Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston markkinoinnin kursseilla koko ajan häiritsee yksi asia..

Vierailija
12.02.2019 |

Olen tohtoriopiskelija ihan toisella alalla ja maisteriopintoihin luin pari markkinoinnin kurssia. Nyt menin huvikseni kolmannelle, koska tämä liittyy työhöni.

Olen yrittänyt saada itseni koko ajan pitämään aineesta, mutta koko ajan häiritsee, että tämä tuntuu hömpältä. Kirjat täynnä arkijärkistä tietoa ja itsestäänselviä lausahduksia, joille on annettu hienoja termejä ja lyhenteitä, joita sitten pitää päntätä ulkoa.

Olen lukenut peruskurssin, brändiasiaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Olen testaillut useampia aloja entuudestaan ja sama asia ei ole. häirinnyt missään muualla.

Olenko ainoa, josta tuntuu tältä?
Saa myös miettimään, miksi markkinointia on ylipäätään niin vaikea päästä opiskelemaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps. Pukupellejen hommia.

Vierailija
2/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan tuttua. Kyseessä muu hömppä kuin markkinointi. Itseänikin inhottaa lukea kirjoja joissa ei ole mitään punaista lankaa, vaan sillisalaattina sotkettu kaikenlaista itsestään selvää juttua.

Itsestään selvyyksistä tehdään vaikea selkoista kirjoittamalla asiat maaaahdooollisiiiimmaaan hankalasti ja sotkien. Väliin tungetaan ihan turhia "hienoja" sanoja, jotka olisi voinut kirjoittaa ihan normaalistikin.

Yliopistoissa on paljon ilmaa ja pellesirkusta.

Olen pettynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää vain ne arkijärkisetkin asiat tiedon massasta kaivaa ja jäsentää ja esittää  niin, että se tuntuu sinusta ymmärrettävältä.

Ainahan voit mennä summassa tentteihin ja katsoa, mihin arkijärkesi riittää.

En ole huomannut, että olisi vaikea päästä markkinointia lukemaan. Pääsin kerrasta ja valmistuin huippuarvosanoin.

Minä koin kasvatus- ja kehityspsykologian helpoksi. Olin ainoita, jotka pääsivät kurssin ainoasta tentistä läpi ekalla kerralla. Ettei kai kaikki ihan niin helppoa aina ole, voi vain olla niin, että on itse perehtynyt aiheeseen vähän enemmän kuin muut.

Vierailija
4/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitää vain ne arkijärkisetkin asiat tiedon massasta kaivaa ja jäsentää ja esittää  niin, että se tuntuu sinusta ymmärrettävältä.

Ainahan voit mennä summassa tentteihin ja katsoa, mihin arkijärkesi riittää.

En ole huomannut, että olisi vaikea päästä markkinointia lukemaan. Pääsin kerrasta ja valmistuin huippuarvosanoin.

Minä koin kasvatus- ja kehityspsykologian helpoksi. Olin ainoita, jotka pääsivät kurssin ainoasta tentistä läpi ekalla kerralla. Ettei kai kaikki ihan niin helppoa aina ole, voi vain olla niin, että on itse perehtynyt aiheeseen vähän enemmän kuin muut.

On totta, että arkitiedon jäsentäminen massasta ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi on taito sekin, mutta se ei vielä riitä tekemään tieteenalaa.

Nimenomaan sain surkean arvosanan peruskurssista, koska aliarvioin enkä lukenut tenttiin. No siellähän ei ollut yhtäkään luovaa, soveltavaa kysymystä, vaan olisi pitänyt osata ulkoa lyhenteitä, joiden sisältö itsessään oli itsestäänselvä. Koska en hyödy tuollaisesta pänttäämisestä, käytän sen ajan mieluummin muuhun.

Omalla alallani tunnen jatkuvasti oppivani uutta ja löytämäni uusia metodeja ja tapoja jäsentää maailmaa. En voi tietenkään tuomita koko markkinointia kolmen kurssin perusteella, mutta kertaakaan ei ole tullut ahaa-elämystä tai tunnetta, että näen jossain uusia kytköksiä.

ap

Vierailija
5/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Yrityksen hallinto/johtaminen on samallalailla itsestään selvyyksiä tai maalaisjärjellä ajateltavia asioita pakattuna hienoon kääreesee. Sain monesti vitosen kirjoja avaamatta. No, helposti saipa yhden sivuaineen kasaan. Pääaineena noista työllistyminen on hankalaa.

Vierailija
6/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vaikea päästä sisään = paljon hakijoita kiintiöön nähden. Kuten esim. psykologiassakin. ap

Vierailija
7/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan tuttua. Kyseessä muu hömppä kuin markkinointi. Itseänikin inhottaa lukea kirjoja joissa ei ole mitään punaista lankaa, vaan sillisalaattina sotkettu kaikenlaista itsestään selvää juttua.

Itsestään selvyyksistä tehdään vaikea selkoista kirjoittamalla asiat maaaahdooollisiiiimmaaan hankalasti ja sotkien. Väliin tungetaan ihan turhia "hienoja" sanoja, jotka olisi voinut kirjoittaa ihan normaalistikin.

Olen pettynyt.

Samaa mieltä. Ammattikoulussa oppi sentään järkeviä taitoja...

Yliopistossa...nooh, ne sillisalaatit unohtuu aika nopsaa....

Vierailija
8/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mistään tieteestähän tuossa ei tosiaan ole kyse. Kauppatiedettä ei ole eikä oikeustiedettä, niitä nyt vaan halutaan tieteiksi nimittää että kuulostaisi hienolta. Tieteitä oikeasti on suurin piirtein luonnontieteet ja filosofia.

Vierailija
9/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin pääaineeksi markkinoinnin, kun en jaksanut opiskella. Siinä pääsee todellakin tenteistä läpi, kun osaa muutaman termin ja keksii jotain diibadaabaa niiden ympärille. Työpaikan saaminen sitten onkin vähän haastavampaa...

Vierailija
10/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on vaikea päästä sisään, ei tarkoita että ala on vaikea. Johtuu vain suuresta hakijamäärästä. Monesti se pääsykoerutistus on hankalin vaihe, koska vaatii nappisuorituksen. Sitten kun pääsee sisälle, niin jo helpottaa.

Vierailija
11/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiä ja tyrkyttämistähän tuo on. Huvittavinta on se, että nämä pukupellet, kravattimanagerit ja ties mitkä senior brand managerit aidosti vielä luulevat ihmisten olevan kiinnostuneita heidän edustamistaan surkeista tyrkytystuotteista ja puutteellisista palveluista.

Vierailija
12/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pettynyt.

Tule opiskelemaan luonnontieteitä, niissä on todella vähän mitään ihmisten keksimiä typeryyksiä. Toki osalle luennoitsijoista ja opettajista on kehittynyt tapa sanoa asiat mahdollisimman vaikeaselkoisesti ja käyttää englannista väännetyjä sanoja jopa silloin kun tarjolla on varsin toimiva suomenkielinen vastine. Se saattaa tietenkin johtua kaikista luetuista englanninkielisistä tiedejulkaisuista ja kirjallisuudesta, joten yritän olla ärsyyntymättä.

Vierailija
13/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että markkinointia tai muitakaan luettelemiasi saatananpalvontaan liittyviä asioita ei pitäisi missään yliopistolla käsitellä.

Vierailija
14/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No markkinointi on kasvatustieteiden jälkeen suurinta hömppää ikinä. T. Perehtynyt.

Vierailija
15/18 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi markkinoinnin ktm, joka tuntee tulleensa hieman huijatuksi tähän pääaineeseen. 19-vuotiaana kouluun sisään päästessäni en tiennyt maailmasta tarpeeksi jotta olisin nähnyt oppiaineen edustajien kaunopuheiden taakse. Olisin valinnut muuten jotain muuta.

Itse olen kyllä saanut alan töitä ja olen niistä nauttinutkin, ja se on sanottava että markkinointi ei todellakaan ole pelkästään turhien tuotteiden myyntiä. Se on myös viestintää, kuluttajan käyttäytymisen ymmärtämistä, mielikuvan luomista muustakin kuin materiasta jne. Itse hoidan viestinnän asioita yleishyödyllisessä organisaatiossa joka ei myy mitään tavaraa. Osa kurssikavereista toki on niitä perinteisempiä markkinointimiehiä ja -naisia, ja ilmeisesti tienaavatkin hyvin. Minusta ei siihen olisi, mutta onneksi markkinointi kyllä antaa valmiuksia moneen muuhunkin kuin myyntiin.

Eli hyviäkin puolia on, ja aine on jossain määrin yleissivistävä, mutta kyllä ajoittain mielessä käy ajatus että vaikka kansantaloustiede olisi voinut olla parempi tie.

Vierailija
16/18 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin lukemaan tätä ainetta johon otettiin alle 2% hakijoista tuonne huippuyliopistoon. 

Mielestäni se kertoo minusta ihmisenä tarpeeksi. 

Vierailija
17/18 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa yliopistojen opetussisällöstä on humpuukia, koko touhun tarkoituksena on lähinnä yliopiston henkilökunnan työllistäminen. 

Vierailija
18/18 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kun luin pitkänä sivuaineena kauppatieteitä. Maalaisjärkisiä asioita joille keksitty hienot termit mitkä piti opetella ulkoa (ts opeteltiin termin määritelmä ulkoa, ei suinkaan sen merkitystä), ja tenttikysymykset luokkaa: kuka keksi teorian sejase, tai vuonna zzz keksittiin lyhenne yyy, kuka sen keksi. Siis ihan nippelitietoa ilman mitään käytännön merkitystä!

Tunneilla sitten väännettiin rautalangasta miksi takkia todennäköisesti myydään kappalemääräisesti enemmän jos sitä on kahdessa värissä kuin yhdessä, ja tämä oli sitten joillekin mahdoton ymmärtää. Ei voi sanoa että kovin ylpeä tuo sivuaineen suorittamisesta olisin 😅.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä