Voiko veloissa olla onnellinen? Ahdistus...
Mieheni on meillä vastuussa asuntolainasta tällä hetkellä, koska minä opiskelen ja en saa tukia opintotuen lisäksi mitään hänen töidensä takia. Itse teen satunnaisesti työvuoroja aina kun on mahdollisuus eli saan kuussa yhteensä noin 600e rahaa tukineen päivineen... Tänään hän kertoi mokanneensa maksujen kanssa niin, että meidän pitää maksaa melkein 10 000e ensi kuun loppuun mennessä tai asuntomme myydään. Olen nyt ollut ihan shokissa koko päivän ja ahdistunut. Miehellä on jo aika varattu velkaneuvojalle ja ulosottoon ollut yhteydessä ja yritetään saada lainaa tuolle summalle... Mua mietityttää se, että tästähän nyt tuli minulle ja miehelle maksuhäiriömerkintä joka pysyy sen 3v velanmaksun jälkeen eli tulee olemaan meillä noin arviolta ehkä 6vuotta. Olin tästä asiasta ihan pimennossa ja ahdistaa se, että olen katsellut meille uutta isompaa asuntoa ja suunnitellut muuttoa, koska sain tietää vihdoin 2kk sitten olevani raskaana vuoden yrityksen jälkeen ja nykyinen asuntomme on todella pieni kaksio jossa en jotenkin nää kokonaisen perheen asustavan... En enää oikein pysty iloitsemaan vauvasta kun itkettää ja hävettää se, että joudumme asumaan niin pitkään luottotietojen menettämisen takia tällaisessa pienessä luukussa vauvan kanssa JOS emme kokonaan kodittomiksi jää... :(
Uskon että ketju täyttyy haukkumisista mikä on täysin ymmärrettävää mutta toivoisin vaan tukea, neuvoja ja vertaistukea. :(
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ollut liian iso laina. On paljon naisia, jotka jättää raha-asiat miehen vastuulle ja se päättyy huonosti.
Laina on oikeasti aika pieni. Jos olisi maksanut niin kuin pitää niin laina olisi ollut 700e kuussa ja mies kuitenkin saa käteen sen 2500e ja hirveästi muita maksuja ei hänelle ole omien puhelinlaskujen ja yhtiövastikkeen 100e) lisäksi...
Niille jotka käskevät jättää miehen niin uskon että kyse oli oikeasti inhimillisestä vahingosta. Meillä oli asunnolle kaksi lainaa joista toinen oli pienemmälle summalle koska emme saaneet lainalle takaajaa. Tätä pientä summaa hän ei ollut tajunnut erikseen maksaa vaan maksoi sitä suurempaa. Nyt se pieni summa on eräännytetty ja se tulee maksaa kokonaisuudessaan (10 000e)...
Abortti ei ole mulle oikein vaihtoehto kun tuntui oman terveyden takia tää yksikin lapsi aika ihmeeltä. :(
Ja siis meidän asunto on sen mallinen ettei mahdu sänkyä kuin makkariin ellei sitten toki lapsi nuku keittiössä tms.
Ap
Selitys ontuu pahasti. Kun asia ”valkeni” olisi mies voinut noilla tuloilla hakea kymppitonnin kulutusluoton helposti. Kipinkapin hakemaan jos ei ole jo.
S-pankki halvimpana noin ekaksi.
Edelleen asia on jo niin pitkällä että meillä on molemmilla tästä asiasta maksuhäiriömerkintä. Mistä luulet että saadaan lainaa sen kanssa?
Ap
Luulisi teille tulleen kirjeitä asiasta kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ollut liian iso laina. On paljon naisia, jotka jättää raha-asiat miehen vastuulle ja se päättyy huonosti.
Laina on oikeasti aika pieni. Jos olisi maksanut niin kuin pitää niin laina olisi ollut 700e kuussa ja mies kuitenkin saa käteen sen 2500e ja hirveästi muita maksuja ei hänelle ole omien puhelinlaskujen ja yhtiövastikkeen 100e) lisäksi...
Niille jotka käskevät jättää miehen niin uskon että kyse oli oikeasti inhimillisestä vahingosta. Meillä oli asunnolle kaksi lainaa joista toinen oli pienemmälle summalle koska emme saaneet lainalle takaajaa. Tätä pientä summaa hän ei ollut tajunnut erikseen maksaa vaan maksoi sitä suurempaa. Nyt se pieni summa on eräännytetty ja se tulee maksaa kokonaisuudessaan (10 000e)...
Abortti ei ole mulle oikein vaihtoehto kun tuntui oman terveyden takia tää yksikin lapsi aika ihmeeltä. :(
Ja siis meidän asunto on sen mallinen ettei mahdu sänkyä kuin makkariin ellei sitten toki lapsi nuku keittiössä tms.
Ap
Kyllä ne lainat siellä nettipankissa näkyy, ja yleensä vielä tulee maksettavaksi myös näkyville ja ei niitä voi "vahingossa" missata, vaan on pitänyt ihan tietoisesti poistaa... ja jos 10 000 on nyt erääntynetiä maksuja rästissä niin se ei tosiaankaan mikään vahinko ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selitys ontuu pahasti. Kun asia ”valkeni” olisi mies voinut noilla tuloilla hakea kymppitonnin kulutusluoton helposti. Kipinkapin hakemaan jos ei ole jo.
S-pankki halvimpana noin ekaksi.
Edelleen asia on jo niin pitkällä että meillä on molemmilla tästä asiasta maksuhäiriömerkintä. Mistä luulet että saadaan lainaa sen kanssa?
Ap
Ok, itsekin ehdotin lainaa, mutta en tajunnut tuosta aloituksesta että teillä on jo se merkintä. Sehän vielä ei aiheuta maksuhäiriömerkintää, että ulosotosta otetaan yhteyttä että tätä aletaan nyt perimään ulosoton kautta, ellei maksua tipu. Mutta jos merkintä jo molemmilla on niin sitten tosiaan lainavaihtoehdot on käytännössä poissuljettuja.
Ennen maksuhäiriömerkintää tulee yleensä miljoona kirjettä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen maksuhäiriömerkintää tulee yleensä miljoona kirjettä asiasta.
Näin juuri. Ei sitä voi vaan "unohtaa" maksaa. Täytyy unohtaa aika monta kertaa.
No mies on sitten mahdolliset kirjeet multa piilottanut ja asian salannut. Ehkä se ei sitten ole ollut mikään vahinko mutta näin hän mulle asian selitti... Ihmettelen vaan kun hänellä ei ole mitään peliongelmia tai osteluongelmia eikä päihteitäkään käytä että miksi olisi jättänyt vaan tarkotuksella maksamatta... Ja ennen kuin joku neroilee niin huorissa ei käy myöskään vaan ihan kotona mun kanssa on aina jos ei ole töissä
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mies on sitten mahdolliset kirjeet multa piilottanut ja asian salannut. Ehkä se ei sitten ole ollut mikään vahinko mutta näin hän mulle asian selitti... Ihmettelen vaan kun hänellä ei ole mitään peliongelmia tai osteluongelmia eikä päihteitäkään käytä että miksi olisi jättänyt vaan tarkotuksella maksamatta... Ja ennen kuin joku neroilee niin huorissa ei käy myöskään vaan ihan kotona mun kanssa on aina jos ei ole töissä
Ap
Miten voi piilottaa kirjeet jos olet enemmän kotona opiskelijana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt tarkemmin huolta asioista. Kummallista että oot päästänyt asioita tuohon pisteeseen. On täytynyt huomata verkkopankissa ettei asuntolainahommat oo ihan kondiksessa.
En minä tiedä onko mies sitä huomannut aiemmin kun nyt vasta minulle asiasta kertoi tässä kohtaa... Itse en koskaan käytä sitä pankkia jossa meillä on laina koska koen sen hankalaksi käyttää ja mulla tulee palkka toiseen pankkiin.
Onko se asuntolaina yhteinen vai ei? Otit oman osuuden pankkiin, jossa et käy, miten se on mahdollista?
Voiko lainan ottaa pankkiin, johon ei tule palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten voi piilottaa kirjeet jos olet enemmän kotona opiskelijana?
Olen koulussa 8-16 ja hän töissä 6-15 niin varmaan aika helposti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt tarkemmin huolta asioista. Kummallista että oot päästänyt asioita tuohon pisteeseen. On täytynyt huomata verkkopankissa ettei asuntolainahommat oo ihan kondiksessa.
En minä tiedä onko mies sitä huomannut aiemmin kun nyt vasta minulle asiasta kertoi tässä kohtaa... Itse en koskaan käytä sitä pankkia jossa meillä on laina koska koen sen hankalaksi käyttää ja mulla tulee palkka toiseen pankkiin.
Onko se asuntolaina yhteinen vai ei? Otit oman osuuden pankkiin, jossa et käy, miten se on mahdollista?
Käytin sitä kyllä alussa, sitten ilmoitin pankkiin että en osaa tätä käyttää ja tän kanssa on aina ongelmia niin onko ok että en hirveästi hyödynnä. Oli ok. Miehellä kuitenkin aktiivisesti käytössä. Varmaan sit jos laina on kokonaan yhteinen niin on ok tai mistä minä tiedän.
Ihmetyttää tuo kyllä, että miten on voinut vahingossa mennä maksuhäiriömerkintään asti. Sen ymmärrän, että jos on vähemmän taitava nettipankin käyttäjä ja hoitaa pankkiasioitaan sitä kautta, voi käydä niin ettei huomaa erääntyvää lainaerää. Ehkä jotenkin voisi uskoa vielä senkin ettei pankin muistutuksia asioista huomaa, mutta siinä vaiheessa kun prosessi menee ulosottoon, tulee ihan perinteisiä kirjeitä kotiin asiasta. Eikä tässä vaiheessa siis vielä ole luottotiedot menneet vaan asiat voi vielä hoitaa maksamalla velka. Luottohäiriömerkinnän saaminen kestää keskimäärin puoli vuotta ja sinä aikana tulee monia ihan perinteisiä kirjemuotoisia kirjeita kotiin asiasta. Olisiko mies oikeasti onnistunut jotenkin viemään ne kaikki piiloon paljon kotona olevan opiskelijan nenän edestä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tuo kyllä, että miten on voinut vahingossa mennä maksuhäiriömerkintään asti. Sen ymmärrän, että jos on vähemmän taitava nettipankin käyttäjä ja hoitaa pankkiasioitaan sitä kautta, voi käydä niin ettei huomaa erääntyvää lainaerää. Ehkä jotenkin voisi uskoa vielä senkin ettei pankin muistutuksia asioista huomaa, mutta siinä vaiheessa kun prosessi menee ulosottoon, tulee ihan perinteisiä kirjeitä kotiin asiasta. Eikä tässä vaiheessa siis vielä ole luottotiedot menneet vaan asiat voi vielä hoitaa maksamalla velka. Luottohäiriömerkinnän saaminen kestää keskimäärin puoli vuotta ja sinä aikana tulee monia ihan perinteisiä kirjemuotoisia kirjeita kotiin asiasta. Olisiko mies oikeasti onnistunut jotenkin viemään ne kaikki piiloon paljon kotona olevan opiskelijan nenän edestä?
Tässä kohti tiedän vain että merkintä on jo varmuudeksi ja että en ole ”paljon kotona oleva opiskelija” vaan koulussa 8-16 ja välillä töissä vielä 15-22.
Mitä siellä uo:ssa on?
Tuo pankkilaina ei voi olla koska yksikään pankki ei suoraan lätkäise velkaa ulosottoon. Ja ennenkö pankki edes eräännyttää lainan, on kotiin tullut aika monta kirjettä ja aika usein myös vielä soittavat perään ja tarjoavat jotain maksusopimusta. Eli siimaa kyllä saa ennenkö alkavat kämppää myymään.
Vähän nyt vaikuttais että sua on pissitty silmään ja taitaa taustalla muhia isompi pommi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lainan ottaa pankkiin, johon ei tule palkka?
Yleensä edellyttää että palkka tulee pankkiin josta laina on. Tai ainakin jotain rahaliikennettä sinne täytyy olla.
Palkkatilinhän voi jälkeenpäin muuttaa mihin pankkiin tahansa, eihän siitä tarvitse kuin ilmoittaa työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä uo:ssa on?
Tuo pankkilaina ei voi olla koska yksikään pankki ei suoraan lätkäise velkaa ulosottoon. Ja ennenkö pankki edes eräännyttää lainan, on kotiin tullut aika monta kirjettä ja aika usein myös vielä soittavat perään ja tarjoavat jotain maksusopimusta. Eli siimaa kyllä saa ennenkö alkavat kämppää myymään.
Vähän nyt vaikuttais että sua on pissitty silmään ja taitaa taustalla muhia isompi pommi.
Tämä minuakin huolestuttaa, että jos ap:n mies tosiaan onkin ihan tahallinen kusettaja, jolla on ties mitä omia velkoja joita peitellyt.
Toki sekin mahdollisuus on, että jos mies on jotenkin panikoitunut kun on huomannut hoitamattoman maksun, ja ajatellut että hoitaa tämän itse eikä toisen tarvitse stressata, ja sitten ei olekaan saanut rahoja järkättyä millään. Aina vaan toivonut että ihme tapahtuisi ja jostain järjestyisi rahat niin ettei kasvot menisi vaimon silmissä ja totuus paljastuisi.
Onkohan ap ihan normaaliälyinen jos joku pankki on liian vaikea hänelle.
Ja ilmeisesti oli miehellekin kun ei osannut lainaa maksaa.
Jäikö rahat säästöön vai mihin tuhlasi??