Korvaako kela koti- tai muuttosiivousta tai myönnetäänkö siihen toimeentulotukea mikäli neurologinen sairaus estää sen suorittamisen turvallisesti?
Selitän sotkusta hieman tiivistetymmin. Jos asia kiinnostaa yksityiskohtaisemmin, siitä voi lukea tästä ketjusta: https://www.vauva.fi/keskustelu/3391338/onko-asuntoni-siivottu-huonosti…
Ajattelin tehdä tätä kysymystä varten nyt uuden ketjun saadakseni toivon mukaan vastauksen. Eli, muutin uuteen vuokra-asuntoon, jonka kunto on siivoton. Erittäin siivoton. Remonttipölyä, kaapit täynnä sitä samaa, hajua, likaa, roskia, karvoja, uuni on saastainen ja haiseva, liesituuletin törkeässä kunnossa ja astiakaappi niin likainen että sinne en puhtaita astioitani laita, keittiössä en uskalla säilyttää ruokiani jne. Takaoven tiiviste irrallaan, kaapissa törröttäviä nauloja.. Täällä oli tavaraa mm kuparikannu täynnä nauloja, vessaharja, muoviroskaa.. varastotilassa pari laatikkoa ja pieni pöytä, takapihalla toinen pieni pöytä ja jotain lautoja. Viimeisimmät eivät kuulu siivoojan toimenkuvaan, sen ymmärrän, mutta mainitsin kumminkin. Minun hoidettavakseni jätetty nekin. Otin kuvia sotkusta, lähetin ne vuokrayhtiölle ja soitin heille. Sain vastauksesksi sen että ihmisillä on eri käsitys perussiisteydestä, ja että uuden asukkaan kontolle jää aina jotain siivottavaa.
En ensin halunnut mainita, koska aika henkilökohtainen juttu, mutta menkööt nyt.. Olen siinä mielessä terve että voin hyvin siivota itse lattiat, alemmat hyllyt ja kaapit, listat, patterit jne. Mutta neurologisen sairauteni vuoksi en voi kiivetä tuolille, jakkaralle, tikapuille ym. sillä menetän tajuntani usein spontaanisti. Viime kerralla kun siivoilin korkealla niin siinä ei käynyt hyvin, se oli pikareissu päivystykseen sitten. Kyllä, olin itsepäinen ja hölmö, suorastaan tyhmä. Eli en voi siivota ylimpiä kaappeja ja ikkunoita, ja näitä korkeita paikkoja on paljon. Lisäksi se etten saa tavaroitani lajiteltua kaappeihin ja huonekaluja paikalleen, riski lyödä pää johonkin on tavallista suurempi jos menetän tajuntani. Asuntonakemuksessani pyysin saada asunnon alimmasta kerroksesta, tai jossa on vähän portaita sillä portaat ovat minulle riski, joten olen näin erittäin epäsuorasti maininnut tästä vuokrayhtiöllekin. En tosin oleta heidän muistavan, tietenkään. Mutta mm. sairauteni vuoksi uutta asuntoa etsinkin, että voisin asua maan tasalla. Soitin kunnan aikuissosiaalitoimeen ja kysyin apua, sanoivat ottavansa yhteyttä vuokrayhtiöön myös. Mutta tämä on nyt hoidettava tavalla tai toisella, enkä voi odottaa enää kauaa sillä pöly ym. on alkanut käydä henkeen.
Minulla on sellainen kutina että vuokrayhtiö saattaa (paino sanalla saattaa, tämä ei ole väite tai syyte, vaan mahdollisuuden pohtimista) vitkutella sen kanssa että joku tulee paikan päälle katsomaan sotkua jotta voivat arvioida tilaavatko siivouksen vai eivät. Siinä toivossa että luovutan ja hoidan asian itse. Mutta monesta mainitsrmastani syystä en voi enää odottaa. Sosiaalitoimi lupasi soittaa minulle eilen takaisin mutten saanut puhelua, ja kuntani sos. palvelun puhelin on tänään kiinni eli en voi kysyä sieltä. Myöntääkö kela tt-tukea tai rahoitusta siivouspalveluun neurologisen sairauden perustein, kun asian suorittaminen ei ole minulle turvallista? Jos ei, niin tietääkö kukaan neuvoa onko minulla nyt mitään oikeuksia asian suhteen, vai alistunko tilaamaan kotisiivouksen? Muuton jäljiltä rahaa siihen ei todellakaan olisi, mutta ei minulla ole vaihtoehtoa.
Kommentit (3)
Yleensä tarvitaan jonkun terveydenhuollon (sinua hoitaneen) ammattilaisen lausunto pystymättömyydestäsi ja/tai sosiaalityöntekijän lausunto tilanteestasi, jossa puolletaan muuttoon liittyvät lisäkorvaukset juuri tuollaisissa tilanteissa mitä sinulla on. Tai sitten kysyt suoraan kunnan sosiaalityöstä. Jos muuttopalvelut haet Kelasta toimeentulotuen muodossa ja mikä lasku ei läpi mene niin lasku kuntaan, jos kunnassa joku on tukenut ja puoltanut tuollaista muuttoavun ja muuttosiivouksen korvaamista.
Joku erittäin ystävällinen kommentoija edellisestä ketjusta ohjeisti minut Vuokralaiset VKL Ry:n sivuille, kiitos siitä! Sieltä löysin tämän:
"Älä ota törkyistä kämppää vastaan. Kenen vastuulla on asunnon kunto vuokrasuhteen alkaessa?
Hyvän vuokratavan mukaisesti vuokranantajan on luovutettava huoneisto vuokrasuhteen alussa tyhjänä ja siivottuna uudelle vuokralaiselle. Vuokranantajan velvollisuutena on tarkistaa, että asunto on kunnossa ja puhdas, jotta uusi asukas voi muuttaa rauhassa siistiin uuteen kotiin.
Toisinaan tapahtuu niin, että uusi asunto on jäänyt edelliseltä asukkaalta siivoamatta ja joissain tapauksissa vuokranantaja/huoltoyhtiö jopa suhtautuu asiaan hyvin välinpitämättömästi. Tähän ei kuitenkaan kannata suostua. Siisti ja tyhjennetty asunto on vuokralaisen oikeus ja kuuluu vuokraan."
Minulla alkaa nyt kiireinen päivä eli en ehdi vastailemaan samalla tavalla kuin eilisessä ketjussa, pahoittelut. Kiitos kaikille vastaajille etukäteen! ♥️