Onko asuntoni siivottu huonosti ja olen aiheesta tuohtunut, vai olenko vain dramaattinen? (KUVIA!)
Muutin juuri eilen illalla uuteen vuokra-asuntoon. Kävin tutustumassa taloon aiemmin, ja silloin kaikki näytti erinomaiselta. Talossa oltiin juuri remontoitu vesivahingon jäljiltä (mutta kaikkea ei uusittu) joten pölyä ja sotkua riitti. Tämä on tietenkin odotettavissa, remontissa tulee sotkua ja ymmärrän tämän. Asunnon esittelijä vakuutti minulle ettei kannata huolestua, sillä remontin jäljiltä jääneeseen sotkuun oltiin tilattu ammattisiivous. Tämän tiedon johdosta asia ei vaivannut minua ja allekirjoitin sopimuksen, olettaen että pääsen hyvillä mielin muuttamaan uuteen siistiin kotiin.
Muutin eilen... Ja paikalta löytynyt sotku on kohtuuton. Tai no se jääköön teidän arvioitavaksenne mammat, kertokaa minulle olenko vain dramaattinen.
Huomattavaa kellertävää remonttipölyä on mm. hyllyissä, kaapeissa, pattereiden päällä, valokatkaisijoissa, tiskipöydällä.. Tiskipöytä ja allas olivat molemmat sen valtaamia, mutta ne oli pakko pyyhkäistä heti. Kaikenlaisia tahroja on mm. ikkunoissa.. Uuni on rasvan, pölyn ja inhottavan hajun valtaama, ei tulisi mieleenkään laittaa siinä ruokaa. Patterin päältä löytyi kuollut ötökkä pölyn keskeltä.. Laatikoissa on paksuja mustia karvoja, vanhaa sokeria ja remonttipölyä. En koe turvalliseksi säilyttää elintarvikkeitani noin epähygiensessä ympäristössä. Vessan seinässä oli karvoja ja paksua, huomattavaa valkoista pölyä joka tarttui sormiin. Sekin tuli huuhdeltua suihkussa käydessä. Valokatkaisijoissa ja jopa pistorasioissa on runsaasti paksua pölyä ja roskaa. Siis selkeää sormiin tarttuvaa keltaista pölyä huomattava kerros. Talossa on jälkeen jätettyjä esineitä, kuten kuparikannu täynnä nauloja. Kaiken kukkuraksi yhdestä pölyisestä kaapista löytyi muoviroskia, ja toisesta pystyyn sojottavia nauloja. Takaoven tiivisteet repsottaa. Tiedän toki etteivät nämä kolme viimeistä mene siivoojan piikkiin lainkaan. Kunhan mainitsin kun pisti silmään.
En odottanut muuttavani palatsiin. Takaovi on mm. kulunut maalipinnastaan lähes täysin ja tämä ei minua häiritse. Hellassa on pinttymää ja keittiön kaapit kellertävät luonnostaan sisältä. Sellaista se on, asiat kuluvat vuosien mittaan. Mutta lika..? Täällä on pyyhitty lattiat ja hutaisten kaappien pinnat, mutta en sanoisi että täällä on kauhean tarkkaan siivottu kun pinnoiltakin lötyi noin paljon pölyä. Liitteenä ihan vain pari kuvaa.
Soitin asiasta, ja minulle sanottiin että ihmisillä on eri käsitys perussiisteydestä ja että uuden asukkaan siivottavaksi jää aina jotain. Kertokaa minulle, olenko tosiaan vain dramaattinen ja vaadinko liikaa?
Kommentit (92)
Ymmärrän sua ihan täysin. Itse teen loppusiivouksen aina tosi huolellisesti, pyyhin pölyt, moppaan, pyyhin kaapit ja kaapin päälliset, pesen uunin ja jääkaapin, jynssään kylpyhuoneen kaakelit jne. Yleensä jo sen takia, että saa vuokravakuuden takaisin, mutta myös koska seuraavalle asujalle on mukavaa muuttaa puhtaaseen kotiin.
Yllätys olikin suuri, kun muutin omistusasuntoon eikä näin ollen vuokravakuuksia liiku.. edellinen omistaja oli vaan vienyt tavarat pois, eikä ollut siivonnut yhtään. Uuni oli likainen, keittiön kaappien päältä ei oltu pyyhitty pölyjä varmaan kahteen vuoteen jne. Ja mä en arjessa ole edes mikään siivoushullu! Hävettäisi jättää kämppä törkyiseen kuntoon muiden siivottavaksi..
Minusta kuulostaa ällöttävältä, eikä kuvatkaan niin hyvältä näytä. Uuni on kamala. Aina on ollut siistiä kun olen muuttanut uuteen vuokra-asuntoon. Nykyinen näytti siltä kuin ei olisi kukaan ennen tässä asunut, jopa keittiö, vessa ja sauna.
Ihan hyvin voisit minusta valittaa vielä eteenpäin johonkin, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli samankaltainen tilanne muuttaessa nykyiseen asuntooni. Asunto oli siistitty, ei siivottu. Kaukaa katsottuna kaikki ok, mutta kun kosket pinnoille, ne on tahmaiset. Valokatkaisijat ja oven pielet juuri kuvasi kaltaiset. Uuni kauheampi kuin kuvassasi. Hinkkasin pitkälti kaikki pinnat ihmesienellä ja tolulla. Pattereiden, kaappien, vessan lattian ja ikkunan reunojen ero oli huikea. Lähetin ennen ja jälkeen kuvat vuokranantajalle ja sovittiin että minun ei pois muuttaessani tarvitse tehdä loppusiivousta.
Kaikki ihmiset eivät vaan tajua siivota sellaisia asioita kuin keittiökaappien pinnat, vessan seinät, oven kahvat yms..
Kuulostaa kamalalta! :( Toivottavasti koti on nyt siisti ja siellä on hyvä asua..
AP
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon pitäisi olla suoraan remontin jälkeen tehdyn ammattisiivouksen jäljiltä, niin minusta erityisesti tuo runsas remonttipöly seinillä kyllä on erittäin huonoa ammattisiivouksen jälkeä.
Muuten nuo näyttää aika normaalilta, sellaiselta millaisia usein asunnot asukkaiden jäljiltä on. Kyllä olen itse ainakin joutunut aina perussiivoamaan asunnon ensin, kun on ollut esim. uuninpohjalla rasvaa tai murusia, hellanlevyt vähän sottaisat, liesituulettimen rasvasuodatin paskainen, valokatkaisijoissa sormenjälkiä, siellä täällä pölyä tai hiekkaa.
Kiitos! :) Pientä sotkua ja "asumisen merkkejä" siedän minäkin, mutta tuo pöly tosiaan..
AP
Käyttäjä26587 kirjoitti:
Ottaen huomioon, että asunnossa on ollut remontti. Remontin jälkeinen pöly on kamalaa. Vaikka asunto olisi kuinka imuroitu ja pesty, sitä pölyä löytyy pitkänkin ajan päästä. Varsinkin, cyproc levyä jos laitettu/purettu, tuntuuettä jää leijailemaan pitkiksi ajoiksi, siivouksesta huolimatta.
Apua! :( Toivottavasti näin ei käy.. kiitos tiedosta.
AP
Kyllähän vuokralaisen kuuluu siivota asunto vuokrasopimuksen päättyessä. Erityisesti keittiö, uuni, wc /kylpyhuone. Niiden siivoaminen ei ole uuden vuokralaisen tehtävä. Itse asiassa lähtevän vuokralaisen kuuluu pestä myös ikkunat lähtiessään.
Uskoisin, että siivousfirman kanssa on sovittu siivouksen kestosta / sisällöstä, ja ovat tehneet vain sen, mistä on sovittu. Näin ollen asunto on jäänyt vielä epäsiistiksi. Vuokranantaja ei tietenkään halua enää tilata sinne omalla kustannuksellaan uutta siivoojaa, on helpompi sanoa, että ”käsitys perussiisteydestä on kaikilla erilainen”.
Olet ap oikeassa, tuo sinun asuntosi ei ole perussiistiä nähnytkään. Itsekin siivoaisin tuon lattiasta kattoon, ennen kuin kykenisin muuttamaan / asumaan siellä. Et taida kuitenkaan asialle mitään voida, mutta jatkossa sinuna kirjoittaisin vuokrasopimuksen vasta sen jälkeen, kun olet asunnon itse tarkistanut ja siistiksi todennut.
No hyi. Ei kai tuo ole jonkun mielestä normaalia? Mä oon aina muuttaessa hinkannu asunnon sen näköiseksi niin kuin siellä ei olisi kukaan koskaan asunutkaan, oon luullut että muuten tulee lasku perään. Myös ne asunnot joihin olen muuttanut on ollut tiptop.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua ihan täysin. Itse teen loppusiivouksen aina tosi huolellisesti, pyyhin pölyt, moppaan, pyyhin kaapit ja kaapin päälliset, pesen uunin ja jääkaapin, jynssään kylpyhuoneen kaakelit jne. Yleensä jo sen takia, että saa vuokravakuuden takaisin, mutta myös koska seuraavalle asujalle on mukavaa muuttaa puhtaaseen kotiin.
Yllätys olikin suuri, kun muutin omistusasuntoon eikä näin ollen vuokravakuuksia liiku.. edellinen omistaja oli vaan vienyt tavarat pois, eikä ollut siivonnut yhtään. Uuni oli likainen, keittiön kaappien päältä ei oltu pyyhitty pölyjä varmaan kahteen vuoteen jne. Ja mä en arjessa ole edes mikään siivoushullu! Hävettäisi jättää kämppä törkyiseen kuntoon muiden siivottavaksi..
Kuulostat tosi ihanalta arjen sankarilta! :) Teet suuren palveluksen muuttajalle, koska muutto on muutenkin hankala ja stressaava. Kiitos siitä!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa ensimmäisessä kuvassa tapahtuu? Joku jättänyt sormen jälkeensä?
Pyyhin sormellani vessan seinästä valkoista remonttipölyä näyttääkseni että sitä on paljon. Jos katsot tarkkaan, näet seinässä rajan mistä olen pyyhkinyt. :)
AP
No niinpäs onkin. Pädi vähän vääristi kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa ällöttävältä, eikä kuvatkaan niin hyvältä näytä. Uuni on kamala. Aina on ollut siistiä kun olen muuttanut uuteen vuokra-asuntoon. Nykyinen näytti siltä kuin ei olisi kukaan ennen tässä asunut, jopa keittiö, vessa ja sauna.
Ihan hyvin voisit minusta valittaa vielä eteenpäin johonkin, jos mahdollista.
Kiitos paljon! Täytyy ehkä miettiä.. olen vain luonteeltani alistuva, enkä osaa vaatia oikeuksiani. :( Suurin heikkouteni!
AP
Itse oon aina siivonnut vuokra-asunnot tiptop-kuntoon, ja yhtä siivottuihin asuntoihin olen myös itse muuttanut!
Inhimillisiä unohduksia tapahtuu, joskus joku yksittäinen ylähylly voi unohtua pyyhkiä, mutta on sun kämppä on kyllä aivan liian likainen :/
Älä huoli turhasta.
Mä jätän aina vuokra-asunnon samaan kuntoon missä olen sen saanutkin. Sun ei tarvi paljon loppusiivouksesta huolehtia, kun esität nuo kuvat lähtiessä.
Sinccis
Esim. hellat hinkkaan putipuhtaiksi (varmaan vuosien liat) työkeikoilla uudessa asunnossa. Mutta toisaalta kun olen siellä viimeiset pari kuukautta, niin pyyhin vain mitä lähtee, en jaksa hinkata.
Jos pinttyy liat kiinni, niin sittenhän olen palauttanut samassa kunnossa, missä olen asunnon saanutkin.
Sinccis
Teen ammatikseni muutto- ja remonttisiivouksia.
Jos tuo asunto olisi minun jäljiltäni, niin saisin potkut.
Remonttisiivouksissa pinnat pestään lattiasta kattoon, niin ettei pölyä ja likaa jää mihinkään. Myös kaikki kaapit ja muut pyyhitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vuokralaisen kuuluu siivota asunto vuokrasopimuksen päättyessä. Erityisesti keittiö, uuni, wc /kylpyhuone. Niiden siivoaminen ei ole uuden vuokralaisen tehtävä. Itse asiassa lähtevän vuokralaisen kuuluu pestä myös ikkunat lähtiessään.
Uskoisin, että siivousfirman kanssa on sovittu siivouksen kestosta / sisällöstä, ja ovat tehneet vain sen, mistä on sovittu. Näin ollen asunto on jäänyt vielä epäsiistiksi. Vuokranantaja ei tietenkään halua enää tilata sinne omalla kustannuksellaan uutta siivoojaa, on helpompi sanoa, että ”käsitys perussiisteydestä on kaikilla erilainen”.
Olet ap oikeassa, tuo sinun asuntosi ei ole perussiistiä nähnytkään. Itsekin siivoaisin tuon lattiasta kattoon, ennen kuin kykenisin muuttamaan / asumaan siellä. Et taida kuitenkaan asialle mitään voida, mutta jatkossa sinuna kirjoittaisin vuokrasopimuksen vasta sen jälkeen, kun olet asunnon itse tarkistanut ja siistiksi todennut.
Kiitos viestistä! Tosiaan sokeasti luotin että paikka siicotaan kun niin luvattiin.. :( olen ensi kerralla varovaisempi! Ikkunat tosiaan ovat aivan törkeässä kunnossa, ja kiva pakkasella alkaa niitä jynssätä kun heti välin avatessa kylmyys tulvii sisään. Tahrat ovat meinaan sen näköisiä, kuivuneita ja kiinni pinttyneitä, ettei pikku pyyhkäisy tehoa.
AP
Vierailija kirjoitti:
No hyi. Ei kai tuo ole jonkun mielestä normaalia? Mä oon aina muuttaessa hinkannu asunnon sen näköiseksi niin kuin siellä ei olisi kukaan koskaan asunutkaan, oon luullut että muuten tulee lasku perään. Myös ne asunnot joihin olen muuttanut on ollut tiptop.
Kiitos, että teet uuden asukkaan muuton helpommaksi ja stressittömämmäksi! :) Ihanaa, kunnihmiset vielä jaksaa ajatella muitakin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Itse oon aina siivonnut vuokra-asunnot tiptop-kuntoon, ja yhtä siivottuihin asuntoihin olen myös itse muuttanut!
Inhimillisiä unohduksia tapahtuu, joskus joku yksittäinen ylähylly voi unohtua pyyhkiä, mutta on sun kämppä on kyllä aivan liian likainen :/
Kiitos kommentista! Ja siitä että jaksat siivota ennen muuttoa, se auttaa muuttajaa huimasti!
AP
Ei. En hyväksyisi ja valittaisin niin kauan, että loppusiivous hoidetaan. Kerran olen joutunut ilmoittamaan, että uusi vuokra-asunto on törkeässä kunnossa, siivous paikalle heti. Siivoojat lähetettiin ja he putsasivat paikat. Ottivat vielä valokuvat sen jälkeen, kun homma oli hoidettu. Siinä asunnossa siivous olisi jäänyt edellisen asukkaan vastuulle, laskukin lähetettiin sinne.
Kiitos paljon! Esittelijä nimenomaan sanoi, ettei sotkua kannata säikähtää sillä se siivottaisiin parin päivän kuluessa.
AP