Sormi kipeä, kuuma eikä taivu, onko kellään ollut?
Oikean käden keskisormi oon kumman tuntuinen, turvoksissa, tosi kipeä eikä taivu. Alkoi tänä aamuna, turvotus selvästi lisääntynyt heräämisestä. On kosketusarka, ja tuntuu kuin se olisi kuuma. Olo on muutenkin kuumeinen (tosin nyt palelee todella paljon), mutta en tiedä onko kuumetta, kun ei ole mittaria. Kehtaako mennä akuuttivastaanotolle? Soitin kyllä terveyskeskukseen, mutta soittavat akaisin vasta n. 14.45...
Kommentit (15)
No ei tuo nyt kovin vakavalta kuulosta, niveltulehdus varmaan. Seuraa tilannetta. Itselläni on nivelreuma, joten olen tottunut siihen, että mikä tahansa nivel saattaa hetkessä tulla kipeäksi, mutta useimmiten paranee myös nopeasti.
Voi olla joku tulehdus, syytä käydä heti tänään näyttämässä. Pari kertaa itellä ollu niin paha kynsivallintulehdus (tykytys, kuumotus, punotus, turvotus oireita), että määrätty antibiootit. Ja lääkäri sanonu, että hyvä ettet jääny miettiin vaan tulit näyttään, tulehdus ois voinu odottaessa lähteä leviään.
Mä olen todella huono käymään läkärissä, siksi mietityttää. Ihmettelen vain tota oloa, kun en juri koskaan sairasta, ja nyt on todella outo olo. Toi sormi on turvonnyt entisestään, ja punottaa, eikä siihen voi koskea. Tuntuu vain typerältä käydä sormen takia lääkärissä...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen todella huono käymään läkärissä, siksi mietityttää. Ihmettelen vain tota oloa, kun en juri koskaan sairasta, ja nyt on todella outo olo. Toi sormi on turvonnyt entisestään, ja punottaa, eikä siihen voi koskea. Tuntuu vain typerältä käydä sormen takia lääkärissä...
Verenmyrkytys? Onko mitään naarmua? Kokeile viilentää kylmäpakkauksella.
Jos tulehdus lähtee leviämään niin heti vaikka päivystykseen. Se ei parane silloin ilman antibiootteja.
Influenssaa ja monia muita virustauteja enteilevät nivelkivut ja -tulehdukset ovat yleisiä. Tule parin päivän päästä kertomaan, mikä iski. Mulla turposi ja kipeytyi nilkka, seuraavana päivänä puhkesi vesirokko. Olin 21-vuotias ja tauti tuli pahana.
Luen otsikon joka kerta: Suomi kipeä, kuuma eikä taivu, onko kellään ollut?
miksi odotat? Parasta mennä lääkäriin silloin kun on ns.tilanne päällä!
Vierailija kirjoitti:
Leikataan sormi pois.
ei muutaku lääkäriin heti kiireellä,kuten täällä ehdotetaan.
Kyllä saavat taas kerran nauraa kahvitauolla sitten .
ihme jos pääsee hoitsua pidemmälle. tai vielä suurempi ihme jos hoitsulla pitää pokka.
Itse asiassa soittivat mulle just, ja käskivät akuuttiin saman tien. Vähän ihmettelin, mutta hoitaja puhelimessa sanoi, että voi olla bakteerin aiheuttama niveltulehdus, ja se vaatii antibiootit. Käydään nyt sitten, saavatpahan jotain hupia ainakin jossei muuta...
Nyt oikeesti, täällä käsketään odottamaan pari päivää jos menee ohi, samat ihmiset menee perusflunssasta päivystykseen. Tulehdus kuulostaa ärhäkältä, syy on hyvä selvittää. Äkkiä se selvitetään, vaatiko antibiootin. Joka tapauksessa ei ole turha käynti, sillä jos odotat pari päivää, verenmyrkytyksen hoitaminen on hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa soittivat mulle just, ja käskivät akuuttiin saman tien. Vähän ihmettelin, mutta hoitaja puhelimessa sanoi, että voi olla bakteerin aiheuttama niveltulehdus, ja se vaatii antibiootit. Käydään nyt sitten, saavatpahan jotain hupia ainakin jossei muuta...
Ei sellaisesta kannata välittää. Lääkäriltä aikaa menee muutama minuutti todeta tila. Sen sijaan jos jäät odottamaan ja saat verenmyrkytyksen, se vie paljon enemmän aikaa useilta ihmisiltä, unohtamatta sitä että siihen kuolee ihmisiä hoidosta huolimatta.
Tuu kertomaan ku diagnoosi ja hoito selviää.
No odottaisin kyllä muutaman päivän, jos menisi itsellään ohi?