Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada 12-vuotias laihtumaan ennen yläkouluun siirtymistä?

Vierailija
15.02.2019 |

Tyttö painaa 62 kg ja on 159 cm pitkä. Pelkään että tulee kiusatukdi painonsa takia. Nyt huvät neuvot tarpeen!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku 10 kg jos sais pudotettua niin olishan se hyvä ihan terveydellekin.

Mitä hän syö? siinähän se kysymys on

Vierailija
2/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiset kuntoon ja alatte harrastaa vaikka yhdessä liikuntaa säännöllisesti.

Kai kävelee/ pyöräilee kouluun?

Herkut pois ja tilalle terveellistä naposteltavaa, esim. kurkku- ja porkkatikkuja.

Jos painoa ei enää pääse tulemaan lisää, lapsi sutjakoituu jo pelkästään kasvamalla lisää pituutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä liikuntaa ja terveellistä ruokaa kotona. Herkkuja kerran viikossa. Laihdutuksesta ei todellakaan kannata puhua. Jos et tiedä miten tarjota terveellistä ruokaa ja liikuntaa lapselle niin hae apua ammattilaiselta, mutta ei lapsen kuullen.

Vierailija
4/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse missä ruumiinmuodossa? Esimerkin voimalla.

Vierailija
5/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvuiässä ei laihduteta! Älä vaan sano tytölle mitään, jos et halua, että sairastuu syömishäiriöön. Voit yrittää ujuttaa liikuntaa hänen arkeensa ja sovitte perheen kesken yhden karkkipäivän viikossa, josta kaikki pitävät kiinni.

Vierailija
6/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä VAAN puhu asiasta tytölle, koska se voi johtaa pahoihin ongelmiin myöhemmin. Anoreksia ja bulimia ovat hengenvaarallisia sairauksia, ja ne saavat hyvää alkuvauhtia siitä, jos lapsi kokee olevansa varhaisteininä ruma ja lihava.

Eli ÄLÄ åuhu laihduttamisesta kotona!

Mutta toki voit pyrkiä muutamaan elintapojanne terveellisemmäksi. Älä osta kotiin herkkuja lainkaan ja katso, että ruoka on terveellistä, vähäkalorista ja kasviksia ja juureksia hyödyntävää. Ei, en puhu nyt mitään light-tuotteista, mutta jokainen ymmärtänee, että voita ja kermaa ei tarvitse lotrata arkiruokaan.

Arkista hyötyliikuntaa kannattaa lisätä, vaikka koulumatkoilla, jos suinkin mahdollista. Kannusta tyttöä vaikkapa johonkin joukkuelajin piiriin, sieltä saa kavereitakin. Itsekin voisit harrastaa liikuntaa tyttäresi kanssa.

Usein tuo varhaisteinien ylipaino kyllä häviää, mutta terveellisemmistä elintavoista on muutakin hyötyä.

Sinänsä tyttäresi on painoindeksiltään aivan normaali, mutta jos hän ei ole kovin kurvikas, paino voi asemoitua makkaroiksi vyötärölle ja se tietysti ei ole terveellistä eikä tunnu tytöstä itsestään varmaan kauhean kivalta.

Vierailija
7/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukautiset ovat jo alkaneet, ei tyttö välttämättä kauheasti enää kasva. Itse ainakin olin kuudennella tasan yhtä pitkä (lyhyt) kuin nyt. Aikuiselle tuo paino olisi juuri ja juuri normaalin puolella, mutta mielestäni varhaisteinille tosiaan on vähän liikaa.

Jos tyttö vielä kasvaa, ei tietenkään kannata laihduttaa, vaan pyrkiä siihen, ettei paino nouse. Joka tapauksessa terveellinen syöminen ja riittävä liikunta nyt saman tien kehiin ilman mitään laihdutuspuheita. Ensi vuonna ei välttämättä esim. vanhempien kanssa liikkuminen kiinnosta enää tippaakaan.

Mieti, mistä tyttö on kiinnostunut ja ehdota jotain hauskaa yhteistä liikuntaharrastusta. Sano vaikka, että haluaisit itse mennä tanssi- tai itsepuolustustunnille tai aloittaa kuntosalilla käymisen tai treenata puolimaratonille tms ja haluaisit tytön kaveriksi ja tueksi. Voit myös aloittaa terveellisestä syömisestä puhumisen itsestäsi. Siis, että haluaisit syödä terveellisemmin ja kevyemmin jaa pyytää tytön mukaan suunnittelemaan ja mukaan kokkaamaan terveellisiä ruokia.

Vierailija
8/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö painaa 62 kg ja on 159 cm pitkä. Pelkään että tulee kiusatukdi painonsa takia. Nyt huvät neuvot tarpeen!

Miten se eroaa siitä, että tulee nyt jo kiusatuksi kotona painonsa takia?

Vierailija
9/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alappas tehdä maukasta kaloriköyhää ruokaa.Ei ole vaikeaa.Älä osta viikottain juustoja,höttöleipää,jäätelöita kevytmehuja ja limuja,karkkia,kermajuttuja,makeutettuja jugurtteja.

Epäilenpä,että perheessäsi jollain toisellakin on yks 5 kiloa liikaa.Vai onko.

Siis kehiin täydellinen elämäntapamuutos.

Oli nuorena äitinä hauska seurata uimahallin saunassa, kun pikkutytöt olivat täysin äitinsä kopioita rupeltaa.Äiti pyöreähkö ,samoin lapsi tai äiti sutjakka ja niin myös lapsi.

Vai kuka teillä on lapsen lisäksi pyöreähkö.

Vierailija
10/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukautiset ovat jo alkaneet, ei tyttö välttämättä kauheasti enää kasva. Itse ainakin olin kuudennella tasan yhtä pitkä (lyhyt) kuin nyt. Aikuiselle tuo paino olisi juuri ja juuri normaalin puolella, mutta mielestäni varhaisteinille tosiaan on vähän liikaa.

Jos tyttö vielä kasvaa, ei tietenkään kannata laihduttaa, vaan pyrkiä siihen, ettei paino nouse. Joka tapauksessa terveellinen syöminen ja riittävä liikunta nyt saman tien kehiin ilman mitään laihdutuspuheita. Ensi vuonna ei välttämättä esim. vanhempien kanssa liikkuminen kiinnosta enää tippaakaan.

Mieti, mistä tyttö on kiinnostunut ja ehdota jotain hauskaa yhteistä liikuntaharrastusta. Sano vaikka, että haluaisit itse mennä tanssi- tai itsepuolustustunnille tai aloittaa kuntosalilla käymisen tai treenata puolimaratonille tms ja haluaisit tytön kaveriksi ja tueksi. Voit myös aloittaa terveellisestä syömisestä puhumisen itsestäsi. Siis, että haluaisit syödä terveellisemmin ja kevyemmin jaa pyytää tytön mukaan suunnittelemaan ja mukaan kokkaamaan terveellisiä ruokia.

Muuten hyvä, muttei kuntosaleille oteta yleensä alle 15-vuotiaita. Edes äidin kanssa.

Vierailija
11/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa 10-15 kg liikaa vähintään, bmi kun huitelee 27:ssä!

Vierailija
12/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheen ruokaremontti ja lapselle mieleisiä liikuntaharrastuksia. Jos ei pidä ohjatusta liikunnasta, niin sitten aimo annos päivittäistä hyötyliikuntaa - kävellen kouluun, kauppaan, kirjastoon jne.

Vierailija
13/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pituuskasvu on pysähtynyt, pitää elämäntavat pistää remonttiin. Ruoan kalorimäärän rajoittaminen on tehokkain laihdutuskeino. Liikunnan lisääminen tehoaa huomattavasti huonommin. Jonkun viinerin kalorimäärän tuhotakseen on ihmisen juostava tuntitolkulla!

Vierailija
14/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-ajat. Ja rutiininomainen ruokavalio. Aamulla puuroa. Lounas joko koulussa tai sitten vähäkalorinen siellä kotona. Määrättyyn kellonaikaan välipala, joka on sitten vaikka eskimopuikko ja kunnon illallinen ja todella pieni iltapala. Ei mene montaa viikkoa kunn5 kiloa lähtee.Ehkä jopa kuukaudessa. Rahat pois, ettei voi kaupasta hakea itse herkkuja.

Vierailija
15/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään muulla meidän perheessä ei ole ylipainoa. Pojat (10 ja 9 vuotta) ovat hyvinkin hoikkia. Minä olen 171 cm ja painan 62 kg eli saman kuin tyttäreni!

Ruoka on ihan tavallista, kanaa ja kalaa, kasviksia, salaatteja ja keittoja. Karkkia tms vain lauantaina ja jos on synttärit, joulu tms.

Tyttö on kyllä syöppö, toisin kuin me muut. Koko ajan puputtaa ja mussuttaa jotain. Tarjoamme porkkanaa ja kurkkua, lanttuakin tms, mutta tytölle maistuisi paremmin pullat, leipä ja makeat. Meillä ei ole yleensä herkkuja kotona mutta tyttö ostaa jädeä ja nameja omilla rahoillaa tai pummaa muilta joilla on, kylässä jos on namia tarjolla hän parkkeeraa siihen viereen mussuttamaan.

Ravintolassa ahmii ison pihvin ja ranskikset, pizzan tai hakee monta kertaa buffetista. Enää käydään vain salaatilla ettei tule kiusausta.

Ollaan puhuttu asiasta tytön ja koko perheen kanssa monta kertaa. Meille ei voi ostaa herkkuja tai käydä mäkkärillä kun tää yksi ei ymmärrä rajojaan.

Ap

Vierailija
16/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon revit? ainakin bmi-laskurilla pikaisesti katsottuna on normaali paino, ja BMI siten 18.5 - 24.99 välissä? Onko alle 15v tms. erilaiset arvot vai?

Itse olen toki aikuinen, 26v mutta mun mitat on täysin samat ja olen ihan normaalipainoinen ja se näköinenkin (lääkärinkin toteamana). Toki olen myös rintava ja leveälanteinen (12v:llä ehkä paino kertyy erilailla), mutta muuten ihan normaali. Ja terve kaikin puolin. 

Vierailija
17/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään muulla meidän perheessä ei ole ylipainoa. Pojat (10 ja 9 vuotta) ovat hyvinkin hoikkia. Minä olen 171 cm ja painan 62 kg eli saman kuin tyttäreni!

Ruoka on ihan tavallista, kanaa ja kalaa, kasviksia, salaatteja ja keittoja. Karkkia tms vain lauantaina ja jos on synttärit, joulu tms.

Tyttö on kyllä syöppö, toisin kuin me muut. Koko ajan puputtaa ja mussuttaa jotain. Tarjoamme porkkanaa ja kurkkua, lanttuakin tms, mutta tytölle maistuisi paremmin pullat, leipä ja makeat. Meillä ei ole yleensä herkkuja kotona mutta tyttö ostaa jädeä ja nameja omilla rahoillaa tai pummaa muilta joilla on, kylässä jos on namia tarjolla hän parkkeeraa siihen viereen mussuttamaan.

Ravintolassa ahmii ison pihvin ja ranskikset, pizzan tai hakee monta kertaa buffetista. Enää käydään vain salaatilla ettei tule kiusausta.

Ollaan puhuttu asiasta tytön ja koko perheen kanssa monta kertaa. Meille ei voi ostaa herkkuja tai käydä mäkkärillä kun tää yksi ei ymmärrä rajojaan.

Ap

Varmaan tosi mukavaa, kun koko perheen voimin palaveroidaan yhden ylipainosta, varmasti on tytöllä rakastettu ja hyväksytty olo...

Vierailija
18/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, ettet jatkuvasti syötä sille sitä pizzaa ja eineslihapullia sun muuta paskaa. Ja jos se ostaa niitä "omilla" rahoillaan niin sitten viikkorahat pois. Kaveritkaan tuskin jatkuvasti niitä pummille ostavat. Miten näinkin yksinkertainen asia voi olla niin vaikea tajuta?

Vierailija
19/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on suurempi ruokahalu. Siinä se yksinkertaisesti. Murrosiän alkaminen voi myös vaikuttaa. Mikä mahtaisi olla syötävää joka saisi hänet kylläiseksi lihottamatta?

Vierailija
20/22 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon revit? ainakin bmi-laskurilla pikaisesti katsottuna on normaali paino, ja BMI siten 18.5 - 24.99 välissä? Onko alle 15v tms. erilaiset arvot vai?

Itse olen toki aikuinen, 26v mutta mun mitat on täysin samat ja olen ihan normaalipainoinen ja se näköinenkin (lääkärinkin toteamana). Toki olen myös rintava ja leveälanteinen (12v:llä ehkä paino kertyy erilailla), mutta muuten ihan normaali. Ja terve kaikin puolin. 

Kyllä, lapsille on oma BMI laskuri.

https://www.cdc.gov/healthyweight/bmi/calculator.html

https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=childrens-bmi-cal…

https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi