkettää ja hävettää se, että joudumme asumaan niin pitkään luottotietojen menettämisen takia tällaisessa pienessä luukussa vauvan kanssa JOS emme kokonaan kodittomiksi jää... :(
Uskon että ketju täyttyy haukkumisista mikä on täysin ymmärrettävää mutta toivoisin vaan tukea, neuvoja ja vertaistukea. :(
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olet tosissaan, niin mies on huijannut sinua rankemman kautta.
- asuntolainan erät laitetaan pankin puolesta maksuun automaattisesti. Niitä ei VOI unohtaa vaan ne pitää aktiivisesti itse poistaa joka ikinen kuukausi.
- jos erän jättää maksamatta, pankki huomauttaa siitä välittömästi kaikkia velallisia, myös sinua. Toisin sanoen miehen on pitänyt aktiivisesti hävittää kaikki sinulle tulleet muistutukset.
- ennen maksuhäiriömerkintää kaikille velallisille tulee useita varoituksia ja maksukehoituksia. Taas, mies ei ole voinut olla niitä huomaamatta, ja hänen on pitänyt aktiivisesti piilottaa sinulle tulleet viestit ja kirjeet.
Olet ollut hyvin naiivi ja avuton jättäessäsi asiat vain puolison hoidettavaksi. Sinulle on kuitenkin nyt tulossa lapsi, ja on aika kasvaa aikuiseksi. Myönnä itsellesi että puolisosi on ku*ettanut sinua rankasti ja suunnittele elämäsi lapsen kanssa tästä eteenpäin vain itsesi varaan. Älä ole enää tyhmä.
Tähän voi vielä lisätä että pankki myös ottaa tililtä rästierät heti kun tilillä on vaan riittävästi katetta.
Jos lyhennykset lähtee esim palkkatililtä, on miehen pitänyt ohjata palkka johonkin toiselle tilille/toiseen pankkiin.
Noitten asumiskulujen kanssa ei hirveästi kannata leikkiä tuossa tilanteessa.
Jos ap olet tosissaan, niin mies on huijannut sinua rankemman kautta.
- asuntolainan erät laitetaan pankin puolesta maksuun automaattisesti. Niitä ei VOI unohtaa vaan ne pitää aktiivisesti itse poistaa joka ikinen kuukausi.
- jos erän jättää maksamatta, pankki huomauttaa siitä välittömästi kaikkia velallisia, myös sinua. Toisin sanoen miehen on pitänyt aktiivisesti hävittää kaikki sinulle tulleet muistutukset.
- ennen maksuhäiriömerkintää kaikille velallisille tulee useita varoituksia ja maksukehoituksia. Taas, mies ei ole voinut olla niitä huomaamatta, ja hänen on pitänyt aktiivisesti piilottaa sinulle tulleet viestit ja kirjeet.
Olet ollut hyvin naiivi ja avuton jättäessäsi asiat vain puolison hoidettavaksi. Sinulle on kuitenkin nyt tulossa lapsi, ja on aika kasvaa aikuiseksi. Myönnä itsellesi että puolisosi on ku*ettanut sinua rankasti ja suunnittele elämäsi lapsen kanssa tästä eteenpäin vain itsesi varaan. Älä ole enää tyhmä.