Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö kielitieteestä luovia mitenkään psykologian maisteriopintoihin?

Vierailija
13.02.2019 |

Opiskelen kieltä, ja se on ollut jo vuosia valtava kivireki. Jokin uppiniskaisuus tai epäonnistumisen pelko on estänyt minua vaihtamasta pääainetta. Osittain myöskin se, että kun kerran olet humanistiseen tiedekuntaan hassahtanut, sieltä on vaikea lähteä. Tosiasiassa minua kiinnostaa neurotiede ja/tai neuropsykologia, ja olen psykologiaa opiskellutkin niin pitkälle, kuin sivuaineena olen pystynyt, mutta edelleen tiukasti pysynyt täällä omassa ahjossani. Ajoittain haaveilen myös lääkiksestä, mutta minuun on hyvin syvälle iskostettu ajatus, että lääkärit ovat jumalasta seuraavia ja sinä olet tyhmä ihmisen lapsi.

Nyt on tullut aika tiristää kandi ulos, ja olen pohtinut, voisinko yhdistää kandissani kielitieteen ja neuropsykologian jotenkin mielekkäällä tavalla, että voisin jatkaa pohdintoja gradun (ehkä jopa väikkärin) muodossa. Pääaineeni ei tosiaan ole yleinen kielitiede, eikä pääaineessani siten käsitellä esimerkiksi neuro- tai psykolingvistiikkaa oikeastaan ollenkaan. Sosiolingvistiikkaa taisi olla jopa yksi kurssi. Jos joskus ikinä pääsen psykologiaa opiskelemaan, haluaisin paneutua nimenomaan näihin aiheisiin. Varmasti kandin voi tusauttaa vaikka läjästä höyryävää lietettä, mutta en haluaisi valita aiheekseni sellaista, mitä kukaan ei ota tulevaisuudessa tosissaan. Voinko siis käsitellä kandissani aiheita, joita ei varsinaisesti ole opinpolullani käsitelty? (Voisin ehkä kysyä joltain proffalta, mutta en uskalla.)

Onko täällä muita, jotka olisivat tehneet tällaisen käännöksen?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yliopisto? Helsingissä ei ainakaan ole mahdollista kuin pääsykokeen kautta (yksi poikkeus on mutta ap:n tilanne ei ole se).

Ei omassanikaan pääse ilman pääsykokeita. Maisterintutkintoon voi käsittääkseni hakea erillisvalinnassa Jyväskylään, ja Helsingissä on myös jonkinlainen erillisvalintakäytäntö. Olen toisaalta pohtinyt myös ulkomaille lähtemistä.

Oma tuttuni kyllä pääsi avoimen kautta tekemään sosiaalipsykologian maisteriopinnot Helsingin yliopistossa, mutta psykologia ei taida olla mahdollinen.

Sosiaalipsykologiaa ei lueta Helsingissä psykan laitoksella.

Psyka on suosittua, joten sinne ei pääse hakemalla jonnekin ja vaihtamalla pääainetta.

Vierailija
22/23 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelen kieltä, ja se on ollut jo vuosia valtava kivireki."

Juu, tuo otsikon "pystyykö luovia" kertoo sen kyllä. Hyvä, että itsekin sen jo oivallat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti kyllä, mutta jo tässäkin keskustelussa ilmi tulleiden melko yksioikoisten ajatuskaavioiden tähden tämä suunnanmuutos saattaisi vaatia ulkomaille lähtöä, mikä taas vaatii pulskaa lompakkoa. Tarkoitan tällä siis sitä, että akateemiset polut ovat Suomessa ymmärtääkseni aika tiukkaan määriteltyjä, ja jatko-opinnot sun muut tehdään nimenomaan tasan perusopintojen pohjalta. Mutta kannattaa silti puhua omalla laitoksella ja kokeilla ainakin tuota kandin aihetta muokata mieluisaksi, et häviä mitään jos yrität.

Sen enemmän psykan aihepiirejä tuntematta tulee ainakin mieleen psykolinguistiikka, jossa kielet ja psykologia yhdistyvät. Ihan mielenkiintoisia aihealueita mielestäni siihenkin kuuluu (kielen tuottaminen, ymmärrys) vaikkei ehkä juuri noita sun alussa mainitsemia. Googleta (englanniksi), niin löytynee lisää opinahjoja, tutkijoita ja inspistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme