Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK:sta/yliopistosta muutaman vuoden sisään valmistuneet oletteko saaneet ilman suhteita töitä?

Vierailija
12.02.2019 |

Jotenkin kun kuuntelen hallituksen ja varsinkin kokoomuksen julistusta siitä, miten talous on tämän hallituskauden aikana kasvanut ja samoin työpaikkoja tullut lisää ja työttömyys laskenut roimasti. Kuitenkin lähipiiriä seuraamalla, niin työtä on vaikea saada. Itse opiskelen vielä mutta silti en ole onnistunut löytämään oman alan töitä. Onko kyseessä vain tämä alue ja tietty ala vai onko asiat niin ruusuisia mitä annetaan ymmärtää.

Mitä alaa olet opiskellut ja kuinka nopeasti sait oman alan töitä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole. Hallituksen brobagandaa kaikki. Vaihdoin alaa ja nyt on.

Vierailija
2/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hallituksen tilastot on niin sanotusti "kaunisteltuja". Tämä johtuu varsinkin vaalien välittömästä läheisyydestä. Itse tunnen monta koulutettua työtöntä tällä hetkellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettajan pätevyyden omaava sosionomi, valmistunut noin 2v sitten. Töitä on riittänyt enemmän kun on ehtinyt tehdä. Pätkää tosin, mutta olen päässyt valitsemaan. Pohjois-Suomessa asun.

Suhteita ei ollut kun valmistuin, mutta paljon aiempaa työkokemusta eri ”hanttihommista”. Nykyään toki jo vähän suhteitakin. Harjoittelupaikat kannattaa valita huolella. Varsinkin viimeinen.

Vierailija
4/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2017 ammattikorkeasta. Määräaikaisena tein 1,5 vuotta ja loppuvuodesta 2018 sain vakituisen paikan omalta alalta. Minulla ei ollut suhteita, ei suosittelijoita eikä juuri yhtään työkokemusta. Luulin, että en saisi koskaan töitä, koska työkokemusta ei ollut, mutta toisin kävi.

Vierailija
5/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lastentarhanopettajan pätevyyden omaava sosionomi, valmistunut noin 2v sitten. Töitä on riittänyt enemmän kun on ehtinyt tehdä. Pätkää tosin, mutta olen päässyt valitsemaan. Pohjois-Suomessa asun.

Suhteita ei ollut kun valmistuin, mutta paljon aiempaa työkokemusta eri ”hanttihommista”. Nykyään toki jo vähän suhteitakin. Harjoittelupaikat kannattaa valita huolella. Varsinkin viimeinen.

Unohdin aloituksessa mainita, että kaikki muut kuin sos. ja terveysalalta valmistuneet. Teillä varmasti riittää töitä. :) 

Vierailija
6/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin yliopistosta muutama vuosi sitten. Olin työttömänä noin 5 kk, kunnes sain 2 vk sisään 3 työhaastattelua uudelta paikkakunnalta ilman mitään kytköksiä. Kahteen tulin valituksi, joista valitsin sitten toisen.

Meinasi kyllä usko loppua, mutta sitten tärppäsi kunnolla. Valttia oli kuulemma (koulutuksen lisäksi) sosiaalinen ulosanti sekä näyttö nopeasta omaksumisesta sekä innovatiivisesta asenteesta. Sujuva englannin kieli oli ehdoton vaatimus. Toisaalta monet ystävistä ovat rakentaneet urapolut jo kesätöistä eli niihin kannattaa panostaa.

CVn olin kirjoittanut ammattilaisen avustuksella.

Vierailija
7/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusinsinööri, nyt on kolmas vuosi kohta takana ja paukuttanut 15 työhaastattelukutsua kalenteriin, 4 työtarjousta ilman suhteita. Harjoittelijana liksa 2400 e/k. Tod.näk myös tarjoavat vakkaripaikkaa. 

Vierailija
8/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2016 ja pääsin oman alan töihin alle kk valmistumisesta, n. vuoden päästä minut vakinaistettiin. Ala yhteiskuntatieteellinen ja ilman mitään suhteita. Oli tuuria.

Vierailija
9/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ihmeessä mitä tahansa paskaduunia nyt, ettet vaan valmistu työttömäksi, kuten allekirjoittanut. Sen jälkeen kukaan ei enää palkkaa sua! Itse halusin valmistua nopeasti ja pystyin asumaan vanhempieni omistamassa kämpässä. Nyt en saa töitä, koska työkokemusta ei ole.

Vierailija
10/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi, 2017. Sain töitä heti ja ei ollut suhteita.

Vierailija
11/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on otettu ueeampi DI, ei suhteilla.

Vierailija
12/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin ruusuinen tilanne.

T: Työtön maisteri

Vierailija
13/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun vasta loppukeväästä, mutta olen saanut valita useammastakin työpaikasta itselleni sopivimman. Suhteita ei ollut vaan erittäin hyvin tehdyt työhakemukset + cv.

LinkedInin kautta sain monta kutsua haastatteluun, joissa oli kolme todella kiinnostavaa paikkaa. Olisin päässyt kaikkiin. Kyseessä kauppatieteet ja BBAn tutkinto.

Vierailija
14/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin reilu vuosi sitten ja jäin työttömäksi. Nyt todella alkaa kuumottaa että tipun koko alan ulkopuolelle, koska vuosi on pitkä aika olla pois nopeastikehittyvältä alaltani. Töitä en ole saanut suureksi osaksi sen takia, koska noin 95% tekee väikkäirin ja itse en koe minkäänlaista motivaatiota siihen tai luota edes kykyyni sitä saada kasaan. Joten PALKKAtöitä ei ole tullut vastaan mistään...

Vierailija
15/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain töitä yli 500km päästä kotikonnuiltani. Valmistuin 25-vuotiaana kielten opettajaksi, ja sain heti viran lukion lehtorina. Tein oman alani töitä opiskelujen ohessa sen mitä pystyin, mutta mitään kunnon suhteita kouluihin minulla ei ollut. En halunnut sijaisuus- ja pätkätyöhelvettiä, joten muutin ennemmin kauemmas töiden perässä keräämään lisää kokemusta. Täällä olen viihtynyt jo kolmisen vuotta.

Vierailija
16/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KTM, valmistuin elokuussa 2018. Töissä olen ollut samassa firmassa keväästä 2017 lähtien eli tavallaan sain vakipaikan suhteilla. Itse minä olin ne suhteet siihen yritykseen luonut ja osoittanut, että osaan työni.

Vierailija
17/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityötä opiskelen, töissä olen ollut siitä päivästä lähtien, kun sain kandin paperit eli sijaispätevyyden. Varmasti saisin valmistumisen jälkeen vakiviran, jos suostuisin tekemään mitä tahansa sosiaalityötä (esim. lastensuojelu) ja/tai muuttamaan. Uskon, että saan kuitenkin mieleisiä sijaisuuksia ja sitä kautta jossain kohti myös vakiviran valmistumisen jälkeen. Mitään sen kummempia suhteita minulla ei ole, annoin hyvän kuvan ensimmäiseen harjoittelupaikkaan, ja siitä lähti omalla painollaan eteenpäin.

Vierailija
18/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi valmistuin joulukuussa ja työtarjouksia on sen jälkeen tullut 5kpl. Ei oo tarvinnut yhtäkään hakemusta itse tehdä. Opiskeluaikojen harjoittelupaikoista eri osastoilta ovat soitelleet. :)

Vierailija
19/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KTM, valmistuin elokuussa 2018. Töissä olen ollut samassa firmassa keväästä 2017 lähtien eli tavallaan sain vakipaikan suhteilla. Itse minä olin ne suhteet siihen yritykseen luonut ja osoittanut, että osaan työni.

Sama täällä, tosin eri koulutusala. Jos suhteilla tarkoitetaan sukulaisia ja muita työelämän ulkopuolella solmittuja tuttavuuksia, niin olen saanut kaikki työ- ja harjoittelupaikkani ilman suhteita. Valmistumisen jälkeisen työhaastattelukutsun sain siten, että aikaisemmista duunarihommista tutut kollegat olivat edenneet urallaan ja sattuivat bongaamaan tutun nimen työhakemuspinosta. En tiedä oliko se ratkaiseva tekijä, mutta ilmeisesti olin jättänyt positiivisen mielikuvan jo vuosia sitten.

Vierailija
20/21 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin työttömäksi medianomiksi (graafinen suunnittelija), eli pahalta näytti. Parin kuukuden jälkeen valmistumisesta sain harjoittelupaikan, sitten tuli muutaman kuukauden työpätkä harjoittelupaikan kontaktin kautta, josta lopulta päädyin ensimmäiseen vakipaikkaani vuoden sisään valmistumisesta. Olen hyvä työssäni ja saanut työt itse luomieni suhteiden kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän