Onko asuntoni siivottu huonosti ja olen aiheesta tuohtunut, vai olenko vain dramaattinen? (KUVIA!)
Muutin juuri eilen illalla uuteen vuokra-asuntoon. Kävin tutustumassa taloon aiemmin, ja silloin kaikki näytti erinomaiselta. Talossa oltiin juuri remontoitu vesivahingon jäljiltä (mutta kaikkea ei uusittu) joten pölyä ja sotkua riitti. Tämä on tietenkin odotettavissa, remontissa tulee sotkua ja ymmärrän tämän. Asunnon esittelijä vakuutti minulle ettei kannata huolestua, sillä remontin jäljiltä jääneeseen sotkuun oltiin tilattu ammattisiivous. Tämän tiedon johdosta asia ei vaivannut minua ja allekirjoitin sopimuksen, olettaen että pääsen hyvillä mielin muuttamaan uuteen siistiin kotiin.
Muutin eilen... Ja paikalta löytynyt sotku on kohtuuton. Tai no se jääköön teidän arvioitavaksenne mammat, kertokaa minulle olenko vain dramaattinen.
Huomattavaa kellertävää remonttipölyä on mm. hyllyissä, kaapeissa, pattereiden päällä, valokatkaisijoissa, tiskipöydällä.. Tiskipöytä ja allas olivat molemmat sen valtaamia, mutta ne oli pakko pyyhkäistä heti. Kaikenlaisia tahroja on mm. ikkunoissa.. Uuni on rasvan, pölyn ja inhottavan hajun valtaama, ei tulisi mieleenkään laittaa siinä ruokaa. Patterin päältä löytyi kuollut ötökkä pölyn keskeltä.. Laatikoissa on paksuja mustia karvoja, vanhaa sokeria ja remonttipölyä. En koe turvalliseksi säilyttää elintarvikkeitani noin epähygiensessä ympäristössä. Vessan seinässä oli karvoja ja paksua, huomattavaa valkoista pölyä joka tarttui sormiin. Sekin tuli huuhdeltua suihkussa käydessä. Valokatkaisijoissa ja jopa pistorasioissa on runsaasti paksua pölyä ja roskaa. Siis selkeää sormiin tarttuvaa keltaista pölyä huomattava kerros. Talossa on jälkeen jätettyjä esineitä, kuten kuparikannu täynnä nauloja. Kaiken kukkuraksi yhdestä pölyisestä kaapista löytyi muoviroskia, ja toisesta pystyyn sojottavia nauloja. Takaoven tiivisteet repsottaa. Tiedän toki etteivät nämä kolme viimeistä mene siivoojan piikkiin lainkaan. Kunhan mainitsin kun pisti silmään.
En odottanut muuttavani palatsiin. Takaovi on mm. kulunut maalipinnastaan lähes täysin ja tämä ei minua häiritse. Hellassa on pinttymää ja keittiön kaapit kellertävät luonnostaan sisältä. Sellaista se on, asiat kuluvat vuosien mittaan. Mutta lika..? Täällä on pyyhitty lattiat ja hutaisten kaappien pinnat, mutta en sanoisi että täällä on kauhean tarkkaan siivottu kun pinnoiltakin lötyi noin paljon pölyä. Liitteenä ihan vain pari kuvaa.
Soitin asiasta, ja minulle sanottiin että ihmisillä on eri käsitys perussiisteydestä ja että uuden asukkaan siivottavaksi jää aina jotain. Kertokaa minulle, olenko tosiaan vain dramaattinen ja vaadinko liikaa?
Kommentit (92)
Itse olen siinä käsityksessä, että vuokra-asunto tulee jättää siistiksi, muttei ns. puhtaaksi. Siis muuttosiivouksen ei tarvitse vastata mitään joulusiivousta, ikkunoita ei tarvitse pestä jne. Asuntoon muuttava vuokralainen kun on nähnyt asunnon tason etukäteen eli edellisen asukkaan aikana - jos kämppä oli silloin siivottomasti pidetty, ei kannata olettaa, että se on uudenpuhdas, jollei sitä itse sellaiseksi jynssää. Sellainen tavallinen rätillä pyyhintä ja imurointi katsotaan riittäväksi, mitään jämähtäneitä rasvoja tms ei tarvitse jynssätä jos kerran sitä ei ole tehnyt asumisenkaan aikana...
En todellakaan puolustele näitä sottapyttyjä, itseänikin v^tuttaa kun olen joutunut lukemattomia kertoja suursiivoamaan ennen muutenkin raskasta muuttoa toisten sotkuja. Mutta sellaista se on. Vielä ikävämpää on muuttaa omistusasuntoon... Niissä kun ei ilman erillistä sopimista ole mitään siivousvelvoitetta, kunhan vie rojunsa määräpäivään mennessä ulos niin se riittää.
Mitä tulee ap:n kuviin, niin minusta ne olivat ihan normitasoa muuttopäiväksi ennen omaa siivousta. Kuvailu sen sijaan kuulosti pahalta mutta minusta kuvailu ja kuvat eivät kohdanneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti. Jos olisit eilen illalla aloittanut siivoamisen ja jatkanut tänään hommaa, niin kohta se olisi valmis. Sen sijaan käytät aikaa vauvapalstalla asian vatvomiseen.
Tästä voin kyllä olla samaa mieltä. Olet oikeassa, asia olisi hoidettu! Mutta en vain ollut varma, miten suhtautua sotkuun? Oliko se minun hoidettavani, vai...? Kiitos kuitenkin, jos asia ei selviä pian, (odotan soittoa) niin koitan tsempata!
AP
En tarkoittanutkaan tuota mitenkään ilkeydellä, kun sanoin, että "jos olisi aloittanut siivoamaan". Kiva että suhtauduit yhtä hyvin. Joka tapauksessa siivoaminen kannattaa tehdä ennen isompia tavaroiden purkamisia ja kaappien täyttämisiä. Harmillisita, että olet jo ehtinyt siirtää tavarasi sinne, koska ne vain haittaavat nyt. Luulen todellakin, että jos odottelet vuokranantajaa siivoamaan, niin saat joutua odottamaan kauan... Tsemppiä siivoukseen.
Linkistä löytyy Hosasin ohjeet muuttosiivoukseen
https://www.hoas.fi/globalassets/lomakkeet/fi/muuttosiivousohje.pdf
Tuon mukaan ap:n asuntoon ei todellakaan ole tehty mitään muuttosiivousta. Ikkunat pitäis olla pesty ainakin sisäpinnoista. Kaapit pyyhitty ja tyhjennetty. Hellan pitäis olla siisti jne.
"Asukkaan kuuluu tehdä lähtösiivous aina ennen asunnon luovuttamista pois omasta käytöstä. Muuttosiivouksen jäljiltä asunnossa ei ole häiritseviä tahroja pinnoilla, kaapit ovat siistit ja koti tuoksuu puhtaalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kämpistä joihin olen muuttanut on löytynyt likaa. Keittiö ja vessa sisällä aina kamalat ja ulkona parveke sekä ikkunat. Olen kai niin turtunut siihen että pidän sitä normaalina.
Ai kamala! Mitä enemmän kommentteja tippuu niin tajuan että kai multa on todellisuudentaju kadonnut asian suhteen.. edellinen vuokrakämppä oli tosin tip top siisti.
AP
No ei ole sinulta tod.taju kadonnut, järkyn näköistä. Ymmärrän pienen pölykerroksen (en remonttipölyä kuitenkaan), jos asunto on ollut vaikka tyhjillään muutaman kuukauden, mutta en tuollaista likamäärää kyllä.
Minäkin muutin kerran todella epäsiistiin vuokra-asuntoon. Olin juuri siivonnut edellisen asuntoni putipuhtaaksi. Ei vaan riittänyt huumorintaju kun asunnossa ei oltu pesty edes vessanpönttöjä, niissä näkyi edelleen roiskeita ja paskaa. Jouduin siivoamaan ihan kaikki pinnat. Suihkuun ei voinut edes kuvitella menevän ennen parin tunnin jynssäystä tujuilla aineilla.
Heti kun menin asuntoon ja näin sen oksettavan näyn, soitin melko tiukan puhelun ja vaadin siivoojan tai huomattavaa vuokranalennusta. Muistaakseni se oli noin 300 euroa hyvitystä, että siivosin sitten itse. Tämä siksi, etteivät pystyneet järjestämään siivousta samalle päivälle. Kannattaa olla tiukkana. Itse olin asiallinen, mutta en hyväksynyt minkäänlaisia selityksiä.
No huh! Ei tuo ole normaalia, vaadi kunnon siivous. Itse asun myös vuokrakämpässä ja tässäkin kuuluu siivota muuttaessa mm. hellan takaa, pestä sauna, ikkunat, kaapit ym, mitä sinun kämpässäsi ei ole tehty. Ja asun siis isolla julkisella vuokranantajalla. Meillä on kämpät ollu "perus siistejä", on siellä jotain puuhasteltu muttei todellakaan niin siistiä että olisin kehdannut kamat kantaa sisään ennen omaa pikasiivousta. Esi. ikkunat pyyhitty jollain rätillä, eli siis joo on ne pesty mutta karseet jäljethän siitä ikkunaan jää jos jollain tiskirätillä ne vetelee.. keittiön lattialla oli mm. makaroneja ja listojen päälliset pölyisiä. Näistä valitin ja vuokranantajan edustaja tuli tsekkaamaan ja sanoi että tavallista asumisen jälkeä. Joo hyväksyin sen selityksen, mutta eihän nyt muuttosiivouksen jälkeen kuulu jäädä "tavallisia asumisen jälkiä", vai mitä? :D ja itse kuitenkin hinkkasin vanhaa kämppääni useamman tunnin kun se oli tyhjillään (sama vuokranantaja) ja ihan vimpan päälle, en kyllä tätä aio todellakaan hinkata kerta asuntoon saa jäädä "asumisen jälkiä".. teen siis toki siivouksen mutten aio enää pestä ikkunoita erikseen sitä varten ym.
Mutta tuo sun kämppäsi ei kyllä ole yleissiisti!
Vierailija kirjoitti:
Teen ammatikseni muutto- ja remonttisiivouksia.
Jos tuo asunto olisi minun jäljiltäni, niin saisin potkut.
Remonttisiivouksissa pinnat pestään lattiasta kattoon, niin ettei pölyä ja likaa jää mihinkään. Myös kaikki kaapit ja muut pyyhitään.
Sama, olen entinen siivooja. Tuollaisesta jäljestä olisi aika varmasti tullut valitukset asiakkaalta ja huudot esimieheltä. Eipä vaikuta miltään ammattisiivoojan jäljeltä. Tiedä sitten onko vain maksettu jostain puolen tunnin "siivouksesta", jossa ehditty vain vähän isoimpia pintoja imuroimaan ja pyyhkäisemään.
AP tässä! Minulle luvattiin soittaa tänään uudelleen, ei soitettu. Ja satuin löytämään lisää yllätyksiä. Likaisimman liesituulettimen minkä olen koskaan nähnyt sekä jotain aika mielenkiintoista keittiön lampun päältä, kuivauskaapin alta... En edes halua tietää mitä nuo pallerot ovat, tai ovat olleet! Tämä on oikeasti kohtuutonta.
En ensin halunnut mainita, koska aika henkilökohtainen juttu, mutta menkööt nyt.. Olen siinä mielessä terve että voin hyvin siivota itse lattiat, alemmat hyllyt ja kaapit, listat, patterit jne. Mutta neurologisen sairauteni vuoksi en voi kiivetä tuolille, jakkaralle, tikapuille ym. sillä menetän tajuntani usein spontaanisti. Viime kerralla kun siivoilin korkealla niin siinä ei käynyt hyvin, se oli pikareissu päivystykseen sitten. Kyllä, olin itsepäinen ja hölmö, suorastaan tyhmä. Eli en voi siivota ylimpiä kaappeja ja ikkunoita. Lisäksi se etten saa tavaroitani lajiteltua kaappeihin ja huonekaluja paikalleen, riski lyödä pää johonkin on tavallista suurempi jos menetän tajuntani. Asuntonakemuksessani pyysin saada asunnon alimmasta kerroksesta, tai jossa on vähän portaita sillä portaat ovat minulle riski, joten olen näin erittäin epäsuorasti maininnut tästä vuokrayhtiöllekin. En tosin oleta heidän muistavan, tietenkään. Mutta mm. Sairauteni vuoksi uutta asuntoa etsinkin, että voisin asua maan tasalla. Soitin kunnan aikuissosiaalitoimeen ja kysyin apua, sanoivat ottavansa yhteyttä vuokrayhtiöön myös. Mutta tämä on nyt hoidettava tavalla tai toisella.
AP
Eiköhän iltalehti tai iltasanomat sais asiaan vauhtia?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei olisi kyllä tullut mieleenkään tuollaisesta valittaa. Olisin siivonnut vain itse, minusta on ihan normaalia että tuon verran likaa jostain löytyy edellisen asukkaan jäljiltä.
Söisit varmaan karrelleen poltetun pizzankin ja kiittelisit.
Jotain siivottavaa löytyy aina - silti pyyhkisin tasot ja lattiat, vaikka olisi miten siisti.
Tässä en tiedä, millä aikataululla tota on tehty.
Mutta silloin, kun tilanne on se tyypillinen, eli yksi vuokralainen muuttaa pois ja toinen sisään, ongelma johtuu usein aikataulusta. Eli kun sillä edelliselläkään vuokralaisella ei ole ennen päivää x vapaata asuntoa, jonne viedä tavaransa. Tyhjän asunnon siivoamiseen ei sitten ole aikaa kuin pieni hetki.
Paljon on toki paikkoja, jotka voi siivota etukäteen. Mutta aina myös niitä, jotka paljastuvat vasta muuttopäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä en tiedä, millä aikataululla tota on tehty.
Mutta silloin, kun tilanne on se tyypillinen, eli yksi vuokralainen muuttaa pois ja toinen sisään, ongelma johtuu usein aikataulusta. Eli kun sillä edelliselläkään vuokralaisella ei ole ennen päivää x vapaata asuntoa, jonne viedä tavaransa. Tyhjän asunnon siivoamiseen ei sitten ole aikaa kuin pieni hetki.
Paljon on toki paikkoja, jotka voi siivota etukäteen. Mutta aina myös niitä, jotka paljastuvat vasta muuttopäivänä.
Kiitos hyvästä pointista! Mutta asunto oli tyhjillään puolitoista kuukautta vesivahingosta johtuneen remontin takia. Remontin jälkeen se olin täysin tyhjillään kaksi viikkoa, ja minulle vakuutettiin että parin päivän päästä ammattisiivooja hoitaa remontin siivouksen. Nyt, kaksi viikkoa myöhemmin tilanne on tämä. :(
AP
Niin siis ammattisiivous luvattiin pari päivää sen jälkeen kun kävin katsomassa asuntoa, ei parin päivän jälkeen tästä päivästä.
AP
Saako kelalta apua mikäli terveydellinen syy, esim. neurologinen sairaus?
Ei todellakaan ole ok. Asunnon on oltava siinä kunnossa, että sitä ei tarvitse siivota vaan tavarat voi kantaa suoraan sisälle ja paikoilleen.
Älä luovuta, vaadi siivousta.
Muissa kuvissa esiintyvä lika normaalia, ainoa vähän ällö oli tuo uuni.
Ole onnellinen jos siellä ei ole luteita.
No ei ole sulta todellisuudentaju kasonnut, ei tuo siivous ole millään tasolla normisiivousta. Siellä sun kämpässä on paskaista. Vaadi vaan uutta siivousta. Itse olen muuttanut useamman kerran enkä ikinä kehtais jättää asuntoa tuohon kuntoon ja jos olisin jättänyt niin vuokranantaja olis tilannut siivojan ja olisin maksanut sen vuokratakuista. Asunnon pitää olla asuttavassa kunnossa, siellä ei tarvi tehdä perusteellista siivousta ennen kuin tavarat voi panna paikalleen. Sitä tuo sun asunto ei ole.