vauva vapisee?
Meillä vajaa 1kk neiti vapisee lähes aina jonkin aikaa kun häntä käsittelee esim. hoitopöydällä. Lähinnä alahuuli vapisee ja joskus kun oikein jännittää niin myös jalat/kädet. Tosin liikkeet on muutenkin niin hosuvia ettei käsien ja jalkojen tärinää juuri norm. liikehdinnästä erota. Olen ollut huomaavinani että vapinaa esiintyy useimmiten kun vaatetustakin on vähän/vauva on alasti, paleluako? Olen myös ollut huomaavinani, että joskus vapinan jälkeen tulee pieni puklu, pahoinvointiako?
Harmittaa, kun itse koko ajan tarkkailee pienen liikkeitä ja miettii että onhan kaikki hyvin. Neuvolassa/synnärillä sanottu että lienee vielä aivojen epäkypsyyttä. Olisi mukava kuulla löytyykö muita myös moisia " vapistelijoita" ?
Kommentit (3)
Vielä utelisin: minkä ikäinen teillä on poika ja oletko jo huomannut vapistelun vähentyneen? Koskakohan voin olettaa vapinan helpottavan?
Ei sitä kauheasti ollut, mutta kuitenkin välillä ja just esim. hoidettaessa hoitopöydällä vähissä vaatteissa. Tärinä ja vapina voi johtua verensokerin laskusta, ja sillä vauvasta otettiin verikokeita synnärillä. Verensokerit oli kuitenkin ok, ja vapinalle ei löytynyt mitään syytä, eli varmaan just hermojen kypsymättömyyttä tai itse ajattelin että just kylmästä, kun vapinaa oli vain hoitopöydällä. Kätilöthän käsitteli synnärillä vauvaa just hoitopöydällä, ja silloin sitä vapinaa oli, johon ne kiinnitti huomiota, mutta muuten sitä ei kyllä ollut ollenkaan. En muista, minne asti sitä vapinaa kesti, vauva on nyt kohta 4kk.
Kuulostaa ihan meidän pikkumieheltä:)! Vauvojen vapistelu on tooosiiii tavallista ja johtuu hermoston epäkypsyydestä. Menee siis itsekseen iän myötä ohi. Tietty myös kylmä voi " tärryyttää" , mutta tuo kuvauksesi sopii mielestäni juuri hermoston epäkypsyyteen. Ei siis huolta :)!