np-ultran ajankohdasta
Kertokaapas milloin teille on tehty np-ultra? Varsinkin Helsingin nkl:lla ultrattujen kokemuksista olisin kiinnostunut.
Olin tasan kaksi viikkoa sitten keskiviikkona neuvolassa ja siellä sanottiin, että kutsu np-ultraan nkl:lle tulee todennäköisesti sillä samalla viikolla. Viime viikon lopulla kutsua ei edelleenkään kuulunut ja soitin nkl:lle ja kysyin, että onko lähetteeni edes tullut. Oli kuulemma tullut. Nyt viikkoja on kasassa 12+2 ja kutsua en ole edelleenkään saanut ja lähetteen menemisestä nkl:lle on siis kaksi viikkoa. Jos olen käsittänyt oikein, niin np-ultran pitäisi ehdottomasti olla viimeistään ensi viikolla, luotettavin se olisi ollut kait tällä viikolla.
Kuinkas lyhkäisellä varoitusajalla se kutsu sitten on teille muille tullut? Eli käykö tässä niin, että kutsun tullessa aika on vaikka seuraavalle päivälle? Työkuvioiden takia olisi kiva tietää aika ajoissa, mutta se ei taida enää toteutua...
Kärsimättömänä odottelen, että näkisi ultrassa, että onko siellä masussa edes eloa enää...
WAW ja Taimi 12+2
Kommentit (8)
Mä oon lukenut useampaan otteeseen, et NKL:lla saa odotella kutsua. Kannattaiskohan soittaa vielä uudelleen? Muistaakseni np-ultra pitäis tehdä rv 10-14, eli kyllä sen vielä ehtii tehdä, jos kutsu kohtapuoliin tulee.
Soittelin itse asiassa eilen sinne ja kyselin muina miehinä, onko lähete tullut. Sieltä vastasi ystävällinen osastonsihteeri, joka tarkisti asian. Hänen mukaansa lähete oli kyllä tullut, mutta aikaa ei ollut vielä annettu.
Ihmettelin asiaa hänelle ja hänen mukaansa ne ajat annettaisiin siinä järjestyksessä, milloin viimeiset kuukautiset olivat eli siis raskausviikkojen mukaan. Ilmeisesti ultraan tulijoita oli paljon.
Itselläni alkaa rv 11 huomenna, joten itseäkin kiinnostaisi kovasti tietää, koska se ultra on. Tämä sihteeri lupasi, että kutsu tulee kirjeitse kotiin, mutta aion kyllä soitella siihen ajanvarausaikaan (ma-pe klo 14-15) ja yrittää saada varattua ajan. Saattaa olla tuhoontuomittu yritys, mutta yrittänyttä ei laiteta. :-)
Neuvolasta lähetettiin jo monta viikkoa sitten kotiin eriänisiä esitteitä ja kirje, jossa tietenkin näin espoolaiselle " esitettiin" Jorvia sairaalaksi. Kirjeessä oli annettu numero, josta saattoi itse varata ajan Jorviin. Muistelen, että siinä kirjeessä np-ultran ajankohdan oli rv 12+0 - rv 13+6.
Mielellän kuulisin kysyjältä, miten sinun ultra-aikasi kanssa on käynyt!
Minäkin odottelin kutsua np-ultraan pari viikkoa ja sitten soitin kättärille ja kysyin asiasta. Lähete oli kuulemma mennyt perille, mutta jostain syystä sitä ei oltu käsitelty. Onneksi soitin sillä sain viimeisen vapaan ajan ja ultra tehtiin viikolla 13+3.
Soittele siis ja kysy asiasta varmuuden vuoksi :)
Ja senkin sain vasta soiteltuani perään. Ensin olivat antamassa minulle ultra-ajan, kun viikkoja olisi ollut 14+2! Sanoin ihan suoraan, että eikös se ole liian myöhään. Huvittavinta oli se, että myönsivät heti kyllä asian: " niinhän se taitaa olla" . Jäin jonkun verran suututtamaan, että olisivat silti antaneet minulle sellaisen ajan, ellen olisi itse vaatinut aikaisempaa aikaa. Tuli mieleen, että mitenköhän käy sellaiselle, joka syystä tai toisesta ei itse tiedä milloin kyseinen ultra pitää tehdä!
Joka tapauksessa ultrasta jäi sitten jälkeenpäin ihan hyvä mieli, koska tuossa rv 13+4 kaikki näkyi kyllä ihan hyvin eikä ollut mitään ongelmia. Mutta kannattaa siis ilmeisesti soitella perään ja kysellä aikoja, vaikka se tuntuukin vähän turhauttavalta. Itse sain sovittua ajan suoraan puhelimessa, koska asialla alkoi olla kiire. (Eli ei tarvinnut odottaa sitä kutsua.)
Eli soittelin nkl:lle pari viikoa sitten kun kutsua ei ollut kuulunut ja käskivät vain kärsivällisesti odottamaan. Sain jo silloin sellaisen käsityksen, että tekevät np-ultran yleensä vasta rv 13+.
Viime viikon torstaina (rv 12+3) sain kutsun postissa ja ultra oli tänään rv 13+1. Eli aika lyhyellä varoitusajalla kutsu tuli. Ultra oli todella perusteellinen, itselle jäi hyvä mieli ultrasta. Niskaturvotusta oli 1.6mm eli normaali tulos. Niskaturvotuksen lisäksi mittasivat pää-perämitan ja reisiluun, tarkastelivat selkärankaa, nenäluuta, poskiluita, solisluita, aivoja ja tarkistivat mahalaukun, virtsarakon ja veren virtaukset mm. napanuorasta. Nuo siis ainakin jäivät mieleen, varmaan oli jotakin muutakin. Itse en etukäteen tiennyt ultran olevan noin perusteellinen tässä vaiheessa.
Nyt olo on taas rauhallinen, ei kun odottelemaan rakenneultraa!
Hyvä, että aika järjestyi. Mulla myös NKL:llä samanlaisia ongelmia ja ultra tehtiin 13+1. On kuulema oikein hyvä aika ja myöhemminkin olisi voinut olla.
Pisti vaan miettimään millainen härdelli siellä on kun pitäisi synnytämään mennä...
Anno 17+0
Itse otin härkää sarvista ja soittelin viikko sitten NKL:n äpkl:lle, oliko neuvolasta tullut lähete. Olihan se tullut. Eilen soittelin uudelleen ja kyselin, onko aikaa vielä annettu. Ei ollut annettu, ei. Niinpä sitten soitin ajanvaraukseen.
Siellä vastasi oikein mukava kätilö, joka laskeskeli parhainta mahdollista ajankohtaa. (Olen nyt 11+6.) Hän laski, että ensi maanantaina (12+5) olisi kaikkein parhain aika tehdä np-ultra. Hän ihan ilahtui, kun maanantaille oli kaksi aikaa, joista sitten valitsin itselleni sopivamman.
Osastonsihteeri, jolta kyselin aikaa, kertoi, että NKL:lla ultra tehdään rv 13-14. En tiedä, kuinka myöhäiseksi minun ultrani olisi mennyt, jos en olisi itse soittanut. Mutta nyt on sitten aika saatu ja vielä mieluisa sellainen ja sellainen, että mieskin pääsee mukaan.
En osaa sanoa Helsingin käytännöstä, mutta itse olin np-ultrassa rv12+1 yksityisellä Väestöliitossa.
Terkkarini sanoi, että 12+3 on kaikista paras aika tehdä ko. tutkimus, mutta tuolla odotuspalstalla np-ultran ajankohta vaihtelee paikkakunnittain jonkin verran. Mulla olisi sellanen kutina, ettei rv:n 13 jälkeen saa enää tarpeeksi luotettavaa tulosta??! Korjatkaa jos olen väärässä :)
Terkuin: Je_Ni 19+3