Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä äitejä, joilla ei ollut ikinä vauvakuumetta?

Vierailija
14.02.2019 |

Olen lapseton 26v. nainen ja ollut parisuhteessa kahdeksan vuotta avomieheni (30v.) kanssa. Minulla ei ole ikinä ollut vauvakuumetta, eikä miehellänikään, mutta välillä pohdimme jätämmekö lapsen hankkimatta sitten siitä syystä kun ei vauvakuumetta kuulu. Tällä hetkellä ajatus raskaudesta on kyllä itselleni vain kauhukuva, mutta mietin että muuttuuko se sitten vasta kun on liian myöhäistä?

Onko täällä porukkaa, joka olisi päättänyt hankkia lapsia ilman vauvakuumetta? Onko lasten hankinta kaduttanut?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ymmärtänyt mikä on vauvakuume. Neljän äiti.

Vierailija
2/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin yksi, parhaillaan äitiyslomalla. Ei ole ollut vauvakuumetta koskaan, mutta toisaalta tiesin aina, että jossain vaiheessa haluan lapsen. Mutta en koskaan odottanutkaan kokevani mitään vauvakuumetta, koska olen persoonaltani sellainen, että en "kuumeile" mistään asioista koskaan (olen ylianalyyttinen, ylijärkevä, ylirauhallinen enkä koskaan hurahda mihinkään hommaan). Silti äitiys tuntuu nyt omalta jutulta kyllä, enkä kadu vauvaa ollenkaan, ihan oikein tein kun päätin uskaltaa yrittää raskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kyllä mikään kuume iskenyt tai kello tikittänyt, mutta tuossa tuo 6kk vieressä koisaa.

Vierailija
4/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan ymmärtänyt mikä on vauvakuume. Neljän äiti.

Ystäväni aina sanoo, että silloin tuli vain se ylitsepääsemätön halu saada niitä lapsia. Että ne pelot ja huolet on ihan ykshailee, kun niitä lapsia on sen kumppanin kanssa saatava. Itse en ole koskaan kokenut tällaista fiilistä ja siksi mietinkin, olenko edes sovelias ikinä äidiksi. En millään muotoa koe, että lasten hankkiminen olisi niin intohimon asia, kuten ystävälläni?

- ap

Vierailija
5/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan vauvakuumeillut, ensimmäinen lapsi "tehtiin" kun ajankohta alkoi olla otollinen. Toinen saatiin pari vuotta myöhemmin ilman vauvakuumetta. Mieluummin ajattelisin lasten saamisen järkisyin, kun kauheassa vauvakuumeen tuskassa. Todennäköisempää ainakin itselle, ettei tarvitse nyt jälkikäteen tuskailla sitä, että piti alkaa vauvakuumeissaan johonkin mikä ei ehkä ollutkaan paras ratkaisu.

Vierailija
6/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meillä on 18-v "järkilapsi", vaihtoehtojen ollessa lapsi nuorena tai ei lasta lainkaan. Ihan hyvin meni, mutta ei äitiys mikään elämäni täyttymys ole koskaan ollut, ihan normaalia elämää vaan.

Vierailija
7/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin yksi, parhaillaan äitiyslomalla. Ei ole ollut vauvakuumetta koskaan, mutta toisaalta tiesin aina, että jossain vaiheessa haluan lapsen. Mutta en koskaan odottanutkaan kokevani mitään vauvakuumetta, koska olen persoonaltani sellainen, että en "kuumeile" mistään asioista koskaan (olen ylianalyyttinen, ylijärkevä, ylirauhallinen enkä koskaan hurahda mihinkään hommaan). Silti äitiys tuntuu nyt omalta jutulta kyllä, enkä kadu vauvaa ollenkaan, ihan oikein tein kun päätin uskaltaa yrittää raskautta.

Huojentavaa kuulla, että sitä kuumetta ei välttämättä tarvita siihen äitiyden kokemiseen ym. Olen itse myös tarkoin harkitseva ihminen, päässäni on aina suunnitelma A, B ja C jos elämässäni on jotain vähänkin riskialttiimpaa tapahtumaa.

- ap

Vierailija
8/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla on kaksi lasta, kumpaakaan en suunnitellut, enkä suoraan sanottuna erityisemmin halunnut. Tietty raskauden aikana ns rakastuin siihen vatsassa kasvavaan vauvaan ja syntymän jälkeen olen heti tuntenut vauvat omakseni ja erityisiksi. En koskaan haluaisi luopua heistä, mutta silti kyllä pyrin nyt tekemään kaikkeni ettei sentään kolmatta tule. Nuo kaksi saivat alkunsa siis kondomiehkäisyn pettäessä. Hormonit eivät sovi mulle. Nyt harkinnassa kuparikierukka ja ehkä jopa steri. Mies vain ei puolla tuota steriä, kun ilmeisesti haluaisi vielä lisää lapsia.

Vierailija
9/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuumeesta sen verran kommentoisin, että se lapsi on vauva vain pienen hetken ajan (oikeastaan alle vuoden vain), ja sekin aika menee yövalvomisten ja sellaisten vuoksi aika sumussa, että monikaan ei ehdi siitä vauva-ajasta kunnolla nauttia eikä muista siitä jälkikäteen paljoakaan. Sitten se lapsi kasvaa, eikä ole enää vauva, joten pelkän vauvakuumeen takia ei niitä lapsia kannata tehdä, se vauva-aika menee ohi niin hujauksessa. Tosin teinikuumeesta en ole koskaan kuullut keneltäkään :D :D .

Vierailija
10/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meillä on 18-v "järkilapsi", vaihtoehtojen ollessa lapsi nuorena tai ei lasta lainkaan. Ihan hyvin meni, mutta ei äitiys mikään elämäni täyttymys ole koskaan ollut, ihan normaalia elämää vaan.

Tämäpä oli hyvä pointti! Ystävissäni on monta juuri sellaista pienen lapsen äitiä, joiden koko elämän tarkoitus tuntuu olla se äiti. Ollaan superaktiivisia ja "meillähän ei ranskiksia ja nakkeja syödä" -vanhempia, osallistutaan perhejuttuihin jne.

Hyvä muistaa, että ei se äitiys kaikille ole mikään autuaaksi tekevä ihmesampo, vaan joillekin se on ihan normaali osa elämää, ei itsetarkoitus.

- ap

Vierailija
11/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ollut tarkoitus tehdä yhtään lasta. En ole koskaan tykännyt niistä. Mies painosti, ympäristö painosti, oli työpaikka joka ahdisti ja josta halusin pois. Ajattelin, että en yritä lasta mutta en vastustakaan. Lopulta lapsi syntyi ja äkkiä sitä mieli muovautui.

Yhteen se jäi eikä äitiys ole elämässäni muuta kuin yksi osio. Lapsi on ihana 6v., mutta en nauttinut ensimmäisistä 2 vuodesta ollenkaan. Vasta kun tuo alkoi puhua ja olla enemmän mukana kaikessa, elämä alkoi olla mukavaa.

Nyt kun lapsi on, en voisi kuvitella elämää ilman häntä. Jos kuitenkin voisin palata ajassa taaksepäin, valitsisin ehkä toisin. Kuuntele omaa sydäntäsi.

Vierailija
12/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvakuumeesta sen verran kommentoisin, että se lapsi on vauva vain pienen hetken ajan (oikeastaan alle vuoden vain), ja sekin aika menee yövalvomisten ja sellaisten vuoksi aika sumussa, että monikaan ei ehdi siitä vauva-ajasta kunnolla nauttia eikä muista siitä jälkikäteen paljoakaan. Sitten se lapsi kasvaa, eikä ole enää vauva, joten pelkän vauvakuumeen takia ei niitä lapsia kannata tehdä, se vauva-aika menee ohi niin hujauksessa. Tosin teinikuumeesta en ole koskaan kuullut keneltäkään :D :D .

Näinpä näin. Me haluttiin lapsia sen takia, että saadaan nähdä heidän kasvavan aikuisiksi, kaikkine ikävaiheineen ja mahdollisine lapsenlapsineen. Todennäköisempää on, että ympärillä on perhettä, myös sitten, kun ollaan vanhempia, jos lapsia on joskus saanut.

Vierailija
13/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minullakaan koskaan ollut vauvakuumetta (kuten ei esim. myöskään haaveita prinsessahäistä tai kosinnasta kuumailmapallossa tai vastaavassa). Tiesin kuitenkin, että jossain vaiheessa haluamme mieheni kanssa lapsen. Se oli sellainen järkipäätös, ei mikään "kuumeilu". En myöskään hurahtanut mihinkään yltiöpäisiin raskausjuttuihin, ts. en tehnyt lisääntymisestä elämäntehtävääni. Lapsen saaminen oli kyllä ihan toivottua, mutta en mitenkään kipuillut asian kanssa. Se oli enemmänkin sellainen tunne, että lapsi voi nyt tulla jos on tullakseen. Jos lapsen joskus haluaa, niin ei kannata mitään "kuumetta" odotella. Yleensä looginen ihmistyyppi ei muutenkaan hurahda mihinkään "kuumeiluihin". Ja lasta rakastaa ihan mahdottomasti silti, vaikka ei raskautumisen takia ole sekopäiseksi mennytkään. 

Vierailija
14/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuumeilijat on vähän oma rotunsa, väittäisin. Ei monikaan mitään vauvakuumetta koskaan koe, ja silti haluaa lapsia ja saa niitä. Siispä hommiin vaan ap, jos yhtään tuntuu siltä, että perhe olisi hyvä juttu. Itse kadun, kun aloitin niin vanhana, että toista lasta en varmaan enää jaksa tähän ekan lisäksi enää.

Vierailija
15/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuume tarkoittaa käsittääkseni sitä, että ajatus vanhemmuudesta muodostuu "fiksaationomaiseksi" - kyseessä ei ole sen kummempi neuroosi kuin ihastuminen. Joku voi tuntea lähes fyysisen kipuun verrattavaa tuskaa siitä, että ikää on yli 40 ja munasolut kuolee toinen toisensa perään, kun puuttuu sellainen henkilö jonka kanssa haluaa perimänsä yhdistää. Olisi niin paljon annettavaa, mutta tuntuu että aika käy vähiin. Tai teini voi hurmaantua ajatuksesta, että hän olisi äitinä erityisen arvokas. Kolmas voi haluta töistä vaihteeksi pois, ja vauvan saamisesta löytyy sopiva syy. Neljännen on saatava yritykselleen perijä, ja ellei hedelmöitymistä tapahdu yrityksistä huolimatta, lapsen saaminen voi merkitä entistä enemmän. Kyse on siis mielestäni psykologisista mielikuvista, jotka liittyvät omaan egoon; lapsen saamisen kannalta vauvakuume ei ole välttämätön. Onhan se tietysti hyvä asia, jos koet voimakkaasti, että haluat lapsen juuri kumppanisi kanssa: se tarkoittaa että ihailet häntä suuresti, ja tahdot lujittaa sidettänne yhteisellä lapsella. Näin kirjoitan koska en usko, että kukaan todella ymmärtää mitä rakkaus omaan lapseen tarkoittaa (voidakseen sitä kuumeilla), ennen kuin tulee vanhemmaksi ja rakastuu pikku hiljaa. Sitä ennen ihminen on rakastunut unelmiinsa. Tietysti on mahdollista, että esim. taaperon äiti kokee vauvakuumeen: hän haluaa tunteä itsensä jälleen korvaamattomaksi, kun edellinen lapsi alkaa jo itsenäistyä.

Vierailija
16/16 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin lapsi (tai tehtiin, vuosi piti yrittää raskaaksi tuloa ennen kuin onnistui) vaikka en koskaan kokenut vauvakuumetta. Kuitenkin siis halusin lapsen ja halusin perustaa perheen. En ole koskaan hullaantunut muiden vauvoista, en selannut mitään vauvalehtiä tai käynyt hypistelemässä pieniä töppösiä kaupoissa, en itkenyt sitä että taaskaan ei plussannut, en koskaan edes haaveillut ennakkoon vauva-ajasta tai miettinyt vauva-aikaa etukäteen niin kauheasti. Raskausaikana en hössöttänyt mitään vauvajuttuja, en halunnut jutella raskaudesta tai vauvoista muiden kanssa, en ostellut isoa kasaa vauvojen vaatteita tms. Toki sitten loppuraskauden aikana ostin välttämättömät vauvatarvikkeet kuten sängyn, vaunut, hoitoalustan ja muutamat vaatteet (äitiyspakkauksen vaatteet kelpasi hyvin minulle), mutta nekin ostimme ihmeemmin hössöttämättä eli menimme kauppaan eräänä päivänä ja valitsimme sopivat ja ostimme sitten ne. Vauva on nyt 5 kk, mutta kun tapaan ystäviä niin en halua puhua vauvajuttuja vaan ns. aikuisten asioita ja kuulla ihmisten työkuulumisia ja sellaisia. Mistään perhekerhoista en ole innostunut. 

Silti olen hyvä äiti, vauvani on minulle maailman tärkein asia ja olen joka hetki hänelle läsnä ja haluan olla sitä ja teemme yhdessä kaikkea mistä vauva nauttii. Se, että en kuumeile enkä hössötä niin se ei tee minusta yhtään huonompaa äitiä.