Mitä söisit viikon, jos rahaa olisi 10e?
Sinulla olisi rahaa tasan 10e viikon ajan. Mihin ruokaan käyttäisit?
Kommentit (84)
Ostaisin kananmunia halvimman ison rasian, jauhelihaa 400 g pakkauksen, makaronia halvan pakkauksen, hiivaa, voita/margariinia, litran maitoa.
Oletan että kaapissani olisi valmiiksi jauhoja, sokeria ja kaurahiutaleita, joten leipoisin kaurasämpylöitä ja pullia lisäksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
makaroonia ja jauhelihaa, niinkun nyttenkin olen juuri kokkailemassa
vaikka olisikin rahaa niin tämä olisi edelleen suosikkiruoka, snobit on ärsyttäviä!
syön mistä tykkään, kiinnosta vittuukaa muiden mielipiteet
Vierailija kirjoitti:
Linssejä, papuja ja kikherneitä.
Kyllä alkoi pierettää kun luin ton listan :D mutta kaikkeen tottuu
Vierailija kirjoitti:
2 Pussia täysjyvämakaroneja : 0,79e/kpl = 1,58e
7 kpl Herkkusienipurkkeja (115g): 0,69e/kpl = 4,83 e
Kananmunapaketti 10kpl = 1,39e
Pakastekasvispussi = 1,15 e
yhteensä 8,95e, euro jää vielä käyttämättä, joten joskus voi ostaa vaikka vähän kalliimpia pakastekasviksia.
Lähes puolet budjetista säilöttyihin herkkusieniin?
Olisiko kaapeissa jotain valmiina?
Jos ei mitään, niin makaronia/perunaa, jauhoja, kuivahiivaa, öljyä, ehkä kanankoipia (tai muuta edullista maustettua, jos mausteitakaan ei ole), margista, nakkeja, pakastekasviksia.
Minulla on yleensä kuiva-ainekaappi, jääkaappi ja pakastin sen verran hyvin ladattuja, että viikko menee oikein hyvin ostamatta mitään uutta. Mutta jos ei olisi kotona mitään valmiina ja kympillä tarvitsisi viikon syönnit yhdelle ostaa, miettisin varmaan viikolle kolme eri edullista pääruokaa ja sitten lisäksi paljon leipää ja puuroa. Viikon varmaan jaksaisin ihan leivätkin leipoa itse, vaikka en jatkuvalla syötöllä jaksakaan. Pääruuiksi perunaa/makaronia/riisiä ja lisäksi munia/sikanautaa/broileria/kermajuustoa/palkokasveja sekä juureksia/kaalia/sipulia.
Puuroa, riisiä, kanankoipia, pakastevihannesta, kaalia. Kananmunia ja ruispaloja. Pitäis saada reilusti kympillä ja kaapissa toivottavasti olisi vaikka öljyä ja suolaa ja mausteita vielä.
Kananmunia, itse tehtyä hernekeittoa ilman lihaa, kaurapuuroa, itse leivottua sämpylää...
Ostaisin kaupasta munia, halpaa margariinia, puurohiutaleita, herneitä, hiivaa, sokeria ja vaikka perunaa ja halpaa makkaraa. Näin pystyisin esim. leipomaan jotain pientä herkkuakin, kun alkaisi epätoivo iskeä. Margariinia ja sokeria laittaisin varmaan puuroonkin täyttävyyttä antamaan. Perunoita voisi paistaa munien kanssa pannulla tai tehdä lohkoperunoita uunissa. Uunimakkara toisi viikkoon suolaista vaihtelua hernekeiton lisäksi. Perunoista ja makkarasta tekaisee pyttipannunkin.
Turha tulla kertomaan, miten olisi epäterveellistä, koska tuolla rahalla tavoite olisi säilyä hengissä ja järjissään. Silloin kannattaa vaikka hakea ruoka-avustuspakkaukset ja leipoa jauhoilla ja maitojauheella vaikka pannaria tai lettuja :)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla olisi rahaa tasan 10e viikon ajan. Mihin ruokaan käyttäisit?
Itsellä tänään rulahtaa tilille tammi ja helmikuun soosu ja helmikuun asumislisä. Oon Aasiassa, syyskuun lopussa loppuu kausityöt Suomessa. Yliopisto tutkinnolla teen kesät oman alan maastotöitä 5-7kekk. Syyskuun lopulta sit soskuille. Kesän tienestit on just verottomia ja saadaan naamioitua. Hyvin pärjää. Eivät kysy mitään soosulissa vaikka nostan noita tukia miten sattuu. Nytkin oisin säästänyt pitempään mutta pakko aina kuun lopussa laittaa hakemus kun takautuvasti melkein mahdoton saada. Etenkin jos on kaukana... Ja sit tulee vielä ekstrasoosua salatilelle kun ystävä Suomessa asuu mun asunnossa alivuokralla... Oon melko rikas ihminen täällä. Hyvät hotellit, moottoripyörä... Että kuulkaa aterioin hyvin. Sit tää lämpö ja rannat ja luonto...
Tekisin kattilallisen vaikkapa makkara- tai jauhelihakeittoa. Siitä syö viisi päivää ja tarveaineet maksaa nelisen euroa. Paketti levitettä ja leipää, 1,50 euroa. Eurolla saa pienen juustopaketin. Kaurahiutaleet aamupuuroa varten eurolla. Makaronipussi ja kalapuikkopaketti 1,50, niistä syö kaksi päivää. Jäljellä olevan yhden euron käyttäisin vaikka pariin tomaattiin, tai muuhun kasvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yleensä kuiva-ainekaappi, jääkaappi ja pakastin sen verran hyvin ladattuja, että viikko menee oikein hyvin ostamatta mitään uutta. Mutta jos ei olisi kotona mitään valmiina ja kympillä tarvitsisi viikon syönnit yhdelle ostaa, miettisin varmaan viikolle kolme eri edullista pääruokaa ja sitten lisäksi paljon leipää ja puuroa. Viikon varmaan jaksaisin ihan leivätkin leipoa itse, vaikka en jatkuvalla syötöllä jaksakaan. Pääruuiksi perunaa/makaronia/riisiä ja lisäksi munia/sikanautaa/broileria/kermajuustoa/palkokasveja sekä juureksia/kaalia/sipulia.
Epäilen, että et pysynyt budjetissa vaikka järkeviä ostitkin. Tai sitten todella vähäinen kulutus, sekin auttaa.
Lihakeitto. Nakkikastike. Edullista ja täyttävää. Kilo porkkanoita, mistä voi raastaa salaatin. Keitetyt perunat.
Hernekeittoa oikeista herneistä 89 c
Makaroonilaatikko n. 4e
Leipää leipoisin itse näiden seuraksi
Kattilallinen perunamuussia +porkkanoita ja söisin sen jauhelihakastikkeella
Tonnikalapasta (tiedän, ei edes halpa, mutta mahtuu vielä budjettiin)
Jotain tuon suuntaista.
Sinccis
Perunaa: 0,69 kg irtomyynnistä
- tekisin itse lohkoperunoita uunissa ja muussia, muussin jämistä perunarieskaa tai -lettuja.
- sosekeitto porkkanan tai bataatin kanssa
Kananmunia: 1,39 - 10 kpl pakkaus
- muussia, munaa, ripaus jauhoja jos on ja suolaa, paista pannulla letuiksi tai pellillä rieskoiksi
- keitettyjä munia, joita murskaamalla saa perusmargariinista munavoita rieskoille
- munakokkelia, munakasta
Porkkanoita: 5 kpl irtomyynnistä 0,81 e
- raastetta (jota voi sekoittaa rieskaan/lettuihin)
- popsi sellaisenaan välipalaksi tai pilko perunoiden kanssa uunipellille
Bataatti: 1 ikeskikokoinen, 1,29e
- sosekeitoksi (pilko kattilaan perunan ja porkkanan kanssa, keitä, soseuta, mausta)
- kuutioina pellille perunan kaveriksi
Makaronipussi: Torino, tumma 0,89e pussi
- sellaisenaan keitettynä tai laatikkona, jossa munamaito
Maito: Pirkka 1 litra o,75e
Jauheliha: K-menu sika-nauta 1,99, 400g
- paista lihapullia lisukkeiksi yllämainituille tai tee kastike, johon lisäksi raastettua porkkanaa
Kaurahiutaleet: Myllyn paras o,95 paketti
- keittele aamu- ja iltapaloiksi
- puuronjämistä rieskaa uunissa
Edullisin uunilenkki: HK 1,29e / Edullisimmat kalapuikot: 1,09e
- valitse mieluisampi ja rahaa jää vielä pariin kolmeen Omenaan, Banaaniin tai Tomaattiin.
Ja nämä kaikki laskettu Citymarketin hinnoilla, Prismassa tai Lidlissä voi olla edullisempaakin tai jos sattuu osumaan tarjouksia kohdalle.
Tekisin tosi ison juures(sose)keiton (esim. peruna-porkkana) ja sen seassa söisin halvinta mahdollista raejuustoa. Kyllä sillä viikon eläisi.
Tästä ketjusta herää kysymys kuinka paljon rahaa suurin piirtein terveelliseen perusruokaan oikeasti tarvitaan?
Kympillä viikossa ei saa riittävästi kasviksia, mutta muilta osin seuraamalla kejun vinkkejä syödään jo paremmin kuin enemmistö kansasta. Kananmunat, hernekeitto, kaurapuuro, riisi, ihan kelpo ravintoa. Kovin paljoa ei tarvita lisää kun saadaan lisäksi kananliha, kerran viikossa naudanlihaa ja kohtuullinen määrä kasviksiakin. Aina sanotaan että köyhän on syötävä epäterveellisesti, mutta kummasti pakkopaikan edessä sieltä alkaakin tippua ne limut, jugurtit, mehut, herkkukastikkeet, pullat, jne pois.
Oma vastaukseni. Tuota on vaikeaa laskea koska suurin osa näistä on sellaista ettei yksi paketti luluisi loppuun viikossa, pitäisi jyvittää kulu useammalle viikolle.
- kaurapuuro
- kananmunat
- hernekeitto, broileriversiona
- makkarasoppa tai linssisoppa
- 1-2 banaania päivässä
- tarjousavokadoja on myynnissä joskus edukkaasti
- extraneitsytoliiviöljyä pari ruokalusikallista päivittäin. Kuulostaa hullulta koska maksaa paljon, mutta 800 kcal/100g eli kosolti energiaa joka on melkein pelkästään hyviä rasvoja
Jos rahaa jää:
- wokkipannu kanasuikaleilla ja riisillä (toki kustantaa jo alehinnoilla nelisen euroa)
- Lidlistä 1-2kg pakastevihannespussi
Kaurahiutaleita, 0,79
10 kananmunaa, 1,29
Soijarouhe, 3,05
Tomaattimurska, 0,95
Tumma makaroni, 0,27
10 perunaa, 0,69
Porkkanoita, 1 kg, 1,55
Omenamehu, 0,65
Banaanijogurtti, l, 0,79
Yhteensä: 10,03
Oletan, että suolaa ja öljyä edes löytyy?
Näillä yrittäisin mennä.
Söisin kaurapuuroa aamupalaksi ja omenamehua kaveriksi.
Ruuaksi tekisin tomaatti-soijarouhekastiketta ja söisin sitä välillä tumman makaronin ja välillä perunan kanssa. Kananmunista, porkkanoista, soijarouheesta ja perunasta tekisin pyttipannua. Väli/iltapalaksi banaanijogurttia. Kaippa tuota viikon jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa: 0,69 kg irtomyynnistä
- tekisin itse lohkoperunoita uunissa ja muussia, muussin jämistä perunarieskaa tai -lettuja.
- sosekeitto porkkanan tai bataatin kanssa
Kananmunia: 1,39 - 10 kpl pakkaus
- muussia, munaa, ripaus jauhoja jos on ja suolaa, paista pannulla letuiksi tai pellillä rieskoiksi
- keitettyjä munia, joita murskaamalla saa perusmargariinista munavoita rieskoille
- munakokkelia, munakasta
Porkkanoita: 5 kpl irtomyynnistä 0,81 e
- raastetta (jota voi sekoittaa rieskaan/lettuihin)
- popsi sellaisenaan välipalaksi tai pilko perunoiden kanssa uunipellille
Bataatti: 1 ikeskikokoinen, 1,29e
- sosekeitoksi (pilko kattilaan perunan ja porkkanan kanssa, keitä, soseuta, mausta)
- kuutioina pellille perunan kaveriksi
Makaronipussi: Torino, tumma 0,89e pussi
- sellaisenaan keitettynä tai laatikkona, jossa munamaito
Maito: Pirkka 1 litra o,75e
Jauheliha: K-menu sika-nauta 1,99, 400g
- paista lihapullia lisukkeiksi yllämainituille tai tee kastike, johon lisäksi raastettua porkkanaa
Kaurahiutaleet: Myllyn paras o,95 paketti
- keittele aamu- ja iltapaloiksi
- puuronjämistä rieskaa uunissa
Edullisin uunilenkki: HK 1,29e / Edullisimmat kalapuikot: 1,09e
- valitse mieluisampi ja rahaa jää vielä pariin kolmeen Omenaan, Banaaniin tai Tomaattiin.
Ja nämä kaikki laskettu Citymarketin hinnoilla, Prismassa tai Lidlissä voi olla edullisempaakin tai jos sattuu osumaan tarjouksia kohdalle.
Hyvä lista!
Lisäisin että noista saa helposti vielä vaikka banaanilettuja, ei tarvii muutaku murskattu banaani ja sekaan kananmunaa ja pannulla paistaminen.
Teeleipää
tarvii voita, jauhoo ja suolaa