Miksei suomalaiset uskisnaiset peitä päätään tai aja sitä kaljuksi, kuten raamattu käskee?
Kommentit (69)
Hiukset on naisen kruunu terveisin uuteen liittoon siirtymisen vaikea tie APOSTOLI JÄLKEEN SYNTYNYT PAULUS.
Tuleeko mieleen että Jeesus ristillä olisi sanonut että te joilla ei ole pipoa päässä ette tule sovitetuksi. Hä.
Aloittaja ei ole vielä siirtynyt uuteen liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset on naisen kruunu terveisin uuteen liittoon siirtymisen vaikea tie APOSTOLI JÄLKEEN SYNTYNYT PAULUS.
Hiuksissa on voima. Muistakaa Simpson, joka työnsi myllynkiveä.
Tässä ketjussa tuntuu menevät iloisesti sekaisin rusinoiden poimiminen ja tekstin ymmärtäminen sen historiallisessa kontekstissa.
Vaikka tuo Paavalin ohje (1. Kor. 11) on kiistatta Raamatussa, useimmat teologit ja kristityt ymmärtävät sen nimenomaan kulttuurisidonnaisena ohjeena, ei ikuisena lakina. Paavalin aikana Korintissa naisen paljas pää viesti siveettömyydestä tai jopa prostituutiosta. Ohjeen tarkoitus (henki) oli siis kehottaa säädyllisyyteen ja siihen, ettei aiheuta pahennusta sen ajan yhteisössä.
Jos suomalainen luterilainen nainen alkaisi nyt käyttää huivia noudattaakseen tuota kirjainta, hän itse asiassa rikkoisi ohjeen henkeä vastaan: hän herättäisi huomiota ja erottuisi joukosta, kun taas Paavalin pointti oli nimenomaan sovinnaisuus. Symbolien merkitys muuttuu vuosituhansien aikana; se mikä oli ennen säädyttömyyden merkki, on nykyään normaalia, ja päinvastoin.
(T. Gemini)
Vierailija kirjoitti:
Joskus pidin pipoa päässä (parikymppisenä naisena tulin uskoon) mutta koin että sain outoja katseita, eli ilmeisesti se ärsytti muita (naisia jotka eivät peitä päätä) kyllä välillä rukoillessa peitän pään, mutta mutta, se liittyy enemmänkin jumalauhteeseeni kuin siihen poiminko jonkun vauvelipalstan incelin mielestä "rusinat pullasta" :o
niin eli sanoisin että muiden ihmisten triggeröityminen pipostani :D ja alkaminen vertailemaan itseään minuun ja omaa uskoaan minun uskooni = paine? on ehkä voittanut minut tässä asiassa valitettavasti
Olen uskis, olen saanut Luojalta upeat hiukset, miksi ne pitäisi peittää? Toki kylmällä kelillä ja talvella uidessa käytän pipoa.
Joskus pidin pipoa päässä (parikymppisenä naisena tulin uskoon) mutta koin että sain outoja katseita, eli ilmeisesti se ärsytti muita (naisia jotka eivät peitä päätä) kyllä välillä rukoillessa peitän pään, mutta mutta, se liittyy enemmänkin jumalauhteeseeni kuin siihen poiminko jonkun vauvelipalstan incelin mielestä "rusinat pullasta" :o