Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kyseessä olla lymfooma?

Vierailija
14.02.2019 |

Mulla on siis ollut turvonnut imusolmuke tuossa kaulan ja niskan rajalla jo ties kuinka pitkään. Noin vähän yli puoli vuotta sitten sen siitä bongasin ensimmäisen kerran, mutta en tajunnut tehdä asialle mitään. Vasta joulukuussa varasin lääkärille ajan ja tammikuun lopulla pääsin tutkittavaksi. Lääkäri ei löytänyt tunnustelemalla muualta turvonneita imusolmukkeita kuin tämän yhden noin herneen kokoisen, pehmeän patin. Sain ajan kaulan ultraan, joka menee ruuhkien takia kuitenkin vasta tuonne helmikuun loppuun.

Nyt tänä aikana, kun olen odotellut ultra-aikaani, on ilmestynyt myös muita outoja oireita. Ensin tuli kova kurkkukipu ja ajattelin, että flunssaa pukkaa päälle. Varsinainen flunssa ei kuitenkaan koskaan puhjennut, vaan tätä kurkkukipua on ollut satunnaisesti nyt noin viikon ajan ja sen lisäksi kuivaa yskää. Löysin myös toisen kohonneen imusolmukkeen toiselta puolelta niskaa/kaulaa ja tuntuu, että tuo aiemmin löydetty patti olisi vähän kasvanut. Yleiskunto on lisäksi vähän heikentynyt nyt viikon kuluessa, enkä ole paljoa poistunut kotoa, mutta en siis tiedä johtuuko tämä tästä epäflunssasta vai mistä.

Nyt mietinkin, voiko kyseessä olla imusolmukesyöpä tai millä todennäköisyydellä.. Ultraan on vielä pari viikkoa aikaa ja ahdistaa odotella sinne asti :/

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tai sitten ei. Nimittäin lymfooma. Ei sitä tiedä, ennenkuin tutkitaan. Mun pojalla oli lymfooma ja se alkoi flunssan kaltaisilla oireilla, pitkään oli yskää, ja sitten alkoivat yöhikoilut ja lämpöily. Keuhkokuume-epäilyllä mentiin sairaalaan, mutta olikin lymfooma. Hoidot alkoivat, edelleen on elävien kirjoilla, jo nyt nuori mies.

Vierailija
2/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tai sitten ei. Nimittäin lymfooma. Ei sitä tiedä, ennenkuin tutkitaan. Mun pojalla oli lymfooma ja se alkoi flunssan kaltaisilla oireilla, pitkään oli yskää, ja sitten alkoivat yöhikoilut ja lämpöily. Keuhkokuume-epäilyllä mentiin sairaalaan, mutta olikin lymfooma. Hoidot alkoivat, edelleen on elävien kirjoilla, jo nyt nuori mies.

No joo, vähän tyhmää anonyymilla keskustelupalstalla kysellä kun ei kukaan täällä siihen osaa sanoa oikeaa vastausta. Lähinnä ehkä sitä hain tällä aloituksella, että voiko tää kurkkukipu/yskä olla vaan sitä itseään, vaikken muista että tällaista olisi koskaan ennen ollut. Yleensä kun mulle tulee flunssa, niin silloin on voimakas nuha jne. Ja oon siis perusterve nuori nainen. JA että onko tosiaan kiire tutkimuksiin, koska patti on kuitenkin ollut aika kauan ja nyt tullut muita oireita? Ultraa en pysty nopeuttamaan muuta kuin menemällä yksityiselle, mutta sinnekin pääsee vasta ensi viikolla.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nyt on flunssaa liikkeellä. Minulla ja kaikilla meidän perheestä ja työkavereista on ollut tässä flunssassa vain kuumetta, kurkkukipua ja yskää ilman nenän vuotamista. Sinullakin voi ihan hyvin olla flunssa. Ei kannata lukea liikaa nettiä ja oirelistoja. Tsemppiä!

Vierailija
4/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sinulla on mitään hätää, hyvä että käyt kuitenkin tutkimuksissa, jotta voit unohtaa koko patin ja saat tilanteelle mielenrauhan. Tietääkseni patit kaulalla ovat usein harmittomia imusolmukkeita, minullakin on niitä ja ne ovat aika suuret, kuulema lymfoomassa on siis todella suuret imusolmukkeet ja usein patti löytyy tuolta solisluiden välistä, joten sinun oireesi ei ainakaan näihin tietoihin sovi. 

Pahoittelen hölmöä kysymystäni, mutta onko sinulla kohta menkat alkamassa? ainakin itse olen ahdistunut ja mietin kaikenlaisia sairauksia juuri pari päivää ennen kun vuoto alkaa. :)

Vierailija
5/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että sinulla on mitään hätää, hyvä että käyt kuitenkin tutkimuksissa, jotta voit unohtaa koko patin ja saat tilanteelle mielenrauhan. Tietääkseni patit kaulalla ovat usein harmittomia imusolmukkeita, minullakin on niitä ja ne ovat aika suuret, kuulema lymfoomassa on siis todella suuret imusolmukkeet ja usein patti löytyy tuolta solisluiden välistä, joten sinun oireesi ei ainakaan näihin tietoihin sovi. 

Pahoittelen hölmöä kysymystäni, mutta onko sinulla kohta menkat alkamassa? ainakin itse olen ahdistunut ja mietin kaikenlaisia sairauksia juuri pari päivää ennen kun vuoto alkaa. :)

Kiitos vastauksestasi, siitä sain vähän mielenrauhaa. Kiitos myös muille tähän ketjuun vastanneille! Menkoista en osaa sanoa, koska hormonaalisen ehkäisyn takia ne tulee milloin sattuu..

-ap

Vierailija
6/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneen kokoista kaulapattia en lähtisi edes tutkimaan, varsinkaan jos se on ollut jo puoli vuotta samanlaisena. Joillain nuorilla ja joskus vanhemmillakin on päännyökkääjälihasta seuraten tai leukakulmissa aina pienet nappulat jopa helminauhamaisesti, ja flunssan tms yhteydessä ne kasvavat ja taas pienentyvät, joskus aristavat. Jos näprää pattia jatkuvasti, sekin voi ylläpitää sitä.

Yli 2 cm ja jatkuvasti kasvava on vasta syytä huoleen tai jos soliskuopissa tai kainaloissa muhkuroita. Yleensä ne tuntumaltaankin ovat selvästi poikkeavia, evät mulju sillä lailla vapaasti kuin reaktiiviset "rauhaset".

Flunssaoireet riippuu pöpöstä. Joku rinovirus voi tehdä pelkän nuhan, adenovirus angiinan tyyppisen kurkkupainotteisen taudin jne, eri ihmisillä voi olla vähän eri tyyppiset oireet.

Ihan rauhassa siis.

Vierailija
8/8 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herneen kokoista kaulapattia en lähtisi edes tutkimaan, varsinkaan jos se on ollut jo puoli vuotta samanlaisena. Joillain nuorilla ja joskus vanhemmillakin on päännyökkääjälihasta seuraten tai leukakulmissa aina pienet nappulat jopa helminauhamaisesti, ja flunssan tms yhteydessä ne kasvavat ja taas pienentyvät, joskus aristavat. Jos näprää pattia jatkuvasti, sekin voi ylläpitää sitä.

Yli 2 cm ja jatkuvasti kasvava on vasta syytä huoleen tai jos soliskuopissa tai kainaloissa muhkuroita. Yleensä ne tuntumaltaankin ovat selvästi poikkeavia, evät mulju sillä lailla vapaasti kuin reaktiiviset "rauhaset".

Flunssaoireet riippuu pöpöstä. Joku rinovirus voi tehdä pelkän nuhan, adenovirus angiinan tyyppisen kurkkupainotteisen taudin jne, eri ihmisillä voi olla vähän eri tyyppiset oireet.

Ihan rauhassa siis.

Omasta mielestä patti on kyllä isompi kuin herneen kokoinen, mutta lääkärin määritelmä tämä siis oli. Varsinkin nyt kun patti on kasvanut, niin muistuttaa kooltaan enemmänkin sellaista pientä mansikkaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi