AMK-polkuopinnot.. pelkkä opintotukileikkaus?
Olen hakeutumassa amk-opintoihin. Olen huomannut parin viime vuoden aikana melko aktiivista mainostusta näistä "polkuopinnoista". Tiedän useamman niihin sisään päässeenkin (ilmeisesti aika paljon helpompaa kuin varsinaiseksi opiskelijaksi pääsy?), mutta harva sitä on käytännössä pystynyt jatkamaan (taloudelliset syyt).
Eli siis pääset opiskelemaan varsinaisten opiskelijoiden mukana ensimmäisen vuoden opinnot, jonka jälkeen voit hakea varsinaiseksi opiskelijaksi väylän kautta. Opintorahaa, lainaa tms. et polkuopintojen aikana saa, mutta läsnä pitäisi pystyä olemaan jopa 8h joka arkipäivä.
Palveleeko tämä opiskelumuoto ihan oikeasti jotakuta? Miksi ei vaan voida ottaa varsinaisia opiskelijoita sisään suuremmalla volyymilla, jos mukaan kerran mahtuu polkuopiskelijoitakin? Mikä tämän koko homman idea on? Minulle ei tule muuta mieleen kuin se, että koitetaan saada osa opiskelijoista rahoittamaan omasta pussista ensimmäisen vuoden opinnot, jotta yhteiskunnan ei tarvitse.
Kommentit (5)
Mut jos oot polkuopiskelijana ekan vuoden ni saat opiskeluoikeutta vuoden pidemmälle ku muut ja sulla on opintotukea enemmän käytettävänä. Voit siis lusia koulussa pidempään kun olet Ekan vuoden tehnyt omasta pussista. Eli jos vaikka haet sh:ksi opiskelemaan (3,5v) ja ekan vuoden olet polkuopiskelijana, niin on sulla enää 2,5v opintoja takana, mutta Kelan mukaan aloitat opiskelun vasta silloin, koska eihän kela ole maksanut sulle mitään kun olit polkuopiskelijana. Uknow. Saat opiskeluoikeutta pidemmälle ja voit opiskella paljon rennommalla tahdilla.
Lisäksi polkuopiskelijana voi testata opintoja menettämättä ensikertalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mut jos oot polkuopiskelijana ekan vuoden ni saat opiskeluoikeutta vuoden pidemmälle ku muut ja sulla on opintotukea enemmän käytettävänä. Voit siis lusia koulussa pidempään kun olet Ekan vuoden tehnyt omasta pussista. Eli jos vaikka haet sh:ksi opiskelemaan (3,5v) ja ekan vuoden olet polkuopiskelijana, niin on sulla enää 2,5v opintoja takana, mutta Kelan mukaan aloitat opiskelun vasta silloin, koska eihän kela ole maksanut sulle mitään kun olit polkuopiskelijana. Uknow. Saat opiskeluoikeutta pidemmälle ja voit opiskella paljon rennommalla tahdilla.
Lisäksi polkuopiskelijana voi testata opintoja menettämättä ensikertalaisuutta.
Kiitos vastauksesta. Nuo on toki hyviä pointteja. Itsellä vaan ei olisi varaa venyttää opintoja vaikka tukea sitten saisikin. Ja alankin jo tietää niin ei tarvitse mitään testata. Mutta toki, nyt ymmärrän paremmin kenelle nuo polkuopinnot voisi sitten sopia.
Polkuopinnot hyödyttävät erityisesti niitä, joilla on huono todistus tai huono menestys valtakunnallisessa esivalintakokeessa, mutta kova motivaatio alalle. Näin pystyy polun aikana todistamaan että pärjää opinnoissa vaikka lähtötaso olikin surkea.
Vierailija kirjoitti:
Polkuopinnot hyödyttävät erityisesti niitä, joilla on huono todistus tai huono menestys valtakunnallisessa esivalintakokeessa, mutta kova motivaatio alalle. Näin pystyy polun aikana todistamaan että pärjää opinnoissa vaikka lähtötaso olikin surkea.
No kirjoitin lukiosta M-paperit ja hyödyn suuresti polluopinnoista. Niistä hyötyy myös he jotka tietävät haluavansa tietylle alalle, mutta yhteishuassa ei pääse sisään. Polkuopintojen kautta voi sitten aloittaa opiskelun saman tien eikä tarvi välivuoteen tuhlata aikaa.
Muuten polkuopintoihinkin on tosi vaikeaa päästä sisään. Paljon hakijoita, vähän paikkoja
Mistä saat päähän, että koulua on 8h päivässä? Olen itse aloittanut opintoni polkuopinnoilla. Ensimmäinen vuosi siis avoimen kautta polkuopiskelijana muun ryhmän mukana ihan normaalisti. 60op piti vuoden aikana saada, jotta pystyi hakemaan polkuopiskelijoiden haussa tutkinto-opiskelijaksi (erillishaku nimeltään). Muuten oli ihan normaalia opiskelua, mutta harjoitteluihin ei päässyt. Mä kävin ensimmäisen vuoden töissä parisen kertaa viikossa lyhyitä vuoroja+ olin koulussa. Ei ollut mielestäni liian rankkaa ja taloudellisesti meni ihan hyvin. Koulua ei todellakaan ole AMK:ssa ma-pe klo 8-16. 😂 Verkko-opiskelua on tosi paljon vaikka on päivätoteutuksessa.
Suoritin sen 60op, hain erillishaussa ja pääsin sisään (kuten kaikki muutkin meidän luokan polkuopiskelijat). Sitten koko vuosi hyväksiluettiin opintoihin ja jatkoimme normaalisti 2. Vuoden opintoja tutkinto-opiskelijoina. Tuo vuosi siis vain vei minua eteenpäin, ei todellakaan ollut mikään turha vuosi. En voi kuin suositella.